Jump to content
Annons

inköp av gitarrförstärkare?


Arnesson

Recommended Posts

Jag ska köpa in en gitarrförstärkare till min studio, och jag vill lägga lite pengar på det.

Är en Marshall TSL100 JCM2000 ett bra köp?

Jag har hittat en begagnad top, med en marshall 1960s låda till för 12 000kr.

Är det ett bra köp tror ni? eller tycker ni jag skall köpa en helt ny rigg?

Eller tycker ni jag kan köpa något billigare förstärkare?

Det som förstärkaren skall användas till är Demoinspelningar åt studiefrämjandets band. Ofta har banden själva väldigt dåliga förstärkare, och därför vill jag köpa in en bra förstärkare som jag kan plocka fram när banden kommer med skitgrejer.

Jag är ingen gitarist, så jag har inte så mycke koll. Det enda jag vet är att JCM2000 är en förstärkare som många talar bra om.

Så skriv vad ni tycker, var inte blyga för att kritisera.

Edit: skrev fel, menade TSL men jag skrev först DSL.. sorry 😆

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Hughes&Kettner tri amp den är grym.

Den kan låta som alla förstärkartyper. Den har 6 kanaler

med helt olika ljud. Allt från superclean fender till vråldistad

Mesa rectifier och Riktigt bra Marshall däremellan.

Den är dock inte billig 26000:- bara för toppen.

Men du frågade efter en bra topp.

TriampMK26732.jpg

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte så mycket om gitarrförstärkare, men jag tycker att 12 000 kr är enormt mycket om den bara ska används för demoinspelning.

Förstärkaren är säkert jättebra, men är mer lämpligt att spela live på scen med i en stor lokal än demoinspelning. Har däremot ingen aning om hur de fungerar tillsammans med "skitgrejer".

EDIT: Däremot kan jag tänka mig att det både ser och känns mer proffsigt att koppla in en gitarr till en riktig gitarrigg, jämfört med en pod eller en enklare gitarrförstärkare.

Har ingen aning om vilka elgitarrer banden brukar spela med, så utgick ifrån att det var enklare gitarrer som brukar ingå i många gitarrpaket där en enklare förstärkare ingår.

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte så mycket om gitarrförstärkare, men jag tycker att 12 000 kr är enormt mycket om den bara ska används för demoinspelning.

Förstärkaren är säkert jättebra, men är mer lämpligt att spela live på scen med i en stor lokal än demoinspelning. Har däremot ingen aning om hur de fungerar tillsammans med "skitgrejer".

meningen är inte att den ska användas ihop med skitgrejer, det jag menar är att banden själva oftast har budgetförstärkare. Elgurorna brukar det inte vara något fel på.

Jag har en Hughes&Kettner tri amp den är grym.

Den kan låta som alla förstärkartyper. Den har 6 kanaler

med helt olika ljud. Allt från superclean fender till vråldistad

Mesa rectifier och Riktigt bra Marshall däremellan.

Den är dock inte billig 26000:- bara för toppen.

Men du frågade efter en bra topp.

Jo, låter ju väldigt bra. Mycket pengar dock... men jag ska kolla på den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt att lägga pengar på en bra rigg! Alla Marshalls rörstärkare har låtit bra mig veterligen och DSL'en är ingen undantag. Jag tror att du kan hitta tillräckligt med förstärkardist för att mätta en fjunig tonårings Gainbehov och samtidigt få "Rock-Benny" att dregla lite.

Annars är 5150 (eller 6505 som den nu heter) en mycket bra stärkare med mycket mycket tung botten och massor av dist och den är inte alls lika dyr.

6 kanaler är väldigt overkill i inspelningssyfte menar jag, varje kanal kommer ju att öka tillverkningskostnaden och sedan även priset så du kan hitta annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 000 är ok för förstärkare och fyrtolva.

Fast om det gäller att få en så flexibel förstärkare som möjligt är kanske inte Marshall rätt val. Vissa älskar dom, andra hatar dom. JCM2000 är visserligen lite mer flexibel än tidigare Marshalls, men allt är ju relativt! Och själv tycker jag att många rörförstärkare (däribland Marshall) dessutom kan upplevas som "svårspelade". Alltså, dom maskerar inte någonting man gör, vilket är alldeles utmärkt för en rutinerad gitarrist, eftersom man då har möjlighet att påverka vad som kommer ut från förstärkaren i större grad. Men för någon som inte spelat alltför mycket (kan tänka mig att många av era gitarrister hamnar där?) så kan förstärkarna istället uppfattas som svårspelade (just eftersom dom är såpass ärliga... 😄).

