Jump to content
Annons

iMac 17", 2 GHz


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag är i behov av en ny dator och funderar skarpt på att gå över från PC till Mac. Jag var inne på www.apple.se och såg att iMac nu finns som Intel Core 2 Duo. Duger denna dator (för musikskapande) som den är eller måste/borde jag köpa till mer minne, större/extern hårddisk etc.? Den jag funderar på är 17-tumsmodellen.

Sen ska jag givetvis ha ett nytt ljudkort också... 🙂 Vad finns det för schyssta FireWire-kort som ni kan tipsa om? Det jag skulle vilja ha är 2 kanaler in, hörlursutgång och eventuellt MIDI in. Gärna fantommatning och bra preamps också. 😠 Hade tänkt mig i prisklassen kring 4-5000:- någonstans.

Och sist men inte minst måste jag ju även köpa nytt musikprogram. Det är väl Logic Pro 7 som gäller, antar jag? Såg även Digital Performer 5 på MOTUs hemsida. Finns det någon här på forumet som testat eller rent av kör DP5?

Många frågor, jag vet... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den duger alldeles utmärkt. Kanske kan vara en idé att öka ramen något dock. Sitter själv på just den modellen, alltså 17" 2ghz fast 2 gb ram sedan ett par veckor tillbaka, med Logic Pro 7, har inte lyckats få datorn att kräkas än iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Digital Performer 4.6 och jag gillar det skarpt. Men Logic är helt klart ett enklare program.

Kör inte 'Sounden' här på forumet med DP 5?

Vi är nog inte många i Sverige som kör med det.. vad jag vet iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den duger alldeles utmärkt. Kanske kan vara en idé att öka ramen något dock. Sitter själv på just den modellen, alltså 17" 2ghz fast 2 gb ram sedan ett par veckor tillbaka, med Logic Pro 7, har inte lyckats få datorn att kräkas än iaf. 🙂

Det låter ju lovande. 😠

När det gäller Logic... Missar man mycket vettiga funktioner om man köper Express istället för Pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Digital Performer 4.6 och jag gillar det skarpt. Men Logic är helt klart ett enklare program.

Det ser ut att vara ett trevligt program. 🙂 Känner dock ingen i min närhet som har det. Vore kul att få se det "live".

Menar du att DP är krångligare än Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den duger alldeles utmärkt. Kanske kan vara en idé att öka ramen något dock. Sitter själv på just den modellen, alltså 17" 2ghz fast 2 gb ram sedan ett par veckor tillbaka, med Logic Pro 7, har inte lyckats få datorn att kräkas än iaf.  🙂

Det låter ju lovande. 🙂

När det gäller Logic... Missar man mycket vettiga funktioner om man köper Express istället för Pro?

Jag körde crackat Express ca ett år innan jag skaffade Pro, och även om Express är ett mycket kompetent verktyg så är det många grejer som känns mer genomtänkta, funktionella, flexibla, ja allmänt bättre helt enkelt, i Pro-versionen. Jämförelsetabellen på Apples hemsida säger tyvärr inte så mycket, den listar bara de "stora" skillnaderna och inte alla små detaljer som liksom gör att det känns smidigare och trevligare att jobba med programmet. 😱

Jag tycker "uppgraderingen" var motiverad för mej iaf, utan minsta tvekan. 😆

EDIT: Bara förtydliga, det är alltså inte så att du egentligen missar något kritiskt om du kör på Expressversionen, om du inte måste kunna jobba med video, eller surroundmixning. 😆 Men Proversionen är bättre... (no shit liksom) 🙂🙂

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...