Jump to content
Annons

Klappa takten!


KillwithSkill

Recommended Posts

Alla, eller dom flesta här på forumet och för övrigt alla andra musiker tänker och känner att det ska vara två fyra klapp om man ska klappa med i en låt på en konsert exempelvis. Men när man ser typ Skallgång på skamsen eller Så kunde det ha låta, Digilojj eller liveklipp från Räppsådy in råkk eller vad det nu må vara, så klappar ALLA på en & tre. I mina öron så låter det helt förjävligt. På varje klapp då, så får jag känslan att låten stoppar, att det stannar av. Det svänger inte ett skit. Och det slog mig att det verkar bara vara här i Norden och en del i europa som det klappas i baktakt. Har snackat med en del amerikaner/engelsmän och dom undrar ju varför vi klappar "fel". Jag kan inget annat säga än att hålla med. Sen kan man ju ifrågasätta om det är rätt eller fel. Det handlar väl om tycke å smak. Men dom som inte spelar musik(dom flesta), klappar fel.

Men som i staterna så klappar publiken rätt på en gång. Dom känner pulsen direkt och kör på två fyra.

Har det med att slavarna kom med sin klagsång, bluesen och visade då vart svänget sitter? Och att vi Nordbor började med folkmusik där det var tretakt som gällde och där sitter väl svänget (om det nu finns nåt) på ettan.

Varför klappar vi "fel" 😲

Sen har vi ju spanjorerna, dom kan fan klappa!

Klappar ju röven av alla :rolleyes:

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

.. till en annan grej: schwung!

Typ träskoschwung, raaOOm-pa-pa

Som oxdragarvisan och så..

du ska höra kineser försöka spela den! :rolleyes:

Schwung, bra ord förresten. ah, det är göttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. till en annan grej: schwung!

Typ träskoschwung, raaOOm-pa-pa

Som oxdragarvisan och så..

du ska höra kineser försöka spela den! :rolleyes:

Schwung, bra ord förresten. ah, det är göttigt.

Nu har jag googlat på både oxdragarvisan och träskoschwung, men jag kan inte hitta något. Vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Pluffos exempel har inget med scwung att göra.

Testa international harvester: kukpolska istället, för lite schwung

EDIT: Hur han ni INTE VETA?

okej, följ det här steg för steg:

knyt båda nävarna men fäll ut tummarna. Peka med armbågarna sidledes utåt från kroppen och flaxa med armbågarna inåt, som en fågel. Skaffa underbett, Böj på knäna och stampa med hälarna.

Gör det, på riktigt, så är jag säker på att ni förstår vad jag menar.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
För att återgå till klappatakten-temat, så tycker jag också det är otroligt svennigt med 1, 3 klapp. blä.

Håll käften, det är skitcoolt att klappa sådär.

Lyssna på det här, försök klappa 2-4 och var cool:

http://www.youtube.com/watch?v=C1MB1GO0XQs

Testa sen 1-3 och du är en i gänget, fattar du nu?

Schwung

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag tänkt ganska mycket på faktiskt! Jag håller med om att det i mycket musik blir en väldigt oskön känsla om man klappar på "fel" sätt. Bland några i min gymnasieklass så var det typ ett stående skämt att som kommentar för att något som spelades lät lite väl "senilt" så klappade alla på ettan och trean.

Jag tror det till stor del är en fråga om taktart. "Modern" musik, dvs sen rockenrollens födelse typ eller nånstans där, går oftast i en form av fyrtakt som har väldigt tydliga markeringar på tvåan och fyran. Det ger ett slags stomp som gör musiken dansvänlig. Tänk 4x4discotrummor, det är ju på nåt sätt den mest renodlade varianten av detta, och det blir ju väldigt dansvänligt.