Min rekommendation (vad den nu är värd...) är att satsa på någon digital förstärkare som kan härma en massa olika förstärkare. Vox Tonelab + ett slutsteg som k9 föreslog är ett kanonförslag. Voxen har mycket gott rykte är är riktigt bra på de flesta ljud. De riktiga heavydiggarna (typ modern nu-metal) brukar inte vara så förtjusta, men för alla andra (de flesta m a o) så är den kanon. Och det går att få till sådana där scoopade getingdistljud också (snodde det uttrycket från en annan tråd) med t ex Mesa Boogie eller Peavey-simuleringen.

Själv hade jag tänkt föreslå comboversionen av Tonelaben, Vox Valvetronix AD60VT eller AD120VT (60W/1 12:a resp. 120W/2 12:or). Då klarar du dig dessutom under 12 000, förmodligen även med det mycket kompetenta pedalbordet VC12. Ska tilläggas att den här förstärkaren har något som motsvaras av en s k "powerbrake" inbyggt; Själva slutsteget är egentligen uppbyggt på transistorer, men innan det sitter det ett (eller två?) rör som inte alls behöver lika mycket ström/power (vad man nu kallar det) för att jobba som ett slutstegsrör som faktiskt måste förstärka signalen, och sen förstärks denna signal helt rent av transistorslutsteget. Förstärkarna har fyra effektlägen, 2, 15, 30 och 60 W (i stereo för AD120VT), och tack vara lösningen för slutsteg kan man få samma ljud på alla effektlägena.

Line6 har en liknande förstärkarserie, Flextone, som ligger i ungefär samma prisklass. Vilken man föredrar är väl en smaksak skulle jag tro. Har själv en Vox (AD120VT, och tycker själv att denna låter bättre), men har också använt en Flextone II topp ihop med 4*12, vilket också lät mycket bra.

Finns även andra märken som har digitala förstärkare, som t ex Fender, Hughes&Kettner och Tech21 (den senare bygger väl egentligen på mer analog teknik, men konceptet är detsamma). Har ej provat någon av dessa dock, och vågar ej uttala mig. Men i tester jag har läst så har alla fått bra kritik.

Ska förresten tillägga att jag provade just en sådan Marshall-topp när jag köpte min Vox. Men det blev ett lätt val, eftersom jag kunde få precis samma ljud från Voxen (Treble boost->UK Modern, alt. TubeOD->UK 80s). Plus en massa till. Dessutom kostade Marshalltoppen något mer. Och i Voxen fick man ju högtalare och effekter på köpet då, kan man ju säga. Plus fler och bättre möjligheter att ställa in de ljud man vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 000 är ok för förstärkare och fyrtolva.

Fast om det gäller att få en så flexibel förstärkare som möjligt är kanske inte Marshall rätt val. Vissa älskar dom, andra hatar dom. JCM2000 är visserligen lite mer flexibel än tidigare Marshalls, men allt är ju relativt!  Och själv tycker jag att många rörförstärkare (däribland Marshall) dessutom kan upplevas som "svårspelade". Alltså, dom maskerar inte någonting man gör, vilket är alldeles utmärkt för en rutinerad gitarrist, eftersom man då har möjlighet att påverka vad som kommer ut från förstärkaren i större grad. Men för någon som inte spelat alltför mycket (kan tänka mig att många av era gitarrister hamnar där?) så kan förstärkarna istället uppfattas som svårspelade (just eftersom dom är såpass ärliga... 😄).

Min rekommendation (vad den nu är värd...) är att satsa på någon digital förstärkare som kan härma en massa olika förstärkare. Vox Tonelab + ett slutsteg som k9 föreslog är ett kanonförslag. Voxen har mycket gott rykte är är riktigt bra på de flesta ljud. De riktiga heavydiggarna (typ modern nu-metal) brukar inte vara så förtjusta, men för alla andra (de flesta m a o) så är den kanon. Och det går att få till sådana där scoopade getingdistljud också (snodde det uttrycket från en annan tråd) med t ex Mesa Boogie eller Peavey-simuleringen.

Själv hade jag tänkt föreslå comboversionen av Tonelaben, Vox Valvetronix AD60VT eller AD120VT (60W/1 12:a resp. 120W/2 12:or). Då klarar du dig dessutom under 12 000, förmodligen även med det mycket kompetenta pedalbordet VC12. Ska tilläggas att den här förstärkaren har något som motsvaras av en s k "powerbrake" inbyggt; Själva slutsteget är egentligen uppbyggt på transistorer, men innan det sitter det ett (eller två?) rör som inte alls behöver lika mycket ström/power (vad man nu kallar det) för att jobba som ett slutstegsrör som faktiskt måste förstärka signalen, och sen förstärks denna signal helt rent av transistorslutsteget. Förstärkarna har fyra effektlägen, 2, 15, 30 och 60 W (i stereo för AD120VT), och tack vara lösningen för slutsteg kan man få samma ljud på alla effektlägena.

