Jump to content
Annons

I´m in a sideshow


Recommended Posts

well... here goes nothing....

Förklaringar/borförklaringar...

Har nu inte alls lyssnat på föregående versioner eller originalet.

Ser nu att du tyckte att sången var för framträdande på förra... å..tja... kanske lite samma på denna, men vatusan, man är ju en glad speleman 😆

Ett väldigt annorlunda sound. Tycker att hela mixen känns för diskant och tunn och sångljudet stör mig, tyvärr. Låter som det blir falsksång på sina ställen också, vilket jag inte tror att det var från början. Har du lagt autotuner på?! 🙂

Men nåja, ett tappert försök var det i alla fall och det var spännande att lyssna.

Stort stort tack för att du tog dig tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Äsch, jag lägger upp min mix här också då, så kanske man kan få lite extra råd och tips. Har inte gjort något mer med den sedan du hörde den sist, yllet. Blir nog en helgsysselsättning.

Intressant omarbetning. Gillar en hel del jag hör i det här. Men, nånting rumblar och murvlar som fan i bakgrunden? Låter som ett långt illauppfört reverb, men det ger huvudvärk anyway.

Och inget combfilter på sången, uppskattas definitivt.

Mjo det är något konstigt ljud som ger susningar i öron.... 😆

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

nånting rumblar och murvlar som fan i bakgrunden? Låter som ett långt illauppfört reverb, men det ger huvudvärk anyway.

det skulle iofs förklara huvudvärken som jag seriöst fick... två dagar i rad... direkt när jag satte mig med den...

😆

oh well.

Link to comment
Dela på andra sajter

så,

Då var det färdigmixat. Jag kände att det vore roligt att få gitarrerna utan effekter, men det är väl svårt , gissar jag?

Anyways, here we go.

Postar bilder på mitt edit samt mix fönster oxå, bara för att det är så fint med protools bilder 😆

Bra låt som gav inspiration. Tack för möjligheten att få mixa, yllet.

Jag tycker helt klart du gjort en intressant mix. Trodde att du skulle frångå orginalidén mer. Sångljudet är helt ok, men den utpanorerade dubbningen i andra versen känns inte lika bra.

Rent generellt, skulle jag vilja ha mer magi och tryck i soundet (Fidden är en bra bit på vägen, även om vi kan jobba lite mer på upplägget där). Känns lite tunt och diskantigt nu.... Intressant att du valde att gå rakt in på trejde versen efter mellanspelet. Det kan säkert funka, även om jag tror ja kommer behålla mellanspelet där.

Stort tack för att du tog dig tid och riktigt roligt att jag kunde bidra med någon slags inspiration. Bara det betyder mer än mixen i sig 🙂

Jag kommer att uppdatra er såfort något nytt händer på mixfronten, så stay tuned!

Ha det fint

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Slumpar in ett bidrag.

Inte mixad i studion utan framför datorn med datorhögtalare under dan, provlyssnad i portabel liten radio. Kommer inte riktigt ihåg hur orginalet lät - kanske lika bra. 😆

Kanske blev det för mjukt? 🙂

Jag gillar bitvis det jag hör, du har hittat ett ganska skönt sound. Plektrumbasen blir ju verkligen tydlig i denna versionen. Sången ligger bra och du vekar ha bra koll på nivåer. Vet att sången inte är så lätt att jobba med kanske, då den är inspelad med en halvdan dynamisk mic... Skönt delay emellanåt för övrigt.

Det låter väldigt likt orginalet, förutom introt/outrot då. Kan säkert sno en del idéer från denna till slutmixen. Skönt ljud i gitarrerna också, gillar de mjuka.

Tack för att du tog dig tid, det var roligt att höra. Helt klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Slumpar in ett bidrag.

Inte mixad i studion utan framför datorn med datorhögtalare under dan, provlyssnad i portabel liten radio. Kommer inte riktigt ihåg hur orginalet lät - kanske lika bra.  😆

Kanske blev det för mjukt? 🙂

Jag gillar bitvis det jag hör, du har hittat ett ganska skönt sound. Plektrumbasen blir ju verkligen tydlig i denna versionen. Sången ligger bra och du vekar ha bra koll på nivåer. Vet att sången inte är så lätt att jobba med kanske, då den är inspelad med en halvdan dynamisk mic... Skönt delay emellanåt för övrigt.

Det låter väldigt likt orginalet, förutom introt/outrot då. Kan säkert sno en del idéer från denna till slutmixen. Skönt ljud i gitarrerna också, gillar de mjuka.

Tack för att du tog dig tid, det var roligt att höra. Helt klart!

Ja, jag var osäker på om jag öht skulle arra om nåt, eller vara orginalet troget.

Så jag körde mer på en ommixning än en re-mix, om man säger så.

Leadsången var lättare än körerna att ha o göra med. Jag vet inte om du märker att jag inte använder dubben hela tiden i början?

Kan du lägga stämmor ist för bara köra grundmelodin i bakgrunden så tror jag det låter roligare i refr.

