Jump to content
Annons

Hey! (You didnt do your hair today)


Recommended Posts

Annons

Lite The Police sound + lite annat 80-tal

Fläskar man på med massor av reverb låter det ofta tjusigt, men tyvärr utan tyngd som regel. Undrar dock om det inte blir för mycket av goda (reverbet, alltså)

Just nu känns låten lite halvfärdig. Det saknas nåt i mitten. Kanske en refräng 😄

Får inte nåt grepp om låten än. Men kan bli nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite The Police sound + lite annat 80-tal

Fläskar man på med massor av reverb låter det ofta tjusigt, men tyvärr utan tyngd som regel. Undrar dock om det inte blir för mycket av goda (reverbet, alltså)

Just nu känns låten lite halvfärdig. Det saknas nåt i mitten. Kanske en refräng 😉

Får inte nåt grepp om låten än. Men kan bli nåt.

Har inte fläskat på med speciellt mycket reverb (finns såklart), mest delay (i takt till trummorna) för att få till stämningen... Refrängen får väl vara slutet då om man måste tala om refräng 😮

Tokai, du tycker alltså att låten saknar tyngd pga av för mycket reverb? Blev inte klok på vad du mena riktigt :]

Har inte haft nån speciell tanke med låten, känns mest som ett experiment och skön bakgrundslyssning som någon sa.

Tack för era snabba kommentarer.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar väl om ljudideal, tror jag, tycker ändå basen lägger en fin botten i början. Men sen blir det bara mer och mer flytande sas å så plötsligt upplöses allt.

Jag giller inte sånt som inte har markkontakt. (Gott vin, en klunk till? Oh ja, tack, tack)

Alltså rent akustiskt så flyttar reverb saker och ting runt i rummet, gitarrer, trummor osv längre bak i ljudbilden och på så sätt tappar kontakt med det som är framför, alltså det som är viktigast att höra. (ett glas till? Nej tack, har nog fått min beskärda del, ack ja om bara månen vore uppe skulle min älskade...)

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta var skitsnyggt! Gillart som tusan. Hade inte varit fel med en liten svajarm på gitarren (exempelvis den som spelar ett ackord efter 5 sekunder etc). Det enda jag kan klaga på är att det tar slut för fort. Lägg in ett litet stick, eller break, eller vad man nu vill kalla det, och dra ut på det lite.

Tror minsann jag får plocka fram skivan Souvlaki med Slowdive. Detta får mig nämligen att tänka lite på den, fast Yllet är mycket hittigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se vad du hittat på..

Kanske sänka den delayed långa guran..Den snor lite uppmärksamhet av sången..Som är bra! Kanske är din sång stämma något hög mot tjejen,vid några ställen.

Ett stick eller en reff hade varit grymt,vad tror du om det? Där basen tar en annan vändning - till ett softat trum/gitarr komp..

Jag tycker basen är lite låg både i lurarna och monitorerna.Kaggen känns bra,puka fillsen lite låga..virveln låter lite mycket tamburin?..Alltså lite för ljus,men det är ju en smaksak.

Grejen med hela mixen är att den är rätt ljus överlag.Kanske plocka ned några grejer(typ,virveln,samt nån av gurorna.eller varför inte nån av sång prylarna?) lite lägre ned i frekvens spektrat för att bjuda på ett större frekvens omfång?

Bara en tanke,du kanske vill ha det ljust och luftigt..å då är det ju helt ok..

Men om man ser till en eventuell radio lansering så kommer små radio apparater att låta lite mysko med alla dessa ljusa ljud..Hoppas du får användning av nåt av mina förslag..

Bra låt!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta var skitsnyggt! Gillart som tusan. Hade inte varit fel med en liten svajarm på gitarren (exempelvis den som spelar ett ackord efter 5 sekunder etc). Det enda jag kan klaga på är att det tar slut för fort. Lägg in ett litet stick, eller break, eller vad man nu vill kalla det, och dra ut på det lite.

Tror minsann jag får plocka fram skivan Souvlaki med Slowdive. Detta får mig nämligen att tänka lite på den, fast Yllet är mycket hittigare.

Jag bockar och bugar.... Jag blev nästan lite generad när jag läste din recension på allears.se. Det värmde verkligen.

Du har helt rätt angående breaket. Tanken var att låten succesivt skulle växa, men ett break innan gitarronanin vore helt rätt. Tyvärr är jag ganska trött på låten nu, så den får vila ett tag. Eventuellt går jag tillbaka och pillar lite sen.

Har ingen svajarm på min tele :]

Har redan påbörjat mitt nästa projekt, som kommer skilja sig (i viss mån) från tidigare alster. Känner att jag behöver trampa lite ny mark ett tag.... Du kan få ett mycket tidigt och primitivt ljudtest redan nu om du inte kan hålla dig: smakprov

Du har alltid bra och positiv kritik, mycket trevligt.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se vad du hittat på..

