guitarfreak Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 VĂ€ntar pĂ„ en elbas som jag bestĂ€llt frĂ„n japan nyligen och Ă€r mycket ivrig att komma igĂ„ng att spela in. Ăr dock nybörjare pĂ„ just basinspelningar. SĂ„ fyll pĂ„ med era bĂ€sta tips om hur just Ni gĂ„r till vĂ€ga för att fĂ„ det rĂ€tta "soundet". Ljudex. Ă€r mycket uppskattat đ„°
funky monk Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 SjÀlv kör jag in min amerikanska jazzbass in i en podxt live med bass expansionen. Fungerar hur bra som helst. Ibland blandar jag i lite rent line ljud pÄ en annan kanal.
MrPhil (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Line in + uppmickning TvÄ kanaler, blanda vid mixningen.
guitarfreak Postat 8 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2006 ja lite mer detaljerat vore kul, MrPhil đ
Dexter Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Line in + uppmickningTvÄ kanaler, blanda vid mixningen. Glöm inte att fasvÀnda en av signalerna.
elmaco Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Bra idĂ© att lĂ€gga ner lite tid pĂ„ att fĂ„ ett sĂ„ bra utgĂ„ngsljud som möjligt beroende pĂ„ vad man Ă€r ute efter(jĂ€mföra med nĂ„gon skiva)...sjĂ€lv sĂ„ slarvar jag ofta hĂ€r vilket resulterar i mycket pillande (rensande!) nĂ€r det ska mixas...Inte sĂ„ mycket till konkret tips kanske, men en liten tanke! đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Line in + uppmickningTvÄ kanaler, blanda vid mixningen. Glöm inte att fasvÀnda en av signalerna. Det dÀr beror ju helt pÄ hur man mickat, o vilken karaktÀr pÄ ljudet man vill uppnÄ. Oftast har jag INTE vÀnt fasen.
MrPhil (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) ja lite mer detaljerat vore kul, MrPhil đ DĂ„ ska vi se: AnvĂ€nde senast en split för att skicka signalen till dels en förstĂ€rkare (Peavey Musician kopplad till en Fender baslĂ„da med tvĂ„ 15" högtalare) dĂ€r jag skruvar till ett ljud som Ă€r dels lite urholkat runt 500-800 Hz, dels ganska mycket lĂ„gbas och högt mellanregister/diskant. Mickade upp den med en kondensatormick som har vĂ€ldigt rak upptagning Ă€nda ner i lĂ„gbasen. AnvĂ€nde oxĂ„ en MD421 ibland. Hade pĂ„ förstĂ€rkaren riktigt onödigt högt oxĂ„. Gav ett ganska tydligt och vasst ljud med en del djup botten (lite för lite efter vad jag strĂ€vade efter). Hade oxĂ„ en gnutta dist pĂ„ förstĂ€rkaren, bara sĂ„ mycket sĂ„ tonerna hĂ€nger lĂ€ngre. Den andra signalen varvade jag ibland rent in, eller via en pedal om jag ville ha effekt av nĂ„got slag. Det line-ade ljudet blir mer luddigt/fylligt o kompletterar det som inte det mickade framhĂ€ver. Spelar in pĂ„ tvĂ„ separata kanaler. Jag komprimerar sen de tvĂ„ spĂ„ren separat. Sen blandar jag de tvĂ„ olika spĂ„ren vid mix beroende pĂ„ vilken karaktĂ€r jag vill ha. Spelar med plektrum numera o har ett ganska skarpt tydligt ljud, inte speciellt typiskt egentligen. Men att blanda line-ad o mickad signal brukar ge bra resultat oavsett ljudideal, o att ha dem pĂ„ tvĂ„ olika kanaler ger dig frihet att laborera i efterhand istĂ€llet för vid inspelningstillfĂ€llet. MM!! Glömde en viktig sak som egentligen Ă€r sjĂ€lvklar men som ofta glöms Ă€ndĂ„: frĂ€scha strĂ€ngar! đ Redigerat 8 november 2006 av MrPhil
Florian le Sage Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) Line in + uppmickningTvĂ„ kanaler, blanda vid mixningen. Glöm inte att fasvĂ€nda en av signalerna. Varför dĂ„? Det du förmodligen tĂ€nker pĂ„ Ă€r om man sĂ€tter en mik framför ett kabinett och en bakom dĂ„ man oftast gör pĂ„ detta vis, om man "bara" blandar en linebas med en mik-kanal sĂ„ har detta ingen som helst betydelse! đ Experimentera, allt i mĂ„n av tid och mikrofon-uppsĂ€ttning i studion-har du en fet basrigg sĂ„ micka upp 10" 12" 15" för sig med vĂ€l valda mickar som du lĂ€gger pĂ„ varsin kanal och sedan mixar ihop snyggt senare-det Ă€r kul! Man skĂ€r bas pĂ„ de mickar man vill ha str-ljud pĂ„ osv och tvĂ€rtom sĂ„ att man inte har samma energi-innehĂ„ll pĂ„ allt för dĂ„ tjocknar det till rejĂ€lt, man kan ocksĂ„ sĂ€tta en mikfrofon pĂ„ lite avstĂ„nd och blanda in=ambience! Redigerat 8 november 2006 av Florian le Sage
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Bas -> DI-box eller rörpreamp med Hi-Z ingÄng -> ART Pro VLA -> ljudkort. Ett förbannat bra sound.
