Jump to content
Annons

Plugins och VST Synthar


Jonnie

Recommended Posts

Tjena tjena. Nu har jag precis installerat Cubase SE 3 tillsammans med ett splitternytt EMU 1620m.

Kortet funkgerar fint och monitorerna kopplade till det likaså.

Men eftersom jag är nybörjare har jag ingen aning om hur man skall installera plugins och synthar. Jag menar, att installera dom är ju inte så svårt. Men hur VART skall man installera sakerna?

Lägga dom i en speciell Steinbergmapp för att Cubase skall hitta de? Eller måste man söka upp sina synthar manuellt från Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kör jag iofs med Cubase SX3 men jag lägger mina plugins i en katalog som ligger så här i trädet:

C:/program/Steinberg/VSTplugins/...

Installerar jag en EQ, lägger jag den i mapp där som jag kallar något som gör det lätt att hitta EQn inne i Cubase:

C:/program/Steinberg/VSTplugins/EQ/PSP-MasterQ

...till exempel. Cubase hittar pluginsen där i alla fall utan at jag behöver peka på dem. Hoppas det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

De allra flesta av pluggarna kan man ju lägga var som helst i vst plugins mappen. Om du vill ha bra ordning så skapa olika mappar för olika funktioner. Tex en eq-map en reverbmap osv osv. Det blir lätt många pluggar om man provar olika gratisvarianter och så.

Det blir också mer överskådligt när du skall jobba med dem sen. Då kommer alla eq-pluggar att vara samlade för sig så att säga. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som lägger plugins så här:

Mjukvarusynth i cubase/synths/plugins

trummor i cubase/drums/plugins

osv?

Dvs inte i den "övergripande" mappen plugins utan för varje "ämnesområde"?

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som lägger plugins så här:

Mjukvarusynth i cubase/synths/plugins

trummor i cubase/drums/plugins

osv?

Dvs inte i den "övergripande" mappen plugins utan för varje "ämnesområde"?

Olalj

Beror väl helt enkelt på hur man vill ha katalogstrukturen antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så funkar det med mitt sätt att lägga in i alla fall (se ovan)

Olalj

Ps. Anledningen till at jag lägger in dem så är att jag inte fattade hur f-n jag skulle få fram dem via vst-instruments annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...