Jump to content
Annons

Hammerfall remixen/tävlingen


KillwithSkill

Recommended Posts

om alla vill lyssna på varandras efteråt bidrar jag gärna med ftp-plats... 😄

edit: för litet tangentbord.. 😕

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 167
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Webbsidan kan inte hittas

HTTP 404

Mest sannolika orsaker:

Du kan ha skrivit fel när du angav adressen.

Om du klickade på en länk kan den vara inaktuell.

Försök med följande:

Ange adressen igen.

Återvänd till föregående sida.

Gå till stutjanster.idg.se och leta efter den information du vill ha.

Mer information

Detta fel (HTTP 404 - Hittades inte) innebär att Internet Explorer kunde ansluta till webbplatsen, men det gick inte att hitta sidan du ville visa. Det kanske inte går att nå webbsidan för tillfället. Alternativt kanske webbplatsen har ändrats eller webbsidan tagits bort.

Ytterligare information om HTTP-fel finns i Hjälpen.

e de fel på min webläsare lr nått???

ie7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga till: Vill de att låten ska vara mastrad? Eller för den delen maximizad?

Nu gissar jag bara:

Mastrad är inte lönt. Skulle de vilja släppa din mix kommersiellt skall den nog mastras av tredje part. Maximizad? Nej, något sådant är det inte sagt något om. Det är helt en fråga om ditt eget "samvete".

Förresten: Jag gör i detta fall som jag brukar, håller mig långt från den superhäftiga superkomprimeringstrenden. Nu när man har filer med dynamik tänker i alla fall inte jag vara den som förstör desamma. I övrigt blir låten däremot nog rätt förstörd, är jag rädd 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Webbsidan kan inte hittas

HTTP 404

Mest sannolika orsaker:

Du kan ha skrivit fel när du angav adressen.

Om du klickade på en länk kan den vara inaktuell.

Försök med följande:

Ange adressen igen.

Återvänd till föregående sida.

Gå till stutjanster.idg.se och leta efter den information du vill ha.

Mer information

Detta fel (HTTP 404 - Hittades inte) innebär att Internet Explorer kunde ansluta till webbplatsen, men det gick inte att hitta sidan du ville visa. Det kanske inte går att nå webbsidan för tillfället. Alternativt kanske webbplatsen har ändrats eller webbsidan tagits bort.

Ytterligare information om HTTP-fel finns i Hjälpen.

e de fel på min webläsare lr nått???

ie7

Märkligt. Jag kör Mac så jag kan inte testa IE7. Däremot funkar sidan finfint både i Safari och Camino.

Har du även testat att gå via http://www.studio.se, klicka på "REMIXA HAMMERFALL" på högersidan och sedan vidare därifrån?

Hoppas det löser sig för dig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får då tempot till 182 BPM blankt...  🙂

Du får säkert en bättre mix än jag! 😛

Min är helt otight. Fast det beror nog inte bara på att jag kör lite snabbare (182.120) för skillnaden är så liten att den inte ställer till några sådana problem; särskilt inte så länge man håller koll på vad som händer i trigger-spåren.

Jag hade vilda idéer med min mix. Jag har aldrig gjort någon hårdrock förr så nu tänkte jag "Nightwish" och "Yngwie" (hoppas inte HammerFall läser detta för då blir jag väl svartlistad) men nu har jag slängt ut nästan alla syntar och fx-boxar.

Vidare hade jag i princip lovat mig själv att komprimera spåren så lite att det inte hörs men, näe, visserligen låter det väl mer "realistiskt" men det finns ju inget som låter realistiskt i hårdrockvärlden så nu gör jag slarvsylta av syltan. Annars blir det bara konstigt. Blir jag allergisk tar jag kanske bara realamp-gitarrerna, sång, bas och tre av trumkanalerna.

Fast gitarrljudet har jag inte fått någon som helst ordning på. Hur ska man få det att låta annorlunda men ändå bra? Måste väl "kränka" genren där också...