Line6 har en liknande förstärkarserie, Flextone, som ligger i ungefär samma prisklass. Vilken man föredrar är väl en smaksak skulle jag tro. Har själv en Vox (AD120VT, och tycker själv att denna låter bättre), men har också använt en Flextone II topp ihop med 4*12, vilket också lät mycket bra.

Finns även andra märken som har digitala förstärkare, som t ex Fender, Hughes&Kettner och Tech21 (den senare bygger väl egentligen på mer analog teknik, men konceptet är detsamma). Har ej provat någon av dessa dock, och vågar ej uttala mig. Men i tester jag har läst så har alla fått bra kritik.

Ska förresten tillägga att jag provade just en sådan Marshall-topp när jag köpte min Vox. Men det blev ett lätt val, eftersom jag kunde få precis samma ljud från Voxen (Treble boost->UK Modern, alt. TubeOD->UK 80s). Plus en massa till. Dessutom kostade Marshalltoppen något mer. Och i Voxen fick man ju högtalare och effekter på köpet då, kan man ju säga. Plus fler och bättre möjligheter att ställa in de ljud man vill ha.

Eller då varför inte Randall MTS, härmar andra men inte digitalt.

Länk

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sa ju aldrig Arnesson vilken musik stärkaren skulle användas till, och ändå är det många som tveklöst rekommenderar Engl, Randall Peavey och Crate! De flesta av dessa märkens modeller riktar ju sig uteslutande till hårdrock och metal.

En DSL är ju i så fall mycket mer mångsidig. En 5150 (eller 6505...) spelar ju till exempel aldrig rent. De låter bra - ja, men de spelar inte rent.

Har du en DSL har du möjligthet till fler ljud, och det är väl önskvärt om du ska spela in demoband med olika stilar.

Jag gillar DSLen, men det är inte Marshalls bästa stärkare. Kolla gärna på en beganad 6100, lite samma stil som DSL men jag tycker den låter bättre. Den är ingen expert på råa ljud, typ Mesa- eller Englsoundet, men det kanske du inte vill ha? Kanske kan du satsa på en bra pedal för de sounden?

Bara mina 50 öre.

EDIT: Och sedan fattar jag inte varför folk rekommenderar stärkare som motsvarar den typ av stärkare demobanden förmodligen har, som trådskaparen själv kallar för dåliga grejer. Jag vill inte låta otrevlig, och inte hänga ut någon, men för rocksound känns det bara helt fel med transistorstärkare.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Väldigt intresant det ni skriver.

Jag vill dock inte ha någon Combo, då jag vill kunna ha toppen i kontrollrummet och lådan i ett annat rum. För att enkelt kunna skruva på förstärkaren och höra direkt hur det låter i monitorerna uppmickat.

Jag trodde dsl100 hade tre kanaler, hade missat att lead kanalen hade "lead1" och "lead2" osv osv. Och då kan jag hålla med om att det är väldigt många kanaler. dock så känns det som om det kanske även är till fördel då jag kan tänka mig förstärkaren blir väldigt mångsidig.

Nu sa ju aldrig Arnesson vilken musik stärkaren skulle användas till, och ändå är det många som tveklöst rekommenderar Engl, Randall Peavey och Crate! De flesta av dessa märkens modeller riktar ju sig uteslutande till hårdrock och metal.

En DSL är ju i så fall mycket mer mångsidig. En 5150 (eller 6505...) spelar ju till exempel aldrig rent. De låter bra - ja, men de spelar inte rent.

Har du en DSL har du möjligthet till fler ljud, och det är väl önskvärt om du ska spela in demoband med olika stilar.

Jag gillar DSLen, men det är inte Marshalls bästa stärkare. Kolla gärna på en beganad 6100, lite samma stil som DSL men jag tycker den låter bättre. Den är ingen expert på råa ljud, typ Mesa- eller Englsoundet, men det kanske du inte vill ha? Kanske kan du satsa på en bra pedal för de sounden?

Bara mina 50 öre.

EDIT: Och sedan fattar jag inte varför folk rekommenderar stärkare som motsvarar den typ av stärkare demobanden förmodligen har, som trådskaparen själv kallar för dåliga grejer. Jag vill inte låta otrevlig, och inte hänga ut någon, men för rocksound känns det bara helt fel med transistorstärkare. 

Anledningen till att jag inte skrev vilken typ av musik den skall anvädas till är eftersom den inte skall användas till någon direkt musikstil, då alla banden som kommer har olika musikstiler, det är allt från gammal gubbrock, pop till heavy-super-duper-death-killer-metal. (är trött på alla olika metalstilar, jag tycker varje nytt band hittat på en egen stil, så varför kan inte alla bara säga att de spelar Metal?)

