Jump to content
Annons

Vilken DAW/Sequencer är bäst?


CryingFreeman

Recommended Posts

Annons

Edit:

Men harrejavvlar. Snacka om att skjuta på tomt mål. Sorry jag såg inte att det låg i/handlade om Linux. Sorry ign. Jag går o skjuter mig nu.

/självcensur/

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Sheisse! 😳

Linux.... 😮

O jag som ansträngde mig.... :rolleyes:

Jaja, det framgick inte i original-posten att det rörde linux, så om man missade vilket forum det låg i så var det ganska lätt. 😮

Fast det är alltid roligt att se folk göra bort sig. 😛

Ni ska ha tack för ansträngningen iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... Rosegarden och Qsynth använder jag framför allt. Med dem tillsammans tycker jag man kan göra det mesta men den stora nackdelen med Rosegarden tycker jag är att det inte finns något riktigt enkelt sätt att mixa ner... och det vill man ju göra då och då liksom. 🙁

Ardour 2 gillar jag ju också som tusan eftersom det fungerar ungefär på samma sätt som Sonar gjorde när jag jobbade med det tidigare. Det var samma upplägg och lätt att komma igång. Nackdelen där är att jag saknar integrerad MIDI. Om man satte ihop Rosegarden och Ardour skulle det bli perfekt. Nu kan jag visserligen köra dem parallellt och synkade med varann.

Har sett i forumet här att någon kritiserat de här programmen för att de inte kommer med något nytt utan bara härmar existerande Windows-program och det är väl till en viss del sant. Men härmar inte de flesta program varandra för att underlätta för användaren? Jag är tex van vid att ha programmenyer längst uppe till vänster, som de flesta program har. Det kanske skulle vara nytänkande att placera dem i nederkant istället men det skulle vara onödigt knepigt att vänja sig vid. Kanske dumt exempel, men vad jag menar är att de flesta som jobbar med mjukvara också har viss vana vid fysiska prylar, som mixerbord och kompressorer och reverb... Det finns inte så fasligt många sätt att göra sådana här program på om man inte ska ställa allt på huvudet. Vad de flesta program egentligen försöker göra är ju att skapa en miljö som liknar de fysiska prylarna på ett eller annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tex van vid att ha programmenyer längst uppe till vänster, som de flesta program har. Det kanske skulle vara nytänkande att placera dem i nederkant istället men det skulle vara onödigt knepigt att vänja sig vid. Kanske dumt exempel, men vad jag menar är att de flesta som jobbar med mjukvara också har viss vana vid fysiska prylar, som mixerbord och kompressorer och reverb... Det finns inte så fasligt många sätt att göra sådana här program på om man inte ska ställa allt på huvudet. Vad de flesta program egentligen försöker göra är ju att skapa en miljö som liknar de fysiska prylarna på ett eller annat sätt.

Tracktion har menyerna i nederkanten, fast man aktiverar dem med knappar. Men de har ju eftersträvat ett enklare och mer hands on GUI. Inte svårt att vänja sig vid hursomhelst.

Men menyernas placering har ju hur som helst mer med att följa desktopens GUI-linjer att göra även om musikprogram oftast går emot dem rätt friskt ändå.

Håller med om att man inte ska göra saker annorlunda bara för sakens skull. Men däremot kan man ju se till hur andra löst någonting och fundera över om man skulle kunna göra det bättre. I många fall har ju mjukvara som varit med ett tag kvar samma grundstomme medan de bara byggt på med nya funktioner. Ibland kan det vara befogat att börja om från scratch och tänka om eftersom många av de nya funktionerna helt plötsligt blivit grundläggande och deras plats i systemet måste vara mer central. Börjar man utveckla en sequencer idag så har man möjligheten att göra en skillnad. Vi har redan tillräckligt med program av den "gamla skolan", varför göra ännu ett?

Men det sparar en enorm massa tid att kopiera andra.

Sen är jag personligen allergisk mot de flesta GUIs som försöker efterapa hårdvara. Det blir ytterst sällan bra. Jag tror ärligt talat inte att det finns en studiotekniker på denna jord som skulle ha svårt att sätta sig in i ett väldesignat GUI. Virituellar reglar, rattar och kablar saknar liksom det som gör orginalen så bra: tactile feedback. Att efterapa hårdvara är bara ett sätt att fördumma folk i min mening. Med grafiska gränssnitt har man en möjlighet att göra det enklare, mer översiktligt och logiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller i mångt och mycket med dig regndagar, men jag måste säga att reasons kablar faktiskt är ruskigt smidiga. Inget bläddrande i rullgardingsmenyer och sånt tjafs om man har klantat sig, bara att rycka tag i sladden och flytta.

Men i sak har du rätt, det blir ofta lite fjantigt att in absurdum jaga liknelse med orginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Efter helgen bravader så kan jag ju säga att jag tycker Pro Tools är skit! ...? 😉

HAHAHAHAHA

😄

Använder själv Cubase + Reason så...

Jag fick mig ett gott skratt...Tackar

Samma här. Blev däremot tvungen att styra upp ett helt nytt projekt från scratch i Pro Tools på ett HD-system och i en studio som inte direkt var logisk. Tog 5 timmar trots stor studio- och macvana. Det var runt 12-tiden när det började funka som det skulle som en hel del agg har grott upp. 🙂

Och midi i Pro Tools är ju dessutom ett fullkomligt skämt. 😛

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...