Dexter Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Line in + uppmickningTvĂ„ kanaler, blanda vid mixningen. Glöm inte att fasvĂ€nda en av signalerna. Varför dĂ„? Det du förmodligen tĂ€nker pĂ„ Ă€r om man sĂ€tter en mik framför ett kabinett och en bakom dĂ„ man oftast gör pĂ„ detta vis, om man "bara" blandar en linbas med en mik-kanal sĂ„ har detta ingen som helst betydelse! đ Nej, det menar jag inte. Men om du tror att en line-signal och en mikrofondito inte kan vara ur fas, sĂ„ har du nog missuppfattat det hela lite.
Florian le Sage Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Line in + uppmickningTvĂ„ kanaler, blanda vid mixningen. Glöm inte att fasvĂ€nda en av signalerna. Varför dĂ„? Det du förmodligen tĂ€nker pĂ„ Ă€r om man sĂ€tter en mik framför ett kabinett och en bakom dĂ„ man oftast gör pĂ„ detta vis, om man "bara" blandar en linbas med en mik-kanal sĂ„ har detta ingen som helst betydelse! đ Nej, det menar jag inte. Men om du tror att en line-signal och en mikrofondito inte kan vara ur fas, sĂ„ har du nog missuppfattat det hela lite. đ nu fĂ„r du ta mig jĂ€vlar förklara dig lite đđđ
Dexter Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Fas handlar inte enbart om positiv/negativ ljudenergi. Visst, en mik under virveln ska fasvĂ€ndas mot miken pĂ„ ovansidan. Och en bakom ett högtalarkabinett kan ska ocksĂ„ fasvĂ€ndas mot den framför. Men fasen handlar ocksĂ„ om tid, dvs "nĂ€r" i ljudvĂ„gen den trĂ€ffar en mikrofon eller, som i detta fall, nĂ€r i ljudvĂ„gen den lineade basen "trĂ€ffar" hĂ„rddisken. FörstĂ„r du? Eftersom mikrofonen stĂ„r en bit ifrĂ„n högtalaren Ă€r det inte sĂ€kert att den fĂ„ngar ljudvĂ„gen i samma stund som den lineade basen spelas in pĂ„ hĂ„rddisken, den mikade kan vara i en topp och den linade i en dal, och dĂ„ blir det fasutslĂ€ckning nĂ€r ljuden spelas upp samtidigt. Det enklaste sĂ€ttet att titta pĂ„ om nĂ„gon av kanalerna behöver fasvĂ€ndas, Ă€r att zooma in ljudfilerna och jĂ€mföra. Ăr den ena i topp och den andra i dal behövs en fasvĂ€ndning. Detta Ă€r det puritanska sĂ€ttet att tĂ€nka, sjĂ€lvklart beror det pĂ„ vilket ljud som efterstrĂ€var. En fasutslĂ€ckt signal kĂ€nnetecknas dock av att den lĂ„ter basfattigt och lite ihĂ„ligt. /Dex.
Florian le Sage Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Sen nĂ€r Ă€r du min lĂ€rare Dex? đ ElementĂ€rt watson,elementĂ€rt---spela givetvis in pĂ„ olika spĂ„r och lyssna vid mix......(jag har ALDRIG varit med om att en linad bas varit fasutslĂ€ckt mot den mickade...) đ
Zyan Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Sen nÀr Àr du min lÀrare Dex? Du bad om en förklaring, men tror att du har rÀtt, det spelar mindre roll i praktiken. I teorin kan det ske.
Florian le Sage Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) đ jag behöver ingen förklaring i detta Ă€mne Zyan, var mer för att se vad den gode Dex hade för uppbygglig uppbackning för sitt uppstoppade uppsprĂ„ng... Redigerat 8 november 2006 av Florian le Sage
PD77 (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 en kanal Àr vÀl tillrÀckligt? En bra dynamisk mik som dessutom ger ett fint komprimerat ljud. Eller en line. Spela gÀrna in fler men vÀlj en i mix.