Tack för alla tipps, fortsätt tipsa!

Jag tar mig en märmare titt på allt ni föreslår.

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Väldigt intresant det ni skriver.

Jag vill dock inte ha någon Combo, då jag vill kunna ha toppen i kontrollrummet och lådan i ett annat rum. För att enkelt kunna skruva på förstärkaren och höra direkt hur det låter i monitorerna uppmickat.

Jag trodde dsl100 hade tre kanaler, hade missat att lead kanalen hade "lead1" och "lead2" osv osv. Och då kan jag hålla med om att det är väldigt många kanaler. dock så känns det som om det kanske även är till fördel då jag kan tänka mig förstärkaren blir väldigt mångsidig.

Tack för alla tipps, fortsätt tipsa!

Jag tar mig en märmare titt på allt ni föreslår.

DSL har inte två kanaler heller! TSL har däremot tre.

EDIT:

Dual Super Lead

Triple Super Lead

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Och sedan fattar jag inte varför folk rekommenderar stärkare som motsvarar den typ av stärkare demobanden förmodligen har, som trådskaparen själv kallar för dåliga grejer. Jag vill inte låta otrevlig, och inte hänga ut någon, men för rocksound känns det bara helt fel med transistorstärkare.

Vilka förstärkare är det du syftar på? Har väl, om jag inte missat något väsentligt, bara nämnts ganska kompetenta förstärkare (i a f såpass kompetenta att man kan hitta proffesionella användare).

Men ärligt talat, finns det verkligen någon som fortfarande tittar mer på förstärkarens uppbyggnad än lyssnar på hur dom låter? Det där med att transistorförstärkare skulle låta dåligt är ju någon slags myt lika gammal som ordet "lämplighetsintyg" för övningkörning (Det togs bort i början av 70-talet, men används fortfarande, även av folk som är födda 20 år senare). Vox Valvetronix låter ju t ex mer rör än många rörförstärkare (nu sitter det visserligen ett ynka rör i signalvägen, men det mesta av ljudet alstras genom algoritmer i någon processor). Yamaha DG-serien är ju en annan mycket framgångsrik rör-emulerare. Hittar man en DG130H topp så är det faktiskt ett mycket gott alternativ.

Själv fick jag häromveckan prova en Orange Crush 15R. Tänkte ha den som övningstärkare hemma. Orange lågprisserie (inga rör här!!), men den lät oerhört bra, ungefär som en Vox AC30 på anabola.

Nåväl, i a f Vox och Tech21 gör sina förstärkare som toppar också. Line6 tror jag bara har toppar i Vetta och Spider-serien (där den ena för dyr och den andra för billig 😲). Det är om du hittar en begagnad Flextone II topp då (dom är inne på Flextone III med sina nya förstärkare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser fram emot den dagen då jag provar en transistorstärkare jag verkligen gillar. Jag tyckte ett tag förr att det var larvsnack, men sen spelade jag på bra rörhäckar ett par år och sen lät den tranistor jag tyckte var bra helt plötsligt kass.

En bra stärkare är en bra stärkare och min Pod XT kan jag få riktigt bra ljud ur och jag har på intet sätt en bestämd uppfattning att transastärkare inte kan låta bra, jag har ännu inte märkt det bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Line6 Flextone III är ju en något strippad Pod XT (färre förstärkarmodeller t ex) med slutsteg och högtalare 😮

Sen spelar nog psykologin en viktig roll. Är det någon här som inte läst denna tråden? https://www.studio.se/index.php?showtopic=32839 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Och sedan fattar jag inte varför folk rekommenderar stärkare som motsvarar den typ av stärkare demobanden förmodligen har, som trådskaparen själv kallar för dåliga grejer. Jag vill inte låta otrevlig, och inte hänga ut någon, men för rocksound känns det bara helt fel med transistorstärkare.

Vilka förstärkare är det du syftar på? Har väl, om jag inte missat något väsentligt, bara nämnts ganska kompetenta förstärkare (i a f såpass kompetenta att man kan hitta proffesionella användare).

Men ärligt talat, finns det verkligen någon som fortfarande tittar mer på förstärkarens uppbyggnad än lyssnar på hur dom låter? Det där med att transistorförstärkare skulle låta dåligt är ju någon slags myt lika gammal som ordet "lämplighetsintyg" för övningkörning (Det togs bort i början av 70-talet, men används fortfarande, även av folk som är födda 20 år senare). Vox Valvetronix låter ju t ex mer rör än många rörförstärkare (nu sitter det visserligen ett ynka rör i signalvägen, men det mesta av ljudet alstras genom algoritmer i någon processor). Yamaha DG-serien är ju en annan mycket framgångsrik rör-emulerare. Hittar man en DG130H topp så är det faktiskt ett mycket gott alternativ.