Men i äldre musik, dvs ursprungligen folkmusik antar jag, så är det oftast tvåtakt eller tretakt som gäller, och där låter det väldigt konstigt att markera i baktakt. Och även om t ex större delen av modern dansbands- och schlager- och psalmmusik går i fyrtakt (eller gör den det? hmm) så lever kanske det "tänket" kvar, och det blir naturligt att klappa med på det "ålderdomliga" sättet.

Men faktum är att jag tror att många "mindre musikaliskt bevandrade" inte tänker så mycket på det öht. Ibland kanske det är lättare att klappa på ettan och trean, om tvåan och fyran är mindre tydliga i musiken. Man klappar där det är lättast att klappa, liksom, och om någon annan redan har börjat klappa på "fel" ställe så hänger man på ändå. Jag har varit med om det när jag har spelat, att hela publiken plötsligt klappar på ettan och trean... med tanke på det jag skrev ovan om min gymnasieklass så känns det nästan som en förolämpning. 😳 Och då är det en publik där genomsnittet förmodligen ligger under 20 iaf, som vi snackar om.

F ö så tycker jag det låter konstigt att det skulle vara annorlunda i t ex USA, eftersom deras folkmusik kommer från våran, och t ex country väldigt ofta går i tvåtakt och det därmed blir naturligast att klappa med på ettan och trean (eller ja, ettan och ettan blir det ju eftersom det är tvåtakt). Om jag inte minns fel så klappar t ex folkmassan i slutet av O brother where art thou? på det äldre sättet, väldigt irriterande. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till klappatakten-temat, så tycker jag också det är otroligt svennigt med 1, 3 klapp. blä.

Håll käften, det är skitcoolt att klappa sådär.

Lyssna på det här, försök klappa 2-4 och var cool:

http://www.youtube.com/watch?v=C1MB1GO0XQs

Testa sen 1-3 och du är en i gänget, fattar du nu?

Schwung

Det där var ju tretakt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här togs upp i musikministeriet på SVT för ett par veckor sen.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55058&a=636553

Programmet finns nog att ladda ner från SVT:s hemsida också.

Nu vill jag ha reda på hur man stampar takten istället, häl eller främre delen? Ska man rent av lyfta på ena foten o tjonga i hela foten på en gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är så insnöade på att amerikanskt är bäst, rätt osv. Offer för kulturimperialism helt enkelt. Ni lyssnar för mycket på trist jänkar rock och r'n'b där virvelkaggen dunkar hysteriska 2-4 så man kräks. Musikaliskt? Sväng? Hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju tretakt.  😳

Skulle bara kolla så att ni var med.

Schysst raffinerat litet skämt ni hade där i gymnasiet, förresten.

gås-anders lillpolska - schwung definerat

Jag vill också kunna kalla mig "fiddler of the realm"!

Yikes, det där lät verkligen crap!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man "bör" klappa beror ju på musiken. Swing - ja tro fan det är 2 och 4. Men inte alltid annars. Latin/Kubansk musik har ju en helt annan klave, samma gäller väl svensk folkmusik också. Anledningen till att många svenskar har problem med svänguppfattningen i afroamerikanskt baserad musik tror jag mycket beror på alla folkvisor vi sjöng och spelade när vi var små. Vi är helt enkelt omedvetet inskolade i något som inte riktigt går i linje med vad som spelas på radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ha reda på hur man stampar takten istället, häl eller främre delen? Ska man rent av lyfta på ena foten o tjonga i hela foten på en gång?

Jag stampar med framändan när jag vill ha "virvel" och med hälen när jag vill ha "bas". Jag gör på liknande sätt med tänderna, vinklar jag käken (fråga inte) och biter ihop, så slår kindtänderna mot varandra och jag får bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare.

Om jag putar med läpparna jättemycket och låter (alltså inte visslar), och styr ljudet genom bihålorna, så låter det som en elgitarr i mitt huvud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ha reda på hur man stampar takten istället, häl eller främre delen? Ska man rent av lyfta på ena foten o tjonga i hela foten på en gång?

