Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

VĂ€ntar pĂ„ en elbas som jag bestĂ€llt frĂ„n japan nyligen och Ă€r mycket ivrig att komma igĂ„ng att spela in. Är dock nybörjare pĂ„ just basinspelningar. SĂ„ fyll pĂ„ med era bĂ€sta tips om hur just Ni gĂ„r till vĂ€ga för att fĂ„ det rĂ€tta "soundet". Ljudex. Ă€r mycket uppskattat đŸ„°

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

SjÀlv kör jag in min amerikanska jazzbass in i en podxt live med bass expansionen. Fungerar hur bra som helst. Ibland blandar jag i lite rent line ljud pÄ en annan kanal.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Line in + uppmickning

TvÄ kanaler, blanda vid mixningen.

Postat

Bra idĂ© att lĂ€gga ner lite tid pĂ„ att fĂ„ ett sĂ„ bra utgĂ„ngsljud som möjligt beroende pĂ„ vad man Ă€r ute efter(jĂ€mföra med nĂ„gon skiva)...sjĂ€lv sĂ„ slarvar jag ofta hĂ€r vilket resulterar i mycket pillande (rensande!) nĂ€r det ska mixas...Inte sĂ„ mycket till konkret tips kanske, men en liten tanke! 😉

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Line in + uppmickning

Glöm inte att fasvÀnda en av signalerna.

Det dÀr beror ju helt pÄ hur man mickat, o vilken karaktÀr pÄ ljudet man vill uppnÄ.

Oftast har jag INTE vÀnt fasen.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
ja lite mer detaljerat vore kul, MrPhil  😉

DĂ„ ska vi se:

AnvÀnde senast en split för att skicka signalen till dels en förstÀrkare (Peavey Musician kopplad till en Fender baslÄda med tvÄ 15" högtalare) dÀr jag skruvar till ett ljud som Àr dels lite urholkat runt 500-800 Hz, dels ganska mycket lÄgbas och högt mellanregister/diskant. Mickade upp den med en kondensatormick som har vÀldigt rak upptagning Ànda ner i lÄgbasen. AnvÀnde oxÄ en MD421 ibland. Hade pÄ förstÀrkaren riktigt onödigt högt oxÄ. Gav ett ganska tydligt och vasst ljud med en del djup botten (lite för lite efter vad jag strÀvade efter). Hade oxÄ en gnutta dist pÄ förstÀrkaren, bara sÄ mycket sÄ tonerna hÀnger lÀngre.

Den andra signalen varvade jag ibland rent in, eller via en pedal om jag ville ha effekt av nÄgot slag. Det line-ade ljudet blir mer luddigt/fylligt o kompletterar det som inte det mickade framhÀver. Spelar in pÄ tvÄ separata kanaler. Jag komprimerar sen de tvÄ spÄren separat. Sen blandar jag de tvÄ olika spÄren vid mix beroende pÄ vilken karaktÀr jag vill ha. Spelar med plektrum numera o har ett ganska skarpt tydligt ljud, inte speciellt typiskt egentligen.

Men att blanda line-ad o mickad signal brukar ge bra resultat oavsett ljudideal, o att ha dem pÄ tvÄ olika kanaler ger dig frihet att laborera i efterhand istÀllet för vid inspelningstillfÀllet.

MM!! Glömde en viktig sak som egentligen Ă€r sjĂ€lvklar men som ofta glöms Ă€ndĂ„: frĂ€scha strĂ€ngar! 🙂

Redigerat av MrPhil
Postat (redigerat)
Line in + uppmickning

Varför dÄ?

Det du förmodligen tĂ€nker pĂ„ Ă€r om man sĂ€tter en mik framför ett kabinett och en bakom dĂ„ man oftast gör pĂ„ detta vis, om man "bara" blandar en linebas med en mik-kanal sĂ„ har detta ingen som helst betydelse! 😉

Experimentera, allt i mÄn av tid och mikrofon-uppsÀttning i studion-har du en fet basrigg sÄ micka upp 10" 12" 15" för sig med vÀl valda mickar som du lÀgger pÄ varsin kanal och sedan mixar ihop snyggt senare-det Àr kul!