Själv fick jag häromveckan prova en Orange Crush 15R. Tänkte ha den som övningstärkare hemma. Orange lågprisserie (inga rör här!!), men den lät oerhört bra, ungefär som en Vox AC30 på anabola.

Nåväl, i a f Vox och Tech21 gör sina förstärkare som toppar också. Line6 tror jag bara har toppar i Vetta och Spider-serien (där den ena för dyr och den andra för billig 😎). Det är om du hittar en begagnad Flextone II topp då (dom är inne på Flextone III med sina nya förstärkare).

Exempelvis mycket Randall och Cratecombon... Att man kan hitta "professionella användare" betyder ju inte att det låter bra.

Varför tror du billigare transistorstärkare stolt domderar att de har rör i försteget? Varför tror du alla emulerar rörsoundet? Det känns som att du nästan säger emot dig själv. Jag har testat Orange Crushen, och den lät helt OK, men inte som en "AC30 på anabola".

Och angående ditt andra inlägg: Självklart finns det mycket psykologi med i spelet. Dock är skillnaden på gitarrförstärkare och gitarrförstärkare mycket större än skillnaden mellan preamp och preamp. Det säger ju sig självt.

Jag säger som Kryckan, att jag ser fram emot den dagen då någon visar mig en transistorstärkare låter och känns lika bra som en bra rörstärkare.

...och snart kommer väl rörstärkarluktemuleringen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sa ju aldrig Arnesson vilken musik stärkaren skulle användas till, och ändå är det många som tveklöst rekommenderar Engl, Randall Peavey och Crate! De flesta av dessa märkens modeller riktar ju sig uteslutande till hårdrock och metal.

Bara för att försvara mig lite... 😛 Engl är förvisso rent generellt väldigt lämplig för metall men måste nog säga att en del av deras modeller är väldigt flexibla, t ex Classicserien. Som vanligt måste man själv veta vad det är man ute efter innan man handlar och då helst snoka runt och lyssna en del innan man bestämmer sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, rörförstärkare är det inget snack om att du ska ha.

Sen hade jag personligen letat fram två stycken olika 2X12or istället för en jumbo 4X12a. (jaa, jag har haft en 1960 låda också). Då skulle du kunna ta en låda med V30 högtalare och en med greenbacks. Då har du väldigt mycket att välja mellan. Och lådor kan man köpa rätt billigt också. Sen kan man alltid byta högtalare efter behov. Och då behöver man ju inte byta alla 4 vilket blir ganska dyrt. Marshalls 212or är väldigt billiga vad jag vet. Sen är det bara till att byta ut högtalarna i en sådan. Simpelt... Glöm inte att mycket sitter i lådan!

Sen kommer ju detta med toppen. Ska du ha den i studio är grejer över 100W meningslöst tycker jag.. Fast det tycker jag annars också.

Det är inte särskilt kul att spela in pop eller mjukare grejer med en marshall DSL eller TSL. Det blir alltid för hårt och för marshalligt ljud. (jag hatar egentligen marshall) 😄 Men det går ju alltid att fixa till något!

Det går att hitta en JCM800 eller 900 för en billig peng. Reverb är alltid bra att ha. Men har du något bra analogt reverb så behöver du inte skaffa en topp med det. Då blir JCM900 perfekt. Har du en bra deal på TSL toppen så ta den. Men så många kanaler i studion behöver man inte.

Ibland har jag sett JCM900 gå för 4500-5000.

Lådorna kasnke kostar 3000kr/st. Du hamnar nästan på samma pris som du skrev från början.

Sök lite på blocket och på vendolin ch vad allt heter.

Allt beror såklart på vad för musik du spelar in. Jag själv kör töntkonceptet fender och jazzchorus stärkare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sa ju aldrig Arnesson vilken musik stärkaren skulle användas till, och ändå är det många som tveklöst rekommenderar Engl, Randall Peavey och Crate! De flesta av dessa märkens modeller riktar ju sig uteslutande till hårdrock och metal.

Bara för att försvara mig lite... 🙂 Engl är förvisso rent generellt väldigt lämplig för metall men måste nog säga att en del av deras modeller är väldigt flexibla, t ex Classicserien. Som vanligt måste man själv veta vad det är man ute efter innan man handlar och då helst snoka runt och lyssna en del innan man bestämmer sig.

