Jump to content
Annons

Taskig attityd i musikaffärer


Pluffo

Recommended Posts

Hände mig på piano rydbergs i Ulricehamn en gång. Jag kommer in för att fråga om dom kan beställa in Reason. Vet sedan tidigare att dom inte har mjukvara men möjligheten fanns. Kommentaren jag fick var sanslös.

"Vi tar inte in sådana saker."

Man hörde på tonen hur den gamle senile fan inte hade nån respekt mot andra genrer som inte sysslar med akustiskt eller pianon. Fick reda på från kompisar som velat köpa saker där hur den gubben inte ens investerar i mixerbord. En familj som även velat köpe ett keyboard till sin grab hade han förgäves(Som tur var) försökt att övertala till att köpa ett piano istället.

Om ni undrar var hans inkomst kommer från så är det att stämma pianon på skolor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hände mig på piano rydbergs i Ulricehamn en gång. Jag kommer in för att fråga om dom kan beställa in Reason. Vet sedan tidigare att dom inte har mjukvara men möjligheten fanns. Kommentaren jag fick var sanslös.

"Vi tar inte in sådana saker."

Man hörde på tonen hur den gamle senile fan inte hade nån respekt mot andra genrer som inte sysslar med akustiskt eller pianon. Fick reda på från kompisar som velat köpa saker där hur den gubben inte ens investerar i mixerbord. En familj som även velat köpe ett keyboard till sin grab hade han förgäves(Som tur var) försökt att övertala till att köpa ett piano istället.

Om ni undrar var hans inkomst kommer från så är det att stämma pianon på skolor.

Pianorydberg är ju känd i hela socknen! 😆 Där handlar man inte saker om man inte ska ha ett piano, punkt slut.. Hans synthavdelning är ju iofs ganska rolig. Tror det enbart står CASIO-keybaords där med inbyggda högtalare, eller har han expanderat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Borås har vi musiklagret och visst, bröderna Werner kan vara lite knepiga kan man tycka till en början, men det är goa gubbar. Jag har dock inte köpt ngt där för personligt bruk men dock så har jag handlat mycket roliga grejer för en gymnasieskolas räkning, vilken jag var anställd på. De plockar dock alltid hem det man vill ha. Det kanske är ngt som går igen i musikersläktet, det här med konstig attityd. Kan det ha ngt att göra med storleken på affären? Det har ju lite smått spytts galla över JAM till exempel som jag dock aldrig varit i kontakt med.

Nä, om man skulle ta och gå ut i solen ett slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Borås har vi musiklagret och visst, bröderna Werner kan vara lite knepiga kan man tycka till en början, men det är goa gubbar. Jag har dock inte köpt ngt där för personligt bruk men dock så har jag handlat mycket roliga grejer för en gymnasieskolas räkning, vilken jag var anställd på. De plockar dock alltid hem det man vill ha. Det kanske är ngt som går igen i musikersläktet, det här med konstig attityd. Kan det ha ngt att göra med storleken på affären? Det har ju lite smått spytts galla över JAM till exempel som jag dock aldrig varit i kontakt med.

Nä, om man skulle ta och gå ut i solen ett slag.

Musiklagret i Borås är ju en riktigt bra affär faktiskt. Sympatiska människor som har bra koll och är trevliga på alla vis.. En av de bättre affärerna jag varit i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)
Men lägg av!

Självklart ska dom kunna be om att man inte går runt med väskor, och det finns nog brottslingar i alla åldrar ska du se. Liten enkel åtgärd som antagligen sparar dom en massa pengar, går inte för dom att handplocka ut folk som ser "rumsrena" ut och låta dom gå runt med väskor.

