Jump to content
Annons

Inspelning av elbas


guitarfreak

Recommended Posts

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Den ser onekligen skönspelad ut...halsen ser ut att ha samma dimensioner som min Ibanez Artist (EB-3 kopia). Är halsen genomgående på din Hagström också?

Ja, det är som att spela bas på en gitarr.. Om man gillar det.

Men det är inte min på bilden. Och min är inte min..sad-smiley-009.gif

men den står i replokalen och jag brukar använda den..

Genomgående hals? Är det när hals och kropp är i ett stycke? Tror den är skruvad faktiskt, eller kanske limmad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genomgående hals? Är det när hals och kropp är i ett stycke? Tror den är skruvad faktiskt, eller kanske limmad.

Halsen på min är "one-piece"...från huvudet ner till strängfästet...och kroppsidorna är limmade på. Upptäckte det när jag slipade ner orginallacken för många år sedan. Dessutom har den "string thru body-design", dvs strängarna träs från baksidan genom kroppen och över stallet. Sustainen är grym...vilket gör den väldigt lättspelad... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Genomgående hals? Är det när hals och kropp är i ett stycke? Tror den är skruvad faktiskt, eller kanske limmad.

Halsen på min är "one-piece"...från huvudet ner till strängfästet...och kroppsidorna är limmade på. Upptäckte det när jag slipade ner orginallacken för många år sedan. Dessutom har den "string thru body-design", dvs strängarna träs från baksidan genom kroppen och över stallet. Sustainen är grym...vilket gör den väldigt lättspelad... 😛

Ja, och för att förtydliga: Genomgående hals betyder att samma träbit utgör huvudet, vidare bildandes halsen och slutligen tillsammans med pålimmade sidor skapar kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och för att förtydliga: Genomgående hals betyder att samma träbit utgör huvudet, vidare bildandes halsen och slutligen tillsammans med pålimmade sidor skapar kroppen.

Förstod jag dig rätt att en träbit är huvud, hals och mitten av kroppen för att vara en genomgående hals?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och för att förtydliga: Genomgående hals betyder att samma träbit utgör huvudet, vidare bildandes halsen och slutligen tillsammans med pålimmade sidor skapar kroppen.

Förstod jag dig rätt att en träbit är huvud, hals och mitten av kroppen för att vara en genomgående hals?

Japp!

...och nu kommer väl någon annan och påpekar att jag far med osanning 😲

Nej, men det är i alla fall så man brukar säga. Sedan kan det naturligtvis vara ett annat stycke trä som "topp" på kroppen, etc, men principiellt - ja.

Oj, insåg en grej. Det måste ju inte vara samma träbit till huvudet, det var klumpigt uttryckt av mig. Ofta är ju huvudet en egen piece som limmas i viss vinkel. Nyckelordet är ju att halsen ska gå genom kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tidigare spelat in direkt via min Behringer Bass V-amp pro, men för nån dag sen testade jag att micka upp min lilla 10watts BAX's Silvertone som jag köpte för 200:- på tradera. 45 graders närmickning med min AKG C4500 B-BC och jag vart OTROLIGT nöjd med resultatet. Väldigt nära och djupt ljud, behövde i princip ingen EQ justering alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka olika sätt finns det att skippa förstärkare helt när man spelar in?

Jag har hört om Ampeg plugin. vet någon något om det? Låter det bra? Är det jobbigt, krångligt o fult som de flesta plugins?

Line 6 POD för bas? Har någon testat?

Det är många som skriver om att lina direkt in i datorn via en VTB-1 tex. Blir det verkligen så sexigt?

Fler ideer om hur man skippar förstärkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Vilka olika sätt finns det att skippa förstärkare helt när man spelar in?

Jag har hört om Ampeg plugin. vet någon något om det? Låter det bra? Är det jobbigt, krångligt o fult som de flesta plugins?

Line 6 POD för bas? Har någon testat?

Det är många som skriver om att lina direkt in i datorn via en VTB-1 tex. Blir det verkligen så sexigt?

Fler ideer om hur man skippar förstärkaren?

Finns ju en uppsjö pedaler för direkt line inspelning.

http://www.thomann.de/gruppe-GIEB.html?iwid=5

Precis som för gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller att spela in bas

jag har haft en liten idé som jag inte har hunnit prova. den går ut på att man spelar in en bas via nån vst synth. innan man börjar mixa så skickar man ut ljudet via en riktig basförstärkare och spelar in som vanligt med både line och mick. sen så mixar man låten med de inspelade basljuden istället och slänger orginalet.

frågan är: vad skulle man vinna på det ljudmässigt? när jag får chansen ska jag prova det.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar också line:a och micka en stärkare, men det är ju inte så intressant med tanke på att de flesta redan har svarat att de gör så.

Jag tänkte istället flika in att jag testade att line:a en schleten aria pro II (spelad med plektrum) genom en tandbergbandare, det passade perfekt för den låten. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...