Överlag var nivåerna rätt låga utom på pukorna 😄

edit: jag använde gratisprogrammet Reaper - riktigt trevlig att jobba med faktiskt.

Screenshot nedan.

post-8-1170267447_thumb.jpg

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat igenom samtliga versioner (vilket har varit riktigt kul) så känns det som att Fidden ligger närmast mitt sound-ideal. Detta kan vara bra att ha i åtanke för dem som känner för att mixa om eller göra en ny mix.

Tjo. Och återigen stort tack till alla som hjälper till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hei Yllet!

Gjorde en liten test på mix..

Dister litt her og der, hadde ikke tid å finjustere. Skal se mer på den i morgen.

- J.

Hej jahala. Jag gillar soundet, det påminner lite om Fiddens mix (gitarrerna och det instrumentala). Tyvärr gillar jag inte sången lika mycket, den ligger ganska bra i mixen (emellanåt) men det känns som att jag sjunger falskt? Det gör jag kanske också, hahha, men jag har inte tänkt på det tidigare...

Tex. på: "Close your eyes and forget..." eller "Look the other way..." låter som jag darrar på rösten, är det autotuner, eller min dåliga sång? Om jag själv får välja tror jag att jag vill ha "natural chorus" på sången, med båda sångspåren. Om man kan få det att låta bra... Tycker det blir mer "dreamy feeling" då... (Vet att det är dålig kvalité på sången och kanske inte så lätt att mixa)

Det blev snyggt med uppbyggnaden av första refrängen med trumpadsen/pukor... Vill nog ha en kort första refräng istället (2 rundor, inte 4) 😆

I vers 3 låter sången konstigt... vet inte vad det är.

Alltså: Jag gillar soundet på det instrumentala, men inte sången. Dessutom kan man kanske jobba lite mer med uppbyggnaden, det känns lite "ihopklistrat" nu. Vill gärna att sista refrängen lyfter mer också.

Tack för att du prövade en mix, roligt att lyssna och bra jobbat!

P.S Det känns som jag klagar lite för mycket på allas mixar, men det är bara det att jag vill bli 100% nöjd 🙂. Jag är jätteglad för alla förslag och man kan säkert använda olika idéer som föreslagits här till den slutgiltiga mixen. D.S

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

så,

Då var det färdigmixat. Jag kände att det vore roligt att få gitarrerna utan effekter, men det är väl svårt , gissar jag?

Anyways, here we go.

Postar bilder på mitt edit samt mix fönster oxå, bara för att det är så fint med protools bilder 😆

Bra låt som gav inspiration. Tack för möjligheten att få mixa, yllet.

Jag tycker helt klart du gjort en intressant mix. Trodde att du skulle frångå orginalidén mer. Sångljudet är helt ok, men den utpanorerade dubbningen i andra versen känns inte lika bra.

Rent generellt, skulle jag vilja ha mer magi och tryck i soundet (Fidden är en bra bit på vägen, även om vi kan jobba lite mer på upplägget där). Känns lite tunt och diskantigt nu.... Intressant att du valde att gå rakt in på trejde versen efter mellanspelet. Det kan säkert funka, även om jag tror ja kommer behålla mellanspelet där.

Stort tack för att du tog dig tid och riktigt roligt att jag kunde bidra med någon slags inspiration. Bara det betyder mer än mixen i sig 🙂

Jag kommer att uppdatra er såfort något nytt händer på mixfronten, så stay tuned!

Ha det fint

Mumma, Yllet.

Ang sången så tyckte jag det vore roligt med annorlunda panorering och telefilter/dist på dubben. Så skönt med leaden alldeles torr i ansiktet då gitarrerna har så pass mycket effekt. En sak jag märkte när jag komprimerade/drog på trummorna var att rummet kom upp på dem. Har du bouncat ner med reverb eller är det rummet som samplingarna är gjorda i som kommer fram? Det ställde till det lite för mig. 🙂

Anledningen till att jag tog bort mellanspelet innan tredje versen var att jag tyckte låten stannade upp just när den började bygga. Det blev liksom en transportsträcka, det var den jag ville få väck. Men smaken är ju som bekant som baken.

Hursomhelst, jag hade roligt medan jag höll på, och som du säger, det är det viktigaste!

Ha det!

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja då har man tankat oxå. kul tråd. 🙂

Edit: skön låt 😆

Glöm inte att läsa föregående inlägg på mina kommentarer om mixarna, så har du lite gratis vad jag är ute efter... Sen får du ju remixa hur mycket du vill såklart. Fria händer... Men frångå helst inte orginalidén för mycket bara. Antar att du redan lyssnat på orginalet.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen soundet, gitarrerna låter bättre än tidigare, extra gitarren?! fyller sin funktion väl och så även pianot. Detta gillas skarpt

Sången vill jag nog ha mer flytade i mixen, lite som orginalet, men det kanske går att få ännu bättre. Känns som den ligger lite platt på nu. När den sedan dubbas kändes den dessutom lite tjock, men de kanske bara är inbillning. Kanske kan testa med naturligt chorus som tidigare nämnts, utan att få grötighet då...

