Jump to content
Annons

Varför är gammal musik så konstigt mixad?


tbruce

Recommended Posts

Stereo var nog en rätt udda pryl i början av 60-talet, ungefär som 5:1 är nu. I Beatles fall mixades plattorna först i mono, och kanske några veckor senare i stereo. Beatles själva var sällan med på dessa mixar, det var monomixen som var det viktiga.

I vissa fall fick man problem när man skulle göra stereomixar, som t ex med "I am the walrus", där man i mixningsögonblicket rattade in en radiokanal på måfå och fick med några repliker ur en Shakespearepjäs. Helt omöjligt att efterskapa i stereomixen, så då tog man det partiet ur monomixen och gjorde fake stereo (eq-stereo), och klippte ihop.

I andra fall hade man glömt vilka spår som skulle vara med, så mono resp stereomix kan låta ganska annorlunda, särskilt på vita dubbeln då man hade 8 kanaler att leka med.

Vad jag ville ha sagt av detta var att mono var standard, stereo lekte man lite mera med och brydde sig inte så mycket, då det bara var en liten krets som lyssnade i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 119
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lugn.. Bara lugn.. Snart kommer det tokiga mixar i 7:1 ljud.. Typ ett instrument per högtalare eller nåt.. Och nån kommer att tycka att det låter skitnäppt om 20 år.. Och andra att det är hur shysst som helst efter som det enskilda soundet blir lätt att sampla då 😳

Tror oxå att det kommer att bli så i framtiden att varje instrument har en egen högtalare och att högtalaren är anpassad efter instrumentet (tex en bashögtalare för basen eller bastrumman).

Då kommer varje musiklyssnare ha en egen mixer till sin anläggning där det står tex kompgitarr på reglen och kan ställa in sitt eget sound.

Tror oxå att mixarnas reglar kommer att vara moterstyrda med ett mjukisprogram så att de kan ställa in olika mixar dels från bandet själva och dina egna favoritmixar men oxå från gästmixare osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför är det så? Mycket gammal musik är typ helt fuckat mixad, typ leadsången helt utpanorerad i ena kanalen osv. Skulle man göra så idag skulle man ju bli lynchad. Eller skulle det vara coolt?

Britney Spears släpper ny dunderhit där hon ligger 100% till höger raktigenom?

Hm.  😳

jag tycker att det är betydligt märkligare att mixa trummorna helt utspridda i stereobilden (hihat i ena högtalaren och riden helt i den andra) , eller en gitarr i så utpräglad stereo att lådan ligger helt i den ena och strängrasslet helt i den andra.

Håller med om att det är sjukt korkat att panorera ut trummor för hårt eftersom trummorna i verkligheten sitter gaska väl sammansatta tätt ihop.

Gitarrsträngrasslet i en högtalare och lådan i en annan borde betraktas som kriminellt, har inget med verkligheten att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är helt sjukt hur man kunde göra så bra mixar med så små medel. Jag tycker allt, nåja, mycket låter asball ifrån förr.

Mest ball kanske var när man mixade i rummet och spelade in allt med en mick; trummis längst bak och högst upp, blås och komp nedanför och framför, allra närmast micken stod sångaren. Imponerande!

Jag blev sugen nu när jag läste den här tråden att prova att spela in och mixa allt på gammaldags sätt, bara för att ytterliggare låta mig imponeras av hur duktiga de måste ha varit på att mixa. Jag ska använda mig av 4 kanaler, kanske 8, mixa ihop flera kanaler till en och bara få panorera maximalt eller inget alls. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade en DVD med Miles Davis häromdagen, från slutet av 50-talet, fantastiskt bra ljud-naturligt och balanserat,vilket de var mästare på förr, en mick på hela trumsetet tex ca 2 m ifrån och uppifrån snett neråt rakt framifrån mot virvel...och basen och allting,så jävla bra så det är en annan planet mot dagens stiffa/döda ljuduppfattning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade en DVD med Miles Davis häromdagen, från slutet av 50-talet, fantastiskt bra ljud-naturligt och balanserat,vilket de var mästare på förr, en mick på hela trumsetet tex ca 2 m ifrån och uppifrån snett neråt rakt framifrån mot virvel...och basen och allting,så jävla bra så det är en annan planet mot dagens stiffa/döda ljuduppfattning!

oohhh.. ohhhh...

vilken dvd var det??

har du sett den dokumentären om miles!?

jag hyrde den på bibblan i kalmar för ngt år sen.. fan vad den är guld!!! hela hans liv o typ alla bandade spelningar.. jag är typ kär.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade en DVD med Miles Davis häromdagen, från slutet av 50-talet, fantastiskt bra ljud-naturligt och balanserat,vilket de var mästare på förr, en mick på hela trumsetet tex ca 2 m ifrån och uppifrån snett neråt rakt framifrån mot virvel...och basen och allting,så jävla bra så det är en annan planet mot dagens stiffa/döda ljuduppfattning!

