Jump to content
Annons

Följas åt


equality

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)
Jag vet att du vill ha mycket kompression men om du kan vara lite mer specifik så att jag vet vad som haltar mest härvidlag. Tack för lyssning och synpunkt!

Som jag ser det har du en massa material med mycket dynamik. Nu låter helheten ojämn, t.ex kommer det in en elgitarr ibland och äter upp utrymmet av allt annat. Den akustiska gitarren som är en viktig del av låten ligger på ytan på de tysta partierna, men faller i skymundan då det händer mera.

I såna här fall gör jag som följande: kör in de olika partierna (vocals, drums, acoustic, solo, synth) i grupper. Pådessa grupper lägger jag sen eq och kompressorer. De olika spårenas panorering och balans inom gruppen blir liksom en submix. Så jag lyssnar först t.ex på endast akustiska gitarrens spår (jag har oftast ett flertal), mixar ihop den till en grupp så det låter bra. Så vidare med resten av grejerna tills du har en massa submixar. Sen är jobbet enklare, att få balans alltså, eftersom du inte har 100 spår, utan endast färdigmixade grupper. På med kompressor tills alla grupper är vän med varann (börja med trummor och bas), möjligen lite leka med eq om det behövs (inget radikalt, alla radikala ändringar har du redan gjort då du fixat dina submixar).

Och trummorna skall du hämta närmare, mindre reverb och lägg dem i mitten. Nu tar dom uppmärksamhet av det andra, vilket inte gör rätta åt din låt.

edit: Vad jag är ute efter är effektiv transparent kompression, inte kompression för att få det att låta hårt (L-O-U-D) eller att pumpa. Det kan man fundera på sen i masteringen.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

... utom att jag undrar vad som hade hänt om man dragit upp den 1 eller 2-3 bpm. Kan känna en liten saknad av den högre energin som fanns tidigare. Det är det enda.

... Önskar att jag på ett tidigare stadium kunde rådfråga dig som jag tror är en skicklig slagverkare och har ett kanongehör!

Ibland har du fel 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Plötsligt hade låten smugit iväg till sidan 3..fattar inte hur det gick till 😎

Lyssnat på den i bilen ett flertal ggr.Hittat en liten detalj som jag har svårt att härleda.Är det virveln eller nåt slag på congasen som låter delayat?

Det retar mig lite,när resten är så snyggt gjort.Aldrig blir man nöjd..

Ska lyssna på den version som ligger här,kanske är det redan åtgärdat?

Nåväl,kvinnan min har inget val - snart gillar hon den också! Märkte sist att hon nynnade med 😱

edit: Delay slaget låter mindre nu,men låter det inte lite otajt? Fattar nu att det är congasen,så det kanske inte går att åtgärda? Hade det varit på nåt ställe hade det inte gjort så mycket,låter som om det är en kopierad otajts feeling,men jag kanske bara är lite grinig nu...

Har du sänkt basen? Dra fram den lite,men mycket lite.. ..Höger komp guran får för stort utrymme när basen är lite lägre..Alternativt - ta ned H guran ytterst lite.

Körde en sväng i lurarna för säkerhets skull.Dra ned höger komp guran lite så är du hemma.Rör då inte basen.

Det är första slaget i congas figuren som otajtar lite..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Harmonica Mike:Näe, jag har svårt att beveka kvinnorna med min musik...Tack för att du tog vid där min ork tröt 😄. Har iaf en särbo som är snäll och lyssnar på allt jag gör och sen mamma som gillar det som man själv tycker låter skit... 😄

Tack också för att du granskar detaljer. Själv har jag i det närmaste nördat ihop på denna. Emser tyckte att gunget inte funkade och jag med mitt taktdöva öra tyckte att problemet låg mest på kompgitarrsidan mer än i basen men här talar jag säkert mot bättre vetande men DG var inne på det också. Har en plug som timestretchar utifrån transienter och testade detta på kompgitarrerna, ungefär som att kvantisera i midi. Små justeringar ok, större låter apa. Testade i 16-delar och tyckte väl att det lät "bra" 🥰🥰🙂. Men som sagt vet knappt vad som är upp och ner på den här låten längre och det finns en risk att resultatet blev det motsatta 😄 . Tycker du har fått bra fena på mixningar och skulle du känna för det får du mer än gärna ge wav-filerna en omgång. Skulle gärna testa Tsmalmbes tips också men har inte gjort något mer än timestretchen och små nivåförskjutningar sedan förra gången låten var aktuell.

edit: Du har rätt om kompguran hö (stålstr, nylon vänster). Hur f kunde jag missa det!? 😮 Stajo påpekade att synthen inte tonade ut i takt med det andra på slutet och det stämmer också. Congasen vet jag inte riktigt... Figuren är ju do-do-do-dom-da-dom (varierar lite) och när jag lyssnar nu tycker jag den ligger rätt....

