Jump to content
Annons

Litteraturtips


gsol

Recommended Posts

Jag känner att det vore kul att fördjupa sig lite mer inom området. Visst, Internet i all ära, men köpta böcker brukar vara av avsevärt mycket bättre kvalitet innehållsmässigt än det man hittar på nätet.

Så...

Jag skulle uppskatta tips på böcker om framför allt inspelningteknik och mixning. Har kikat lite på Bokus och Adlibris, men känner inte för att chansköpa nånting, utan tänkte höra mig för här först. Min nivå ligger ganska lågt, men ändå kanske lite högre än "hemstudio för dummies".

Gustav

Edit: Glömde fråga specifikt om Sound Advice On-serien är något att ha? För den verkar intressant...

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allmänt om ljud, inspelning mixning osv kan jag tipsa om Modern Recording Techniques, den är ganska bred och tar upp det mesta. "Behind the glass" är en rätt kul bok med intervjuer med diverse kända producenter, rätt intressant läsning. Om du är inne på mastring så är "Mastering audio" av Bob Katz ett hett tips.

Har inte nån koll på den bokserien du tipsa om men det kändes som en herrans massa böcker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste verkligen tipsa dig om en bok som heter "digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong. Vet dock inte var du kan få tag på den men för mig är den min ljudtekniks-bibel nr. 1!!

Ja men den är ju verkligen för nybörjare, trådstartaren vill ha lite mer nivå kanske...

För övrigt så fick man en om när man började prenumerera på Studio för ca 3-4 år sedan!

The recording studio handbook av Woram är en gammal bibel från 80-talet...

En bok som jag skall köpa inom kort och som jag vet innehåller mycket kult-artad läsning är den om Joe meek´s metoder vilka föranlett det mesta idag utan att folk vet:

8e_1.JPG

finns på ebay etc...

En annan som Rambo/Olle Ramm tipsade om i en tråd häromdagen är:

42524938_1.jpg

ligger just NU och i ytterligare 5 dagar på Tradera för utropspris 75:- HÄR!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Boatsman (oregistrerad)

Böcker för grunderna:

Ljudinspelningens ABC (används som läromedel i Piteå tror jag)

Digital ljudinspelning i ett nötskal

Mixning:

The mixing engineer's handbook (en massa intressanta intervjuer)

Finns ju även en del filmer, tittade på mix it like a record idag....diggar frillan 🙂

Men läs så mkt som möjligt, man lär sig nästan alltid något även om man tycker att boken är dålig!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudinspelningens ABC (används som läromedel i Piteå tror jag)

Digital ljudinspelning i ett nötskal

båda används även som kurslitteratur i musikproduktion A här på mupr. progr. i norrköping!

fö. riktigt bra första-stegs-böcker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudinspelningens ABC (används som läromedel i Piteå tror jag)

Digital ljudinspelning i ett nötskal

båda används även som kurslitteratur i musikproduktion A här på mupr. progr. i norrköping!

fö. riktigt bra första-stegs-böcker..

Tack! Bra tips. Används de på en sådan linje är de nog inte för enkla för mig i alla fall. Kanske lite lagom utmaning.

Tack Florian för dina tips också! Tradera-addict som jag just blivit kanske jag slänger iväg ett bud på den där David Simons-boken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudinspelningens ABC (används som läromedel i Piteå tror jag)

Digital ljudinspelning i ett nötskal

båda används även som kurslitteratur i musikproduktion A här på mupr. progr. i norrköping!

fö. riktigt bra första-stegs-böcker..

Tack! Bra tips. Används de på en sådan linje är de nog inte för enkla för mig i alla fall. Kanske lite lagom utmaning.

Tack Florian för dina tips också! Tradera-addict som jag just blivit kanske jag slänger iväg ett bud på den där David Simons-boken.

hade jag inte vart så bok-kåt hade du kunnat köpa mina billigt som fan.. 😉

halva bokhyllan är typ kurslitteratur o ändå har jag inte pluggat mer än 1,5 år!!!!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudinspelningens ABC (används som läromedel i Piteå tror jag)

Digital ljudinspelning i ett nötskal

båda används även som kurslitteratur i musikproduktion A här på mupr. progr. i norrköping!

fö. riktigt bra första-stegs-böcker..

Tack! Bra tips. Används de på en sådan linje är de nog inte för enkla för mig i alla fall. Kanske lite lagom utmaning.

Tack Florian för dina tips också! Tradera-addict som jag just blivit kanske jag slänger iväg ett bud på den där David Simons-boken.

hade jag inte vart så bok-kåt hade du kunnat köpa mina billigt som fan.. 😉

halva bokhyllan är typ kurslitteratur o ändå har jag inte pluggat mer än 1,5 år!!!!! 😲

Du får höra av dig om du vill sälja av nåt då.

Du kanske vill byta mot lite Macromedia Flash MX-litteratur? 😮

Det är vad jag har som bara står och dammar numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...