Nej, nu tillbaka till Colossus-synten. Den ska spela mot GTR-Melospåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

det har ju diskuterats det korekta bpm talet för låten så här kommer mixmaister BPM uträkning av spårens BPm, om ni blir något klokare av det! 😛

BASS.L 91.02

BASS.R 91.02

BD Ambience 91.00

BD Trig 91.01

BD 91.01

Choirs 1.L 113.90

Choirs 1.R 92.61

Choirs 2.L 113.53

Choirs 2.R 91.10

GTR Melo.L 152.25

GTR Melo.R 162.43

GTR Reamp L 92.19

GTR Reamp R 91.11

GTR Solo.L 115.33

GTR Solo.R 151.39

GTRs high L.L 93.52

GTRs high L.R 96.96

GTRs high R.L 97.28

GTRs high R.R 117.47

GTRs low L.L 116.62

GTRs low L.R 101.27

GTRs low R.L 96.58

GTRs low R.R 120.01

HH 91.01

OH Cymb.L 91.02

OH Cymb.R 91.00

Ride 91.00

Room.L 91.00

Room.R 91.00

SN Trig 91.00

SN bot 91.00

SN top 91.00

Tom 1 91.00

Tom 2 91.01

tom 3 91.01

Voc lead 92.44

vissa (alla?) av talen får man dubbla för att hitta korekt bpm, som ni ser så varierar det ju ganska rejelt mellan de olika spåren, fast det kan ju vara olika delar av låten som går i olika bpm.

funderade på hur man använder trig spåren

(SN Trig,BD Trig) kan manfå något program att spela upp ljudet när det triggas+ hur gör man det i såfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

det har ju diskuterats det korekta bpm talet för låten så här kommer mixmaister BPM uträkning av spårens BPm, om ni blir något klokare av det! 😆

etc...

all?

Otroligt! 😄 Fantastiskt... tänk att du gjort detta!?! Jag kör med min 182.120 och kör push-pull när det behövs men du borde ju få ett pris för dokumentationen.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

funderade på hur man använder trig spåren

(SN Trig,BD Trig) kan manfå något program att spela upp ljudet när det triggas+ hur gör man det i såfall?

Man kan använda dem vid mixning, för sidechaining, tex. Jag menar inte i första hand en klubbversionmix med Prydz-pumpeffekt (även om man så klart kan göra en sådan också!!!), utan för att frigöra frekvenser vid trumslagspunkterna. Det blir lite olika om man använder trigspåren kontra trumspåren.

Annat man göra är att köra dem i ett program som WIDI. Då får du MIDI-filer du kan skicka till exempelvis Drumkit From Hell om du vill byta trumljud. Jag satte dem på en annan plugg för att få jazz-vispar. Tyvärr blev det så uselt att jag skrotade idén.

Man kan också använda dem som de är, som "attackförstärkare" för de mer komplexa och "polyfona" trumljuden. Så har jag gjort. Så jag blandar in triggerljudet i det "riktiga" trumsoundet. Om det blir bra eller inte har jag inte bestämt ännu...

När jag är klar med denna mix ska jag absolut återvända till sådant jag kan. Hårdrock klarar jag inte. Värst är det med gitarrljudet. Jag kan absolut inte mixa gitarrerna så att de låter lika bra som på originalmixen. Samtidigt vill jag inte ha dem likadana för originalet låter alldeles för konventionellt i sitt gitarrsound för genren. Antingen har jag EQ-at sönder gitarrerna eller också har jag inte söndrat dem på rätt sätt. Det är mycket kompressor och eg-skärningar i orignalmixen men jag får inte till det. Jag slänger in lite elgitarrer från Vienna Symphonic Library för att få mer tryck och ännu mer sväng, så får vi se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger mig på detta ändå, utan ljudkort och alla normala metoder/möjligheter, mixar helt och hållet in the box och får helt klart ett pris för detta!

Vill bara påpeka att vissa spår är väldigt sunkigt inspelade/oanvändbara t.o.m. tänk på det om ni vill lyckas!!!

Lämnar studioforum i och med detta pga totalt missnöje med läget på nya och gamla siten just nu, ha det gott alla vettiga-vi kanske syns på kontrollrummet istället!

😎😎😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev sjukt missnöjd med spåren..

'först: studios staff sa i artikeln att spåren är helt oprocesserade, men vad gör då den dunderkraftiga gaten på nästan alla spår??

två: allt är läskigt dåligt inspelat.. sången distar typ hela tiden, trummorna har ingen som helst karaktär... allt låter verkligen bajs.. 😲

näe, jag får ta o rexa upp allt o göra om alla ljud.. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev sjukt missnöjd med spåren..

'först: studios staff sa i artikeln att spåren är helt oprocesserade, men vad gör då den dunderkraftiga gaten på nästan alla spår??

två: allt är läskigt dåligt inspelat.. sången distar typ hela tiden, trummorna har ingen som helst karaktär... allt låter verkligen bajs.. 😉

näe, jag får ta o rexa upp allt o göra om alla ljud.. 😄

Tja

Det är jag som har skrivit infon om materialet som finns med i zip filen. Det är också jag som har sammanställt detta i en Pro Tools session från originalet som var över 100 spår. Om man öppnar upp detta i Pro Tools så är det bara att titta på transportbaren där det står 182BPM och låten är inspelad med klick, och alla filer ligger mot en takt i grid så ni som inte kör Pro Tools bör köra 182 BPM. Att alla filer inte är 182 vid mätningar betyder naturligtvis att man inte alltid är helt tight. Det finns ju inga sequencerprylar i HammerFalls låtar så det är ju bara människor som har spelat in alla spår i låten.