Dexter Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Sen nĂ€r Ă€r du min lĂ€rare Dex? đElementĂ€rt watson,elementĂ€rt---spela givetvis in pĂ„ olika spĂ„r och lyssna vid mix......(jag har ALDRIG varit med om att en linad bas varit fasutslĂ€ckt mot den mickade...) đ Oj, du bad mig ju att förklara. Jag trodde i min enfald att syftet med forumet Ă€r att dela med sig av sina kunskaper. SjĂ€lv har jag lĂ€rt mig oerhört mycket av att lĂ€sa inlĂ€gg hĂ€r och Ă€r vĂ€ldigt tacksam för det. SĂ„ dĂ€rför stĂ€ller jag mig lite frĂ„gande till din snĂ€siga kommentar. Men man Ă€r vĂ€l olika. För övrigt har jag sjĂ€lv varit med om den fasutslĂ€ckning du stĂ€ller dig sĂ„ frĂ„gande till. Och med tanke pĂ„ att du rekommenderar uppmikning med flera mikar pĂ„ samma kabinett sĂ„ Ă€r en infasning de mikarna emellan Ă€nnu viktigare. Men det vet du vĂ€l redan. Dock kan det vara bra att nĂ€mna för nĂ„gon som Ă€r helt ny i detta, precis som Guitarfreak som startade denna trĂ„d och frĂ„gade efter tips. /Dex.
Piccazzo Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 gĂ„r till vĂ€ga för att fĂ„ det rĂ€tta "soundet" Vad Ă€r det ? đ Subjektiv bedömmning som skiljer sig frĂ„n person till person. Men dom flesta har redan förklarat sina tekniker och alla dom bra och fungerar. Men att fĂ„ till " det rĂ€tta " Soundet " " har Ă€ven mycket med att göra med lĂ„ten och mixningen.Framför allt samspelet mellan trummor och bas , bĂ„de ljudmĂ€ssing och kĂ€nslan.dĂ€r Ă€r EQ & Kompressor dina vĂ€nner.
Jarviguy Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Jag brukar oftast bara micka upp basstÀrkaren. Sedan gör jag en kopia av den kanalen och tar bort all diskant ifrÄn den, komprimerar stenhÄrt. Sedan lÄter jag denna basiga baskanal backa upp originalkanalen en aning. Brukar bli fint.
osiris Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Sen nĂ€r Ă€r du min lĂ€rare Dex? đElementĂ€rt watson,elementĂ€rt---spela givetvis in pĂ„ olika spĂ„r och lyssna vid mix......(jag har ALDRIG varit med om att en linad bas varit fasutslĂ€ckt mot den mickade...) đ Jag har varit med om att det kan skilja oerhört mycket pĂ„ hur det lĂ„ter med den ena kanalen fasvĂ€nd mot den andra. Vad man gillar bĂ€st Ă€r dock en annan frĂ„ga. Alltid bĂ€st att prova och lyssna tycker jag. Blir det bĂ€ttre sĂ„ kan man ju fasvĂ€nda... Blir det sĂ€mre sĂ„ kan man ju hoppa över det.
mr_chess Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 hej detta med att fasvÀnda typ micken i förhÄllande till linesignalen kÀnns för det första som ett onödigt steg. sjÀlv har dÄ aldrig mÀrkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvÀrtom. dexter: problemet med ditt resonemang Àr att fas Àr ju beroende av lÀngden pÄ ljudvÄgen. vid sÄdana lÄga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltsÄ om bas) sÄ mÄste uppmickningen stÄ typ en meter ifrÄn basförstÀrkaren innan ljudet som trÀffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstÄ hur en mick som stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret kan fasa ut en bassignal pÄ 100 Hz, det Àr ju helt otroligt omöjligt ju! DÄ snackar vi om en frekvens pÄ nÄgra 1000 Hz för att kunna snacka om utslÀckningar! MVH Anders
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 hej detta med att fasvÀnda typ micken i förhÄllande till linesignalen kÀnns för det första som ett onödigt steg. sjÀlv har dÄ aldrig mÀrkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvÀrtom. dexter: problemet med ditt resonemang Àr att fas Àr ju beroende av lÀngden pÄ ljudvÄgen. vid sÄdana lÄga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltsÄ om bas) sÄ mÄste uppmickningen stÄ typ en meter ifrÄn basförstÀrkaren innan ljudet som trÀffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstÄ hur en mick som stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret kan fasa ut en bassignal pÄ 100 Hz, det Àr ju helt otroligt omöjligt ju! DÄ snackar vi om en frekvens pÄ nÄgra 1000 Hz för att kunna snacka om utslÀckningar! MVH Anders Iofs sÄ Àr det ju inte bara grundtonen som hörs, eller hur? Precis som Osiris pÄpekar sÄ Àndrar ofta ljudet karaktÀr om man vÀljer att fasvÀnda den ena kanalen. Vilket som blir bÀst Àr beroende pÄ vilket ljudideal man vill uppnÄ. OFTAST har jag behÄllit dem i fas. Det hÀnger ju pÄ hur man mickar etc. Du fÄr nÀstan aldrig en klockren utfasning akustiskt öht, det sker nÀstan bara om det elektroniskt Àr fel nÄnstans. DÀremot fÄr man ofta nÄn form av utslÀckning i vissa omrÄden sÄ fort man anvÀnder mer Àn en vÀg frÄn ljudkÀlla till inspelning. Lika lite som det kommer ske en total utslÀckning, lika lite kommer det ske en total addering i alla frekvenser. SÄ att fasvÀnda för att kolla lÀget Àr aldrig fel.
