Jump to content
Annons

Snökaos


Dimarino

Recommended Posts

Helt otroligt. har precis kommit hem till Nyköping från Stora stygga Stockholm.

Skulle gigga i Jakobsberg kl 22.30. Alltså börja rigga ca 19:30.

Hade hört att det skulle va lite slirigt på motorvägen så jag svidade om till vinterdäck och for iväg 1 timma tidigare för att va på den "säkra" sidan.

Nyköping - stockholm. 10 mil. normalt ca 1 timme blandad trafik. Till jakan, kanske 1 timme 30 min om man hamnar i rusning.

Kl 22:15 (alltså 15 min innan jag skulle vara på scen) ringde jag för sista gången till kapellmästaren och sa att det skiter sig. Då hade jag precis passerat älvsjö.

Tur i oturen så knatade en gammal gitarrist till bandet in på puben. Han hade giggat med bandet tidigare och hade precis avslutat ett trubadur gig på grannpuben. helt otroligt men han fick hänga på sig en gura och köra.

KL 24:35 (de skulle sluta spela kl 24:45) kommer jag inrusande med gitarren och pluggar in och får då, äntligen, efter 8 Timmars biltur (normalt tar det alltså 1 timme 30 min) , utan mat och dryck och haft möjlighet till att gå på toaletten, spela 2 låtar tillsammans med resten. Innan vi tackar och kliver av.

Jag fick iochförsig ÄRAN att rigga ner PA:t och privelegiet att köra hem två bandmedlemmar samt vända på klacken och komma hem 12 timmar och 10 min efter att jag lämnat hemmet. För 2 låtar och ett halvt gage.

DET är att vara musiker det!

Kan nån slå det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag drabbades också av snöovädret... Jag bor ute på Värmdö några mil utanför Stockholm, men var inne i stan på dan igår. Sen när snöovädret kom ställdes alla bussar in, så jag fick sova över hos min gudmor som bor där inne, och kom inte hem förrän idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drabbades också av snöovädret... Jag bor ute på Värmdö några mil utanför Stockholm, men var inne i stan på dan igår. Sen när snöovädret kom ställdes alla bussar in, så jag fick sova över hos min gudmor som bor där inne, och kom inte hem förrän idag.

Samma här, inga bussar. Jag fick gå hem... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt....5cm snö....som dom dessutom varnat för flera dagar innan den föll....TROTS det kommer det som en chock....folk (idioter) ger sig ut på vägarna med sommardäcken på....ingen har ens tänkt tanken på att börja förbereda för att man kanske behöver salta vägarna(borde satt igång i och med första snöflingan i och med att dom var förvarnade) ....pendeltåg, tvärbanan och tåg lägger av att fungera (varför????? har aldrig förstått detta....det är liksom inte 2m snö vi pratar om)....

fast trots ovanstående fungerade i alla fall tunnelbanan! 😳 Sjukt att man, i stockholm som har snö varje år, är glad för att tunnelbanan fungerar när snön faller....

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellsson (oregistrerad)

haha jadu snö innebär bara problem 😆

en polares morsa skulle flyga från arlanda te östersunds flygplats igår.

hon vart 5timmar försenad.

arlanda hade bara 1 landnings och 1 startbana rensad.

samt 30plan som stod på kö för att lyfta .

men men de e lika jävligt här uppe också. snöröjningen e verkligen under all kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt på en swebus från Stockholm till Jönköping i drygt sju timmar igår.... tre timmar från Centralen till Södertälje, då går det undan. Fattar inte heller varför det blir sån överaskning varje år. Det var tydligen två långtradare som stog på tvären vid utfarten från Alby, men det har ju varnats, som någon sa, i flera dagar för det här ändå drar folk bara på och slirar av vägen och stoppar upp för alla andra. Riktigt jobbigt... uppåt nårrland är det väl knappt några trafikproblem pga snö om jag har fått rätt info.

Men jag hann skriva en text under bussresan i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

2.5 timma, Tullinge till Stockholm Södra med pendel... 1 timma försenad till jobbet... Skulle ta mig hem från jobbet på natten men alla bussar var ju som sagt inställda... Fick sova hos en polare som tur var.

SL har jag inte mycket för alltså... på med snökedjor och se till så att resenärerna kommer hem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt på en swebus från Stockholm till Jönköping i drygt sju timmar igår.... tre timmar från Centralen till Södertälje, då går det undan. Fattar inte heller varför det blir sån överaskning varje år. Det var tydligen två långtradare som stog på tvären vid utfarten från Alby, men det har ju varnats, som någon sa, i flera dagar för det här ändå drar folk bara på och slirar av vägen och stoppar upp för alla andra. Riktigt jobbigt... uppåt nårrland är det väl knappt några trafikproblem pga snö om jag har fått rätt info.

Men jag hann skriva en text under bussresan i alla fall.