Håller med.

Tips om du gillar det ljudet: Bill Evans!! (pianisten, inte saxofonisten). Otroligt fint ljud på många av hans plattor. Förmodligen med tanke på inspelningstekniken som Paul Motion fick spela vispar jämt.

edit: Men det finns även nyinspelat som låter så.. Brad Mehldaus trioplattor låter sinnessjukt bra. Med vettig lyssning känns det som om man sitter brevid och lyssnar. Världens bästa musik också enl. mitt tycke.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

5.1 mixen i melodifestivalen är hur kul som helst! Jag och några polare från jobbet är ständigt bänkade i vår soffa på svenska finalen. Med vadslagning, öl o vin kan bli hur kul som helst.

Självklart har vi 5.1 mixen på och när jag skulle justera det hela fann vi ut att om vi drog ner stereoparet och bakre kanalerna så fanns bara sången kvar i centern. Hur elakt som helst att "sola" artisten, hehe! Nästa gång så ska jag bara spela in stereoparet och "vips" så har man en karaokeversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag tycker det är helt sjukt hur man kunde göra så bra mixar med så små medel. Jag tycker allt, nåja, mycket låter asball ifrån förr.

Mest ball kanske var när man mixade i rummet och spelade in allt med en mick; trummis längst bak och högst upp, blås och komp nedanför och framför, allra närmast micken stod sångaren. Imponerande!

Jag blev sugen nu när jag läste den här tråden att prova att spela in och mixa allt på gammaldags sätt, bara för att ytterliggare låta mig imponeras av hur duktiga de måste ha varit på att mixa. Jag ska använda mig av 4 kanaler, kanske 8, mixa ihop flera kanaler till en och bara få panorera maximalt eller inget alls. 😛

Ja, tänk vad man är bortskämd när det gäller att spela in sin musik och mixa idag. När jag och polarn spelade in på 60-talet hade vi en bandspelare med två kanaler. Vi sjöng och spelade gitarr via en mic och det blev en första inspelning på kanal ett, mixad och klar 😏 . Bandspelaren var så avancerad att det nu gick att samtidigt som man spelade in en ny inspelning på kanal 2 fick man kanal 1 överförd till 2. Nu hade man alltså en monomix av två inspelningar! Superhäftigt 😉 Sen kunde man fortsätta och göra en tredje mix på kanal 1 igen, men då försvann den ursprungliga 1:a inspelningen så det gick ju inte att backa och göra om nåt då. :rolleyes: Det här var bandbrusets tid så för varje ny inspelning ökade bruset rejält på tidigare inspelning 😉 . Herregud vilken stenålder :rolleyes: Tänk om man vetat hur enkelt det skulle bli i framtiden 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på pissdålig experimentell panorering(som dessutom förstör en grym låt: Black Rebel Motorcycle Club - Howl.

Exempel på experimentell panorering där de lyckats: Ed Harcourt - Visit From The Dead Dog.

Om man ska syssla med sånt(alltså fucka upp panoreringen för att låta retro) gäller det att veta vad man gör.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse från Piteå som brukar vara gästlärare åt oss spelade upp en av dom tidigaste bevarade stereoinspelningarna för oss, det var berlins symfoniorkester har jag för mig. dom gillade verkligen att spela sin musik för detta var under andra världskriget och under dom lugna partierna i inspelningen hör man hur berlin blir spärrbombad, väldigt stark känsla att lyssna på. dom måste verkligen ha varit less på kriget om dom inte bryr sig när säkerligen hela koncerthuset skakar av bomberna, respekt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt skivomslaget gjordes Sveriges första stereoinspelning den 7:e Oktober 1954. Det är Hugo Alfvén som dirigerar hovkapellet i Midsommarvaka. Skivan återutgavs av Prophone Records.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de första stereoinspelningarna gjordes tidigare än 40-talet, men man var inte medveten om det...

