Jump to content
Annons

Hur ska jag få hög ljud nivå?


mgate

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite problem med mastringen, jag får inte så hög ljud nivå på

mina låtar!

Jag har använt kompressor men det blir endå inte samma ljud nivå

som på skivor man köper på affärer!

Hur ska jag göra för att få högre ljud nivå på låtarna?

Är det bättre att bränna låtarna på skiva i mastring program eller går

det lika bra att göra dom till mp3 direkt, blir det någon skilnad?

Är det någon som har något bra tips på ett mixnings program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det viktigt att du ska ha samma nivå som skivorna i affären? Isåfall får du antingen skaffa dig 10-års erfarenhet i mastering och köpa utrustning för 200k eller så lämnar du in den. Därmed inte sagt att jag vet vad du har för utrustning men det finns oftast en dyr anledning till att skivor låter bra och dessutom har en hög ljudnivå.

Om du vill ha låtarna som mp3:or kan du oftast konvertera dem direkt i programmet, det brukar funka bra.

Pro-Tools, Cubase och Adobe Audition är de mixningsprogram jag har testat och de funkar fint. Wavelab går också men det är inte anpassat på samma sätt för mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska helt enkelt använda en limiter när du mastrar, då kan du dra på med volym utan att det klipper. Finns massor av användbara pluggar, bara att söka info på forumet. Sen är det ju självklart att du måste ha en massa erfarnhet för att få dina låtar att låta "lika bra" som på skiva, men volymen kan du nog få upp utan någon större ansträngning.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det viktigt att du ska ha samma nivå som skivorna i affären? Isåfall får du antingen skaffa dig 10-års erfarenhet i mastering och köpa utrustning för 200k eller så lämnar du in den. Därmed inte sagt att jag vet vad du har för utrustning men det finns oftast en dyr anledning till att skivor låter bra och dessutom har en hög ljudnivå.

Det där var kanske det mest ogenomtänkta jag hört på länge. Jag känner till flertalet grymma skivor som producerats med wannabeprylar. Det handlar i de allra flesta fall om kunskap och inte om dyr utrustning. Klart det finns en anledning till att prylar är dyra och kan skapa något bra, men en duktig tekniker med halvtaskiga prylar eller en kass tekniker med världens dyraste så är valet lätt.

Nej, det där har jag inte mycket för. Men precis som några nämner innan, jobba med limiter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det viktigt att du ska ha samma nivå som skivorna i affären? Isåfall får du antingen skaffa dig 10-års erfarenhet i mastering och köpa utrustning för 200k eller så lämnar du in den. Därmed inte sagt att jag vet vad du har för utrustning men det finns oftast en dyr anledning till att skivor låter bra och dessutom har en hög ljudnivå.

Det där var kanske det mest ogenomtänkta jag hört på länge. Jag känner till flertalet grymma skivor som producerats med wannabeprylar. Det handlar i de allra flesta fall om kunskap och inte om dyr utrustning. Klart det finns en anledning till att prylar är dyra och kan skapa något bra, men en duktig tekniker med halvtaskiga prylar eller en kass tekniker med världens dyraste så är valet lätt.

Nej, det där har jag inte mycket för. Men precis som några nämner innan, jobba med limiter!

Givetvis inser jag också att man kan få det att låta bra med billigare prylar, jag tog i lite extra för att få fram en poäng. Jag menar att det krävs erfarenhet(kunskap) och att det i många masteringstudios används dyr utrustning, dock ej sagt att det skulle vara en garanti för ett bra jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen!

Är limiter och multibands compresor samma sak eller är det olika (verktyg)

vilket ska man använda först i så fall?

Det är olika verktyg. En multibandskompressor är i essence flera kompressorer som är avskiljda att jobba i egna band. En för basen, en för miden och en för övre registret, är vanligt.