Jag skrev "de flesta /.../ modeller"... Peavey har ju sin Classic 30 och Classic 50 som inte heller är alls vad en 5150/6505 är. Men som du säger, det viktigaste är förstås att testa och lyssna själv. Jag kan väl tillägga och säga att många av de stärkarna jag nämnde är mer mångsidiga än vad jag kanske sa, framför allt kanske Mesa. Fast en dual rectifier är ju lite över hans budget ändå...

Okej, rörförstärkare är det inget snack om att du ska ha.

Sen hade jag personligen letat fram två stycken olika 2X12or istället för en jumbo 4X12a. (jaa, jag har haft en 1960 låda också). Då skulle du kunna ta en låda med V30 högtalare och en med greenbacks. Då har du väldigt mycket att välja mellan. Och lådor kan man köpa rätt billigt också. Sen kan man alltid byta högtalare efter behov. Och då behöver man ju inte byta alla 4 vilket blir ganska dyrt. Marshalls 212or är väldigt billiga vad jag vet. Sen är det bara till att byta ut högtalarna i en sådan. Simpelt... Glöm inte att mycket sitter i lådan!

Sen kommer ju detta med toppen. Ska du ha den i studio är grejer över 100W meningslöst tycker jag.. Fast det tycker jag annars också.

Det är inte särskilt kul att spela in pop eller mjukare grejer med en marshall DSL eller TSL. Det blir alltid för hårt och för marshalligt ljud. (jag hatar egentligen marshall)  Men det går ju alltid att fixa till något!

Det går att hitta en JCM800 eller 900 för en billig peng. Reverb är alltid bra att ha. Men har du något bra analogt reverb så behöver du inte skaffa en topp med det. Då blir JCM900 perfekt. Har du en bra deal på TSL toppen så ta den. Men så många kanaler i studion behöver man inte.

Ibland har jag sett JCM900 gå för 4500-5000.

Lådorna kasnke kostar 3000kr/st. Du hamnar nästan på samma pris som du skrev från början.

Sök lite på blocket och på vendolin ch vad allt heter.

Allt beror såklart på vad för musik du spelar in. Jag själv kör töntkonceptet fender och jazzchorus stärkare 

Jag håller med om att det är ganska "hårt" (inte hårt som i "tungt") sound i jcm2000, men det är ju en smaksak. Det är ju ett rätt modernt sound. Gillar du inte Marshall är du kanske inte helt opartisk heller 😆

Jag håller med om det du säger om effekt och högtalarlådor. Allt över 100W är alldeles för mycket, men redan vid 50 tycker jag det är mer än nog. Det blir dessutom mycket enklare att pressa den. Det är det jag gillar med min 6100; den är ställbar mellan 100, 50 och 25W.

Däremot tycker jag inte Marshalls standardlådor för 3000 är så bra (1960A/:). Har jag fel, eller sitter det G12T-75 i dem? Som i deras 2x12-lådor i jcm800-serien... Jag tycker de har ett rätt "hårt" sound, och som du säger, jag skulle hellre leta efter 2x12or med V30 eller greenbacks, även om det sistnämnda blir klurigare och oftast dyrare.

Du säger att du ibland ser jcm800/900 gå för 4500/5000 spänn, och jag tycker inte det är konstigt. För något år sedan gick de ju för det hela tiden. Jag skulle (lite beroende på skick) inte betala mer än omkring 4 och 5 för en jcm800. För övrigt tycker jag att han ska köpa en 900 hellre än en 800 om han vill vara lite mer flexibelt. Det är svårt att få en 800 att låta modern pop/rock, framför allt det cleana som jag tycker låter lite för pappigt för modern musik.

Och ja, du har rätt, jazzchorus är töntigt 🙂

...Fast de är bra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är ganska "hårt" (inte hårt som i "tungt") sound i jcm2000, men det är ju en smaksak. Det är ju ett rätt modernt sound. Gillar du inte Marshall är du kanske inte helt opartisk heller 😉

Jag håller med om det du säger om effekt och högtalarlådor. Allt över 100W är alldeles för mycket, men redan vid 50 tycker jag det är mer än nog. Det blir dessutom mycket enklare att pressa den. Det är det jag gillar med min 6100; den är ställbar mellan 100, 50 och 25W.

Däremot tycker jag inte Marshalls standardlådor för 3000 är så bra (1960A/B). Har jag fel, eller sitter det G12T-75 i dem? Som i deras 2x12-lådor i jcm800-serien... Jag tycker de har ett rätt "hårt" sound, och som du säger, jag skulle hellre leta efter 2x12or med V30 eller greenbacks, även om det sistnämnda blir klurigare och oftast dyrare.

