Jump to content
Annons

Följas åt


equality

Recommended Posts

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

skulle vilja ha en närmre ljudbild och kanske en distinktare bas annars tillför sliden och slingorna kring 3:16 är kalas....riktigt fin låt det här och texten är en sådan text man vill skriva själv på svenska......kalaso 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snygg slidegitarr, hur får man till det sådär? 😆

Den där nya synthen i bakgrunden var lite för luddig, tycker nog inte det behövs någon syntmatta. Sen funderar jag på om inte trummorna halkat snett? Fillsen ligger lite skumt. Och karls kommentar om basen är också något att ta med.

Men som sagt, slidegitarren är snuskigt snygg! Fortsätt med den.

Låten är bra och växer fortfarande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna i början är jättebra! Lite för mycket reverb på sången, sången verkar dista på nåt ställe också...

Trumpaketet är alldeles för hårt komprimerat... hihaten ligger 5 meter längre fram än resten av trummorna.

Basen är som sagt lite luddig.. den får du nog EQ'a en hel del..

Men... fin låt, men sången måste komma fram mer... mindre reverb...

Link to comment
Dela på andra sajter

hej mr E

I början när bas dyker upp kanske gitarren ner en bit för att sedan ge ytterligare plats åt synten vilken funkar bra om den får mera utryme ...

Sliden dj-igt fin vilken kanske den plockade guran förtar lite..

skulle nog så här efter 3 lyssningar låta den gurran strycka ordentilgt på foten.. 😉

Tycker låten bygger fint ..filett på trummorna innan uttoningen lite i över kant kanske.

Gillar en tydlig röst vilket det finns här, vilket gör att texten kommer fram gott..

Gott jobb--------i ärlighetens namn-----

yNOT

Link to comment
Dela på andra sajter

karl: Schysst att hänga på efter alla versioner jag testat. Jag ska se över reverben. Bara det att synth och gitarrljud hade rätt mycket av den varan från början och jag försökte rätta mig en del efter dessa men det kanske är fel.

Fidden: Blir rätt begränsad av sliden eftersom jag inte kan spela annat än i klassisk stämning men kul att det verka funka. Kan hålla med dig om luddigheten i synthen som ligger rätt långt ned i registret. Vill ju helst inte släppa den men det kanske låter bättre om basen blir mer distinkt? Eller ska jag testa en hammond möjligen... Trumfillsen? Ja de ligger nog några fel där. Ska se över detta.

osiris: Stämmer sången distar och jag kan inte fatta varför det blev så för när jag checkade nivåerna från början var de ok men jag har tyvärr ingen råfil kvar att använda. Trummorna kan jag inte göra så mycket åt men basen ska jag försöka fixa.

ynot: Kul att du gillar sliden hade nog fortsatt under hela låten men idéerna tröt och som sagt jag känner mig (än mer) begränsad än vid plockat spel. Men det kanske funkar vid ett senare inspelningstillfälle. Tack för intressanta råd och kul att du tyckte synthen verkar funka iaf. Fränt nick förresten ynot/tony!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Förra versionen lät bra,denna med.Sliden skapar en liten ödslig stämning i låten som får mig att tänka på långa reflekterande promenader..

Mixen då;Låna lite reverb från sången till ackeguran,brighta upp den också.Sången är lite hög.Basen är lite grumlig/otydlig,det låter som om du kört reverb på basen..?Kanske bara för hårt komprimerat? Bra sång! Bra lir på gurorna! Trummorna låter ok,kanske lite hög highhat..

Helhets intrycket av denna låt är kanon,lite småfix - sen så är du hemma! Kommer definitivt att sparas i "Equality mappen"...

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Förra versionen lät bra,denna med.Sliden skapar en liten ödslig stämning i låten som får mig att tänka på långa reflekterande promenader..

Mixen då;Låna lite reverb från sången till ackeguran,brighta upp den också.Sången är lite hög.Basen är lite grumlig/otydlig,det låter som om du kört reverb på basen..?Kanske bara för hårt komprimerat? Bra sång! Bra lir på gurorna! Trummorna låter ok,kanske lite hög highhat..

Helhets intrycket av denna låt är kanon,lite småfix - sen så är du hemma! Kommer definitivt att sparas i "Equality mappen"...

Mvh

Micael

Tack kompis för pålitlig feedback! Var väl lite ödslighet jag ville få fram innan hjärnan varvade över inför alla teknikaliteter i pluggar, spelsätt och inställningar.

