Jump to content
Annons

Detta med patch! Funderar på att skaffa!


red_house_painter

Recommended Posts

Det jag använder och kommer att använda (har precis beställt) Spelar in med EMU 1820kort och cubase och nuendo

Presonus Bluetube 2ch rörpreamp

Presonus Tubepre 1ch rörpreamp

JoeMeek Threeq 1ch preamp

Behringer ADA8000 8ch adat

Och förmodligen en ny 2ch preamp med kompressor och EQ

Matrix Hörlurs förstärkare 4ch

och så har jag en multikabel på 8ch som jag då hade tänkt ha i patchen beroende på när jag då skulle använda den!

Hur är min lösning? Jag skulle vilja kunna spela in med tex threeqn och sedan använda EQn till något annat kanske och använda multikabeln när det behövs med diverse preamps osv.. Ni fattar ju grejen hoppas jag. Vad behöver jag isåfall? Vill ha en patch för att skippa snurra på alla grejer och koppla om mickar och preamps som jag gör hela tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Att koppla mikrofoner i en patchbay, skulle jag undvika - med övrigt går ju att sätta i en patchbay om man har behov av det...

okej ska jag se till att fortsätta att böka och sånt då även närjag är i beohv av att hämta kompresor från något ställe?

EDIT: Behöver jag då inte ha en sådan där jag kopplar alla XLR också?

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa ett beggat 70/80tals bord för ngra tusingar o lek med istället!!!

finns massvis på vendolin.

finn mkt vettigt till fruktansvärt låga priser med..!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att koppla mikrofoner i en patchbay, skulle jag undvika - med övrigt går ju att sätta i en patchbay om man har behov av det...

okej ska jag se till att fortsätta att böka och sånt då även närjag är i beohv av att hämta kompresor från något ställe?

EDIT: Behöver jag då inte ha en sådan där jag kopplar alla XLR också?

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt - men mikrofonerna måste ju gå in i preamps. Preamparnas utgångar kan du koppla i en patchbay - och via patchbayen vidare till kompressor och sedan via patchbayen till valfri ingång på ljudkortet. Har du XLR ut från en preamp, så är det smidigast att skaffa XLR -> balanserad Tele kablar till dem, så att du kan ha en balanserad Tele-patchbay för allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh.. Inga micsignalnivåer i en patchbay inte.. 🙂 Där ska det vara line-signaler.. För att patha mellan olika externa effekter t.ex.. När det gäller finkänsliga mic-sigmaler så ska de deras signalvägar vara så korta och delikata som möjligt.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

näää det fattade jag ifs också att jag måste in i en preamp först 😮 men jag tänkte också i och med att kompressorerna finns i mina preamps! Så jag måste ju ändå koppla det. Så jag vet ju ändå inte hur jag ska sköta det när jag ska börja komprimera saker med min threeq! Men det står det väl säkert i manualen hoppas jag

hmmm kanske var en dålig idee det där med patchbay...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...