Jump to content
Annons

Bra virvelmick?


surikatmamma

Recommended Posts

Ja frågan är ju i rubriken. Har använt sm57 i typ ett år och även om det alltid går att peta in i mixen så vill jag ha ett bra ljud inför en kommande inspelning av musik där trummorna ska ligga rätt långt fram (tänk Converge-soundet). Den låter så jävla klonkig asså. Vill ha lite mer tydlighet och attack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Som vanligt: Milab VM44

Ta mig fan kanon till precis allt! :rolleyes:

edit: Sorry! Såg nu att den skulle ligga på 2000kr, o då måste du köra beg!

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet.

Funkar dåligt. Om det inte är väldigt lågmäld musik. Det läcker som TUSAN!

Det avhjälper man med Auralex XPander-kit. En av mina goda vänner skaffade ett sådant till sin studio - och efter lite experimenterande, så blev han otorligt nöjd med det. :rolleyes:

...fast stormembranare blir förstås lite klumpigt att få in - så man får nog ta småmembranare i så fall - kanske en Line Audio CM3 - eller en Oktava MK012 med hypercardioid-kapel...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet.

Funkar dåligt. Om det inte är väldigt lågmäld musik. Det läcker som TUSAN!

Det avhjälper man med Auralex XPander-kit. En av mina goda vänner skaffade ett sådant till sin studio - och efter lite experimenterande, så blev han otorligt nöjd med det. 😱

...fast stormembranare blir förstås lite klumpigt att få in - så man får nog ta småmembranare i så fall - kanske en Line Audio CM3 - eller en Oktava MK012 med hypercardioid-kapel...?

Kan det hjälpa väldigt mycket? Klart, har du spernjure så funkar det kanske. Men som du säger, de är lite klumpiga, tyvärr.

EDIT: Jag har två saker att tillägga. För det första har jag svårt att tänka mig att en bit auralexabsorbent bakom micken tar bort allt läck från en stormembranare.

För det andra, vad kostar ett sånt där kit egentligen? 5-600 spänn?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet.

Funkar dåligt. Om det inte är väldigt lågmäld musik. Det läcker som TUSAN!

Det avhjälper man med Auralex XPander-kit. En av mina goda vänner skaffade ett sådant till sin studio - och efter lite experimenterande, så blev han otorligt nöjd med det. 🙂

...fast stormembranare blir förstås lite klumpigt att få in - så man får nog ta småmembranare i så fall - kanske en Line Audio CM3 - eller en Oktava MK012 med hypercardioid-kapel...?

Kan det hjälpa väldigt mycket? Klart, har du spernjure så funkar det kanske. Men som du säger, de är lite klumpiga, tyvärr.

EDIT: Jag har två saker att tillägga. För det första har jag svårt att tänka mig att en bit auralexabsorbent bakom micken tar bort allt läck från en stormembranare.

För det andra, vad kostar ett sånt där kit egentligen? 5-600 spänn?

Min kompis kör inte med stormembranare där, utan med småmembranare (MK012) - och från början tyckte han inte att det gjorde så mycket nytta med auralex-dämparna - men efter lite experimenterande med var dämparna skulle placeras, så tycker han att han knappt kan vara utan dem numera... 😱

685:- ligger ett sådant kit på:

XP.jpg

Dämparna till micstativfötter, är också ett riktigt bra påhitt - och om man vill komma närmare cardioid-karakteristik med en bandmic, så är de större dämparna till god hjälp (och lite billigare än sE Reflexion Filter...).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Plancka (oregistrerad)

Ngn som provat en Heilmic på virvel? En sån satt det iaf på virveln i God City när jag besökte den i våras. Frågade hur/vad det var för mic o han jämförde den med en 57 fast... sen är det lite oklart vad skillnaden var... Han brukade micka bas med den också...

Aldrig sett ngn sån förut... Aldrig hört ngn prata om den här heller...

Från deras hemsida: http://www.heilsound.com/

Producers Joe Barresi, Russ Long and Kurt Ballou all agree that the PR 20 is simply the best vocal and snare microphone.

Link to comment
Dela på andra sajter

M201 har jag inte använt.

Men stämmer in med Joachim och Henrik att MD421 funkar utmärkt.

Virvel, pukor, överhäng, ja det går nog att mika hela setet med MD421 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...