Dexter Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 hej detta med att fasvÀnda typ micken i förhÄllande till linesignalen kÀnns för det första som ett onödigt steg. sjÀlv har dÄ aldrig mÀrkt av en klockren utfasning dem emellan, snarare tvÀrtom. dexter: problemet med ditt resonemang Àr att fas Àr ju beroende av lÀngden pÄ ljudvÄgen. vid sÄdana lÄga frekvenser som det handlar om (vi pratar alltsÄ om bas) sÄ mÄste uppmickningen stÄ typ en meter ifrÄn basförstÀrkaren innan ljudet som trÀffar mickmembranet ligger i helt motfas med linesignalen. Kan inte förstÄ hur en mick som stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret kan fasa ut en bassignal pÄ 100 Hz, det Àr ju helt otroligt omöjligt ju! DÄ snackar vi om en frekvens pÄ nÄgra 1000 Hz för att kunna snacka om utslÀckningar! MVH Anders Iofs sÄ Àr det ju inte bara grundtonen som hörs, eller hur? Precis som Osiris pÄpekar sÄ Àndrar ofta ljudet karaktÀr om man vÀljer att fasvÀnda den ena kanalen. Vilket som blir bÀst Àr beroende pÄ vilket ljudideal man vill uppnÄ. OFTAST har jag behÄllit dem i fas. Det hÀnger ju pÄ hur man mickar etc. Du fÄr nÀstan aldrig en klockren utfasning akustiskt öht, det sker nÀstan bara om det elektroniskt Àr fel nÄnstans. DÀremot fÄr man ofta nÄn form av utslÀckning i vissa omrÄden sÄ fort man anvÀnder mer Àn en vÀg frÄn ljudkÀlla till inspelning. Lika lite som det kommer ske en total utslÀckning, lika lite kommer det ske en total addering i alla frekvenser. SÄ att fasvÀnda för att kolla lÀget Àr aldrig fel. Exakt, bastonen bestÄr ju inte bara av en ren sinusvÄg pÄ 100 Hz. Och klockrena utfasningar Àr, tack och lov, rÀtt sÀllsynta. /Dex.
mr_chess Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 tja absolut sÄ Àr ju aldrig en baston en ton som exakt ligger pÄ 100 Hz utan har sina övertoner samt sin grundton, vilket alla instrument har och det Àr summan av dem man kommer att höra. Om en bas spelar t.ex. ett A (110 hz i grundton) sÄ kommer ju 220 och 440 vara övertoner etc etc. Men nÀr vi pratar om en fasvÀndning mellan den linade signalen och den uppmickade sÄ krÀvs det en betydligt högre frekvens Àn de jag just nÀmnde, dÄ micken stÄr nÄgon centimeter ifrÄn gallret, helt klart över 1 kHz. Givet Àr ju att dÀr uppe kommer ju frekvenserna att vara sÄ smÄ att de adderas, slÀcks och tas upp av klÀder och dylikt, det Àr normalt. DÀremot kommer den vÄg som skickas ut om basen spelar A inte hunnit lÄngt ut innan den nÄr membranet. Du mÄste stÀlla mikrofonen betydligt lÀngre bak i förhÄllande till vilken ton som spelas för att man ska kunna uppfatta en utslÀckningen av antingen grundtonen eller de första övertonerna, som fÀrgar ljudet mest. MEn oftast brukar man som sagt stÀlla mikrofonen nÄgra centimeter ifrÄn gallret. Jag skulle gÀrna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvÀnda micken, speciellt dÄ det akustiskt inte blir en fasvÀndning. MVH Anders
guitarfreak Postat 10 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 november 2006 Jag skulle gĂ€rna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvĂ€nda micken, speciellt dĂ„ det akustiskt inte blir en fasvĂ€ndning. Jag skulle gĂ€rna vilja höra mer om hur ni spelar in Er elbas đ Ingen som har nĂ„ra ljudklipp?