Har förstått att tydligheten i instrumenten måste fram på nåt sätt. Ska försöka hitta rätt även med kompressorer och equalizers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön detta! Texten är verkligen poesi, önskar man kunde få ur sig sånt. 🙁

Du sjunger nice med inlevelse. Har lyssnat 3 gånger nu och låten växer för varje gång. Samtliga gitarrerna är skitsnygga och mkt välspelade, du är ju riktigt grym på att lira, har lixom inte insett det innan. 😉 Hoppas du kan förlåta mig för detta. 😉

Mixen är snygg även det känns som att trummorna och gitarrerna spelar i helt skilda rum. Skönt gung rakt igenom. Jag gillar ju såklart taktbytena t.ex. när trummorna kommer in och vid 2:16...mucho nice. 🙂

Skitgött jobb...nä nu blir det tamefan en 4:e runda oxå.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Häftigt fortfarande skitbra du har gjort en cover på din egen låt riktigt häftigt. Tror jag gillar den förra bäst om du ursäktar men om du slänger in slideguran (fin ton på den du, jävla häftigt minsann) på den och minskar allt annat spel lite så tror jag vi landar tryggt hemma i hitfamiljen 😕 . Jävla Göran ska stöka till ett hela tiden 😆 men den är fin den här man blir lite sugen på att få testa och leka producent pån. Hör av dig så intonerar vi din elgura så funkar den oxå skitbra kanske det iofs. måste dit nya strängar, Elixir är bra men dyra.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl samma trummor, men de börjar 40 sekunder senare, tycker de kommer in helt (för mig) konstigt... och känns som de spelar lite för sig själv istället för med resten av bandet. Synthen tycker jag bara gör saker och ting grumliga(de sista sekunderna är dock bra). Slidegitarren diggar jag skarpt hur du spelar fast samtidigt tycker jag nog den också lever lite sitt eget liv.

*Garvar* f-n det här låter hur elakt som helst... men du vet ju att jag verkligen gillar denna låten och den snurrar titt som tätt hemma. Som du förstår så gillar jag förra versionen bättre än denna;), kan ju också vara att jag snöat in lite på den.

😮😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön detta! Texten är verkligen poesi, önskar man kunde få ur sig sånt. 😎

Du sjunger nice med inlevelse. Har lyssnat 3 gånger nu och låten växer för varje gång. Samtliga gitarrerna är skitsnygga och mkt välspelade, du är ju riktigt grym på att lira, har lixom inte insett det innan. 🙂 Hoppas du kan förlåta mig för detta. 😄

Mixen är snygg även det känns som att trummorna och gitarrerna spelar i helt skilda rum. Skönt gung rakt igenom. Jag gillar ju såklart taktbytena t.ex. när trummorna kommer in och vid 2:16...mucho nice. 😆

Skitgött jobb...nä nu blir det tamefan en 4:e runda oxå.

Mvh / djonas

När jag började använda musikprogram för några år sedan sa folk: "Musik i datorn? Är inte det fusk?" Elguran är fuskad med till max med en massa omtag och klipp och klistra för att det skall vara någorlunda rätt och tajt. Jag skulle aldrig i he.. kunna spela så live. Det är ändå väldigt roligt att få en sådan kritik från en sådan superdupergitarrist som dig och att du tycker låten verkar funka som helhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag gillar den förra bäst

Stajo:

Som du förstår så gillar jag förra versionen bättre än denna

Fasen, vad är det för konspiratoriska idéer ni har kokat ihop!? 🥰

Den HÄR versionen är ju mycket bättre! 😐 På den förra var ju elguran ostämbar och som Mike sa ger ju sliden en ödslig ton väl(?) som låten behöver.

Den förra var lite för lattjo-lajbans-glad, tycker i a f jag.

OK, jag kan hålla med om att jag ändrat en del av Emsers fina trumfills men sitter de så fel!? 😐

Tror ändå jag kan motivera synthen när jag får basen bättre separerad (på G).

Jag är naturligtvis jätteglad att ni fortfarande orkar engagera er i mina krampaktiga försök att få det att låta riktig STUDIO och jag har förstått att det bor en Lanois där på Öschöttaschlätten i Sya-trakten. Vill du ta dig an denna Göran vore jag mer än tacksam men mina slide-slingeidéer känns som uttömda för månader framåt.