Man skÀr bas pÄ de mickar man vill ha str-ljud pÄ osv och tvÀrtom sÄ att man inte har samma energi-innehÄll pÄ allt för dÄ tjocknar det till rejÀlt, man kan ocksÄ sÀtta en mikfrofon pÄ lite avstÄnd och blanda in=ambience!

Redigerat av Florian le Sage
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Bas -> DI-box eller rörpreamp med Hi-Z ingÄng -> ART Pro VLA -> ljudkort.

Ett förbannat bra sound.

Postat
Line in + uppmickning

Varför dÄ?

Det du förmodligen tĂ€nker pĂ„ Ă€r om man sĂ€tter en mik framför ett kabinett och en bakom dĂ„ man oftast gör pĂ„ detta vis, om man "bara" blandar en linbas med en mik-kanal sĂ„ har detta ingen som helst betydelse! 😉

Nej, det menar jag inte. Men om du tror att en line-signal och en mikrofondito inte kan vara ur fas, sÄ har du nog missuppfattat det hela lite.

Postat
Line in + uppmickning

Varför dÄ?

Det du förmodligen tĂ€nker pĂ„ Ă€r om man sĂ€tter en mik framför ett kabinett och en bakom dĂ„ man oftast gör pĂ„ detta vis, om man "bara" blandar en linbas med en mik-kanal sĂ„ har detta ingen som helst betydelse! 😄

Nej, det menar jag inte. Men om du tror att en line-signal och en mikrofondito inte kan vara ur fas, sÄ har du nog missuppfattat det hela lite.

😉 nu fĂ„r du ta mig jĂ€vlar förklara dig lite 🙂🙂😛

Postat

Fas handlar inte enbart om positiv/negativ ljudenergi. Visst, en mik under virveln ska fasvÀndas mot miken pÄ ovansidan. Och en bakom ett högtalarkabinett kan ska ocksÄ fasvÀndas mot den framför.

Men fasen handlar ocksÄ om tid, dvs "nÀr" i ljudvÄgen den trÀffar en mikrofon eller, som i detta fall, nÀr i ljudvÄgen den lineade basen "trÀffar" hÄrddisken. FörstÄr du?

Eftersom mikrofonen stÄr en bit ifrÄn högtalaren Àr det inte sÀkert att den fÄngar ljudvÄgen i samma stund som den lineade basen spelas in pÄ hÄrddisken, den mikade kan vara i en topp och den linade i en dal, och dÄ blir det fasutslÀckning nÀr ljuden spelas upp samtidigt.

Det enklaste sĂ€ttet att titta pĂ„ om nĂ„gon av kanalerna behöver fasvĂ€ndas, Ă€r att zooma in ljudfilerna och jĂ€mföra. Är den ena i topp och den andra i dal behövs en fasvĂ€ndning. Detta Ă€r det puritanska sĂ€ttet att tĂ€nka, sjĂ€lvklart beror det pĂ„ vilket ljud som efterstrĂ€var. En fasutslĂ€ckt signal kĂ€nnetecknas dock av att den lĂ„ter basfattigt och lite ihĂ„ligt.

/Dex.

Postat

Sen nĂ€r Ă€r du min lĂ€rare Dex? 😎

ElementÀrt watson,elementÀrt---spela givetvis in pÄ olika spÄr och lyssna vid mix......(jag har ALDRIG varit med om att en linad bas varit fasutslÀckt mot den mickade...)

😉

Postat
Sen nÀr Àr du min lÀrare Dex?

Du bad om en förklaring, men tror att du har rÀtt, det spelar mindre roll i praktiken.

I teorin kan det ske.

