Jump to content
Annons

Vad menas med detta?


91:an

Recommended Posts

Annons
Vad är det för länk som hamnat i mina inlägg? Hur kommer såna dit, och hur får man bort dem?

Skumt. 😄

Du redigerar det i din profil: Tror det heter "Redigera Signatur".

Tack upplysningen, nu är det gjort! Helt obegripligt hur sån reklam, eller reklam över huvudtaget kan smyga sej in i signaturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt lösenord. Kontakta Olsberg. Kanske finns det loggar som kan styrka att det är någon som tagit sig in på kontot den vägen. Hoppas verkligen att det är så, annars lär det dyka upp konstiga signaturer på fler användare.

Kör du något antivirusprogram? Något spyware kan ju kanske vara inblandat.

förtydligande editering: jag menar alltså att någon kanske fått tag i dina inloggningsuppgifter, och ändrat din signatur. Dessa uppgifter kan läcka ut exempelvis genom spyware som läser av vad man skriver på datorn. Eller om man valt ett dåligt lösenord.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, gick just in och kollade mina signaturinställningar för skojs skull. Mycket riktigt fanns där något som jag definitivt inte har lagt in. En textlänk: xxx.way2.xxxx

Nu är den borta. Får se om detta blir ett återkommande problem. Kan väl tillägga att ingen annan har tillgång till den här datorn och att jag har ganska god koll på säkerhet.

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att fler drabbats, bonzo. Annars har jag Norton Antivirus och har aldrig drabbats av virus och datorn står hemma i mitt arbetsrum så ingen i familjen använder den heller. Att någon skulle sitta och gissa lösenord för att kunna skriva in smygreklam eller länkar låter inte särskilt troligt så det hela är för mej ett mysterium 😲 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu sökt igenom hela databasen efter liknande innehåll i signaturen och fann två förekomster till, alltså totalt tre. Dessa signaturer är borttagna.

Detta beror med största sannolikhet på att någon har gissat sig till lösenorden och att de således är för "enkla". I och med forumets storlek, är det också mer intressant att marknadsföra sig på. Det är alltså lite upp till varje medlem att skydda sig genom att ha ett hyggligt svårt lösenord.

Lösenord bör alltid innehålla minst åtta (8) tecken och gärna med både gemener och versaler (små och stora bokstäver) samt några siffror och helst även någon symbol. Med autoinloggning till forumet så behöver man ju ändå inte skriva in lösenordet mer än en gång.

Lite överkurs: Naturligtvis borde inloggning ske över krypterad linje, detta är inget som stöds idag men som kommer relativt snart.

Om liknande händer igen, skicka mig gärna ett PM direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu sökt igenom hela databasen efter liknande innehåll i signaturen och fann två förekomster till, alltså totalt tre. Dessa signaturer är borttagna.

Var dessa med identisk text? För t ex här:

https://www.studio.se/index.php?showuser=6639

är något som ser snarlikt ut, fast reklam för något helt annat. Jag vet förstås inte om det är användaren själv som lagt in det eller inte, men med tanke på att det är på engelska och skrivet som det är skrivet så känns det som att det kanske är spam det med...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope, det där känner jag igen. Det är DJ-sounds egenhändigt ihopsnickrade signatur.

Är du säker eller är det en gissning? (vill hitta alla tänkbara signaturstöljder, hittills totalt tre) Mvh,

EDIT: Hittade tre signaturer till med hjälp av 91:an - tack! Förhoppningsvis är det bara 6 signaturer som är påverkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt, I själva verket är det jag som har kodat den och han som har designat den. Ska integrera denna i en upload tjänst som är på G. Vilket kommer leda till en aningen mindre länk. 😉.

Vad det gäller hacking på forumet, tor jag inte riktigt på att folk har gissat riktigt. Kankse har de fått tag i autologg filer (Kakor). Kolla era datorer efter spyware med fle program än tex. Norton. Det hittar inte alla spywares. Vore ju syn om fler fick sina signaturer ändrade.

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...