Visst har dom rätt till det. Kan dock inte komma på någon annan affär där jag får lämna väskan. Skulle vara ICA när jag gick i högstadiet då. Dom tjänade säkert också en hel del på denna åtgärd. Ok det är prisskillnad. Men allt dyrt är ju inlåst, går ju knappast att få ned något av värde i en liten väska. Skitsamma, jag tycker det är uselt iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quatafire 610 är ett riktigt trevligt litet ljudkort 😆 - Får jag gissa att det var en JJ-Labs mik han sålde till dig? 😆

/Majken

Hej Majken!

 

 

Jupp... QuataFire 610 är ett suberbt ljudkort. Ångrar inte en sekund. Sedan är supporten från U.S.A. också bra. Laddade ner det nya drivrutinen, men det fungerade inte riktigt som jag hade tänkt mig. E-postade dem om problemet och får som svar ett PDF-dokument med skärmdumpar exakt hur jag skall installera drivisarna och voila - ljudkortet fungerar helt korrekt!

 

Nopp, det var ingen JJ-Labs utan ännu billigare (och kanske också bättre, vad vet jag?), det är från Audio-Technica - ATR55 (Telemike Shotgun Microphone). Monomicrofon, men ljudet blir mycket tydligt. Använder också stativ - mycket bra måste jag säga. Får se vad det blir för mikrofon framöver - det blir nog en stereomikrofon - kanske i 4.000 SEK klassen för samma andamål...

 

Oj... nu går jag ifrån den ursprugliga tråden...

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hände mig på piano rydbergs i Ulricehamn en gång. Jag kommer in för att fråga om dom kan beställa in Reason. Vet sedan tidigare att dom inte har mjukvara men möjligheten fanns. Kommentaren jag fick var sanslös.

"Vi tar inte in sådana saker."

Man hörde på tonen hur den gamle senile fan inte hade nån respekt mot andra genrer som inte sysslar med akustiskt eller pianon. Fick reda på från kompisar som velat köpa saker där hur den gubben inte ens investerar i mixerbord. En familj som även velat köpe ett keyboard till sin grab hade han förgäves(Som tur var) försökt att övertala till att köpa ett piano istället.

Om ni undrar var hans inkomst kommer från så är det att stämma pianon på skolor.

Pianorydberg är ju känd i hela socknen! 😆 Där handlar man inte saker om man inte ska ha ett piano, punkt slut.. Hans synthavdelning är ju iofs ganska rolig. Tror det enbart står CASIO-keybaords där med inbyggda högtalare, eller har han expanderat?

okej pianon kan han väll då. Gillar dock inte attityden. 😆

Näpp bara casio. urk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väll egentligen inget fel på Casio syntarna om man jämför deras pris...

En 4000 kronors Casio låter ju bättre än en 4000kronors Yamaha... 🙂 Eller är jag ensam om att tycka så? 😛🙂

"4000 kronors"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väll egentligen inget fel på Casio syntarna om man jämför deras pris...

En 4000 kronors Casio låter ju bättre än en 4000kronors Yamaha... 🙂 Eller är jag ensam om att tycka så? 😕😆

ja förmodligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen har Casio aldrig tillverkat en synth överhuvudtaget, så man lär nog vara duktig om man ska få tag på en.

För 4000 får du visserligen en casiokeyboard, men isåfall tar jag hellre en roland vilken dag som helst.....

Dessutom, vilken seriös keyboardist/synthpelle köper ett nytt instrument för 4000?

Vore väl ungefär som om Jimmy Hendrix skulle börja spela på Falcon-gitarrer... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen har Casio aldrig tillverkat en synth överhuvudtaget, så man lär nog vara duktig om man ska få tag på en.

För 4000 får du visserligen en casiokeyboard, men isåfall tar jag hellre en roland vilken dag som helst.....

Dessutom, vilken seriös keyboardist/synthpelle köper ett nytt instrument för 4000?

Vore väl ungefär som om Jimmy Hendrix skulle börja spela på Falcon-gitarrer... 😆

Finns väl mängder av bra grejjer för under 4000:- som många uber-proffs köper lätt i synthvärlden. Yamaha TX-Z (tror jag den heter) skulle jag inte lägga mer än nån tusing för, men jag vill gärna ha en..