Du säger att du ibland ser jcm800/900 gå för 4500/5000 spänn, och jag tycker inte det är konstigt. För något år sedan gick de ju för det hela tiden. Jag skulle (lite beroende på skick) inte betala mer än omkring 4 och 5 för en jcm800. För övrigt tycker jag att han ska köpa en 900 hellre än en 800 om han vill vara lite mer flexibelt. Det är svårt att få en 800 att låta modern pop/rock, framför allt det cleana som jag tycker låter lite för pappigt för modern musik.

Och ja, du har rätt, jazzchorus är töntigt 😛

...Fast de är bra 😉

Ja men det var lite det jag menade. 2x12 lådorna är faktiskt bra. OM man byter högtalare! Haha... För jovisst så är det GT-75. (=trååååkigt) Det kan annars bli lite dyrt att köpa en orange 2X12a och en annan 2X12a för att få greenbacks. Men det går ju att switcha element ur en sådan marshall. Cabinettet är bra gjort.

Det var också lite därför jag hela tiden skrev JCM900 🙂 dom är bättre än JCM800 tycker jag. Men båda är helt okej stärkare.

Det finns lite att välja bland. Men vi kan väl konstatera att en 4X12a är helt onödig att ha i studio. Och allt över 50W är för mycket 😆

Så håller jag mig till mina fendrar och jazzchorus och håller käften 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om stärkaren endast skall användas i studio, kanske ett alternativ kan vara en

lite "mindre" stärkare, typ "Orange Tiny Terror" , Z-vex nano head, Cornfords 7 wattare + separat

låda. En femtio eller hundra wattare låter ju rejält HÖGT! Men det är kanske inget problem.

Jag blir själv alltid lika förvånad då man släpat hem stärkare och skall spela in hemma

och upptäcker att "2" på mastervolymen som inte märks i repan, låter riktigt jälva högt i hemstudion, å så börjar man fundera på en powersoak å så är det ett helt nytt prylrejs igen..

Men topp o fyrtolva är ju alltid nice o

Marshalls nya Vintage Modern verkar väldigt intressant

av press och ljudexempel att döma.

(har dock inte provspelat själv ännu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om stärkaren endast skall användas i studio, kanske ett alternativ kan vara en

lite "mindre" stärkare, typ "Orange Tiny Terror" , Z-vex nano head, Cornfords 7 wattare  + separat

låda. En femtio eller hundra wattare låter ju rejält HÖGT! Men det är kanske inget problem.

Jag blir själv alltid lika förvånad då man släpat hem stärkare och skall spela in hemma

och upptäcker att "2" på mastervolymen som inte märks i repan, låter riktigt jälva högt i hemstudion, å så börjar man fundera på en powersoak å så är det ett helt nytt prylrejs igen..

Men topp o fyrtolva är ju alltid nice o

Marshalls nya Vintage Modern verkar väldigt intressant

av press och ljudexempel att döma.

(har dock inte provspelat själv ännu).

ja, nu är ju inte min studio direkt någon hemstudio. Kan inte kalla det för en proffesionell inspelningsstudio, då jag inte alls har den akustiken eller de grejerna man bör ha. Men en liten projektstudio kanske, jag har i alla fall ett separat rum att ställa förstärkaren i (det är typ 40-50cm betongvägg som skiljer rummen ifrån varandra). Så ljudvolym är inge problem... Dock blir det ju lite tokigt om 57orna bottnar.

Men man kanske skulle försöka hitta en eller flera olika 2x12lådor till den toppen.

Intressant allt ni skriver, fortsatt skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man spela in olika typer av musik är det modelling som gäller på gitarrsidan.

Själv är jag extremt känslig när det gäller gitarrljud och föredrar Fenderstärkare, men dist är inte deras starka sida. De stärkare som levererar ett fullgott ljud vid dist kostar en hel del så jag skaffade en Line6 PodXT.

En liten desktopmaskin som simulerar ljudet från de klassiska rörstärkarna till de mordernare hi-gain riggararna. Simulerar är nästan fel ord. Det låter kanon! Bättre än originalen i vissa fall. Man slipper hela uppmickningsproceduren också!

Lägg pengarna på hörlurslyssningen för musikerna och köp en Pod!

Då kan du lugnt sitta kvar i kontrollrummet och ratta gitarrljudet med högerhanden och dricka kaffe med vänsterhanden.

Du behöver inte köpa en XT-version heller, den kostar ca: 3995:-

Den tidigare versionen, Pod 2, är något enklare och kostar ca: 2295:-

Kolla in Line 6!

Mvh

Anderson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man spela in olika typer av musik är det modelling som gäller på gitarrsidan.

Själv är jag extremt känslig när det gäller gitarrljud och föredrar Fenderstärkare, men dist är inte deras starka sida. De stärkare som levererar ett fullgott ljud vid dist kostar en hel del så jag skaffade en Line6 PodXT.

