Jump to content
Annons

I´m in a sideshow


Recommended Posts

En låt några av er säkert känner igen

------------------------------------------------

Tänkte höra om någon är intresserad av att mixa om mitt gamla alster: I´m in a sideshow

Inspelningen är gjord i 16/44 och spelades in under ganska primitva former. Alla förslag och idéer är välkomna.

Här finner ni den omixade nerbouncade versionen: - borttagen

Självklart innehar jag alla rättigheter till "I´m in a sideshow" och ni måste ha min tillåtlese innan låten/remixen används för annat än studios forum. Dvs ni har inte rätt att lägga upp er remix på er personliga hemsida (eller liknanade) eller sprida låten/remixen utan min tillåtelse.

Grundidén med låten, som jag gärna vill hålla fast vid, är en smygade uppbyggnad, där saker läggs på efterhand. Trummorna får gärna komma in i ett senare skede, tex efter eller under första ref.

I övrigt har ni helt fria händer: Må bäste man vinna :rolleyes:

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar utmaningen!

Måste säga att det är en fröjd att jobba med detta materialet. Hoppas du kommer gilla slutresultatet lika mycket som jag gillar det än så länge. (ja, jag gjorde en liten "omprioritering" och har grundkonceptet färdigt redan 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du ute efter en remix som en typisk remix eller ute efter en originaltrogen ommixnning?

Jag är ute efter en ommixning i vanlig mening, som är hyfsat trogen orginalet.

Anledningen till att jag vill ha låten ommixad är att jag inte riktigt får till de där soundet jag eftersträvar och tänker att nya öron kan tillföra något.

Sedan är det ju såklart roligt om någon vill göra en klassisk remix också, men jag kan inte garantera att jag kommer att använda den, eller låta den som gjort remixen använda låten. Beror ju på om jag blir nöjd med resultatet. 😄

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

I glädjen av att ha mitt ljudkort tillbaka och äntligen få testa min nya ADI så lekte jag en par timmar med ditt alster.

Egentligen gjorde jag detta utan strategi, helt på intuition. Dessutom var det över en vecka sen jag lyssnade på din mix, så det fanns en risk för att kan vara att dom skulle låta helt identiska! Nåja, så gick det ju inte riktigt. Jag tror jag hittat en mjukare version av din låt. Men mycket trogen originalet. Jag jobbade egenligen mest med din röst, trots att jag nog trixade en hel del med det andra också.

Dessutom vill jag påpeka att jag mixat ned med endast dither på mastern, så volymmässigt har jag ju redan förlorat. Men nu skulle det ju mixas, inte mastras.

sideshow_tsmalmbe_remix.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

I glädjen av att ha mitt ljudkort tillbaka och äntligen få testa min nya ADI så lekte jag en par timmar med ditt alster.

Egentligen gjorde jag detta utan strategi, helt på intuition. Dessutom var det över en vecka sen jag lyssnade på din mix, så det fanns en risk för att kan vara att dom skulle låta helt identiska! Nåja, så gick det ju inte riktigt. Jag tror jag hittat en mjukare version av din låt. Men mycket trogen originalet. Jag jobbade egenligen mest med din röst, trots att jag nog trixade en hel del med det andra också.

Dessutom vill jag påpeka att jag mixat ned med endast dither på mastern, så volymmässigt har jag ju redan förlorat. Men nu skulle det ju mixas, inte mastras.

Roligt, det lät ju helt klart lite annorlunda. Verkar dock inte som du fått med körerna, vilket är mitt fel. Råkade bouncea ner fel. Det ligger dock en ny zip uppe sen några dagar tillbaka (heter samma som den förra).

Rent spontant så gillar jag nog orginalet bättre, även om du mjukat upp soundet lite. Tycker att sången blir lite för tydlig och andra instrument hamnar i bakgrunden. Men detta är ju helt klart en prioteringsfråga och smaksak. Jag är mycket glad att du tog dig an projektet, det var mycket spännande att lyssna på såhär på morgonkvisten.

Fidden håller på med en ny version också och den dyker väl upp inom några dagar, sen får vi se vad som händer. Jag kommer förmodligen behöva er hjälp med tankar och kommenter framöver också, så håll er kvar 😳

Men som sagt, stort tack och bra jobbat.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Roligt, det lät ju helt klart lite annorlunda. Verkar dock inte som du fått med körerna, vilket är mitt fel.

Nä, körerna är nog med, men definitivt med mindre volym än i originalet.

Rent spontant så gillar jag nog orginalet bättre, även om du mjukat upp soundet lite. Tycker att sången blir lite för tydlig och andra instrument hamnar i bakgrunden.