Postat (redigerat)
😉 jag behöver ingen förklaring i detta Ă€mne Zyan, var mer för att se vad den gode Dex hade för uppbygglig uppbackning för sitt uppstoppade uppsprĂ„ng... Redigerat av Florian le Sage
PD77 (oregistrerad)
Postat

en kanal Àr vÀl tillrÀckligt? En bra dynamisk mik som dessutom ger ett fint komprimerat ljud.

Eller en line. Spela gÀrna in fler men vÀlj en i mix.

Postat

ElementÀrt watson,elementÀrt---spela givetvis in pÄ olika spÄr och lyssna vid mix......(jag har ALDRIG varit med om att en linad bas varit fasutslÀckt mot den mickade...)

😉

Oj, du bad mig ju att förklara. Jag trodde i min enfald att syftet med forumet Àr att dela med sig av sina kunskaper. SjÀlv har jag lÀrt mig oerhört mycket av att lÀsa inlÀgg hÀr och Àr vÀldigt tacksam för det. SÄ dÀrför stÀller jag mig lite frÄgande till din snÀsiga kommentar. Men man Àr vÀl olika.

För övrigt har jag sjÀlv varit med om den fasutslÀckning du stÀller dig sÄ frÄgande till. Och med tanke pÄ att du rekommenderar uppmikning med flera mikar pÄ samma kabinett sÄ Àr en infasning de mikarna emellan Ànnu viktigare. Men det vet du vÀl redan. Dock kan det vara bra att nÀmna för nÄgon som Àr helt ny i detta, precis som Guitarfreak som startade denna trÄd och frÄgade efter tips.

/Dex.

Postat
gÄr till vÀga för att fÄ det rÀtta "soundet"

Vad Ă€r det ? 😉

Subjektiv bedömmning som skiljer sig frÄn person till person.

Men dom flesta har redan förklarat sina tekniker och alla dom bra och fungerar.

Men att fÄ till " det rÀtta " Soundet " " har Àven mycket med att göra med lÄten och mixningen.Framför allt samspelet mellan trummor och bas , bÄde ljudmÀssing och kÀnslan.dÀr Àr EQ & Kompressor dina vÀnner.

Postat

Jag brukar oftast bara micka upp basstÀrkaren. Sedan gör jag en kopia av den kanalen och tar bort all diskant ifrÄn den, komprimerar stenhÄrt. Sedan lÄter jag denna basiga baskanal backa upp originalkanalen en aning. Brukar bli fint.

Postat

😕

Jag har varit med om att det kan skilja oerhört mycket pÄ hur det lÄter med den ena kanalen fasvÀnd mot den andra. Vad man gillar bÀst Àr dock en annan frÄga.

Alltid bÀst att prova och lyssna tycker jag. Blir det bÀttre sÄ kan man ju fasvÀnda... Blir det sÀmre sÄ kan man ju hoppa över det.

Postat

hej

detta med att fasvÀnda typ micken i förhÄllande till linesignalen kÀnns för det första som ett onödigt steg. sjÀlv har dÄ aldrig mÀrkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvÀrtom.

dexter: problemet med ditt resonemang Àr att fas Àr ju beroende av lÀngden pÄ ljudvÄgen. vid sÄdana lÄga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltsÄ om bas) sÄ mÄste uppmickningen stÄ typ en meter ifrÄn basförstÀrkaren innan ljudet som trÀffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstÄ hur en mick som stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret kan fasa ut en bassignal pÄ 100 Hz, det Àr ju helt otroligt omöjligt ju! DÄ snackar vi om en frekvens pÄ nÄgra 1000 Hz för att kunna snacka om utslÀckningar!

