Jump to content
Annons

Hur spelar jag in effekterna direkt?


Hellecaster

Recommended Posts

Jag använder Cubase SL3 och gitarrpluggen Amplitude 2 och jag har märkt att när jag har spelat in en antal spår så förbrukar jag datorns kraft snabbt när alla kanaler har någon plugg aktiv.

Därför skulle jag vilja spela det effektfärgade ljudet direkt istället så att jag kan slå av alla effektpluggar sedan och på så sätt slippa missljud.

Detta ger självklart mindre möjligheter vid mixning men det får det vara värt.

Hur gör jag (jag är nybörjare)

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att du menar effekterna på övriga ljud spår och inte

det du spelar själv. I såfall så markerar du audiospåret gå sen in

på audio menyn och välj där den plugin du har som insert eller

send på spåret. då när pluggen öppnats kan du välja preview eller

process. När du tar prosess bränner du in effecten i audiospåret

och kan sen ta bort den från insert eller send i kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta löser du genom att lägga Amplitude 2 på Input-kanalen (den kanal allt går in genom).

Du hittar den om du öppnar mixern (F3) och kollar på kanalstrippen längst till vänster. Det är input-kanalen. Tryck på e-knappen på den (edit channel settings) och lägg gitarrpluggen som insert på precis samma sätt som du är van att göra på en vanlig audiokanal.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar effekterna på övriga ljud spår och inte

det du spelar själv. I såfall så markerar du audiospåret gå sen in

på audio menyn och välj där den plugin du har som insert eller

send på spåret. då när pluggen öppnats kan du välja preview eller

process. När du tar prosess bränner du in effecten i audiospåret

och kan sen ta bort den från insert eller send i kanalen.

Så kan man förstås också göra. Vid närmare eftertanke är det kanske smartare än mitt sätt, eftersom man ökar latencyn vid inspelningen om man lägger den på inputkanalen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack å bock för svaren 😎

Jag antar att du menar effekterna på övriga ljud spår och inte

det du spelar själv.

Jo främst menar jag att när jag tex lägger leadgura så vill jag att ljuden från inserten dvs ljudet från Amplitude2 bränns in och inte bara "grundljudet".

Detta löser du genom att lägga Amplitude 2 på Input-kanalen (den kanal allt går in genom).

Du hittar den om du öppnar mixern (F3) och kollar på kanalstrippen längst till vänster. Det är input-kanalen. Tryck på e-knappen på den (edit channel settings) och lägg gitarrpluggen som insert på precis samma sätt som du är van att göra på en vanlig audiokanal.

Jag öppnade mixern men där låg bara en massa EZ drum kanaler som inte var i bruk och dom jag själv hade spelat in. Kanalstrip 1 längst till vänster var således en EZ drum kanal.

Jag har tagit bort EZ drums nu men det vara fortfarande bara mina egna audio kanaler i mixern, tydligen gör jag nåt fel? 😄

Jag antar att du menar effekterna på övriga ljud spår och inte

det du spelar själv. I såfall så markerar du audiospåret gå sen in

på audio menyn och välj där den plugin du har som insert eller

send på spåret. då när pluggen öppnats kan du välja preview eller

process. När du tar prosess bränner du in effecten i audiospåret

och kan sen ta bort den från insert eller send i kanalen.

Jag markerar spåret, sedan går jag in i audio menyn (jag har kollat både "drop-down" menyn och audio menyn uppe på listen), men det finns ingen möjlighet att välja plugin där som jag kan se?

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju jag Cubase SX2 och så här ser det ut då.

Kanske inte är likadant på SL3

Hehe rackans jag har fel version 🙂 för det är annorlunda i SL3 tråkigt nog.

Jag hittade en beskrivning in hjälpfilerna för hur man gör i SX men för SL hittade jag inga instruktioner för samma sak.

Det är lite konstigt att dom inte gjort det enklare att lösa detta i SL versionen men man kan ju hoppas att det kanske fungerar annorlunda i version 4 om man skulle få för sig att byta upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag öppnade mixern men där låg bara en massa EZ drum kanaler som inte var i bruk och dom jag själv hade spelat in. Kanalstrip 1 längst till vänster var således en EZ drum kanal. 