I mastring har man i regel limitern näst sist, och allra sist dither. Fast dither finns ofta inbyggt i brickwalllimiters och andra mastringslimiters, så i praktiken brukar limiterna hamna allra sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaffö gör de på dette viset -- jo för att det ska låta högt i radion. Vi andra hittar till volymknappen. Skit i att jämföra, gör bra saker som du tycker låter bra, räcker inte det, måste dem låte högst också?

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaffö gör de på dette viset -- jo för att det ska låta högt i radion. Vi andra hittar till volymknappen. Skit i att jämföra, gör bra saker som du tycker låter bra, räcker inte det, måste dem låte högst också?

Gunnar

Jag håller med Gunnar. Den viktigaste regeln för att få ett bra och "kommersiellt" sound är naturligtvis att man gjort en bra inspelning (med mic, line etc. inte att förglömma kvalitén på instumenten heller).. Meeen..

Nu för tiden görs ju många sound virtuellt i datorn (Fl, Reason etc etc). Vad som är viktigast då är att separera instrumenten frekvensmässigt i mixen. att panorera rätt och hålla koll på fasriktighet. Kompressor och limiter är nåt man får ta till i värsta nödfall.. Om man nu eftersträvar de sönderkomprierade flåset en sån effekt kan ge... Men det vore mycket roligare om fler lärde sig använda EQn i stället. 😱 Länge leve dynamiken! 😱

My 5c...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbtips:

Se till att du i mixen har skalar bort onödiga basfrekvenser i t.ex

syntar, gitarrer, så att bas och bk får rum i mixen.

Addera på massor med brillians på lead sången, fast utan att den blir vass eller tunn. T.ex så kan du använda en exiter väldigt försiktigt.

Vi utgår ifrån att du har en välbalancerad mix där de mesta av frekvenserna är utredda och klara.

Sedan gäller det att använda sjyssta pluggar, från t.ex UAD, Waves, Sonalksis,

PSP etc istället för WL's inbyggda.

Ett standard scenario är EQ, kompressor, Limiter. Eq för att balancera upp frekvenserna ifall det är något som får kompressorn att jobba fel. Kompressorn

för att färga och trycka ihop lite och sedan öka volumen med make up gain. Och limitern (gärna en brickwall) för att ta hand om transienter, fungerar som hängsle och livrem. Det svåraste verktyget att lära sej här är nog komressorn, fast det brukar finnas bra presets som man kan utgå ifrån. Jag använder aldrig multiband fast det kanske är lättare att få till ett högvolymsresultat med en sån. I vilket fall är det nu som det är viktigt att mixen har en tydlig low end.

Om inte det räcker så kan du slänga på en stereo breddare, men då måste du vara medveten om den måste användas försiktigt eftersom de flesta stereo breddar pluggar förvränger ljudbilden om man lyssnar på den i mono. Och t.ex reverb blir väldigt mycket mer intensiva.

Det bästa är att addera stereo breddning vid mixningen istället så att du kan balancera ut breddat material med icke breddat och slippa exceptionella

fasfenomen.

Även en exiter kan användas för att få en glansig yta. Crysonics har en som

funkar ganska bra, även om jag aldrig använder den själv.

Till slut något om klippning. Om du trycker upp volymen mha av dina verktyg så

ser ljudfilen ut som en korv och de dynamiska topparna blir klippta. Det kan låta

bra och det kan låta dåligt. När man sedan spelar upp din låt på olika anläggningar

så försöker DA omvandlaren i den utrustning återskapa topparna som inte finns

och detta kan låta illa beroende på kvalitén på t.ex cd spelare etc.

Hoppas du kan få till det nu, eller iaf komma lite närmare ditt mål. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaffö gör de på dette viset -- jo för att det ska låta högt i radion. Vi andra hittar till volymknappen. Skit i att jämföra, gör bra saker som du tycker låter bra, räcker inte det, måste dem låte högst också?

Gunnar

att vilja maximera den genomsnittliga ljudnivån är förståss helt naturligt utifrån perspektivet; "det här skulle inte få någon att frivilligt höja volymen".

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall är det nu som det är viktigt att mixen har en tydlig low end.

Vad menas med low end?

