Jump to content
Annons

eq-tips, stereo, parametrisk, högt q-värde


VacUm

Recommended Posts

Har en grymt enerverande stående våg här hemma och har kommit fram till att jag inte orkar bygga någon basfälla (ska dessutom eventuellt sluta jobba hemmifrån och flytta prylarna till annan plats). Just nu har jag en EQ på outputen som kompensation i Logic, men skulle vilja ha en hårdvaruvariant istället så det alltid låter som jag vill och att jag slipper minnas att den måste stängas av vid bounce.

Någon som har tips på en billig och ofärgande stereoeq där man kan ställa väldigt smalt q-värde? Rummet resonerar mellan 109 och 110 hz. Även en aning vid 219 men inte så man blir irriterad.

Eller ska jag bygga en basfälla? Blir det verkligen okej när man bygger själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Klart det blir! Men den tar plats om den ska vara effektiv.

Kanske smart att bygga någon variant som är lätt att flytta så du kan ta med den till nästa ställe också.

Men om jag bygger en som dämpar 110hz så kommer ju garanterat nästa ställe inte alls resonera på 110.. eller har jag missuppfattat nånting grundläggande nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag bygger en som dämpar 110hz så kommer ju garanterat nästa ställe inte alls resonera på 110.. eller har jag missuppfattat nånting grundläggande nu?

Nä, inte alls. Men det går att bygga brebandiga och smalbandiga fällor.

I det här fallet skulle du kunna bygga en bredbandig som begränsar (inte eliminerar) den stående våg du har i rummet.

Men jag vet att det finns lösningar på Helmholtz-resonatorer som är lätta att stämma om. Ifall du föredrar en smalbandig fälla.

Edit: förtydligade

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

.. nu bör man väl tillägga att jag inte är den snickare jag skulle vilja vara. Fast det hade ju vart jäkligt skönt o ha en sån där låda ändå; är för en gångs skull ganska nöjd med lyssningen här hemma om det inte vore för den där 110hz-resonansen som förstör allting.

Får helt enkelt läsa på lite och se vad jag bestämmer mig för. Bygger man en bredbandig fälla så borde det ju vara lättare att få det okej. Ska dessutom mecka lite med högtalarplacering också. Tonjäveln är värst precis i sweetspoten just nu; backar jag en meter stör den inte alls lika mycket.

Tsmalmbe: Känns lite overkill att skaffa stora feta grafiska eq-burkar ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Känns lite overkill att skaffa stora feta grafiska eq-burkar ändå.

Nåja, beror på om du vill använda 1 veckas fritid eller 3 dagars lön. Prioriteringar. Och vad du vill ha ut av ditt utrymme förstås. Jag kan inte bygga basfällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...