När man direktgraverade körde man ofta dubbla graververk, för säkerhets skull. Dessa kanske stod en meter ifrån varandra. Blev båda skivorna bra, kunde man göra matriser av båda och pressa halva upplagan på den ena, och halva på den andra. Var och en för sig låter de ju synnerligen lika, men ihop blir det ju stereo. Jag har nån gång hört ett experiment när man gjort en stereomix av A och B-skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, En liten historisk tillbakablick, Stereo, enligt den gamla definitionen är ljud inspelat med två mikrofoner i någon stereokonfiguration, alltså inte det vi idag kallar stereo, ett antal monokällor (mikrofoner) panorerade i en tvåkanalsdimension. På rörbordens tid hade man oftast inga pan-pottar, en stereoåkning gjordes genom att köra signalen på två reglar och och åka nivå från extrem hö till extrem vä, vilket var lite pilligt utan automatic.

Ett fåtal gubbar sysslar fortfarande med "stereoinspelning", två mic´ar i x-y eller Blumline eller nån stereo- eller m/s-konfiguration. Typ svenska Opus3 (Jan-Erik Persson) som ofta blir referensplattor i tunga HiFi-magasin, han flyttar runt gubbarna i stället för att använda pan-pottar och reverb, låter ofta otroligt bra.

Dom gamla "stereomixarna" var ofta masterband för gravering där sången låg separat för att kunna justera nivån vid monogravering, för att göra det som kallades "radiosiglar".

StereoLP började säljas i slutet av 50-talet, kallades "microgrove" vill jag minnas. Hade den kultiga info-texten "Även spelbar i mono" på omslaget. Men notera att Radio då bara var mono så få fattade egentligen vad stereo innebar, och redan då skrevs om problem med att få frun att acceptera två bångliga högtalarlådor i möbleringen........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det mesta är för bra mixat.... känns dött. Vissa gengers kanske ska vara snyggt och tajt men brus och några trumslag som inte sitter 100 gör musik mer levande.

EDIT: ville kanske få fram att det kan bli för bra med.

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Beatles inspelningar låter alldeles utmärkt bra, oavsett om man tar i beaktning vad för teknik dom hade tillgång till eller ej.

Det kan jag hålla med om. Men faktum är att Beatles skulle vara chanslösa i dagens konkurrens; tekniken har förändrats så pass mycket att alla sextiotalsproduktioner vid en jämförelse utan tvekan låter just... gamla.

Framförandet är självklart viktigast, men man kan inte blunda för att den tidens mixningsteknik och effektbehandling är ordentligt omsprungen idag.

För att vara konkret så saknar 60-talsinspelningarna lågbas, till exempel.

Man kan väl inte säga att Beatles inte skulle ha en chans idag. Hade de levt/funnits idag så hade de ju också haft tillgång till den nya tekniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför är det så? Mycket gammal musik är typ helt fuckat mixad, typ leadsången helt utpanorerad i ena kanalen osv. Skulle man göra så idag skulle man ju bli lynchad. Eller skulle det vara coolt?

Britney Spears släpper ny dunderhit där hon ligger 100% till höger raktigenom?

Hm.  😕

Och du tror inte de kommer att säga samma sak om dagens musik om 30 år ?

Hade dom på 60-talet hört dagens musik och ljud, hade de säkert tyckt att den var kosntigt mixat. Så starkt som bas och trummor är mixade i dag i förhållande till annat skulle bara ses som konstigt och fel förr i tiden. Och komprimerat till bäng.

Exempelvis KUNDE man inte ha så starka trummor och bas på vinylplattor, för då spårade nålen ur!

Det kallas för mode. Det var - de facto - koolt. DÅ!

I dag när Spears gör en hit, kallas det ju för "nyskapande". Yeah right. Retro kallas det för har jag hört.

Teknikens barndom, mono hade just försvunnit, man måste höra det i Stereo... ju.

Som vi sade tidigare.

Idag mixas ju plattorna om för 5:1 system med DVD audio. Då är vanlig stereomix jävligt "konstig" också ju. Isåfall.

bra inlägg!!

håller med totalt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Beatles inspelningar låter alldeles utmärkt bra, oavsett om man tar i beaktning vad för teknik dom hade tillgång till eller ej.

Det kan jag hålla med om. Men faktum är att Beatles skulle vara chanslösa i dagens konkurrens; tekniken har förändrats så pass mycket att alla sextiotalsproduktioner vid en jämförelse utan tvekan låter just... gamla.