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Congasen ligger givetvis rätt,men det är en liten förskjutning på nån milli sekund.

Det gör väl iofs inte så mycket,men jag hakade upp mig på det..Det låter ungefär som om du har ett delay på dom som inte synkar takt mässigt..Det är väl bästa föklaringen jag kan ge..Men men,det är ju hårklyverier i en sån här snygg mix - och nånstans måste man ju ge sig..

Sitter och lyssnar på New York Central Park med wernborg på jazz piano å jazz gura...Ruskigt sväng! Lägger upp den när jag fått och mixat in grejerna.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu händer det grejer vill jag lova..

Congas killen kanske kunde få vila lite ibland. Handriver rätt hårt. Lite så att den känsla som är i slutet kan infinna sig lite mer i låten.

Men det är bra riktigt bra med det är något som stressar lite,. Lite som sista penseldraget i mästerverket.

gillar bredden i mixen.

Kör vidare med flaggan i topp

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gillar jag. Det ända jag tycker att det kan kännas va lite mycket instrument blir nästan lite rörigt. man tappar lite fokus på sång/texten vilket jag känner är den viktigaste beståndsdelen i denna låt.

Bra låt!

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Congasen ligger givetvis rätt,men det är en liten förskjutning på nån milli sekund.

Det gör väl iofs inte så mycket,men jag hakade upp mig på det..Det låter ungefär som om du har ett delay på dom som inte synkar takt mässigt..Det är väl bästa föklaringen jag kan ge..Men men,det är ju hårklyverier i en sån här snygg mix - och nånstans måste man ju ge sig..

Sitter och lyssnar på New York Central Park med wernborg på jazz piano å jazz gura...Ruskigt sväng! Lägger upp den när jag fått och mixat in grejerna.

Mvh

Micael

Ja, lite kompression på congasen som spökar?? Äh jag vet inte.

NYCP med de ingredienser du beskriver låter spännande. Jag menar den var ju skitbra från början och nu...? 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu händer det grejer vill jag lova..

Congas killen kanske kunde få vila lite ibland. Handriver rätt hårt. Lite så att den känsla som är i slutet kan infinna sig lite mer i låten.

Men det är bra riktigt bra med det är något som stressar lite,. Lite som sista penseldraget i mästerverket.

gillar bredden i mixen.

Kör vidare med flaggan i topp

ynot

Tack Tony för pålitlig feedback och känsligt öra! Och visst vill man att alla skall bli nöjda. Vi kanske skulle en särskild avdelning på forumet där man filade på mixen för den där sista procenten i månader. Blev inspirerad annars av dina kraftfulla alster och har kanske ett helt annat stuk på gång om ett tag. Tack igen och vi hörs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gillar jag. Det ända jag tycker att det kan kännas va lite mycket instrument blir nästan lite rörigt. man tappar lite fokus på sång/texten vilket jag känner är den viktigaste beståndsdelen i denna låt.

Bra låt!

Vänliga Hälsningar

Joel

Välkommen hit och stort tack för feedback!

Nåt sånt här menar du? :rolleyes:

F_ljas_unplugged_070109.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Unplugged versionen gilla jag mera!

Lite "mer" less i more. Texten är mycket tydligare!

Låten får en liten annan touch då den blir lite mer laid back! Vilket i mina öron är en skönare touch :rolleyes:

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Unplugged versionen gilla jag mera!

Lite "mer" less i more. Texten är mycket tydligare!

Låten får en liten annan touch då den blir lite mer laid back! Vilket i mina öron är en skönare touch 😉

Vänliga Hälsningar

Joel

Jo du fick upp mina ögon faktiskt. Tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Missade nästan akustiska vesionen som hade smitit till sidan 3.. 🙂

Hur grymt som helst..Låten stegrar till en ännu högre nivå,när drumsen kliver in..

Och sången kröp ut lite ur ljudbilden..PERFEKT!

Nu sätter vi betyget: 5 blåsbälgar av 5 möjliga!

Detta är ta mig f-n kanon!!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Men snälla, rara Mr Harmonica det går inte att bumpa så gamla grejor. Det är fler som vill vara här och leka. 😉 Det blir lite pinigt, liksom. 😆 Samtidigt blir jag ju jätteglad och bugar ända ner till fotknölarna och slänger alla andra 47 versioner... 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...