Jump to content
Annons

Overkill

Recommended Posts

Hej!

Har planer på att införskaffa mig en elbas med förstärkare. Var och tittade i musikaffärn idag och visade ett Silvertone-baspaket som fannas i Craftons katalog, tänkte provspela lite. Då sa han att förstärkaren där sög så han visade mig ett annat "hemmagjort" paket.

  • J&D YCP bas
  • Laney Hardcore Max 30W basförstärkare
  • Gigbag
  • Axelband
  • Kabel

Det för 2670 kronor.

Låter det bra? Förstärkaren har utgått ur sortimentet men han hade ett par kvar (förhoppningsvis, han hade inte så bra koll 😠) och jag får den 30W:aren för samma pris som 15W:aren som finns i katalogen (Musikerguiden).

Det kändes bra och så (och framförallt var det kul! 😄), men jag täntke bara kolla så att jag gör ett bra köp?

Tack på förhand, sebastian.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

J&D är ju inte direkt kända för at göra kvalitetsinstrument.. 😠 däremot spelade jag in en demoskiva för en låt med en sån bas o det ljduet jag fick ur den var fan riktigt bra.. har fått väldigt bra kritik för just det!! 😄

laneys stärkare låter sisådär tycker jag.. jag tycker det paketet känns väldig5t amatörmässigt.. och om du vill kunna utvecklas tror jag att en Squier Precision bas.. (fender kopia!!) och ampeg svx eller dylik mjukvaruplugg fungerar tusen ggr bättre!! dessutom är squier snyggare!! 😄

peeeace!

edit: sorry att jag säger det, men jag tycker det är ett rätt så dåligt köp faktiskt!! det funkar för en mellanstadieelev som ska bli rockstjärna o köper musikbörsens första billigaste paket!!!

satsa på lite bättre kvalitet.. du märker det så jädra fort!!!! tyvärr kanske det går åt en tusing mer.. men det är det värt!!! peace!!!!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, det är sådär lite pengar jag känner att jag vill lägga på det just nu, för att testa på lite. Tycker jag det är kul och vill fortsätta och "klättra" så får jag ju bara köpa nytt! Borde det inte vara det bästa?

jag säger inte HUR du ska göra.. 😄

bar hur jag tycker du ska göra.. 😠

det funkar definitivt.. men betänk också andrahandsvärdet ifall du tänker sälja vidare. inte så mkt faktiskt!!!!

men gillar du det.. go for it!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som hindrar mig att utvecklas på denna basen/förstärkaren?

oftast är J&D brothers bara måndagsex.. jag har spelat på typ tio-15 olika instrument..flera av samma modell.. oftast är et ingen ton i kroppen, halsen känns klumpig och obekväm.. o betänk då att jag gillar tjocka o runda halsar!!

samt att stallen känns som billigt skräp..!! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligare att öva på bra instrument = Man övar mera = Man blir bättre...

Om du har bra instrument har du högre odds att bli en duktig instrumentalist. Sen finns det säkert folk som har blivit sjukt bra utan bra instrument, men såhär funkar jag i alla fall 🙂

.Viktor

ja me.. 😉

men det har funnits perioder då man spelat på skitdåliga trumset med dassiga skinn som låter bajs o övat som fan, sen satt sig vid ett bajsbra kitt o spelat som en gud.. iofs vad man själv tuycker.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

RÅkar man hitta en bra J&D så är ju det prisvärt. Gjorde så med min elgura 🙁

Grejen är ju att jag inte vet riktigt vad som är bra 😛

Den kändes ju bra, skön och så. Och då var den inte ens justerad elelr nått sånt, bara rätt upp ur paketet och stämd 😎 Den lät ju som en bas också 😄

Sen är dte ju faktiskt bara 2600 kronor, det är ju inte hela världen ifall jag inte trivs med basen. Det är ju snart julafton och födelsedag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med att köpa ett dåligt instrument är att det inte blir roligt att spela och öva - och då riskerar man att bli uttråkad och lägga ner det hela. Köper man ett bra instrument som är roligt att spela på och som man går runt och längtar efter att få ta sig en svängom med är det värt pengarna. Det är mycket viktigare att instrumentet är roligt att spela på och gör en sugen på att lira, snarare än att ljudet är perfekt. Tycker jag.

Gå till musikaffären och testa en J&D-bas, testa en som kostar dubbelt så mycket och en bas som kostar tio gånger så mycket. Vad är skillnaden? Motiverar ljudskillnaden priset? Är det roligare och enklare att spela på de dyrare instrumenten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle testa en cort om du vill ha en billig bas. Jag hade en Cort bas som jag var jättenöjd med i flera år. Bytte upp mig enkom för att jag ville ha en femma.

Leta beggade cort basar. Jag skulle aldrig köpa ett instrument som det stod J&B alla jag testat som barn har köpt ( eller föräldrar till barn ) har jag tyckt var dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med att köpa ett dåligt instrument är att det inte blir roligt att spela och öva - och då riskerar man att bli uttråkad och lägga ner det hela. Köper man ett bra instrument som är roligt att spela på och som man går runt och längtar efter att få ta sig en svängom med är det värt pengarna. Det är mycket viktigare att instrumentet är roligt att spela på och gör en sugen på att lira, snarare än att ljudet är perfekt. Tycker jag.

