Jump to content
Annons

Studio festival 15 Omröstning


BÄNKT

Recommended Posts

Nu äntligen kan alla ta del av de nio bidragen i våran punkfestival. Jag är hemskt ledsen att det dröjde en stund innan de blev offentliga men som vanligt handlar det om det löjliga ämnet serverutrymme. Denna gång bockar vi djupt för Assar som ställer upp! Tack, tack! De flesta har hållt sig till reglerna och de som inte har det får bakläxa.

Här finns de nio bidragen för nedladdning.

Rösta får man inte, på sitt eget bidrag och om man är nyreggad.

Röstning pågår t.o.m Torsdagen den 8/2-07

Poängsättning

6p för förstavalet

4p för andra

2p för tredje och

1p för fjärdevalet

Må bäste punkare vinna!!

Rösta på!

Redigerat av BÄNKT
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 118
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Det var svårt att rangordna med så jämnbra bidrag men här kommer poängutdelningarna från Gnarp:

6p: Litarinte - Skön retrokänsla, trevliga melodier och klockren refräng.

4p: Fan fan fan - Att skånska kunde vara så vackert! Störtskön låt!

2p: Baradom - Oj! Nyskapande punk? Psykedeliskt och alldeles underbart!

1p: No time to waste - Riktigt trevlig låt med sköna riff. Gillas skarpt!

Link to comment
Dela på andra sajter

har bara snabb lyssnat på bidragen , kom precis hem från jobbet , men det lät som en bra blandning på bidragen,skönt att det inte var 9 green day kopior! 🙂

ska lyssna in mig ordentligt innan jag röstar.

det är kul om ni komenterar bidragen och inte bara skriver poängen, gärna alla men åtminstone de ni ger poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här skulle man kunna vara ful och rösta på de låtar som man tycker minst om för egen vinnings skull... Men det gör jag inte..

Jag hoppas att det är ok att göra en liten sammanställning om alla låtar, d.v.s mina intryck.... Sedan mina poäng som följer:

Fan Fan Fan

Får min högpoängare... Skön varning på stan feeling i introt. Bra driv i låten. Jag är nog inte lika förtjust i humorn som andra förmodligen är.. Känns som en flirt till röstningsmassan. Den hade inte behövts för mig. Låten är skitbra ändå. Älskar ackord övergången till refrängen..Den absolut bäst mixade låten.. Det borde rendera i minus poäng.

Teenage Beauty queen

Denna låten skulle klättrat högre på en Hårdrocks festival.. Detta kittlar inte min punk nerv, men det går inte att förbise att det är en bra låt.

Another loser suicide

Suede med klass... Tyvärr har jag aldrig sett det punkiga i dem. Härlig och bra leadsång. Refrängen håller världsklass men kicka körsångarna... De förstör verkligen en klassig poplåt.

No Time

Den enda låten som riktigt väcker punkaren i mig med besked. Detta mina vänner är den bästa punklåten, MEN.... Dahlberg skulle ha tagit in en annan sångare. Då hade denna låt lugnt kommit 2'a...hehe. Ärligt Dahlberg.. Fortsätt jobba på den här låten, för den har allt man kan önska sig... SKITBRA!

Mina röster är:

6p Fan Fan Fan

4p No time

2p Teenage Beauty queen (Hade vart först i en Hårdrocks festival)

1p Another Loser Suicide

Bra jobbat mina vänner!

/Bajenuffe

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

SKa försöka komentera låtarna och ge poäng:

edit, tog bort komentarerna på alla låtar efter protesterna.

till poängen:

6 poäng till låt nr.4 litar inte

för att den är bäst! även om det inte är en massa dist, älskar sån här punk med tunnt ljud från 70-talet. ger mig lite 77-punk/progg känsla.

jag är inne på liknade grejer så jag samarbetar gärna med dig på nån låt vem du nu är.

4 poäng ,

och nu blir det svårt för det är otroligt jämnt mellan dessa bidrag, går till:

låt nr5. klarpunk

för sitt oväsen och sköna driv! det skramlar och gungar och är jävligt bra.

sången påminner om freddie wadling, och musiken får mig att tänka på MC5, stooges och nått annat som jag inte kan komma på vad det är, kan det vara Lädernunnan?

denna sångare skulle jag vilja ha på nån låt i framtiden.

2 poäng går till låt nr.1 just say it,

bra driv och sköna byten mellan låt delarna det händer saker hela tiden utan att det blir för meckigt, bra sång också.

Damned möter Dead kennedys, låten är bra men antingen är det trummtakten på versen som jag inte gillar riktigt eller så skulle låten gå lite långsammare så tror jag den blir ännu bättre.

1 poäng til låt nr.2 fan fan fan, låter lite KSMB.ännu en bra låt som den lite oengagerade sången drog ner betyget för, med mindre humor och mer ös och punk känsla över sången hade låten platsat på nån asta kask´s skivor!

det här var verkligen inte lätt! 😄 bra jobbat alla!