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslutningsvis kan nog säga att sedan digitalteknik och datorer gjorde sitt intåg på musikmarknaden så fick de också med "charmsläckare" och de vet inte hur man stänger av den och blir en trevlig försäljare, det är därför de är som de är...

Ha det varmt

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl mängder av bra grejjer för under 4000:- som många uber-proffs köper lätt i synthvärlden. Yamaha TX-Z (tror jag den heter) skulle jag inte lägga mer än nån tusing för, men jag vill gärna ha en..

Jag kan nog ha generaliserat lite grann där. 😆

Men du skulle som sagt köpa en Yamaha, och inte en Casio. 😕

Och jag misstänker att det är väldigt få som köper en TX-7 (antar att det är den du menar) som huvudinstrument, snarare ett kul extrainstrument eller tillbehör...

Dessutom släpptes den 1984, så jag tvivlar att man kan få tag på en ny...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl mängder av bra grejjer för under 4000:- som många uber-proffs köper lätt i synthvärlden. Yamaha TX-Z (tror jag den heter) skulle jag inte lägga mer än nån tusing för, men jag vill gärna ha en..

Jag kan nog ha generaliserat lite grann där. 😆

Men du skulle som sagt köpa en Yamaha, och inte en Casio. 😕

Och jag misstänker att det är väldigt få som köper en TX-7 (antar att det är den du menar) som huvudinstrument, snarare ett kul extrainstrument eller tillbehör...

Dessutom släpptes den 1984, så jag tvivlar att man kan få tag på en ny...

tänker inte på tx-7:an. Dom är ju rätt roliga dom också, detta är en liknande fast låter jäkligt speciellt. Skitsamma, offtopic..

CASIO har visst gjort en och annan synth, men det var längesen sist tror jag.

EDIT: Nu kom jag på det.. TX81Z heter den!

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

--------------------Offtopic-------------------------------------------

Den kom 1987, så det lär knappast gå att få tag på en ny sådan heller..

Angående attityd i musikaffärer kan jag varmt rekommendera Musikcenter i Borlänge... kunnig och väldigt trevlig personal..

Stor varning för Instrumentverkstaden i Falun dock, aldrig något inne, och inte särskilt intresserade av att beställa hem något heller...

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen har Casio aldrig tillverkat en synth överhuvudtaget, så man lär nog vara duktig om man ska få tag på en.

För 4000 får du visserligen en casiokeyboard, men isåfall tar jag hellre en roland vilken dag som helst.....

Dessutom, vilken seriös keyboardist/synthpelle köper ett nytt instrument för 4000?

Vore väl ungefär som om Jimmy Hendrix skulle börja spela på Falcon-gitarrer... 😆

det är väl ändå inte priset på synten/gitarren som är det som hörs ut i slutänden. Inte i alla fall, ibland vill man ju ha det där skitiga knäppa dåliga ljudet. Vissa artister kör bara på det. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det billiga saker som låter bra..

Men det finns en anledning att Kurzweil-synthar kostar som de gör...

Det jag undrar är dock, kan en Casio NÅGONSIN låta bra? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Visst finns det billiga saker som låter bra..

Men det finns en anledning att Kurzweil-synthar kostar som de gör...

Det jag undrar är dock, kan en Casio NÅGONSIN låta bra?  😆

Tjena, du verkar ha järnkoll.

Men för säkerhets skull vill jag ändå berätta att det är fullt möjligt att hitta TX-81Z-or i butik, eftersom instrumentet är uppskattat av många.

DX-7:or också.

Casio har gjort många bra syntar och samplers.

CZ-101, 1000 och 5000 är grymma.