Jag har tagit bort EZ drums nu men det vara fortfarande bara mina egna audio kanaler i mixern, tydligen gör jag nåt fel?  😕

Vet inte hur det ser ut i SL här heller, men kolla på den här bilden:

exempel.jpg

Kontrollera att "Hide Inputs" (inringad i rött) inte är aktiverad. Den kanalstripp du ser längst till vänster där är input-kanalen.

För att visa/dölja alla irriterande EZ-kanaler, aktivera knappen som är inringat med gult.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, är det inte enklare att frysa spåren, så du slipper tappa valmöjligheten när det gäller ljud när du kommer till mix sen...

Jo jag tror att det går att frysa spår men vad händer då? Stannar effektsounden kvar fast jag kopplar bort själva effektpluggen?

Fast problemet skjuts ju bara upp tills jag ska mixa.

Kan man komma runt problemet på något annat vis? så här ser det ut:

Kanal 1 Bas med pluggen Ampeg SVX

Kanal 2 kompgitarr 1 med Amplitube 2

Kanal 3 kompgitarr 2 med Amplitube 2

Kanal 4 leadgitarr med Amplitube 2

Kanal 5 gitarr slinga med Amplitube 2

Kanal 6 EZ Drums

Alla dessa effektpluggar är ju instert effekter och går således inte att dela på eller?

Min dator är en AMD 64 3400+ 1GB minne och Windows är optimerat för bakgrundstjänster och mitt RME ljudkort tar inte hand om något annat i Windows än Cubase ändå uppstår mycket otrevliga knäpp och knaster vid ovanstående situation.

Min latency är 6ms (kan väl i och för sig ökas..kanske)

Finns det något mer jag kan göra för att undvika överbelastning på datorn eftersom det nu verkar vara omöjligt att bränna effekterna direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa effektpluggar är ju instert effekter och går således inte att dela på eller?

Jo, om du skapar ett FX-spår och lägger Amplitube där så kan du välja den som Send på dina gitarrspår. Men då kan du ju å andra sidan bara ha 1 inställning i Amplitube för alla dina gitarrspår, om du inte gör flera FX-spår.

-

En annan utväg för att bränna in effekterna i gitarrspåret är ju att bounca spåret, dvs spara ner varje spår som separata wav-filer och sen importera igen. Samma sak kan du ju göra med EZ-spåret om du känner att du är nöjd med din trumprogrammering. Gör du såhär kan du ju steka både EZ och Amplitube helt, och det kommer spara en sjuhelvetes massa processorkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan utväg för att bränna in effekterna i gitarrspåret är ju att bounca spåret, dvs spara ner varje spår som separata wav-filer och sen importera igen. Samma sak kan du ju göra med EZ-spåret om du känner att du är nöjd med din trumprogrammering. Gör du såhär kan du ju steka både EZ och Amplitube helt, och det kommer spara en sjuhelvetes massa processorkraft.

Bra ide det ska jag prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid göra så här. Efter att du spelat in en kanal med effekter på så solar du den kanalen och gör en audio mixdown (med bara aktuell kanal plus effekter). Ta sedan bort orginalspåret och importera ljudfilen som alltså innehåller allt du hör vid solokörning. kan vara en fördel om du t.ex. vill ha flera effekter med från start eller har ett stereoljud.

Om du redan har ett antal kanaler med effekter på och det börjar gå tung som mixa ner de som du tycker du kan (eller de som kräver mest).

På samma sätt kan du göra med tunga VST-instrument, sola och mixa ner.

Men det finns säkert många sätt!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan utväg för att bränna in effekterna i gitarrspåret är ju att bounca spåret, dvs spara ner varje spår som separata wav-filer och sen importera igen. Samma sak kan du ju göra med EZ-spåret om du känner att du är nöjd med din trumprogrammering. Gör du såhär kan du ju steka både EZ och Amplitube helt, och det kommer spara en sjuhelvetes massa processorkraft.
Du kan ju alltid göra så här. Efter att du spelat in en kanal med effekter på så solar du den kanalen och gör en audio mixdown (med bara aktuell kanal plus effekter). Ta sedan bort orginalspåret och importera ljudfilen som alltså innehåller allt du hör vid solokörning. kan vara en fördel om du t.ex. vill ha flera effekter med från start eller har ett stereoljud.

Om du redan har ett antal kanaler med effekter på och det börjar gå tung som mixa ner de som du tycker du kan (eller de som kräver mest).

På samma sätt kan du göra med tunga VST-instrument, sola och mixa ner.

Ekar det är inne, eller? 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...