Hm. Typ som jag skrev här menar du!? 🙁

Puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med att köpa ett dåligt instrument är att det inte blir roligt att spela och öva - och då riskerar man att bli uttråkad och lägga ner det hela. Köper man ett bra instrument som är roligt att spela på och som man går runt och längtar efter att få ta sig en svängom med är det värt pengarna. Det är mycket viktigare att instrumentet är roligt att spela på och gör en sugen på att lira, snarare än att ljudet är perfekt. Tycker jag.

Hm. Typ som jag skrev här menar du!? 🙁

Puss

Ja precis. Dock så citerade du ju inte min pay-off.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som hindrar mig att utvecklas på denna basen/förstärkaren?

J&D är som sagt inte några höjdar grejer men det kan kanske kvitta med tanke på det låga priset.

Utvecklas kommer du naturligtvis att göra speciellt om du inte haft någon bas överhuvudtaget tidigare.

Jag har gjort inspelningar med mycket sämre utrustning än den du beskriver med bra resultat och förmodligen hör inte nån vanlig dödlig ickebassist/musiker någon skillnad på J&D & Stingray (nu överdrev jag kanske lite men typ 🥰 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då behöver du definitivt inte en liten basstärkare. Lägg hela summan på basen och vänta med stärkare. Kolla begagnat marknaden också. Man får ofta mycket mer instrument för pengarna där.

Grejen är ju den att det är samma pris på 30W som 15W i butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med att köpa ett dåligt instrument är att det inte blir roligt att spela och öva - och då riskerar man att bli uttråkad och lägga ner det hela. Köper man ett bra instrument som är roligt att spela på och som man går runt och längtar efter att få ta sig en svängom med är det värt pengarna. Det är mycket viktigare att instrumentet är roligt att spela på och gör en sugen på att lira, snarare än att ljudet är perfekt. Tycker jag.

Hm. Typ som jag skrev här menar du!? 😄

Puss

Ja precis. Dock så citerade du ju inte min pay-off.

Nä, iofs. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då behöver du definitivt inte en liten basstärkare. Lägg hela summan på basen och vänta med stärkare. Kolla begagnat marknaden också. Man får ofta mycket mer instrument för pengarna där.

Grejen är ju den att det är samma pris på 30W som 15W i butiken.

Vad jag menade var att om du spela med hörlurar behöver du ingen stärkare alls. Lägg pengarna på en bas till att börja med.

15 eller 30 W är lite sak samma. Det är ganska lite effekt för att förstärka frekvenser kring (och under) 100 Hz. Du kommer definitivt att behöva kraftigare prylar när/om du börjar repa med ban, spela live osv.

Ska du spela in med basen funkar det bra att lajna genom mickförstärkare eller mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då behöver du definitivt inte en liten basstärkare. Lägg hela summan på basen och vänta med stärkare. Kolla begagnat marknaden också. Man får ofta mycket mer instrument för pengarna där.

Grejen är ju den att det är samma pris på 30W som 15W i butiken.

Vad jag menade var att om du spela med hörlurar behöver du ingen stärkare alls. Lägg pengarna på en bas till att börja med.

15 eller 30 W är lite sak samma. Det är ganska lite effekt för att förstärka frekvenser kring (och under) 100 Hz. Du kommer definitivt att behöva kraftigare prylar när/om du börjar repa med ban, spela live osv.

Ska du spela in med basen funkar det bra att lajna genom mickförstärkare eller mixerbord.

I replokalen har vi en fet basförstärkare redan, så om jag får byta (upp? 🥰) mig från trummis till basist så är det bara att plugga in den där. Om jag ska spela hemma utan stärkare då, är det bara att liksom strunta i att plugga in den nånstans och bara spela då alltså?

Det där med att spela in, hur funbkar det och vad kostar de olika sakerna du nämnde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som vanligt: Kolla begagnat.

Man får rätt mycket bas för lite pengar om man letar lite, så det behöver inte vara så jeffla dyrt. Jag köpte en beg Ibanez GSR200 för 2000kr till grabben. En bra bas som man inte behöver växa ur.

Edit: För hemmaträning i soffan, så tycker jag faktiskt att det är vettigt med en "billig 10wattare" oxå. Det låter inte bra, men det låter. Eller; man får väl en billig simulator (typ billighetsvariant av V-amp?) för under 1000lappen idag?

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska spela hemma utan stärkare då, är det bara att liksom strunta i att plugga in den nånstans och bara spela då alltså?

Det där med att spela in, hur funbkar det och vad kostar de olika sakerna du nämnde?

Missuppfattning från min sida. Jag utgick från att du hade någon form av inspelningsutrustning (eftersom det här är ett forum för musikinspelning).

Ska du lira med hörlurar hemma kanske en Pod av nåt slag skulle funka? Har för mig att Behringer har någon billig modell för basar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska spela hemma utan stärkare då, är det bara att liksom strunta i att plugga in den nånstans och bara spela då alltså?

Det där med att spela in, hur funbkar det och vad kostar de olika sakerna du nämnde?

Missuppfattning från min sida. Jag utgick från att du hade någon form av inspelningsutrustning (eftersom det här är ett forum för musikinspelning).

Hehe 😄 Jag har inte kommit så långt än... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Behringer har någon billig modell för basar.

Bass V-Amp

men den låter piss!! 🙂

skaffa en rörpreamp, typ Art, VTB1 etc, det räcker fanimej!! 😆

sen in i datorn, sen ut i lurarna!!!

har spelat in en demo med ett band genom en sån.. låter större än vad den är.. 😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...