Kanske sänka den delayed långa guran..Den snor lite uppmärksamhet av sången..Som är bra! Kanske är din sång stämma något hög mot tjejen,vid några ställen.

Ett stick eller en reff hade varit grymt,vad tror du om det? Där basen tar en annan vändning - till ett softat trum/gitarr komp..

Jag tycker basen är lite låg både i lurarna och monitorerna.Kaggen känns bra,puka fillsen lite låga..virveln låter lite mycket tamburin?..Alltså lite för ljus,men det är ju en smaksak.

Grejen med hela mixen är att den är rätt ljus överlag.Kanske plocka ned några grejer(typ,virveln,samt nån av gurorna.eller varför inte nån av sång prylarna?) lite lägre ned i frekvens spektrat för att bjuda på ett större frekvens omfång?

Bara en tanke,du kanske vill ha det ljust och luftigt..å då är det ju helt ok..

Men om man ser till en eventuell radio lansering så kommer små radio apparater att låta lite mysko med alla dessa ljusa ljud..Hoppas du får användning av nåt av mina förslag..

Bra låt!

Mvh

Micael

Dra ner delayguran är ett bra förslag, likaså min stämma om du syftar på "I think you´re fine anyway..."

Angående basen tycker jag den ligger bra i början, men att den kanske drunkar lite mot slutet. Har faktiskt inte dragit upp basen i mastringen, vilket torde hjälpa, vidare borde jag eventuellt värma den lite lite mer som du säger. Du har en poäng även om jag vill åt det krispiga.

Angående stick eller ref hänvisar jag till föregående svar 😆

Nån radiolanseringen blir det nog inte tal om, såfall får de mastra om skiten hehe

Mycket fina och konstruktiva kommentarer majk som jag håller med dig om.

Tack

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och halvsomnar i fåtöljen framför datorn. Jag kom också att tänka på Slowdive faktiskt, men detta är inte lika överdrivet överreverbat som de gör det.

Tjusigt sound, jag gillar det.

Jag har inget att klaga på mixmässigt.

Den är fin i sin korta charm, men det kunde varit gitarrmattor i 2 minuter till(så hade jag hunnit somna i fåtöljen innan låten tar slut)

Sovdags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar detta oerhört mycket. Det som förvånade mig mest var sången som verkligen är top notch.

Det enda jag skulle kunna klaga på är väl att låten borde varit lite längre och att introt borde varit lite bättre. Kanske någon halvkaxig leadsynth som svarade gitarren i introt?

Grymt bra hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Riktigt bra detta! Mycket behagligt att lyssna på.

Fin mix, bra balans och härliga röster.

Vill att det ska vara lite längre, men inte att det ska bryta av från strukturen som många nämnt. Funkar skit bra som det är, men kanske med mera/längre uppbyggnad. Kanske att man tonar ner lite i mitten igen för att sen bygga upp ännu mer. Ja ja...många ideer, men det är du som bestämmer. Du verkar ju verkligen ha kompetensen.

Detta var riktigt skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar detta oerhört mycket. Det som förvånade mig mest var sången som verkligen är top notch.

Det enda jag skulle kunna klaga på är väl att låten borde varit lite längre och att introt borde varit lite bättre. Kanske någon halvkaxig leadsynth som svarade gitarren i introt?

Grymt bra hur som helst.

Tackar tackar. Har faktiskt prövat o lägga en synthslinga i början, dock utan större framgång. Borde kanske testa lite mer.

Det e tonelaben som gör jobbet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra detta! Mycket behagligt att lyssna på.

Fin mix, bra balans och härliga röster.

Vill att det ska vara lite längre, men inte att det ska bryta av från strukturen som många nämnt. Funkar skit bra som det är, men kanske med mera/längre uppbyggnad. Kanske att man tonar ner lite i mitten igen för att sen bygga upp ännu mer. Ja ja...många ideer, men det är du som bestämmer. Du verkar ju verkligen ha kompetensen.

Detta var riktigt skönt.

Härligt att du gillar mixen och låten med för den delen. Kommer nog inte ändra så mycket gällande uppbyggnaden, men din iakttagelse är säkert helt riktig.

Hare fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey! 😕

Flott smooth old-school produksjon/mix. Bra lydvalg og interessant stemning. Tror låten kunne trengt en aning mer kompresjon. Lydbildet er veldig åpent, men også veldig separert. Det er nice at alt har sin egen space - men er like viktig at det hele føles som en enhet. Tror å dra på litt på threshold/ratio og få kompressoren til å komprimere 3-4 db ekstra kan hjelpe veldig.

Som pop-låt er den kanskje ikke så "exciting", men som earcandy/stemningsskaper er den veldig bra. Denne kunne godt vært bakgrunnsmusikk i en reklame/film.

Gjorde en liten test-master for å prøve å illustrere hva jeg mente om kompresjon.