Men om det är ett sånt där jättehett Bo Kaspers-sound du är ute efter så ska du, som du så riktigt påpekar, välja Kurzweil.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det begagnade dx7:or och allt annat man kan vilja få tag på i butik,men det jag påpekade i min orginalpost var att det inte fanns mycket ->nya<- synthar med klaviatur som är värda att ha för under 4000.

(Naturligtvis finns korg mikrokontrol och en helt bunt till, jag skulle dock inte använda dem som huvudinstrument i en livesituation.)

Att Casio hade gjort synthar hade jag dock inte den blekaste aning om, och ber om ursäkt om jag sårat någons känslor med mitt uttalande 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det billiga saker som låter bra..

Men det finns en anledning att Kurzweil-synthar kostar som de gör...

Det jag undrar är dock, kan en Casio NÅGONSIN låta bra? 😆

Om inte kassa saker lät bra skulle inte t ex Björn Fryklund spela på trasiga cymbaler eller vissa tekniker förstöra membranen i mikrofonerna. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Esa: Ahh.. gissade på JJLabs eftersom det är Jam som äger dem. Det är rätt vanligt att de pushar för sina egna prylar 😆

Angående Casio: Prexis som Nattvaktaren säger har de gjort en samling syntar i CZ serien. Trevliga små rackare som utnyttjar phase distortion syntes vilket är relativt ovanligt. Det hela bygger på att delar av vågformen spelas upp olika snabbt för att skapa nya vågformer.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Musiker med erfarenhet däremot är ju väldigt bra att ha och göra med tex janne schaffer, pugh rogefeldt eller adolphson&falk och andra rutinerade musiker.

sådana är det roligt att jobba med just för att det är det kreativa samarbete som det skall vara mellan musiker och tekniker.

Hmmm... vill minnas en Adolfson&Falk spelning på AF i LUND. Tidigare på dagen höll de på att rodda, och jag som inte hade ett dugg med spelningen att göra - jag var på AF i ett helt civilt ärende - blir tillfrågad helt oförhappandes av en av deras tekniker, på dryg högljudd Stockholms-söderkis dialekt:

"Du, vill du ta å rådda bort kejsarna framför stage:n, de bli' så jevvla messigt annasch...!" 😕

Jag bara stirrade på honom och svarade: "Jag jobbar inte här", och han liksom bara sa: "Åh fan...jasså..."

Sedan vände han sig om och ropade ut till alla som var på scenen och roddade "Hör ni! Vi måste hitta nån som kan rodda bort alla kejsar..." o s v. Han hade fullt upp att ödsla tid på att försöka hitta någon att göra detta, istället för att göra det själv, vilket hade gått fortare. De var allihop för fina för det tydligen.

Jag såg varken ut som musiker, eller roddare, eller tekniker. Såg ut som en vanlig studentajävel. Dagen efter går jag förbi utanför AF igen, och när de lastar i utrustningen i lastbilen för att dra iväg, hör jag samma kille hojta in till sina "humpare" i lastbilen:

"Watcha styggt nu, så vi inte loosar fö' mycke' spejs...!!"

🥰

Precis som hämtat ur filmen Spinal Tap - roddarversionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Självklart ska dom kunna be om att man inte går runt med väskor, och det finns nog brottslingar i alla åldrar ska du se. Liten enkel åtgärd som antagligen sparar dom en massa pengar, går inte för dom att handplocka ut folk som ser "rumsrena" ut och låta dom gå runt med väskor.

Visst har dom rätt till det. Kan dock inte komma på någon annan affär där jag får lämna väskan. Skulle vara ICA när jag gick i högstadiet då. Dom tjänade säkert också en hel del på denna åtgärd. Ok det är prisskillnad. Men allt dyrt är ju inlåst, går ju knappast att få ned något av värde i en liten väska. Skitsamma, jag tycker det är uselt iallafall.