tsmalmbe: Jag vet att du vill ha mycket kompression men om du kan vara lite mer specifik så att jag vet vad som haltar mest härvidlag. Tack för lyssning och synpunkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tja jo Stajo och jag är en riktiga fulingar 🙂 nä bara skojar vi tyckte nog bara lika. Hör av mig skulle vara skoj att testa, behöver en hel dröse bouncade filer då så det blir väl bäst att jag kommer in efter en skiva. Om det är ok så skulle jag vilja försöka göra en Burnin Sven produktion/tolkning bestående av delar från båda versionerna. Men det kan vi snacka om, jag menar om du är missnöjd med den första och vill låta den vila. Måste mecka min bil ikväll Josse ska ha den imorn, det blir avgasbyte och fixa toe in pån men blir det tidigt så hör jag av mig i kväll annars imorn.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt med skönt gung! Trumliret passar ihop med gitarrer som är kalasbra genomförda och kompletterar varann rätt vilket ger det medryckande svänget. Trummisens avslutning känns dock konstig, som om han nästan spelar fel och finner det bäst att avsluta fast låten skulle fadea (heter det så?). Basspelet - njaä, för mycket synkoperande i spelet, låter som melodispel och snor därför från akgitarrernas rytmiska lir. Basen tillför inget när den kommer in och låter dessutom grumlig som om den spelats in live i odämpad lokal. Plus för jäkla bra sång, stark och tydlig och med inlevelse (du är ju en riktig poet!) och fint med andrastämman! Dra ner reverbet bara. Kul att höra låten igen och att den blev ännu bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt med skönt gung! Trumliret passar ihop med gitarrer som är kalasbra genomförda och kompletterar varann rätt vilket ger det medryckande svänget. Trummisens avslutning känns dock konstig, som om han nästan spelar fel och finner det bäst att avsluta fast låten skulle fadea (heter det så?). Basspelet - njaä, för mycket synkoperande i spelet, låter som melodispel och snor därför från akgitarrernas rytmiska lir. Basen tillför inget när den kommer in och låter dessutom grumlig som om den spelats in live i odämpad lokal. Plus för jäkla bra sång, stark och tydlig och med inlevelse (du är ju en riktig poet!) och fint med andrastämman! Dra ner reverbet bara. Kul att höra låten igen och att den blev ännu bättre!

Tack 91:an för lyssning och som alltid värdefulla synpunkter. Kul att du tyckte den blev bättre. Det var ändå ambitionen. Ska se över baslir och ljud. Blev lite murrigt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Den är riktigt bra den här, håller ganska mycket med om Anna T läget har lyssnat en del. Det blir svårt läge för den förra har verkligen oxå sina poänger. Skriver själv visa text just nu hemligt och bra 😉 kanske nåt för dig att prodda? Skickar mp3:a när den är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tycker det är lite för mycket effekter på rubbet. Men det är väl smaksak.

Men det är nåt med basen, den slår igen tokmycket på vissa toner. Låter nästan som om det skulle vara rundgång på den från nåt livegig. Vet inte så här direkt,, men komprimera basen runt 150-200Hz. Nånstans där ligger det en ÅÅååMMMååffff. Lite stående våg ungefär.

Nästan så att det kittlas örat.

Annars så är det en rätt soft låt. Bra arr osv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja fan va bra favorit i repris 😉 , en riktig höjdarlåt mr. E som jag sagt förr ett par gånger, man skulle vilja ha skrivit den själv kort sagt.

God Jul och Gott nytt År

Link to comment
Dela på andra sajter

KillwithSkill: Jag tror jag lite för mkt velocity på kontran som skallrar till här och var. Antar att du med effekter menar slajden och synthen? Kan tänkas att det skall saneras något här. Kankse är slajden för stark? Tack för lyssning och feed back.

Farbror Sven: 😉 Det samma, det samma. Vi kanske kan höras i mellandagarna? Ringer dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte säker på versionen jag kommenterade innan, men ...i mina öron har du meckat med EZD??? however...skulle fortfarande vilja ha en distinktare bas och nu hör jag också att du bör fixa slutet fullt ut...inte lämna guran ensam så fort( jag ska egentligen inte snacka om slut) men den här är så riktigt bra att det är synd att lämna något åt slumpen...gör klar och släpp eller som du själv säger åt andra skicka till Felicia...

best / karl 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...gör klar och släpp eller som du själv säger åt andra skicka till Felicia...

Ja det är ju då emser som meckat med trummorna. Skulle aldrig själv lyckas få till det så. Outron är ju knepiga alltså. Uttonade slut verkar helt ute nuförtiden (tyvärr 🥰 ). Får mickla med basen och slutet lite till då men skall inte plåga er med ytterligare versioner av denna. Att den skulle bära till riksradion om än i en undanskymd kanal (P2) är väldigt tveksam till... Tack för tålmodig koll av ytterligare en prototyp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena E.

Lyssnar i lurarna nu..Det enda som stör mig i lurarna är congas liret,för hårt pannat höger..Kanske skulle basen spela lite lugnare och längre toner för att inte rycka sönder gunget i låten - en spontan reflektion..Givetvis bara på några av "passagerna",som helhet är liret helt rätt.

Jag lyssnar en sväng i monitorerna..Störs lite av congas liret här också..för hårt pannat höger..

Vissa passager i denna är briljant.Låten som helhet kanon! Bra balans mellan instrument och sång.Slide guran - GRYM!

Jag blir tvungen att ge dig 5 av 5 mickar,det är bara så snyggt arrat.

Detta hade jag köpt om det funnits på marknaden..Lite Bo Kaspers över hela prylen,fast betydligt bättre! Din sång krossar allt.

