Jump to content
Annons

Hur/när lämna komposition och övergå i mixning?


Crownfield

Recommended Posts

Hej!

Jag har suttit och sökt runt här på formet, kollat i mixologin som jag fått genom prenumerationen på Studio osv. Men jag blir ändå inte helt klok på detta; vad är "bästa" (?) tillvägagångssättet för att mixa? Alltså, svaret på den frågan är ju naturligtvis oändligt långt och varierar häftigt från person till person. Men i korta ordalag, hur gör ni om ni både är kompisitor och producent/mixare?

I mitt fall skriver jag min egen musik som jag sen spelar in, pillar med arret (dvs jag kombinerar ofta inspelade gitarrspår med MIDIspår ex stråkar, bas och trummor), sen mixar jag det själv och i slutänden exporterar jag, i bästa fall, ut nån form av MP3a av det hela.

Min frågeställning är OM och i så fall NÄR jag ska dra en gräns mellan "komponering & inspelning" och "mixning". Jag har en tendens att "blanda ihop" mixning av låten när den börjar bli färdig, med (om)inspelning av sång- och/eller gitarrtagningar, ändringar i basgångar, pulande med enskilda noter i trumspåren, och så vidare. Dvs istället för att ha en tydlig gräns mellan "inspelning", "komponering", "arrangemang", "mixning" och vad-där-nu-kan-tänkas-finnas-för-andra-faser. Detta innebär oftast att jag har svårt att avgöra när jag är färdig, när det är "good enough", och därmed blir jag nästan aldrig helt "klar" med någon låt - har bara en bunt halvfärdiga alster som nog aldrig någonsin kommer avslutas.

Jag har en känsla av att mixarna kunde bli ordentligt mycket bättre om jag bara kunde fokusera mer helhjärtat på dem vid ett för ändamålat dedikerat tillfälle/fas.

Ponera nu att jag skulle bli disciplinerad och verkligen HELT strunta i mixen tills dess att jag är helt nöjd med alla inspelningar och alla MIDI-spår. När ska jag i så fall lägga på effekterna? Tex, ett gitarrspår som jag leker med distortion på. När i min process gör jag det? Låt oss säga att jag gör det innan "mixningsfasen". Ska jag i så fall exportera/bounce:a ut mina respektive stereogrupper/ljudspår våta? Eller ska jag vänta med ALLA effekter tills mixningen? Hur gör ni? Vilka moment gör ni när?

I min "fantasi" (😉) ser jag hur jag helt och hållet ignorerar mixen tills något slutskede då jag är nöjd med allt annat. Då exporterar jag ut en samling spår som individuella ljudspår som jag sedan importerar i mitt musikprogram som ett nytt projekt, spår för spår. Där koncentrerar jag mig på mixen. MEN; ska det vara stereospår som jag i så fall ska exportera för att lyfta in i mixprojektet? Eller ska det vara monospår, per ljud? Och ska dom vara med eller utan effekter?

Hur gör ni?

Mvh

Richard

EDIT1: Liten justering.

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej. Verkar som vi jobbar ung. likadant. Jag tycker att pillandet med tex. distortion på ett gitarrspår kan vara en del av kompositionen ibland och är man både kompositör och producent etc. är det svårt att dra en gräns. Nu håller jag på att spela in ett tiotal låtar med mitt band och då har jag i alla fall valt att helt låta bli mixningen av någon av dessa låtar tills allt är färdiginspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lätt så här när man inte har nån dead-line. Ett massa trixande som inte slutar i nåt.

En tanke kan vara att du "leker" att du skall ha en CD med 10 spår klar till på måndag. Full sula fram till dess. Hur lång tid har du då på dig att välja låtar, fixa till dem, mixa och bränna? Provkör, lite eld i baken så kanske det händer nåt. Hinns inte med för mycket finlir då, utan kör på bara.

Tänk inte bara så. Gör det! Nu!

När CD-n är klar så finns det nåt. Innan dess är det bara ideer.

Min erfarenhet (liten) är att bra låtar överlever dålig mixning, dåliga låtar spelar ingen roll hur mycket man putsar på. Det finns ett engelsk uttryck "You cannot polish a turd". Avstår från översättning för att inte störa känsliga läsare.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så ett problem är uppenbart att jag sitter på två stolar; dels är jag kompositör och dels är jag producent.

Men låt oss anta att jag bestämmer mig för att "sätta blåslampa i häcken" på mig själv, och sätta deadlines som jag "måste" hålla osv. Hur bör man göra för att få in sitt mästerverk i "mixläge"? Jag vet att ett helt avsnitt av mixologin i tidningen tillängnades just det (att förbereda sig inför mix), men jag tyckte ändå inte den gav mig det mest grundläggande; praktiska tips på HUR jag kan lägga upp mitt mixprojekt.

Bör man exempelvis bounce;a varje spår för sig? I så fall som stereospår? Vått eller tort? Hur gör jag med mina VSTi? Ska jag bounce:a dem till disk då också? Torra? Eller med effekt? Och mina stereogrupper, om jag nu har några sådana? Ska jag mixa ihop alla gitarrspåren (som ju per default är mono var för sig) och dess grupp(er) och exportera som ett stort stereospår? Då förlorar jag ju kontrollen över pan/effekter osv?

Låt oss säga att jag är producent bara, och ska mixa en låt. Vad är drömscenariot då? Jag har ju möjlighet att som kompositör här förse mig själv som producent med material på ett optimalt vis 😛 ... Hur vill en producent ha låten, i det optimala fallet? Som individuella, torra, monospår?

...Frågan går vidare :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här jobbar jag (med mit eget material)

• Skriv klart låten (gör det på gitarr eftersom jag är gitarrist) både text och musik

• Spela in alla instrument som skall vara med (Här producerar man ju lite samtidigt, testar visa grejjer och så)

• Mixa låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...