Jump to content
Annons

Alternativ på preamps


HoboRec

Recommended Posts

Har ett M-audio Project Mix sedan innan med en extra Behringer 8-kanalig preamp med lightpipe till m-audion. Nu är planerna att byta upp sig lite. Jag har tre alternativ/förslag och skulle behöva få lite bedömningar och komentarer på dom.

Förlag 1:

Focusrite Octopre LE

Förslag 2:

Mackie Onyx 800R

Förslag 3:

Line Audio OMP + Alesis AI3

Vilket tror ni är bästa alternativet. Det spelas mest in hårdare genrer av musik i studion där det ska användas, om det har någon betydelse. Och mikrofonerna som används mest är Shure SM57or/SM58or, AKG D112 och AKG C2000B.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
har hört att onyx-preamparna ska vara kanon.

Japp! Onyx 800R kan jag gå i god för i alla fall... Bra headroom, transparent sound (färgar inget) Vissa tycker att Onyx låter tråkigt, antagligen för att dom inte färgar ljudet så mycket. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

har hört att onyx-preamparna ska vara kanon.

Japp! Onyx 800R kan jag gå i god för i alla fall... Bra headroom, transparent sound (färgar inget) Vissa tycker att Onyx låter tråkigt, antagligen för att dom inte färgar ljudet så mycket. 😄

Men det är inget ljudkort i 800R? är det samma preamps i den som i 400F? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är inget ljudkort i 800R? är det samma preamps i den som i 400F? 😉

Näe det är inget ljudkort.. Jag har kört med ADAT mot ett RME ljukort. Och preampsen är samma i 800R och 400F fast 400F kan man säga är ett ljudkort då.. Den ansluts ju med Firewire. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det lutar väl åt onyx då, Jag var sugen på Focusriten först, men sen såg jag att den har fått mycket kritik på olika forum. Men å andra sidan så har den fått bra recensioner i tidningar. Vad kan förklaringen till det vara?

Redigerat av Fnulf
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ingen erfarenhet av dom andra, men köp inte focusriten. Om du får tag på en som fungerar någorlunda överhuvudtaget, så låter den inte bra iallafall. Vi har över 10 stycken sådana på skolan, och det är inte många av dom som fungerar som det är tänkt. Sprakar och knastrar om man ens får någon signal från dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är inget ljudkort i 800R? är det samma preamps i den som i 400F?  😠

Näe det är inget ljudkort.. Jag har kört med ADAT mot ett RME ljukort. Och preampsen är samma i 800R och 400F fast 400F kan man säga är ett ljudkort då.. Den ansluts ju med Firewire. 😎

Men varför skiljer dom sig så mycket i prisklass? Visst det är dubbelt så många preamps, men o andra sidan är det ju firewire på 400F. Är det samma typ av ljudkort som man kan köpa till onyx-mixrarna? (ljudkortet som sitter i 400F, dåva 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkas skita sig med Onyxen... skit, när man trodde att man skulle få något bra för en bra peng. Aja, så är det med det.

Så nu är det väl alternativen Focusrite Octopre LE eller Line Audio + AI3 som gäller. Sen funderade jag på M-audios Octane.

Men jag har hört mycket gott om Line Audion... frågan är bara om Alesisen är tillräckligt bra för att hålla upp den kvallitén?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp bara inte Octopren har hört massa skit om den och råkat ut för det också.

Kopplade in våran backingtrack via en Octopre LE och allt funkade som det skulle tills det helt plötsligt började brusa så mycket att det va löjligt. Som tur är uppkom bruset i en paus (hade det kommit i showen hade hälften av publiken förlorat hörseln)

Så ingen Octopre om jag får bestämma.

Line Audio är som sagt bra men kolla med dom när deras egna omvandlare kommer till sina produkter som både blir smidigare/billigare och antagligen bättre än Line Audio + AI3

Octanen verkar vara en bra produkt men där har jag ingen erfarenhet så kan inte uttala mig där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focus R är inga dåliga prylar.. Bra anala.. Förlåt analoga komponenter.. Men de digitala prylarna kanske inte synkar så bra alla gånger. Jag undrar varför det sket sig med Onyx 800R för dig ??? Ska väl inte vara nåt problem att få tag i inte vad jag vet? 😉 Men har du nåt ADAT interface att koppla ihop med då?.. Du behöver inet synka om du bara använder en Onyx 800R.. Men använder du 2 (som jag gör) så använd RME interfacets klocka som master.. Det är superstabilt och minemalt med bitfel.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte så lyckat eftersom det är ett ljudkort och ingen preamp med ADAT ut

"The 8pre provides eight microphone/instrument preamps with pristine 96kHz analog recording and playback, combined with 8 channels of ADAT optical digital I/O"

[...]

"When it is not connected to a computer via FireWire, the 8pre functions as an eight-channel analog to digital (optical) converter"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald:

Jag har ju ett m-audio project mix som jag ska koppla den till. Vad spelar det för roll vilken man sätter som master då? Går det inte bättre om man kör med worldclocken kanske, om det nu är det som brukar krångla med synken alltså? Jag har faktiskt haft lite strul med små knäppar och knaster i Behringern som jag haft nu, kan det vara att det är fel master eller något annat synkfel då?

Onyxen sket sig för att jag skulle fått en begad ganska billigt. Ny kostar den ett par lappar över min budget. Jag hade hoppats på att få tag i något för mellan sju och åtta, men det kanske får till att gå upp åt tio ändå. Om det ska bli någon skillnad från Beheringer preampen som jag har haft provisoriskt.

Polpotkin:

Ska ta och kolla på den där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter konstigt det där med alla problem med Focusrite Octopre LE. LE-modellen har jag ingen erfarenhet av med jag kör med den stora Octopre:n och den har funkat klanderfritt. Den ligger som synkmaster till min Digirack 002. Jag var också inne på LineAudios innan men var som du osäker på om Alesis AI3 gjorde jobbet då den nu har ett antal år på nacken. Det har ju varit på gång ett ADAT-kort till LineAudio preamp ett tag nu så kolla med Roger ifall det är på G snart.

Vad jag hört om M-audio Octane är att de preamparna är högst mediokra.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men om det nu skulle bli så att jag köper en Fucusrite så är det ju ändå garanti på den, så skulle den vara helt fucked up så får de ju se till at fixa problemet.

Polptikin: Jag kollade på den där motun, men jag funderar på hur mycket preamps man får för pengarna där, i och med att det är en ljudkort också. Känns som att betala för en bit jag inte kommer att använda och då borde man ju få något bättre för samma pris som bara är preamp och adat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...