Jump to content
Annons

Klappa takten!


KillwithSkill

Recommended Posts

Själv så gör jag trummor med lårmusklerna (eller helt enkelt dra ihop senorna där i knävecket). Vänster senor är vänster hand samt vänster ben. höger senor är motsvarar andra sidan. Funkar precis likadant fast med skinkorna. Skillnaden mellan kaggen och hihathanden är då att kaggen är en starkare muskelsammandragning.

(jo jag har analyserat detta rätt mkt då man som trummis måste komma på sett at kunna spela utan att störa omgivningen med slag på bord samt golv).

Annars så stampar jag med tårna, "heel upp" i trummtermer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
-"Klappa på virveltrumman, din idiot!" brukar jag föreslå när någon främling klappar på 1 och 3.

😄 - Jadu, virveltrumman håller jag mig till. Senast jag vart på konsert klappade mer än hälften på varje takt slag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

-"Klappa på virveltrumman, din idiot!" brukar jag föreslå när någon främling klappar på 1 och 3.

🙂 - Jadu, virveltrumman håller jag mig till. Senast jag vart på konsert klappade mer än hälften på varje takt slag. 😄

Jamen att klappa på varje funkar också bra. Dock är det nog rätt så jobbigt vid högre tempon 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju tretakt.  🙂

Skulle bara kolla så att ni var med.

Schysst raffinerat litet skämt ni hade där i gymnasiet, förresten.

gås-anders lillpolska - schwung definerat

Jag vill också kunna kalla mig "fiddler of the realm"!

Sedärja, Maxmaxmax, nu börjar vi vara inne på hardcore-kickass-instrument 😉

Kan bara för er, som har intresseblocket framme, berätta att det där instrumentet är en s.k. Silverbasharpa, utvecklades under slutet av 1700-talet, och var den regerande nyckelharpan ända fram till ungefär 1920... då Kom den "moderna" kromatiska modellen. Den typ som är med på filmen är ganska begränsad i tonarterna.. Man lirade mest i C, G och F, då man har en C-, och G-bordun (ständigt medljudande) som ligger och "brummar med"... f.ö. ett instrument som låter skitsnyggt om man renstämmer det, men då får man bieffekten att det nästan bara funkar i Cdur, men klingar förjädrigt snyggt!... Nu bör det tilläggas att folk som spelar dessa äldre nyckelharpor, har en tendens att inte vara så toknoga med stämning 🙂 . Samt att domdär instrumenten låter ganska raspigt.

Man får dock ha i åtanke att det inte var ett konsertinstrument, det skulle liras till dans och då var inte finliret det viktiga, det var rytmiseringarna och att man hade en stadig puls i musiken som skulle fram... (hmm... alltså inte så långt ifrån idéen med rave å disco?? 😆)

Ja, som ni kanske förstår så har jag ett visst intresse i nyckelharpor, så äre mer frågor, shoot!

Sen så är Gås-Anders lillpolska, en bondpolska, man markerar alla tre taktslagen ungefär lika mycket, dock något mer på 1 och 3.

Å ni som åker förbi E4:an vid Björklinge k:a, där står det en staty av en spelman med en fiol i näven. Det är Gås-Anders. Det betyder otur att inte hälsa på statyn när man åker förbi!!!

Sådärja, då har man fyllt på vidskeplighets-kontot för vissa...

Höres!

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tror det går djupare än så. Ända in i den svenska folksjälen. Schwungen håller jag med om men klappandet känns som att det finns i avgrunden av ens uppväxt. Hylands hörna, en totalt omusikalisk Hyland som la la la la la la la la lala la laaaa klappar i baktakt. Publiken bestäende av glada tanter med hatt och farbröder med äppelknyckarbyxor klappar med ett och tre och ett och tre. Därefter tas traditionen över av Bosse larsson med sina program om gammeldans. Mer osvänging dans får man väl nästan leta efter eller...? Slänghambo var väl rätt erotiskt annars, tänker jag mig. Drängar och pigor som samlades i en lada och sexade loss till snoa och hambo till de fick näsblod.