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för vits med en anonym tävling om alla kommenterar alla bidrag utom sitt eget?😱

Förslag: kommentera bara de ni röstar på. (editera, ni som redan kommenterat)

Link to comment
Dela på andra sajter

kommentera bara de ni röstar på. (editera, ni som redan kommenterat)

har gjort det nu!

men fler borde rösta, vänta inte till sista minuten tänk på att det kan bli kö och att alla kanske inte kommer fram när de ska rösta. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för vits med en anonym tävling om alla kommenterar alla bidrag utom sitt eget?😉

Förslag: kommentera bara de ni röstar på. (editera, ni som redan kommenterat)

Äh! Nu förstörde du det roliga i att lista ut vilken låt som hör till vem. 😆

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

6 poäng: 1. Just say it - Dead Kennedy’s.

Tajt och fint. Variation rakt igenom. Sitter som en tuppkam på en gris. Minns (eller ?) mina förfester med DK som allt för ofta slutade i rännstenen på väg till Oves.

4 poäng: 9. No time to waste - Kriminella Gitarrer.

Riktig 70-talspunk från Klippan. Otajt spelat och riktigt dålig engelska. Sitter som en frack på som en Göran Persson. Låter nästan som om ett gäng utvecklingnstörda A-lagare. Helt fantastiskt!

2 poäng: 6. Bara dom - Stålfåågel.

Minns Fredmans och Stadt Hamburg i Malmö 1984. Rökigt, jag full och sur i ett hörn. Extremt (o)coolt!

1 poäng: 3. Teenage Beauty Queen - Mustasch.

Hårdrock - till och med dubbla baskaggar???!. - inte punk ett dugg - men en jävligt bra (och trevlig) låt.

Jag skulle vilja kommentera de andra men får inte! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många saker att bedöma: Komposition, arrangemang, framförande, inspelning, mixning ...

För att inte tala om: Är det punk? Det är ju ändå en punkfestival. Nåväl, vad som är punk och inte är en smaksak, så det får bli min egen uppfattning som fäller avgörandet för min röstning ...

Jag tycker det viktigaste är att det är en hyfsad låt. Men sen hjälper det inte att det är en bra låt om nån enskild detalj i framförandet får öronen att krokna (vilket var fallet när min andrafavvo föll bort från prispallen i den slutgiltiga bedömningen)

Efter en första grovsortering blev en handfull låtar för en andra sortering ...

... vilket resulterade i följande:

6 poäng till "No time to waste"

Det är punk rakt igenom. En bra punklåt med Ramones-ambitioner. Rätt sorts taffliga gitarrer (lillfingervickande!). Sången är stilenligt trist. Den andas betongkällare lång väg, trots (eller tack vare) brister i inspelning och mixning. Bra slut!

4 poäng till "Just say it"

Bra komposition, bra arr och bra sång. Den vinner på det.

Det är inte så mycket punk, harmonierna är mer <sätt in ditt favoritprefix här>-rock. Stort minus för fade out. Dessutom är den längre än 3 minuter (sic).

2 poäng till "Teenage Beuty Queen"

Sången är bra, arret arbetat och slutet omotivierat (=positivt).

Inte så mycket punk här heller. Låten känns splittrad men tappar ändå inte särksilt mycket pga det. Mixning lämnar en del övrigt att önska.

1 poäng till "Klarpunk"

Den här slogs om "Teenage Beauty Queen" om 3:djeplatsen ända fram till mållinjen.

Bra arr. Bra sång. Bra gitarrer. Slut a'la Soundgarden.

Låten känns splittrad, saknar röd tråd. Väl pressad mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina röster:

6 poäng: Nr 2, "Fan fan fan". Snygga riff, snyggt klart gitarrljud, snygga körer och snygga melodier! 😏

4 poäng: Nr 4, "Litar inte". Punkig text och punkiga harmonier, och bra gjort dessutom. Vinner ett par poäng på att den ger ett så pass punkigt intryck.

2 poäng: Nr 1, "Just say it". Aningen för lång, men kammar ändå hem en tredje plats.

1 poäng: Nr 9, "No time to waste". Förutom de tre översta var det väldigt jämnt mellan allihop, men den här fick fjärde platsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kriminella Gitarrer.

Det kom en cd för nått år sedan med alla låtar Kriminella Gitarrer spelat in! många outgivna låtar med ganska bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer Lindomes poäng:

6 poäng: Just say it. Bra Satorstuk på sången och coola stopp.

4 poäng: Litar inte. Tidiga Ebba Grön minus Thåströms attityd.

2 poäng: No time to waste. Skönt opretantiöst. Punkigt 😱

1 poäng: Fan, fan, fan. Skånska funkar. Krämiga sköna gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 poäng - No time to waste

Punk rakt igenom. Produktionen kunde ha varit bättre men va fan, det är ju punk. Sköna Ramones-vibbar.

4 poäng - Litar inte

Skön tidig svensk punk med politiska texter.

2 poäng - Just say it

Bra driv i låten och en riktigt fin produktion.