Som sagt, sången var det jag var minst nöjd med i originalet, så det fixade jag så som jag tycker ger mest värme och känsla i låten. Gjorde mig av med den dubbade rösten på flit, och höjde nivån och lade eq som hämtade fram den ytterligare.

Kanske du är ovan att höra din egen röst så på ytan och "obehandlad"? 😄

Ett tips som sagt är ju att lyssna dom på samma upplevda volym, alltså dra ner volymen på din originalmix när du lyssnar.

edit: separata trumspår skulle inte vara helt fel det heller.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske du är ovan att höra din egen röst så på ytan och "obehandlad"? 🙂

edit: separata trumspår skulle inte vara helt fel det heller.

Nja vet inte om det är det. Gillar det mer flytande soundet på sången från orginalet, även om det såklart går att förbättra (därav ommixningen)

Angående trummorna är de väldigt primitva, bara två spår. Självklart får man göra om trummorna helt om man nu känner för det.

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Att mixa en låt är ju ganska lätt jämfört med att mixa ett flertal låtar som skall höra ihop. Det var ju egentligen inga egentliga tekniska fel på originalmixen, så det lär bli fråga om smaksak. Och det är ju din låt, så det är ju du som har rätt i slutändan givetvis.

Jag skall köra den genom en snabbmaster ännu, men det gick lite sent igår.

Av pur nyfikenhet: vill du berätta vilka kompressorer och hur mycket eq du kör på spårena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa en låt är ju ganska lätt jämfört med att mixa ett flertal låtar som skall höra ihop. Det var ju egentligen inga egentliga tekniska fel på originalmixen, så det lär bli fråga om smaksak. Och det är ju din låt, så det är ju du som har rätt i slutändan givetvis.

Jag skall köra den genom en snabbmaster ännu, men det gick lite sent igår.

Av pur nyfikenhet: vill du berätta vilka kompressorer och hur mycket eq du kör på spårena?

Nu sitter jag på jobbet och minns inte riktigt. Men körde waves vox kompressor, ganska milt. Angåene EQ så är väl sången skuren från 100hz, några db ner runt 250, en ökning runt 2000, sen toppad lite runt 10khz, minns faktiskt inte så noga. Sångljudet var ju för övrigt en sak jag inte var riktigt nöjd med... så de kanske inte spelar så stor roll i sammanhanget. Dessutom tycker jag att gitarrerna är för vassa. Har tjuvlyssnat lite på Fiddens mix och han har lyckats bra med gitarrerna, men även där finns mer att önska.

Det lär ju dyka upp olika versioner, sen är det bara o sno det bästa från de olika förslagen 🙂

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Umemagnus har hållit kvar combfilter-sången vilket var det första jag rensade 🙂 Här tycker jag gitarrerna är ganska så ettriga. Intressant virvelsound, gillar det. Men tyvärr så lider ju resten av trumspåret lite av det. Jag tog ihop trummornas stereobild, Umemagnus har fört det ännu ett steg längre, och lagt på ännu mera kompression vilket är en intressant tolkning.

Vad jag inte gillar är stereobreddningnen på basen. Den är trevlig en stund, men sen blir det tröttsamt.

Intressant btw hur slutet var lite i samma banor 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en japan som sjunger 😉 (No offence 😉)

Bra låt!

Hheheh, det e medvetet. Inte att låta som en japan dock, men jag ville ha en lite annorlunda framtoning när jag dubbade sångspåren. Kanske blir lite väl övertydligt när det blir ett ensamt sångspår, har inte lyssnat så noga :]

Lyssna på orginalet så är det nog inte lika tydligt eller?!

P.S Ibland får jag höra att jag liknar en eskimo 🙂 D.S

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Äsch, jag lägger upp min mix här också då, så kanske man kan få lite extra råd och tips. Har inte gjort något mer med den sedan du hörde den sist, yllet. Blir nog en helgsysselsättning.

Intressant omarbetning. Gillar en hel del jag hör i det här. Men, nånting rumblar och murvlar som fan i bakgrunden? Låter som ett långt illauppfört reverb, men det ger huvudvärk anyway.

Och inget combfilter på sången, uppskattas definitivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

så,

Då var det färdigmixat. Jag kände att det vore roligt att få gitarrerna utan effekter, men det är väl svårt , gissar jag?

Anyways, here we go.

Postar bilder på mitt edit samt mix fönster oxå, bara för att det är så fint med protools bilder 😳

Bra låt som gav inspiration. Tack för möjligheten att få mixa, yllet.

/Eliasson

EDIT.jpg

MIX.jpg

Sideshow.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...