MVH Anders

MrPhil (oregistrerad)
Postat
hej

detta med att fasvÀnda typ micken i förhÄllande till linesignalen kÀnns för det första som ett onödigt steg. sjÀlv har dÄ aldrig mÀrkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvÀrtom.

dexter: problemet med ditt resonemang Àr att fas Àr ju beroende av lÀngden pÄ ljudvÄgen. vid sÄdana lÄga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltsÄ om bas) sÄ mÄste uppmickningen stÄ typ en meter ifrÄn basförstÀrkaren innan ljudet som trÀffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstÄ hur en mick som stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret kan fasa ut en bassignal pÄ 100 Hz, det Àr ju helt otroligt omöjligt ju! DÄ snackar vi om en frekvens pÄ nÄgra 1000 Hz för att kunna snacka om utslÀckningar!

MVH Anders

Iofs sÄ Àr det ju inte bara grundtonen som hörs, eller hur?

Precis som Osiris pÄpekar sÄ Àndrar ofta ljudet karaktÀr om man vÀljer att fasvÀnda den ena kanalen. Vilket som blir bÀst Àr beroende pÄ vilket ljudideal man vill uppnÄ. OFTAST har jag behÄllit dem i fas. Det hÀnger ju pÄ hur man mickar etc.

Du fÄr nÀstan aldrig en klockren utfasning akustiskt öht, det sker nÀstan bara om det elektroniskt Àr fel nÄnstans. DÀremot fÄr man ofta nÄn form av utslÀckning i vissa omrÄden sÄ fort man anvÀnder mer Àn en vÀg frÄn ljudkÀlla till inspelning.

Lika lite som det kommer ske en total utslÀckning, lika lite kommer det ske en total addering i alla frekvenser.

SÄ att fasvÀnda för att kolla lÀget Àr aldrig fel.

Postat
hej

MVH Anders

Iofs sÄ Àr det ju inte bara grundtonen som hörs, eller hur?

Precis som Osiris pÄpekar sÄ Àndrar ofta ljudet karaktÀr om man vÀljer att fasvÀnda den ena kanalen. Vilket som blir bÀst Àr beroende pÄ vilket ljudideal man vill uppnÄ. OFTAST har jag behÄllit dem i fas. Det hÀnger ju pÄ hur man mickar etc.

Du fÄr nÀstan aldrig en klockren utfasning akustiskt öht, det sker nÀstan bara om det elektroniskt Àr fel nÄnstans. DÀremot fÄr man ofta nÄn form av utslÀckning i vissa omrÄden sÄ fort man anvÀnder mer Àn en vÀg frÄn ljudkÀlla till inspelning.

Lika lite som det kommer ske en total utslÀckning, lika lite kommer det ske en total addering i alla frekvenser.

SÄ att fasvÀnda för att kolla lÀget Àr aldrig fel.

Exakt, bastonen bestÄr ju inte bara av en ren sinusvÄg pÄ 100 Hz. Och klockrena utfasningar Àr, tack och lov, rÀtt sÀllsynta.

/Dex.

Postat

tja

absolut sÄ Àr ju aldrig en baston en ton som exakt ligger pÄ 100 Hz utan har sina övertoner samt sin grundton, vilket alla instrument har och det Àr summan av dem man kommer att höra. Om en bas spelar t.ex. ett A (110 hz i grundton) sÄ kommer ju 220 och 440 vara övertoner etc etc. Men nÀr vi pratar om en fasvÀndning mellan den linade signalen och den uppmickade sÄ krÀvs det en betydligt högre frekvens Àn de jag just nÀmnde, dÄ micken stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret, helt klart över 1 kHz. Givet Àr ju att dÀr uppe kommer ju frekvenserna att vara sÄ smÄ att de adderas, slÀcks och tas upp av klÀder och dylikt, det Àr normalt. DÀremot kommer den vÄg som skickas ut om basen spelar A inte hunnit lÄngt ut innan den nÄr membranet. Du mÄste stÀlla mikrofonen betydligt lÀngre bak i förhÄllande till vilken ton som spelas för att man ska kunna uppfatta en utslÀckningen av antingen grundtonen eller de första övertonerna, som fÀrgar ljudet mest. MEn oftast brukar man som sagt stÀlla mikrofonen nÄgra centimeter ifrÄn gallret.

