Jump to content
Annons

Overkill

Recommended Posts

Annons

HÄR finns ett exempel där basen har körts in genom en Studio Projects VTB-1.

Inspelningen är från en Sverige-träff med VST-forum, där alla som kände för det, fick vara med och sjunga. Det var alltså bara på kul - och mångas insats blev till i pausen mellan några öl, med allt vad det innebär... 😆 Det förekommer både bättre och sämre sånginsatser - men det behöver du ju inte fästa så stor vikt vid, eftersom det var basen du ville höra... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Studio Proj VBT1 du menar då? Har du något ljudexempel kvar så lyssnar gärna jag... 😆

jag kan försöka leta upp dom.. 😆

mycket av mina gamla inspelningar ligger på div. cdskivor o ext diskar.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för exemplet, Claes. Det lät väl ok inte minst med tanke på öl osv. 😱

IDF; akta så inte dina musikgrejor ligger o blir avmagnetiserade!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha det bästa och smidigaste basstärkaren tycker jag du ska köpa en Sansamp Bassdriver DI (gärna den programmerbara som finns på 4sound). Jag kör den ihop med en billig Ibanez Elbas Tr-bass som jag köpte för 2000:-.

Sansampen ger betydligt roligare och ljud än de flesta andra billiga burkar på marknaden samt att du slipper släpa på värsta basriggen på spelningar och framförallt är den oumbärlig vid inspelning.

J&D basar och gitarrer ger jag inte mycket för...verkligen usla mickar, kassa stämskruvar o dålig lack, kall lödning är bara förnamnet vad gäller elektroniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag var inne i malmö idag för att leta reda på en basjävel som duger att spela in o lattja lite med! Jag hamnade på hipro musik och hittade där en squire, en J&D, och ett antal äkta Jazz och Precision basar. Squiren låg på ca 2500, J&D på 1500 och de riktiga fenderna på typ 11-12000. Lite prisskillnad alltså. 😱

Hursomhelst. Jag pluggade in squiren i en Ashdown Five Fifteen 100 W förstärkare och testade hur den lät i olika register. Den var OK men inge vidare kul plus att den skorrade vid 10 bandet o en bit uppåt.

Sedan testade jag J&D basen.. Inga stora förväntningar, jag menar 1500 spänn..

Men vafals! Den lät ju riktigt fylligt. Bra botten och skön hals. inte det bästa bassoundet man har hört men helt ok för den prisklassen minst sagt! Riktigt bra intonerad också (alltså den stämde över hela halsen mellan alla strängar, något som inte squiren gjorde). Hmm.. vad ska man tro om detta..

Jag bestämde mig för att jämföra den absolut billigaste (J&D) med den absolut dyraste (en fender Jazz bass special editon blablabla för 14500) Jag pluggade in fendern, o visst är det kvalitet! Riktigt skön hals och grym ton. Även i en medioker förstärkare. In med J&D. Fan den håller rätt bra ändå. Den blir ju kickad riktigt hårt av fendern MEN!! Det är INTE 13000 kronors skillnad.

Sammanfattningsvis kan jag alltså säga att

- en J&D bas mkt väl kan hålla måttet men man ska ha tur eftersom det beror mkt exemplaret.

- förstärkaren är en stor del i det hela, precis som så mkt annat. Vad är det för mening med att ha en Neumann mic om man har en sammic preamp för 350 spänn liksom.

Om man har råd med en riktig fender! Grattis! Men har man tålamod så kan man hitta en lågbudget bas som J&D som funkar alldeles utärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du bestämmer dig för en Squier, se till att inte ta en affinity eller vad de heter bara, kör på standard-serien. Jag upplever iaf att de är enormt mycket bättre och de är bara några hundralappar dyrare.

Testade en squier standard j-bas, och den är grymt skön! Det ex jag provade var iaf väldigt bra inställd vad gäller stränghöjd, intonation osv, men det kan de ju ha fixat i affären förstås(jag syftar på inlägget tidigare där Squierbasar påstods vara ointonerade när de kommer från fabriken)!

Har visserligen bara provat en riktig fender lite grann, men jag tyckte inte det var nån jättestor skillnad på denna och ett original alltså. De ligger strax över 2000 kr på Thomann.de. Fan, nu blir jag själv lite sugen på en sån här 😛😲

Link to comment
Dela på andra sajter

jo.. begagnat e alltid trevligt.. men då ska man ha ännu mer tur!

Jag var inne o kollade på www.music123.com igår och där kan man beställa en fender standard jazz bass för 450 dollar. det är ungefär 3200 kronor.

Frakt till sverige kostar ungefär 200 kronor. De e ju som en lite dyrare squire här hemma. Det känns som om det finns en hake dock. Jag har inte sett den än, men ni kanske vet?

Tillkommer det skatt o grejer så det ändå blir lika dyrt som i sverige eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo.. begagnat e alltid trevligt.. men då ska man ha ännu mer tur!

Jag var inne o kollade på www.music123.com igår och där kan man beställa en fender standard jazz bass för 450 dollar. det är ungefär 3200 kronor.

Frakt till sverige kostar ungefär 200 kronor. De e ju som en lite dyrare squire här hemma. Det känns som om det finns en hake dock. Jag har inte sett den än, men ni kanske vet?

Tillkommer det skatt o grejer så det ändå blir lika dyrt som i sverige eller?

Momsen (25%) samt att de oftast inte skickar till Sverige är väl halken 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Sork-Bas (oregistrerad)
Du borde definitivt satsa på begagnat. Det blir mycket mer för pengarna

jo begagnad är nog bra i många avseenden men vill bara kommentera att en mexico jazz bass går på typ 5-6 tusen ny 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite sugen på denna squier jazzbass jag hitta på thoman.

Lönn hals och kropp. duncan något mickar... 2900 kostar den plus frakt.

Kan de va nåt att satsa på?

196499.jpg

jävlar i min låda..

varsin jari?? 🙂

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...