Jag stampar med framändan när jag vill ha "virvel" och med hälen när jag vill ha "bas". Jag gör på liknande sätt med tänderna, vinklar jag käken (fråga inte) och biter ihop, så slår kindtänderna mot varandra och jag får bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare.

Om jag putar med läpparna jättemycket och låter (alltså inte visslar), och styr ljudet genom bihålorna, så låter det som en elgitarr i mitt huvud.

haha! Jag kommer på mig själv underdela med tänderna ibland. Måste se helt knäppt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ha reda på hur man stampar takten istället, häl eller främre delen? Ska man rent av lyfta på ena foten o tjonga i hela foten på en gång?

Jag stampar med framändan när jag vill ha "virvel" och med hälen när jag vill ha "bas". Jag gör på liknande sätt med tänderna, vinklar jag käken (fråga inte) och biter ihop, så slår kindtänderna mot varandra och jag får bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare.

Om jag putar med läpparna jättemycket och låter (alltså inte visslar), och styr ljudet genom bihålorna, så låter det som en elgitarr i mitt huvud.

😳

Jag fyller ut mellan bas- och virvelkagge med sextondelar genom att smäcka ihop käken fram och tillbaka på nåt vis. Auotch. Tandläkaren sa nåt sist om att min emalj hade slitits onormalt mycket för min ålder.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fyller ut mellan bas- och virvelkagge med sextondelar genom att smäcka ihop käken fram och tillbaka på nåt vis. Auotch. Tandläkaren sa nåt sist om att min emalj hade slitits onormalt mycket för min ålder.....

Så gör jag också, typ som att knissla tänderna fast utan gnissel. Det svänger ordentligt ibland 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Så gör jag också, typ som att knissla tänderna fast utan gnissel. Det svänger ordentligt ibland  😄

Har du också ett "extra-ljud" upp i gommen på nåt sätt. Tror den dubblar baskaggen :-)

haha, ja! det låter när kindtänderna lämnar varandra 😆 . Du vet inget sätt man kan få till någon slags cymbal eller så? det är nog det enda som fattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Jag trodde jag var ensam i hela världen om att spela trummor med tänderna. Va coolt.

Jag har en virvel genom att slå ihop tänderna vanligt. Sen har jag flera baskaggar/pukor på flera ställen, en på kindtanden och en på varje "främre hörntand". Genom att röra underkäken fram och tillbaka i sidled så får jag till värsta dubbeltrampet! Hihat och cymbaler får jag till genom att stöta ut och in luft genom näsan.

Vi borde starta en klubb! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Jag trodde jag var ensam i hela världen om att spela trummor med tänderna. Va coolt.

Jag har en virvel genom att slå ihop tänderna vanligt. Sen har jag flera baskaggar/pukor på flera ställen, en på kindtanden och en på varje "främre hörntand". Genom att röra underkäken fram och tillbaka i sidled så får jag till värsta dubbeltrampet! Hihat och cymbaler får jag till genom att stöta ut och in luft genom näsan.

Vi borde starta en klubb! 😆

Kaffekask?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man "bör" klappa beror ju på musiken. Swing - ja tro fan det är 2 och 4. Men inte alltid annars. Latin/Kubansk musik har ju en helt annan klave, samma gäller väl svensk folkmusik också. Anledningen till att många svenskar har problem med svänguppfattningen i afroamerikanskt baserad musik tror jag mycket beror på alla folkvisor vi sjöng och spelade när vi var små. Vi är helt enkelt omedvetet inskolade i något som inte riktigt går i linje med vad som spelas på radio.

För att inte snacka om Afrika. Enligt Eva (schysst tjej för övrigt) så spelar man inte helt sällan kastanjetter på 2å, 3å och 4å (alltså åttondelen efter 2, 3 och 4) i Ghana. Försök att klappa det till en vanlig poplåt! 😆 Tar ett tag innan man får in det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...