Jump to content
Annons

Hur spelar jag in effekterna direkt?


Hellecaster

Recommended Posts

Jag använder Cubase SL3 och gitarrpluggen Amplitude 2 och jag har märkt att när jag har spelat in en antal spår så förbrukar jag datorns kraft snabbt när alla kanaler har någon plugg aktiv.

Därför skulle jag vilja spela det effektfärgade ljudet direkt istället så att jag kan slå av alla effektpluggar sedan och på så sätt slippa missljud.

Detta ger självklart mindre möjligheter vid mixning men det får det vara värt.

Hur gör jag (jag är nybörjare)

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att du menar effekterna på övriga ljud spår och inte

det du spelar själv. I såfall så markerar du audiospåret gå sen in

på audio menyn och välj där den plugin du har som insert eller

send på spåret. då när pluggen öppnats kan du välja preview eller

process. När du tar prosess bränner du in effecten i audiospåret

och kan sen ta bort den från insert eller send i kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta löser du genom att lägga Amplitude 2 på Input-kanalen (den kanal allt går in genom).

Du hittar den om du öppnar mixern (F3) och kollar på kanalstrippen längst till vänster. Det är input-kanalen. Tryck på e-knappen på den (edit channel settings) och lägg gitarrpluggen som insert på precis samma sätt som du är van att göra på en vanlig audiokanal.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar effekterna på övriga ljud spår och inte

det du spelar själv. I såfall så markerar du audiospåret gå sen in

på audio menyn och välj där den plugin du har som insert eller

send på spåret. då när pluggen öppnats kan du välja preview eller

process. När du tar prosess bränner du in effecten i audiospåret

och kan sen ta bort den från insert eller send i kanalen.