En liten desktopmaskin som simulerar ljudet från de klassiska rörstärkarna till de mordernare hi-gain riggararna. Simulerar är nästan fel ord. Det låter kanon! Bättre än originalen i vissa fall. Man slipper hela uppmickningsproceduren också!

Lägg pengarna på hörlurslyssningen för musikerna och köp en Pod!

Då kan du lugnt sitta kvar i kontrollrummet och ratta gitarrljudet med högerhanden och dricka kaffe med vänsterhanden.

Du behöver inte köpa en XT-version heller, den kostar ca: 3995:-

Den tidigare versionen, Pod 2, är något enklare och kostar ca: 2295:-

Kolla in Line 6!

Mvh

Anderson

jo, jag har kikat på diverse podar... Och funderar på att köpa in även nått i den stilen, troligtvisst en XT.

Nya grejer till lyssningen behöver jag inte, då jag redan har 4st Beyerdynamic DT250, och 4 st fostex T-5or, 3 hörlursförstärkare. Så musikerna kan få hela 3 stycken olika hörlursmixar att dela på.

Men jag lovar att jag ska försöka lära mig dricka kaffe(har inte blivit vuxen än), så jag sedan kan lära mig att ratta gitarrljud med ena handen och dricka kaffe med andra.. 🙂

Fortsätt ge tips..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha ett råd av en gitarrist så skulle jag säga Peavey XXX. Den levererar både elak metaldist, crunchig rockdist och fint rent.

Laneys finare rörstärkare har låtit bra när jag har hört andra spela på dom, men jag har aldrig kommit överrens med dom själv.

Allt är ju beroende av smak, men många av dom nämnda stärkarna är ju väldigt metalorienterade. Och Marshall har jag själv aldrig fastnat för, mer än att dom ser snygga ut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man spela in olika typer av musik är det modelling som gäller på gitarrsidan.

Själv är jag extremt känslig när det gäller gitarrljud och föredrar Fenderstärkare, men dist är inte deras starka sida. De stärkare som levererar ett fullgott ljud vid dist kostar en hel del så jag skaffade en Line6 PodXT.

En liten desktopmaskin som simulerar ljudet från de klassiska rörstärkarna till de mordernare hi-gain riggararna. Simulerar är nästan fel ord. Det låter kanon! Bättre än originalen i vissa fall. Man slipper hela uppmickningsproceduren också!

Lägg pengarna på hörlurslyssningen för musikerna och köp en Pod!

Då kan du lugnt sitta kvar i kontrollrummet och ratta gitarrljudet med högerhanden och dricka kaffe med vänsterhanden.

Du behöver inte köpa en XT-version heller, den kostar ca: 3995:-

Den tidigare versionen, Pod 2, är något enklare och kostar ca: 2295:-

Kolla in Line 6!

Mvh

Anderson

Jag tycker du gör en underlig generalisering. Är det "modelling som gäller" nu helt plötsligt? Är det den nya flugan?

Då kanske jag borde gå och lägga mig.

För övrigt har jag svårt att tro att du är "extremt känslig när det gäller gitarrljud" om tycker att poden låter "Bättre än originalen i vissa fall".

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en TSL som enda stärkare i flera år. Den låter bra och är lättrattad, speciellt om man ska åt rockpop-hårdrock-metal-ljuden. Nån sa att 100W är onödigt mycket, det är alldeles sant. Jag körde så gott som alltid min stärkare med VPR-switchen inne (virtual power reduction, ska sänka uteffekten till typ 25W), då får den gå ganska hett och låter bättre utan att fönster börjar spricka.

Om jag skulle satsa på en monsterförstärkare idag skulle jag dock inte köpa en TSL, jag är inte alltför förtjust i det rena ljudet man får ur den, samt att den är lite enformig. Laney gillar jag skarpt, men jag vet inte hur det funkar att spela mastodontgain på dem. Engl är mycket fina stärkare. Risken med att köpa en pod eller motsvarande är att du råkar på "kunder" i studion som inte accepterar det. Många gillar stora grymma rörstärkare, helt irrationellt, du kan välja att bry dig om det eller inte. Jag har bara spelat in på en pod en gång och blev rätt missnöjd med resultatet, men det var några år sen och mycket har hänt på den fronten, det kan man lugnt säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

I egenskap av Arnessons minion måste jag nog säga att en POD kanske kan bli ett komplement till en riktig stärkare, men en riktig stärkare vill vi nog ha först och främst. Vad finns det för andra stärkare i samma prisklass som TSL100 som kan ge bättre eller mer mångsidigt ljud?

Rectifier vore ju coolt, men en topp till ett sånt ekipage går ju på mer än vad hela paketet går på för en TSL100, även begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...