Framförandet är självklart viktigast, men man kan inte blunda för att den tidens mixningsteknik och effektbehandling är ordentligt omsprungen idag.

För att vara konkret så saknar 60-talsinspelningarna lågbas, till exempel.

Jag kan inte låta bli... att kontra med ett annat citat.

Decca Records rejected The Beatles, saying that "guitar bands are on their way out" and instead choosing The Tremeloes {...}

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tror ni att de tidigaste skivsläppen på skivbolaget ECM (kom 1969) är en av de få skivbolag som INTE behöver göra en remastring eller remixning av sina alster idag?

Och de vägrar göra det också trots sina s.k. :rarum re-release series som släpptes nyligen.

Någon ?

Därför att dom är purister och vet vad kvalitét är skulle jag vilja påstå...bra ljud håller i alla tider, dagens trend pekar mot vansinnets gräns, vad kommer härnäst för ljudbild att locka in nya skaror/generationer i, vi oldies vet vad vi vill höra! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tror ni att de tidigaste skivsläppen på skivbolaget ECM (kom 1969) är en av de få skivbolag som INTE behöver göra en remastring eller remixning av sina alster idag?

Och de vägrar göra det också trots sina s.k. :rarum re-release series som släpptes nyligen.

Någon ?

Därför att dom är purister och vet vad kvalitét är skulle jag vilja påstå...bra ljud håller i alla tider, dagens trend pekar mot vansinnets gräns, vad kommer härnäst för ljudbild att locka in nya skaror/generationer i, vi oldies vet vad vi vill höra! 😎

Det nya 17:5 systemet från Sony är ett hett tips.

Lögn, bara lögn. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Beatles panorering beror till största del på att EMI's REDD 37 och REDD 51 mixerbord var byggda för inspelning av klassisk musik vilket gjore att kanal 1och2 samt 7och8 var låstav till varann som helt utpanorertade L-R-stereokanaler.

När returerna från bandaren kom tillbaks in i mixern skickades generellt rytmsektionen till kanal ett och gitarrer och dyligt till kanal 2 (plus ytterligare 2 kanaler som de kunde panorera som de ville, sålänge dom bara hade 4kanalsbandare altså). Så i deras standardsetup blev det alltid så. Så var det fram tills de fick TG12345bordet, och det använde dom bara på "Abbey Road" -69. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Abbey Road åååh vilken bra platta, det har alltid varit min favorit, dels beroende på soundet och dels eller kanske mer framförallt på den otroligt vackra och ödesbestämda musiken som både är totalt tidslös och samtidigt så enormt tidsbunden/nostalgisk, såna känslor kommer aldrig tillbaka som den musiken förmedlar, c´est histoire mes amis!!!

Man kan gråta av glädje och uppbygglig smärta samtidigt när man lyssnar på plattan, dom var i ett unikt tillstånd vid den här tiden, en grandios kanal låg öppen för dem och de skapade underverk i all sin genialiska enkelhet som samtidigt är så raffinerad!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varken följt eller läst hela tråden men jag måste bara återge en kommentar från en polare som var på besök idag.

Eftersom jag just monterat upp mina monitorer var han intresserad av hur de låter (han är till vardags session/studio-musiker). Eftersom det är rätt svårt att visa hur monitorer låter så rafsade jag fram några ABBA CDs och kastade in i maskinen.

"Jesus! Good speakers but this was recorded on 2" tape and it really stands out. Lovely! Gee, nothing beats the tape recorder after all!"

Så även om man kan emulera bandets röst och kompression så blir det något helt annat än dagens digitaliserade värld. Visst gillade han min högtalare men trots att han jobbat med i princip med alla mjukvaror från ProTools till Sonar så var det bandets ljud han föll för! Å det är då man önskar man hade lite mer utrymme....

Har kanske inget med mixen att göra men på något sätt så går det tillbaka till att allt var inte konstigare förr, bara annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI lee, vi har just spelat in en platta på analog 24 och parallellt på Logic med 24 ch Prism, och alla föredrar prism digital direkt, trots attanalogerna bara levat ca 8 tim innan överföring till digitalt. Vid en A/B så spöar digital-direkt / digital-analog.

Med risk för att sticka huvudet i ett getingbo så är analog dock bättre än Protools HD inteface, och bättre än analogt-protoolsHD-intrerface.

Jag har Studer 24 och en MCI-24 om du vill tjacka analogt.... vi går digitalt Prism

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...