Edit:

Er noen clicks/artifacts på filen, håper det ikke ødelegger..

- J.H.

Testmaster1.mp3

Redigerat av jahala
Link to comment
Dela på andra sajter

Hey! 😳

Flott smooth old-school produksjon/mix. Bra lydvalg og interessant stemning. Tror låten kunne trengt en aning mer kompresjon. Lydbildet er veldig åpent, men også veldig separert. Det er nice at alt har sin egen space - men er like viktig at det hele føles som en enhet. Tror å dra på litt på threshold/ratio og få kompressoren til å komprimere 3-4 db ekstra kan hjelpe veldig.

Som pop-låt er den kanskje ikke så "exciting", men som earcandy/stemningsskaper er den veldig bra. Denne kunne godt vært bakgrunnsmusikk i en reklame/film.

Gjorde en liten test-master for å prøve å illustrere hva jeg mente om kompresjon.

Edit:

Er noen clicks/artifacts på filen, håper det ikke ødelegger..

- J.H.

Hej nice work. Och tack för testfilen, ska helt klart testa och komprimera den hårdare. Det blir tajtare sound nu...

Körde ratio 2:1 innan vilket inte är så mycket. Kan testa 4:1 och lite mer treshhold. Vilka settings körde du?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hey! 😳

Flott smooth old-school produksjon/mix. Bra lydvalg og interessant stemning. Tror låten kunne trengt en aning mer kompresjon. Lydbildet er veldig åpent, men også veldig separert. Det er nice at alt har sin egen space - men er like viktig at det hele føles som en enhet. Tror å dra på litt på threshold/ratio og få kompressoren til å komprimere 3-4 db ekstra kan hjelpe veldig.

Som pop-låt er den kanskje ikke så "exciting", men som earcandy/stemningsskaper er den veldig bra. Denne kunne godt vært bakgrunnsmusikk i en reklame/film.

Gjorde en liten test-master for å prøve å illustrere hva jeg mente om kompresjon.

Edit:

Er noen clicks/artifacts på filen, håper det ikke ødelegger..

- J.H.

Hej nice work. Och tack för testfilen, ska helt klart testa och komprimera den hårdare. Det blir tajtare sound nu...

Körde ratio 2:1 innan vilket inte är så mycket. Kan testa 4:1 och lite mer treshhold. Vilka settings körde du?

Bra inlägg

Siden jeg "mastret" en allerede komprimert versjon brukte jeg litt forskjellig "tricks".

Jeg la låten på tre spor.

Spor 1: Kun eq, liten bred dip rundt 1.5khz .. -6.5db eller der omkring

Spor 2: Fairchild kompressor (uad-1) .. ganske hardt komprimert .. -30

Spor 3: Eq med highpassfilter.. på 3.5khz for mer luft .. -40'ish

Masterkanal:

Eq (liten gain rundt 85 for å få opp bassen litt, og en liten bred gain rundt 140 for litt mer fylde i bunn)

Kompressor: UAD 1176 SE.. Veldig forsiktig komprimering... kanskje -0.5 db...

Soft clip: T-racks soft clipper..

Waves IDR dither (16bit)

Hvis du vil kan jeg godt gjøre en master på låten din. send meg en pm med mailadr. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Riktigt bra, som alltid, jag tycker du har en väldig förmåga att skapa känsla i låtarna, eller framkalla känslor, det här funkar på mig!

Jag kan inte säga nåt om mixen för jag sitter med grisiga grejjer nu, men ändå går känslan fram, det är precis så det ska vara med musik, tycker jag. Jag tackar och bockar för att du lägger upp dina låtar här, det måste bli en EP eller nåt av din musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert vackert, verkar ju funka utmärkt för dig att inte ha en klar låtidè innan du sätter dig och spelar in.

Det enda som sticker i mina öron är tamburren, lite för vass eller hård eller nåt.

Härlig låt och grymm prod.

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

shit... vad ska man säga?

underbart ;D jag tycker låten är skitbra helt enkelt. Bästa jag hört på länge faktiskt ;D

och jag har haft en ganska jobbig och dålig dag idag, men det här var det första idag som fick mig att le (:

Tycker låten klarar sig bra utan ref. Eller egentligen så tycker jag att det finns en väldigt bra ref. (hey u didn't do....) det är mer en vers jag saknar isåfall. Men jag tycker dewn är bra som den är. Väldigt mysig, och lite mystisk på samma gång.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt bra låt! Älskar låtar som inte följer det vanliga mönstret.. 'Är det en enda lång refräng? eller ingen refräng alls?' Mycket bra!

Sången låter kanon.. möjligtvis skulle tjejen upp en liten bit..

Gör inte låten längre... nu vill man ju bara lyssna på den igen för att den är så kort! *diggar*

Kanske ingen albumsingel.. men väl ett spår som kan platsa på en framtida platta!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...