Mycket lite att göra med Bosses urvattanade version

en horibel minnesbild till.

Ett ex visade sin bröllopsvideo. De hade hyrt in en Dragspelare som spelade "kaffe kaffe kaffe konjak och likör" Alla satt ner runt ett bord och klappade ett och tre och ett och tre. Gissa om jag var glad att vi hade gjort slut och att det inte var jag som gifte mig.

Kanske har det med musiken att göra? Den svenska averotiserade folkmusiken som blivit elektroniska dragspel som gränsar till dansbandsmusik parat med något slags försök att göra jazzmusik i trio i teve som skall anpassas till det ljumma svenska tevetvåtittandet.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Väsen hade inte schwung för fem spänn. Tyckte gubben i mitt exempel spöade dem. Väsen var för ordentliga.

Umemagnus: Är det stört omöjligt att få tag på en silverbasharpa? Tyckte det lät underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

-"Klappa på virveltrumman, din idiot!" brukar jag föreslå när någon främling klappar på 1 och 3.

😆 - Jadu, virveltrumman håller jag mig till. Senast jag vart på konsert klappade mer än hälften på varje takt slag. 🙂

Jamen att klappa på varje funkar också bra. Dock är det nog rätt så jobbigt vid högre tempon 🙂

Det vet jag, men hur många klapp blir det på en 3 timmars konsert? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Väsen hade inte schwung för fem spänn. Tyckte gubben i mitt exempel spöade dem. Väsen var för ordentliga.

Umemagnus: Är det stört omöjligt att få tag på en silverbasharpa? Tyckte det lät underbart.

nope, det finns både om man vill beställa nytt, eller att ragga upp nån "gammal hagga"... För att undvika hundra timmar justering och ev. renovering kanske ett nyare exemplar är bättre... (Leif, som lirar på filmen, säljer en hel del nyckelharpor i olika sort... Om du är intresserad, så PM:a mig, så fortsätter vi diskussionen där 🙂

EDIT;

Att vi svenskar klappar 1-3, beror nog till stor del (som kanske sagts tidigare) på grund av traditionerna, med 3/4-dels musik.. Många barnramsor/sånger och en hel hög julsånger, är ju polskor och dyligt... Så vi får 3/4:an (med 1-3-klappet) med oss i modersmjölken... men det är min teori..

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför heter det förresten virveltrumma? Eller för all del, varför heter det trumvirvel? Var det någon i trummans barndom som spände fast den på magen och toksnurrade medan han slog på den?

Bra fråga... jo men trumvirvel kan man väl förstå? Den låter ju lite som en virvelvind... kanske. 🙂

Eller så är det att trådarna i sejarmattan liksom är virvliga... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Var är det svänget uppstår? På något sätt hör man om det svänger eller inte, men jag har

i alla fall mycket svårt att förklara varför, I min teoretiska värld så är 1,2,3,4 precis lika långa,

så svänget måste in i takterna och inte takternas start. Tex virvel och kagge blir inte något

sväng. Lite dubbelslag så kan det bli sväng, men då är vi "utanför" taktslagen.

Men hur ser svänget ut i linjär tid? Är tvån länge än ettan?

Link to comment
Dela på andra sajter

... I min teoretiska värld så är 1,2,3,4 precis lika långa...

Det beror nog på vilken musikstil som man pratar om... Inom folkmusiken finns det en lång rad exempel på, hur taktslagen är assymetriska, inte lika långa.. T ex, en polska (som vanligtvis har taktarten 3/4) men spelas i vissa delar av landet, 2/16+4/16+3/16 (1:a taltslaget kortast, 2:a taktslaget dubbelt så långt, och 3:e taktslaget, mittemellan) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...