Jump to content
Annons

singel-coil mickar och brus


lodger

Recommended Posts

kan man göra något åt singel-coil mickar som brusar vid dator inspelning,kan inte använda min kära telecaster när jag vill pluggar in gitarren direkt i datorn pga allt brus.Det låter helt ok om jag använder en annan gitarr med humbuckers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En annan variant är att skaffa TFT-skärm i stället för CRT...

Aaaj. Nu blev jag nästan deprimerad när jag tittar på mina hemska gigantiska suddiga CRT-burkar som jag tvingat upp i alldeles för hög upplösning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, är det verkligen så. Och här har jag suttit och svurit mig fördärvad över hur brusigt det blir att spela in gitarren. Måste genast prova att förflytta mig från skärmen. Vad är det för typ av strålning som orsakar problemet? Tänkte på vad man kan använda för att avskärma det. T ex flytta på sig och spela in gitarren med en garderob fylld med duntäcken mellan sig själv och datorn 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är elektromagnetisk strålning som orsakar det, så för att skärma av det, måste du ha en jordad, magnetiskt ledande plåt mellan skärmen och gitarren. Enklare blir det förstås om du stänger av skärmen under själva inspelningen... 😉

En TFT-skärm har inte det problemet alls, så bäst är att köra med sådana till musikdatorer. Nackdelen med sådana är förstås att de har riktigt bra bild i EN upplösning och halvdålig bild i alla andra uplösningar...

Annat som eventuellt kan orsaka störningar är lysrör och lågenergilampor - så undvik helst sådan belysning i studion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm allas snack om TFT-skärmar, duntäcken och plåtar. Ok, killen med plåten hade till viss del rätt - problemet är jordningen. Eller mer riktigt, bristen på jordning. Har du datorn kopplad till ett jordat vägguttag? Trodde inte det... Dra en (jordad) förlängningssladd ifrån närmaste jordade uttag (köket?) och koppla in datorn. Du kommer märka stor skillnad.

Jag hade samma problem. Hade en telecaster som gav ett högfrekvent brummade när jag kopplade den till datorn. Provade allt möjligt. Var och snackade med veteranerna i musikaffären som började yra om "telecasterns krispiga singel-coil-ljud". Kollade diskussionsforum. Läste på om induktion. Låg sömnlös på nätterna. Men som sagt... En jordad kontakt är ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööööh?

Det är ett välkänt faktum att TFT-skärmar inte stör single coil-micar, så det är definitivt inte ryckt ur luften. Hela hemligheten är inte heller jordning, eftersom en CRT-skärm alltid ger upphov till ett stort störningsfält som plockas upp väldigt lätt. Att ha studion jordad är ju en självklarhet - men det uppstår mycket lätt problem ändå. Duntäcken har mycket riktigt ingen funktion och en plåt är för jobbig att fixa fram, eftersom den måste vara ganska stor för att täcka tillräckligt bra. Enklaste och troligen billigaste lösningen är och förblir att stänga av skärmen under inspelningen - eller skaffa en TFT i stället för CRT.

Du vet väl att elsäkerhetsföreskrifterna inte tillåter dig att ha en förlängningskabel kopplad permanent från ett rum till ett annat? Se till att få jordat urtagen i studiorummet i stället (måste göras av en elektriker, så det kostar en slant) och använd en förlängningskabel enbart som en tillfällig nödlösning för att testa om det har önskad effekt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste och troligen billigaste lösningen är och förblir att stänga av skärmen under inspelningen - eller skaffa en TFT i stället för CRT.

Eller skaffa en Rocktron Hush-pedal. Jag använder Line6 GuitarPort och dom har något liknande hush-system som fungerar mycket bra,det blir billigare och köpa hush-pedal än TFT-skärm. Men jag håller med dig Claes om jordat urtag det bör man alltid ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm allas snack om TFT-skärmar, duntäcken och plåtar. Ok, killen med plåten hade till viss del rätt - problemet är jordningen. Eller mer riktigt, bristen på jordning. Har du datorn kopplad till ett jordat vägguttag? Trodde inte det... Dra en (jordad) förlängningssladd ifrån närmaste jordade uttag (köket?) och koppla in datorn. Du kommer märka stor skillnad.

Jag hade samma problem. Hade en telecaster som gav ett högfrekvent brummade när jag kopplade den till datorn. Provade allt möjligt. Var och snackade med veteranerna i musikaffären som började yra om "telecasterns krispiga singel-coil-ljud". Kollade diskussionsforum. Läste på om induktion. Låg sömnlös på nätterna. Men som sagt... En jordad kontakt är ett måste.

Spelar ingen större roll om man har jordat eller inte. CRT-skärmar stör hur man än vrider och vänder på det. Visst att jorda systemet skall man helst alltid göra men jag lovar att det kan brusa och brumma massor ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

????

Är det inte ganska enkelt att bara ta några steg bort från skärmen, billigare dessutom 🙂 Funkar iaf för mig.

Jupp det brukar ju va det smidigaste. Fast kan bli enerverande om man ska göra mycket klipp. Har blivit totalt vansinnig mer än en gång när jag lagt bas och inte haft ordentlig koll på låten utan har varit tvungen att se skärmen samtidigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

????

Är det inte ganska enkelt att bara ta några steg bort från skärmen, billigare dessutom 😉  Funkar iaf för mig.

Hmm... borde vara lika billigt att stänga av skärmen väl? 🙂 Kanske ännu billigare eftersom den då inte längre drar ström. 🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

????

Är det inte ganska enkelt att bara ta några steg bort från skärmen, billigare dessutom 😉  Funkar iaf för mig.

Hmm... borde vara lika billigt att stänga av skärmen väl? 🙂 Kanske ännu billigare eftersom den då inte längre drar ström. 🙂

Men då får de va ett jäkligt långt klipp; skärmen drar ju extra mycket ström precis när den skjuter upp! 😄 :D

Link to comment
Dela på andra sajter

????

Är det inte ganska enkelt att bara ta några steg bort från skärmen, billigare dessutom 🙂  Funkar iaf för mig.

Hmm... borde vara lika billigt att stänga av skärmen väl? 😄 Kanske ännu billigare eftersom den då inte längre drar ström. 🙂

Men då får de va ett jäkligt långt klipp; skärmen drar ju extra mycket ström precis när den skjuter upp! 😄 :D

Jo, låtar är ju inte löna att spela in om de inte är längre än 5 timmar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp hepp hallå...!!! Va e de här? SITTER folk ner i sin studio när de spelar in? Framför bildskärmen å glor frenetiskt? Men va f-n....? Skaffa en lång telekabel, dra upp volymen så att du får feedback även i fall du befinner dig i ett annat rum, öppna ett flak öl, tryck "record" och ös loss. "vadå brus?" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste och troligen billigaste lösningen är och förblir att stänga av skärmen under inspelningen - eller skaffa en TFT i stället för CRT.

Eller skaffa en Rocktron Hush-pedal. Jag använder Line6 GuitarPort och dom har något liknande hush-system som fungerar mycket bra,det blir billigare och köpa hush-pedal än TFT-skärm. Men jag håller med dig Claes om jordat urtag det bör man alltid ha.

Jag tycker att det är att angripa problemet från fel håll. Det är bättre att se till att rensa signalen så gott det går så tidigt i kedjan som möjligt - annars finns risken att delar av allt oljud fortfarande finns kvar efter filtreringen eller att filtret stjäl för mycket av soundet som man vill ha kvar... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...