När det gäller "oprocessat" så är filerna som de var i originalsessionen, och de gatar som kan höras är gjorda hårdvarumässigt innan signalen kom in i Pro Tools. Inga filer har processats alls. Disten på sången är medveten och är "rör-dist". Tänk på att det är detta material som använts på den riktiga plattan, kolla upp hur den låter där då det är en rätt kul jämförelse och ett tydligt tecken på hur mycket mankan göra bid mixningen.

I originalsessionen var det dock mängder med pluggar och bussar mm, men då allt är bortplockat så blir det helt från noll. Jag gjorde 32 tracks för att tex en Pro Tools LE användare utan Music Production Toolkit skulle kunna köra hela sessionen.

Mvh,

Micke Bohlin, Digidesign

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att få lite information om hur låten spelades in, med vilken utrustning etc.

Personligen håller jag med om att det låter, i förhållande till vad budgeten borde ha varit, ganska dåligt. Gitarrerna var på den muddiga sidan och basen lät extremt tam. Som sagt, jag vet inte riktigt hur allt är gjort, men det känns som om man utan problem hade kunnat få bättre resultat vid trackingen.

Äh, jag menar verkligen inte att gnälla, jag är bara nyfiken. Jag tycker det var en superkul idé och jag har hunnit leka lite med spåren. Jag tycker det är ett jättebra initiativ från Studio och Digidesign (och Hammerfall såklart!).

Link to comment
Dela på andra sajter

körde min idag, svinkul var det, men fyfan stärkmickade ljudet var inte mycket att hurra över, blev riktigt fett med reamp dock.

gör väl inget om man maximerar?

förresten vad ska man skicka det? fattade inte det?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det är detta material som använts på den riktiga plattan, kolla upp hur den låter där då det är en rätt kul jämförelse och ett tydligt tecken på hur mycket mankan göra bid mixningen.

Javisst! Det är ju det som är hela grejen. Jag tror att många kanske inte inser just hur mycket av musiken som skapas i mixningen. Jag är jätteglad över att ha fått tillgång till dessa filer och det finns ingenting alls att klaga på. Så här låter det när man spelar in på riktigt! Klart som korvspad att hårdvaror färgar ljudet men det tar man ju i regel med i beräkningarna när man gör en platta.

Alla tempoberäkningar visar också på att det är äkta musik. Faktiskt är det väldigt tight spelat för att vara spelat av människor, låt vara med klicktracks och triggerspår.

Ett tips till alla som vill tighta upp det är att i samma nummer av studio skänker ju Cubase- och Logictipsen bort kunskap som leder till extra tighthet och heavy-het. (Läs också Pain of Salvationintervjun angående röster).

Den som följer de råden bättrar nog på sina chanser att vinna Digiprylarna (och kepsarna!)

Jag har gått motsatt väg och komprimerat väldigt lite. Jag ville få en live källarspelningskänsla, så att det skulle låta som ett HammerFall innan de blev stora. Därför har jag inte time-warpat någonting. Eftersom min mix är en surroundmix (dts 5.0-kanal) gör den begränsade komprimeringen att mixen låter annorlunda beroende på var man befinner sig i rummet, ungefär som på en spelning om än inte lika extremt markerat. Detta gäller allt utom originalelbasen som är komprimerad med en 50.-ratio, så den låter homogen i hela rummet, för fokusens och pulsens skull. Alla extra instrument som exempelvis VSL-gitarrerna, Colossuspluggen och EZDrummer broderar ut ljudet och skapar lite extra livekaos och gör ljudbilden än mer mångfacetterad.

Resultatet låter också lite "obehandlat" trots att det är väldigt genomtänkt vilket också var meningen (jag ville inte försöka härma det vanliga soundet -- dels kan jag inte för det ligger utanför mina genrer, dels ville jag gå mot strömmen).

Nackdelen med en mix som min är ju att den knappast går att sälja. En svagt komprimerad surroundmix som kräver balanserad ljudanläggning och uppmärksamt lyssnande går inte att spela i radio eller i mp3-spelare ute på sta'n utan att förlora mixens företräden, så att säga. Mer bus och kul än kommersiellt gångbar produkt, alltså men man måste ju få leka lite också 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...