Jag skulle gÀrna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvÀnda micken, speciellt dÄ det akustiskt inte blir en fasvÀndning.

MVH Anders

Postat
Jag skulle gÀrna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvÀnda micken, speciellt dÄ det akustiskt inte blir en fasvÀndning.

Jag skulle gĂ€rna vilja höra mer om hur ni spelar in Er elbas 😎

Ingen som har nÄra ljudklipp?

Postat

Det Àr vÀl för fan bara att spela in, sÄ som vi normala har sagt hela tiden...kan inte bli enklare/bÀttre...du vet vÀr hur an bas lÄter, well-letŽs tape it man!

Postat
tja

absolut sÄ Àr ju aldrig en baston en ton som exakt ligger pÄ 100 Hz utan har sina övertoner samt sin grundton, vilket alla instrument har och det Àr summan av dem man kommer att höra. Om en bas spelar t.ex. ett A (110 hz i grundton) sÄ kommer ju 220 och 440 vara övertoner etc etc. Men nÀr vi pratar om en fasvÀndning mellan den linade signalen och den uppmickade sÄ krÀvs det en betydligt högre frekvens Àn de jag just nÀmnde, dÄ micken stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret, helt klart över 1 kHz. Givet Àr ju att dÀr uppe kommer ju frekvenserna att vara sÄ smÄ att de adderas, slÀcks och tas upp av klÀder och dylikt, det Àr normalt. DÀremot kommer den vÄg som skickas ut om basen spelar A inte hunnit lÄngt ut innan den nÄr membranet. Du mÄste stÀlla mikrofonen betydligt lÀngre bak i förhÄllande till vilken ton som spelas för att man ska kunna uppfatta en utslÀckningen av antingen grundtonen eller de första övertonerna, som fÀrgar ljudet mest. MEn oftast brukar man som sagt stÀlla mikrofonen nÄgra centimeter ifrÄn gallret.

MVH Anders

HÀnsyn mÄste ju ocksÄ tas till högtalarelementets tröghet, vilket tillsammans med uppmikning ger en tydlig tidsdiff gentemot den linede signalen. Men som Florian sÀger, skit samma. LÄt oss spela in och lyssna pÄ vad som blir bÀst!

😎

/Dex.

Postat
Jag skulle gĂ€rna vilja höra mer om hur ni spelar in Er elbas  😎

Ingen som har nÄra ljudklipp?

JodĂ„!!! 😆

Jag kör min slitna Ibanez Artist genom försteget pÄ en gammal HH Acoustic 125W topp, dÀrifrÄn in till en ZOOM 607a, genom en Behringer UB802 och in i mitt M-Audio 2496. Riktigt lÄgbudget m a o. ThatŽs it...

SĂ„ hĂ€r lĂ„ter det đŸ˜±

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Line in + uppmickning

Har aldrig behövt vÀnda fasen nÀr jag blandat mick och line, men jag antar att det Àr olika för alla, det finns ingen universal regel.

Iaf sÄ brukar jag köra bara stÀrkare eller stÀrkare och line. Line frÄn basen dÄ, inte frÄn stÀrkarens line out, utan man splittar basen. Vissa mÀnniskor Àger ganska "fladdriga" basar som kan behöva kompression bÄde innan stÀrkaren och efter inspelning.

Mickar med baskaggemick en bit ifrÄn sÄ man fÄr med allt flÀsk, om det blir för mkt strÀng sÄ vinklar jag den lite.

Eller sÄ kan man pröva att micka med en kaggemick framför och en annan mick ner i golvet för lite tunnare och skitigare ljud (beroende pÄ golv och mick) som man kan blanda in:

basmickning.jpg

Bara line och micka sjÀlva basen strÀngar med en 57a eller konding kan ge roligt ljud.

Sen gÀller det att man har rÀtt bas för lÄten och bra preamp sÄ den sitter i mixen, men det Àr en annan femma...

Redigerat av Elof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.