Tjaba

Jo det är basfrekvenserna typ från 20Hz och upp till c:a 150Hz. Brukar delas upp i

Low och Low mid.

Eftersom low end "äter" väldigt mycket av bandbredden i en mix så är det viktigt

att få det som finns där (t.ex bass, basskagge etc) att vara tydligt. Vilket medför att man får ett mer kontrollerat sätt kan "mata" sina pluggar. Annars om t.ex en orgel som ju kan ha en ganska låg bas, poppar in då och då i arrangemanget, så kan det trigga t.ex en kompressor att jobba på ett mer oförutsagt sätt när det inträffar. 😛

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre att mixa om musiken än att använda kompressorer (multiband/limiter) på stereomaterialet som alltid ger bieffekter när dom jobbar för hårt.

Men glöm för fan inte att lämna kvar lite dynamik.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Till slut något om klippning. Om du trycker upp volymen mha av dina verktyg så

ser ljudfilen ut som en korv och de dynamiska topparna blir klippta. Det kan låta

bra och det kan låta dåligt. När man sedan spelar upp din låt på olika anläggningar

så försöker DA omvandlaren i den utrustning återskapa topparna som inte finns

och detta kan låta illa beroende på kvalitén på t.ex cd spelare etc.

Kan du förklara det där med att limiterade/komprimerade ljudtoppar försöks återskapas av CD-spelarens D/A-omvandlare?

Eller förstod jag dig fel nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
tack för tipsen!

Är limiter och multibands compresor samma sak eller är det olika (verktyg)

vilket ska man använda först i så fall?

Vet du inte skillnaden skall du nog inte mastra själv heller....

Nä, för vet man inte redan från början ska man fan inte försöka lära sig heller! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du inte skillnaden skall du nog inte mastra själv heller....

Orsaken till frågan är kanske att han vill lära sig...

Och nej, limiter och multibands compressor är inte samma sak.

Limitern kommer till sist.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Till slut något om klippning. Om du trycker upp volymen mha av dina verktyg så

ser ljudfilen ut som en korv och de dynamiska topparna blir klippta. Det kan låta

bra och det kan låta dåligt. När man sedan spelar upp din låt på olika anläggningar

så försöker DA omvandlaren i den utrustning återskapa topparna som inte finns

och detta kan låta illa beroende på kvalitén på t.ex cd spelare etc.

Det tror jag inte på. Förklara. Topparna blir inte klippta, isåfall skulle du få digital distortion.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen!

Är limiter och multibands compresor samma sak eller är det olika (verktyg)

vilket ska man använda först i så fall?

Vet du inte skillnaden skall du nog inte mastra själv heller....

Nä, för vet man inte redan från början ska man fan inte försöka lära sig heller! 😳

Man kanske inte skall börja med mastring som första projekt man kanske skall börja med mixning så man vet vad man använder och hur det funkar...man kanske lär sig lättare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till slut något om klippning. Om du trycker upp volymen mha av dina verktyg så

ser ljudfilen ut som en korv och de dynamiska topparna blir klippta. Det kan låta

bra och det kan låta dåligt. När man sedan spelar upp din låt på olika anläggningar

så försöker DA omvandlaren i den utrustning återskapa topparna som inte finns

och detta kan låta illa beroende på kvalitén på t.ex cd spelare etc.

Kan du förklara det där med att limiterade/komprimerade ljudtoppar försöks återskapas av CD-spelarens D/A-omvandlare?

Eller förstod jag dig fel nu?

Jo, ifall du klipper i den digitala domänen så får du kvar digital information i ljudfilen om topparna. Och när sedan den "parsas" vid uppspelningen så försöker DA'n att återskapa originalet så gott som det går. I vissa system funkar det bra men inte i andra. Jag har t.ex en gammal cd spelare från början av 80 talet som inte hänger med på en del nyreleasade "loudness war" cd skivorna. 🙂

Om man däremot klipper i analog världen så får man inte samma problem. 😕

Detta kan även ge problem om man konverterar till t.ex mp3 från wav filer.