Körerna funkar bra, gött sound där med, men de ska nog lyftas fram mer, eventuellt panoreras lite anorlunda för att gå fram bättre, i alla fall i sista refrängen.

Trummorna kommer in lite för tidigt tror ja (hellre under/efter första ref) och pukorna känns lite väl överdrivet. Pukorna kan helt enkelt sparas till sista refrängen/alt versen istället. Där kommer de göra sig riktigt bra, dom har ett skönt sound, eventuellt lite mer variation... Dock kan trummorna mycket väl komma in efter första ref, men gärna lite lättare, så sista ref lyfter mer.

Gillar att basen kommer in lite senare, det e snyggt och effektfullt.

Jobba på, det vet jag att du kommer göra... 😆

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bouncat ner med reverb eller är det rummet som samplingarna är gjorda i som kommer fram? Det ställde till det lite för mig. 😆

Helt riktigt, det är en gammal trumsampling som jag använt från en tidigare mix, med reverb och allt. Jag räknar kallt med att trummorna kommer ersättas :]

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bouncat ner med reverb eller är det rummet som samplingarna är gjorda i som kommer fram? Det ställde till det lite för mig. 😄

Helt riktigt, det är en gammal trumsampling som jag använt från en tidigare mix, med reverb och allt. Jag räknar kallt med att trummorna kommer ersättas :]

haha....smart av dig 🥰

Då blir ju min följdfråga...vilket bpm är det? Och finns det möjlighet att få gitarrerna cleana, alltså utan effekter? Typ helst bara duplicerade filer till samma längd istället för nedbouncade med sfx´s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj vilket intresse som finns här på forumet. Denna tråden förvanlades plötsligt till något sjukt intressant... Riktigt spännade utveckling

Då blir ju min följdfråga...vilket bpm är det? Och finns det möjlighet att få gitarrerna cleana, alltså utan effekter? Typ helst bara duplicerade filer till samma längd istället för nedbouncade med sfx´s.

Tyvärr är gitarrerna inspelade som de är... Dessutom vill jag nog använda det soundet, även om du såklart får pilla med det i efterhand. Det går ju faktiskt att softa/mjuka upp dem. Lyssna tex på Jahala/Fiddes... Du har även frihet att lägga på tex piano, extragitarrer.

Låten går i 132 bpm

Edit. Ska lägga en extra körstämma efter frukost, om någon vill använda.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Kanske blev det för mjukt? 😲

MrPhil: Vad kör du för EQ/pluggar på sången. Vid en andra genomlyssning känns det som rösten ligger ganska skönt i ljudbilden

Sång 1: ingen EQ 🙂 ett svagt delay som ekar på halvtoner 909 ms har jag för mig.

Sång 2: har en väldigt kraftig höjning av mellan o hög mellanregister (se nedan) + ett stereodelay som ekar på fjärdedelarna.

Har lagt den på körerna i en andra mixning. Så den kan du lyssna på om du tankar ner igen från samma länk som innan 🙂

post-8-1170344978_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sideshow Sådärja. 😄

Hahaha. Det var ju en intressant version. Vissa bitar gillar jag mer än andra:

Slutet/outrot med pianot är gött som fan, den idén kommer jag nog sno, samt eventuellt pukkompet som ligger i mellanspelet, det var snyggt.

Roligt break i början, men inget jag kommer använda :]

Det stiffa trumkompet känns lite väl stelt och trummorna gör att allt blir för "rakt på sak" på nåt sätt... Men helt klart en intressant variant. Jag tror att trummorna gör sig bäst om de får växa in under första refrängen, då skulle eventuellt pukorna kunna komma smygande, eller varför inte efter första ref som uppbyggnad inför sista refrängen.

Angående refrängen tar pianot över på tok för mycket. Jag vill bli dränk i körerna istället... men pianot får gärna ligga o fylla ut, tillsammans med gitarrerna etc...

Grundidén med låten, som jag gärna vill hålla fast vid är en smygade uppbyggnad, där saker läggs på efterhand. Som tex. Fiddens version med bara gitarrer i början, sen basen etc... Klassiskt, men jag tror det kommer funka bra.

Dock har du gett mig en del fina idéer med denna (80-tals) tolkning. Och mixen känns ju riktigt bra. Gillar hur du använder sången, och lägger dubbningen emellanåt.

Skrattade vid första lyssning och det är bara postivit, det var en skitrolig tolkning...

Tackar stort...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag täntke bara säga att jag också tänkte göra ett försök! Har inte lyssnat på någon annans mix ännu, men min lär ju inte vara så crejzy som en del andras verkar vara 🙂 Räkna med ganska straight forward! Får se hur det låter om det. En del "intressanta" bakgrundsljud på en del spår 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag täntke bara säga att jag också tänkte göra ett försök! Har inte lyssnat på någon annans mix ännu, men min lär ju inte vara så crejzy som en del andras verkar vara 🙂 Räkna med ganska straight forward! Får se hur det låter om det. En del "intressanta" bakgrundsljud på en del spår 🙂

För att undvika eventuella sågningar råder jag dig att läsa lite av mina kommentarer på andras mixar först 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...