Bäst att jag sparar denna innan du plockar ned den.Kosta på dig en professionell mastring,det kommer att betala sig - innan du börjar skicka runt demon till förläggarna..

edit:efter att jag lyssnat ett par ggr..så förstår jag panningen av congasarna - men jag skulle dragit dom lite närmare mitten ändå,typ 40-60,,samt lagt trummorna åt andra hållet 60-40 under de delar där congas och drums möts..Då är du hemma med mixen.Möjligen en justering volym mässigt neråt(men ytterst lite) på el guran..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica mike: Jäklars vilken imponerande feedback! Så där väldigt matnyttig och konkret men så svår att ge och jag vet ju vilka bra mixar du kan få till. Mina farhågor om basen som tuggar på rätt mycket och elgurans nivå besannar du. Congasens panning var jag dock rätt nöjd med (tror den ligger 60% höger) och jag har ingen koll på hur man i Sonar automatiserar panningen. Bas och trummor trodde jag man som efter en naturlag alltid lade mitten, eller? Elguran tänkte jag dra ner 2 dB i solot och 4 dB under verserna. Så lätt att man stirrar sig blind på granbarren och inte ser skogen när man micklar. Samtidigt kan ju inte hålla på att tjata ihjäl samma låt på forumsidorna i olika skepnader efter att ha dragit i nån regel några mm om du förstår hur jag menar. Kanske kan pm:a dig när jag är "klar"? Tack igen för dina råd, guld värt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lyssnat på låten tidigare och ska fatta mig kort:

Tycker det låter kalas. Skön ljudbild, bra sång, text och behaglig lyssning. Inte alls min typ av musik, men för sin genre låter det hur bra som helst.

P.S Den hårt pannade kongan stör mig inte alls, blir kanske lite påtagligare i lurar D.S

Snyggt

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica mike: Jäklars vilken imponerande feedback! Så där väldigt matnyttig och konkret men så svår att ge och jag vet ju vilka bra mixar du kan få till. Mina farhågor om basen som tuggar på rätt mycket och elgurans nivå besannar du. Congasens panning var jag dock rätt nöjd med (tror den ligger 60% höger) och jag har ingen koll på hur man i Sonar automatiserar panningen. Bas och trummor trodde jag man som efter en naturlag alltid lade mitten, eller? Elguran tänkte jag dra ner 2 dB i solot och 4 dB under verserna. Så lätt att man stirrar sig blind på granbarren och inte ser skogen när man micklar. Samtidigt kan ju inte hålla på att tjata ihjäl samma låt på forumsidorna i olika skepnader efter att ha dragit i nån regel några mm om du förstår hur jag menar. Kanske kan pm:a dig när jag är "klar"? Tack igen för dina råd, guld värt!

Tjena E.

Självklart trummor och bas i mitten.Jag hör inga congas i vänster lur/monitor..Jag kanske har en begynnande hörsel skada.. 😛 Snodde på lurarna..nä inga congas där heller..tycker det låter som om du mixat v0 - h100.

Fixa det,sen är det bara att köra. Givetvis kan du mixa dom 40-60,Men testa då att mixa trummorna 60-40 under det partiet där dom möter congasen..Kan bli en spännande ljud bild..Inga automatiserings panningar,bara som vanligt.

Självklart får du skicka mixen till mig,men jag tycker att du är bättre än mig på mixning.Vad som däremot händer när man jobbar länge med ett projekt är att man blir förvirrad,man häller alla instrument i huvudet samtidigt.Till slut så hör man inte vad som sticker ifrån det övriga - så är det åtminstone för mig..Och det är då man behöver feedback,så man kommer ur sina hjulspår.

Jag lånar dig gärna mina öron - om du lånar mig dina..För jag behöver verkligen inputs kring mixarna..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skillnad mot förra versionen! Nu är ju basen distinkt och är tydlig i sitt spel. Mitt tidigare gnäll om synkoperande basgång är härmed helt obefogad tydligen, det räckte med att ta bort akustiken. Är det samma basljud månne? Introt med trummorna passar alldeles utmärkt och slidade gitarren likaså, alla instrument har sin plats i ljudbilden! Nu finns ingen anledning att peta mer i denna produktion, 5 stjärnor, det här låter skitfint! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet: Kul att du tog dig tid även när det inte är din genre och jag bugar för den fina kritiken.

Harmonica mike: Självklart lånar jag ut mina öron om jag får låna dina. Håller med dig, ungefär som att läsa en bok en centimeter från ögonen. PM:ar dig rätt vad det är!

91:an: Jo jag tog fasta på dina baskunskaper och rättade till synkoperna. Själva figuren är ungefär densamma. Din kritik är ju som en hård julklapp. Tack för den!

edit: glömde nåt ord

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...