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

Till slut något om klippning. Om du trycker upp volymen mha av dina verktyg så

ser ljudfilen ut som en korv och de dynamiska topparna blir klippta. Det kan låta

bra och det kan låta dåligt. När man sedan spelar upp din låt på olika anläggningar

så försöker DA omvandlaren i den utrustning återskapa topparna som inte finns

och detta kan låta illa beroende på kvalitén på t.ex cd spelare etc.

Kan du förklara det där med att limiterade/komprimerade ljudtoppar försöks återskapas av CD-spelarens D/A-omvandlare?

Eller förstod jag dig fel nu?

Jo, ifall du klipper i den digitala domänen så får du kvar digital information i ljudfilen om topparna. Och när sedan den "parsas" vid uppspelningen så försöker DA'n att återskapa originalet så gott som det går. I vissa system funkar det bra men inte i andra. Jag har t.ex en gammal cd spelare från början av 80 talet som inte hänger med på en del nyreleasade "loudness war" cd skivorna. 😉

Om man däremot klipper i analog världen så får man inte samma problem. 😛

Detta kan även ge problem om man konverterar till t.ex mp3 från wav filer.

Topparna klipps inte av, de sänks. Så länge ljudnivån ligger under vad som är max nivå så blir det ingen distorsion. Och CD:n försöker inte återskapa topparna, hur skulle den kunna veta hur originalfilen ser ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som talar emot timegroove´s resonemang är 1) att "ett större antal klippta samples" (eller alla 0dBFS) är det samma som likström, ingen audiogubbe har någonsin i sin design haft en tanke på att ett audiosteg ska spela likström.

2) klippta signaler (fyrkantvåg) består i den digitala världen av en grundton (sinus) och ett oändligt antal övertoner , saknas övertonerna (vilket sker i ett system som är begränsat till 20,05 kHz) så kommer kantvågen att kunna bli 3-4 dB starkare är 0dBFS. Detta klarar inte den analoga delen, dom kommer att dra strömförsörningen i botten...tömma matningsspänningen (latch up). Det krävs då en viss tid innan kretsen återhämtat sig och fungerar normalt igen.

3) En klippt signal är "gone forever" den kan aldrig återskapas, olika avspelningssystem kan hanetra likströmmen olika bra men orginalet är förstört för all framtid, det kommer i en framtid att dyka upp pluggar som "återskapar det som mastrades bort under början av 2000-talet"

Tänk på detta, första deceniet år 2000 kan komma att gå till historien som distortionens årtionde, det aldrig varit värre än nu, så spar en "odistad" kopia av det ni gör för eftervärlden.....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som talar emot timegroove´s resonemang är 1) att "ett större antal klippta samples" (eller alla 0dBFS) är det samma som likström, ingen audiogubbe har någonsin i sin design haft en tanke på att ett audiosteg ska spela likström.

2) klippta signaler (fyrkantvåg) består i den digitala världen av en grundton (sinus) och ett oändligt antal övertoner , saknas övertonerna (vilket sker i ett system som är begränsat till 20,05 kHz) så kommer kantvågen att kunna bli 3-4 dB starkare är 0dBFS. Detta klarar inte den analoga delen, dom kommer att dra strömförsörningen i botten...tömma matningsspänningen (latch up). Det krävs då en viss tid innan kretsen återhämtat sig och fungerar normalt igen.

3) En klippt signal är "gone forever" den kan aldrig återskapas, olika avspelningssystem kan hanetra likströmmen olika bra men orginalet är förstört för all framtid, det kommer i en framtid att dyka upp pluggar som "återskapar det som mastrades bort under början av 2000-talet"

Tänk på detta, första deceniet år 2000 kan komma att gå till historien som distortionens årtionde, det aldrig varit värre än nu, så spar en "odistad" kopia av det ni gör för eftervärlden.....

Olle

Men nu är det ju inte en fråga om att signaler klipps av, utan det handlar om en limiter som sänker signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...