Florian le Sage Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 Det Àr vÀl för fan bara att spela in, sÄ som vi normala har sagt hela tiden...kan inte bli enklare/bÀttre...du vet vÀr hur an bas lÄter, well-letŽs tape it man!
Dexter Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 tja absolut sĂ„ Ă€r ju aldrig en baston en ton som exakt ligger pĂ„ 100 Hz utan har sina övertoner samt sin grundton, vilket alla instrument har och det Ă€r summan av dem man kommer att höra. Om en bas spelar t.ex. ett A (110 hz i grundton) sĂ„ kommer ju 220 och 440 vara övertoner etc etc. Men nĂ€r vi pratar om en fasvĂ€ndning mellan den linade signalen och den uppmickade sĂ„ krĂ€vs det en betydligt högre frekvens Ă€n de jag just nĂ€mnde, dĂ„ micken stĂ„r nĂ„gon centimeter ifrĂ„n gallret, helt klart över 1 kHz. Givet Ă€r ju att dĂ€r uppe kommer ju frekvenserna att vara sĂ„ smĂ„ att de adderas, slĂ€cks och tas upp av klĂ€der och dylikt, det Ă€r normalt. DĂ€remot kommer den vĂ„g som skickas ut om basen spelar A inte hunnit lĂ„ngt ut innan den nĂ„r membranet. Du mĂ„ste stĂ€lla mikrofonen betydligt lĂ€ngre bak i förhĂ„llande till vilken ton som spelas för att man ska kunna uppfatta en utslĂ€ckningen av antingen grundtonen eller de första övertonerna, som fĂ€rgar ljudet mest. MEn oftast brukar man som sagt stĂ€lla mikrofonen nĂ„gra centimeter ifrĂ„n gallret. Jag skulle gĂ€rna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvĂ€nda micken, speciellt dĂ„ det akustiskt inte blir en fasvĂ€ndning. MVH Anders HĂ€nsyn mĂ„ste ju ocksĂ„ tas till högtalarelementets tröghet, vilket tillsammans med uppmikning ger en tydlig tidsdiff gentemot den linede signalen. Men som Florian sĂ€ger, skit samma. LĂ„t oss spela in och lyssna pĂ„ vad som blir bĂ€st! đ /Dex.
slaptap Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 Jag skulle gĂ€rna vilja höra mer om hur ni spelar in Er elbas đIngen som har nĂ„ra ljudklipp? JodĂ„!!! đ Jag kör min slitna Ibanez Artist genom försteget pĂ„ en gammal HH Acoustic 125W topp, dĂ€rifrĂ„n in till en ZOOM 607a, genom en Behringer UB802 och in i mitt M-Audio 2496. Riktigt lĂ„gbudget m a o. ThatÂŽs it... SĂ„ hĂ€r lĂ„ter det đ±
Elof (oregistrerad) Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 (redigerat) Line in + uppmickningTvÄ kanaler, blanda vid mixningen. Glöm inte att fasvÀnda en av signalerna. Har aldrig behövt vÀnda fasen nÀr jag blandat mick och line, men jag antar att det Àr olika för alla, det finns ingen universal regel. Iaf sÄ brukar jag köra bara stÀrkare eller stÀrkare och line. Line frÄn basen dÄ, inte frÄn stÀrkarens line out, utan man splittar basen. Vissa mÀnniskor Àger ganska "fladdriga" basar som kan behöva kompression bÄde innan stÀrkaren och efter inspelning. Mickar med baskaggemick en bit ifrÄn sÄ man fÄr med allt flÀsk, om det blir för mkt strÀng sÄ vinklar jag den lite. Eller sÄ kan man pröva att micka med en kaggemick framför och en annan mick ner i golvet för lite tunnare och skitigare ljud (beroende pÄ golv och mick) som man kan blanda in: Bara line och micka sjÀlva basen strÀngar med en 57a eller konding kan ge roligt ljud. Sen gÀller det att man har rÀtt bas för lÄten och bra preamp sÄ den sitter i mixen, men det Àr en annan femma... Redigerat 10 november 2006 av Elof
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.