1 poäng - Another loser suicide

I brist på låtar med en riktig punk-känsla får denna poppiga dänga en poäng. Spelar man den lite punkigare så kan det helt klart bli något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för vits med en anonym tävling om alla kommenterar alla bidrag utom sitt eget?

Förslag: kommentera bara de ni röstar på. (editera, ni som redan kommenterat)

Word! 😄

Jag har följt Hamagrellareceptet (från Olsbergfestivalen) ett par gånger och kommenterat alla låtar INKLUSIVE min egen! Det är ju alltid skoj att höra vad medmusikanterna tycker även om man inte får poäng! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju alltid skoj att höra vad medmusikanterna tycker även om man inte får poäng!

håller med!

och att komentera sitt eget bidrag är ju ingen dum idé. så får man lite positiva om dömen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju alltid skoj att höra vad medmusikanterna tycker även om man inte får poäng!
håller med!

och att komentera sitt eget bidrag är ju ingen dum idé. så får man lite positiva om dömen! 😄

Du menar - Detta var festivalens bästa låt, men jag ger den inga poäng 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni inser väl att en hel del här är bättre än när det begav sig............?

det går inte att jämföra med den charm som ett amatör punkband på 70-talet kunde ha.

bättre ljud, spelskicklighet och inspelningsgrejer gör inte nödvändigtvis låtarna bättre.

sedan är det svårt att låta som de gjorde förr eftersom man påverkas av all musik som kommit sedan dess, banden då hade ju bara influenserna från det6 som funnits före dem.

77-punkbanden hade ju olika influenser eftersom de inte lyssnat på så mycket punk tidigare utan på annan musik (stooges, mc5, velvet underground mm.)

vilket gjorde att de lät väldigt olika varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar - Detta var festivalens bästa låt, men jag ger den inga poäng 

nä, men det kanske finns nått positivt att framhålla så fler märker det.

eller säga som det är och total såga låten 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 77-punken handlade väl mer om en attityd - att alla fick spela och att man kanske hade ett budskap (Typ "Ner med allt!").

Ljudkvalitet var liksom inte så viktigt - det var ju också en protest mot välproducerade supergrupper.

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommentarer om alla låtar:

Another Loser Suicide

Fräck låt som låter lite retro. Lite trista trummor men jag är absolut inte rätt röv att gnöla över det!! 🙂 Vet inte om jag riktigt skulle klassa detta som punk egentligen... nästanpunk?

No Time To Waste

Gitarrerna låg ju helt rätt men trummsen var så där (nu är jag där igen). Attitydsmässigt juste punk tycker jag, mixen kunde varit mer balanserad men det är ju punk. Sången är lite kaxigt punkigt avmätt, jag skiter väl i dig lixom. Bra.

Just Say It

Ännu en bra låt, mest punkig så här långt. Lite lagom spretig och arg så där (sången låter jättearg och det är ju bra). Snyggt uppbyggd låt också.

Fan Fan Fan

Very nice... lät ju nästan lite Ramones på gurorna. Påminner om något klassiskt svenskt 80-talsband. Kylskåpscoolt basbreak. Kul med skånsk sång, supergo refräng och snyggt mixat (för snyggt för punk? 🙂).

Teenage Beauty Queen

Kanske inte riktigt punk men bra sång. Mixen lämnar en del att önska. Låten som låt är ganska ok om jag nu vågar säga så.

Litar Inte

Pop? Var det första jag tänkte när låten startade. Sången har dock mer punkighet än början. Refrängen helt klart åt punkhållet också. Lite tunt ljud men det går bra i en punkfest! 🙂 Refrängen växer lite efter mer lyssning. Bra jobbat!

Klarpunk

Råa inledningsgitarrer! Gillar gitarrriffen och äkta trummor, det är mot strömmen det! 😄 Helheten uppfyller helt klart sin kvota men eftersom jag hjälpt till med lite med gitarr på denna låten (får jag avslöja det?) så vill jag av moraliska skäl inte rösta på den. (Nu borde jag väl vara politiskt korrekt och rösta ändå men det gör jag inte!)

Baradom

Hmm, jag känner igen den här rösten... 😉 Lite överraskande refräng. Kan man säga postmodernistisk punk med ett inslag av avantgardé? Ja, det kunde man. Ligger inte helt frivilligt i örat men det är nog meningen. Svår punk. Intressant!

Slutet

Haha, det här är ju skitbra på sitt eget skruvade sätt. Särskilt sången! Men det är lite för mycket metal över gitarrerna tror jag, fast det kanske bara är gränsöverskridande.Pluspoäng för att du fått med ordet "kapitalet" i en punk låt. Det är en klassiker i sig självt.

Ta-da - lö pöints göes tö:

1 poäng: Baradom

2 poäng: Just Say it

4 poäng: No Time To Waste

6 poäng: Fan Fan Fan

Det var skitsvårt att rangordna alla bidragen... tycker alla har jobbat bra på sitt sätt o alla låtarna hade något att tillföra. Vill bara ge tummen upp till alla som slitit hårt för att bidra till punkisen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...