Jag passerade dom i motsatta riktningen och jag tänkte i mitt stilla sinne att "fan va skönt att jag slipper sitta i den kön".

200 meter längre bort tog det tvärstopp för mig med. haha.

Vad ska man säga. JÄVLA tur att jag hade hyffsat i tanken. om jag hade haft 10 liter mindre än vad jag hade så hade jag fått gå. Det gick juh "bara" åt 3/4 tank att ta sig de 13 milen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle absolut inte skylla på de enskilda bilägarna i det här fallet. Allvarligt talat tror jag inte vinterdäck på samtliga bilar hade gjort mycket skillnad alls.

1) Snön föll under hela dagen, först på bar mark så att den smällte och kylde ner vägen och sen när det frös på så blev det...ja? Is. Och så mer snö ovanpå det. Inte ens dubbdäck fungerar tillräckligt bra för att köra säkert på kalashal is.

2) Snöröjningen och saltningen av vägarna var under all kritik, så det är vägverket och de andra ansvariga för väghållningen i stockholm som borde få skiten för att dom satte in sina åtgärder när kaoset redan brutit ut.

Sen kommer de jobbigt inskränkta norrlänningarna och skrattar åt trafikkaoset i Stockholm eftersom den rusningstrafik de känner till är när Lars Ek, Mats Svensson, Gudrun Andersson och Jan-Åke Nordström är på väg hem från jobbet genom Arvidsjaur. Samtidigt. Det är ju lixom inte jämförbart med den trafik som under eftermiddagstimmarna passerar genom Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, det är sjukt igentligen.

Vi VET att det blir snö en gång varje år som ställertill det i trafik o annat.

Men likförbannat så lamslås alla bussar o tåg såfort första flingan börjar falla.

Kan vi inte vara förberedda någon gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir alltid samma sak-år efter år, någonstans tycker jag det har med folkets oerhörda "dumhetsförmåga" att göra, tat lite lugnt så blir allt bra, men inte i Stockholm inte...

Var själv i BAKU i veckan där det var 25+grader och fick se på deras nyheter att det blev lite snökaos härhemma, mellanlandade i RIGA där det också var helvitt i går, huvva-från det ena till det andra liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Här är svinkallt!!! Kronisk frossa trots att jag är inne med stängda fönster. Men så går det när grannhelvetena går till jobbet klockan 7 och lämnar fönstren öppna för vädring. Här drar ju genom olika lägenheter till förbannelse.

Så ligger man där och drönar till 10 på fm och får ont i ryggen och slem på köpet.

Om detta med TIDTABELLER:

Folk klagar på att bussar, spårvagnar och tåg m.m. inte kommer i tid såhär på vinterhalvåret. Är det inte på tiden att vi inser att de inte kommer lika snabbt och ofta på vintern istället. Det tar längre tid helt enkelt.

Dags alltså att göra särskilda VINTERTIDTABELLER (ja, just det!), så slipper alla klaga på att trafiken inte fungerar!

Detta med förväntningar...

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir alltid samma sak-år efter år, någonstans tycker jag det har med folkets oerhörda "dumhetsförmåga" att göra, tat lite lugnt så blir allt bra, men inte i Stockholm inte...

Var själv i BAKU i veckan där det var 25+grader och fick se på deras nyheter att det blev lite snökaos härhemma, mellanlandade i RIGA där det också var helvitt i går, huvva-från det ena till det andra liksom...

Håller med till viss del.

Det va verkligen IS på gatan. Hade svårt att stå rakt utan att hålla i mig i bilen när man väntade på att det skulle röra sig. Och mina nya fina dubbdäck gjorde inte allt för mycket nytta.

MEN! Man får ta det lugnt så går det faktiskt bra oavsett däck. Många (inte alla) stockholmare har svårt att hajja den poängen.

De kör helt enkelt långt över sin egen förmåga och sunda förnuft och ställer till det för alla andra i trafiken. Oavsett vilken årstid/väglag.

Hörde till och med på radion att det va några som blivit däcklösa uppe i stockholm. Dvs att de inte satt på däcken ordentligt och skiten rullar iväg mitt i gatan.

Hehe, vad ska man säga. 😎 attans!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på radion, en kille ringde in och berättade om sin dag. Han hade suttit på en buss vid Gullmarsplan och bussen kunde inte ta sig upp för backen. Den gled(!) bakåt... Då är det fan halt.

Okej om man inte kommer upp för backen pga halka, men när bussen börjar glida bakåt nedför backen, ja då är det banne mig halt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på radion, en kille ringde in och berättade om sin dag. Han hade suttit på en buss vid Gullmarsplan och bussen kunde inte ta sig upp för backen. Den gled(!) bakåt... Då är det fan halt.

Okej om man inte kommer upp för backen pga halka, men när bussen börjar glida bakåt nedför backen, ja då är det banne mig halt!

Haha! 😎😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...