Hur mycket jag än är kompis med de på Musikbörsen i Malmö, får jag alltid lägga ifrån mig min backpack där inne. Jag menar, min backpacken är stor nog att rymma en rackmodul. Det är mer för att andra kunder i butiken inte skall peka och säga - jamen han går ju runt med ryggsäcken. Jag gör det frivilligt, och har inga som helst funderingar kring detta, eller tycker det är förolämpande på något sätt. Jag tror att ju större musikaffären är desto mer sådana regeler har dom. I andra butiker tjuter larmet så fort man tar en gitarr ner ifrån deras hängare.

Det är bara att välja vilket man vill. Och på Börsen försvinner det fortfarande kablar och lurar, hur mycket "utgångslarm" och regler om väskinlämning de än har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man fått höra både roliga episoder och rena skräckscenarion från både musikaffärer och miljöer där man har att göra med musiker, tekniker och annat löst folk i allmänhet. Det känns i alla fall skönt att få reda på att man inte är ensam om att tycka att många som står bakom disken i våra musikaffärer har stora problem med den så kallade sociala förmågan.

Själv vågade jag mig ut på en runda bland stockholms musikaffärer nyligen och då kände jag faktiskt att jag lyckades få ett helt ok bemötande. Jag gick runt och försökte få tag på en "DIN->tele/rca"-kontakt ( som dock inte fanns ) och jag vet inte om sådana frågor får bättre bemötande än mer spekulativa frågor som vilken synth som låter bäst elelr vilken gitarr man bör införskaffa.

Nåväl, ingen fråga ska ju resultera i ett otrevligt bemötande oavsett vad den handlar om så man får helt enkelt hoppas att musikaffärerna själva kommer till insikt med att dem förlorar kunder genom att bete sig som svin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, vilken seriös keyboardist/synthpelle köper ett nytt instrument för 4000?

Vore väl ungefär som om Jimmy Hendrix skulle börja spela på Falcon-gitarrer...  😄

Hmmm... Som flera andra påpekat är du nog lite fel ute här.

Exempel på nya/halvnya synthar i 4-5000kronorsklassen: MicroKorg, Clavia MicroModular, Waldorf MicroQ, DSI Evolver.

Betecknar mig som en hyfsat seriös synthpelle, och jag har två av ovanstående och skulle inte ha nåt emot att äga de andra två heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, åter till musikaffärsbemötandehistorier... (Jo, jag gillar långa ord 😄 )

Har handlat mycket grejer av JAM över nätet, och även om vissa i personalen kanske inte är de charmigaste personerna i universum så har jag alltid fått den hjälp jag behövt, både via email och telefon.

När jag köpte min Korg Wavestation därifrån för en massa år sedan så fick jag 2 RAM-kort extra till den eftersom han inte kunde få fram manualen som han hade lovat skulle va med. Inget dåligt byte!!! 🙂

Har bara varit inne i JAMs affär (Sthlm) en gång, och fick rätt så bra bemötande och blev hjälpt med det jag ville (testa monitorer). Tyckte dock att det kändes som att killen tyckte att jag var lite "skum", men det kan nog iofs ha stämt eftersom jag hade 39 graders feber... 😄 (Nä, det var nog inte de bästa förutsättningarna för att lyssna på monitorer...)

En annan affär jag måste berömma är Musikcentralen i Växjö. Åkte till Växjö för att kolla monitorer (igen) på Musikbörsen, men där hade de bara ett fåtal sorter och killen som hjälpte oss kändes inte så välinformerad (eller också hade vi helt enkelt inte "samma" öron). Gick av en slump in på Musikcentralen också och fick ett väldigt bra bemötande och var på vippen att köpa monitorer + en Röde NTK, men vi stannade vid monitorerna...

Musikanten i Umeå kan jag varmt o-rekommendera. Iallafall om man är intresserad av nåt som har med synthar att göra... "Väntar" fortfarande (fast jag flyttade för snart två år sedan) på att "synth-killen" (som inte vet sådär jättemycket om synthar) ska ringa och säga att de har fått in en grej... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...