Jump to content
Annons

SATA som IDE


Torwald

Recommended Posts

Jag har till min stora förvåning upptäckt att mitt moderkort av någon anledning kör min SATA2-disk som IDE. Jag vågar förstås inte ändra, utan tänkte fråga: Går det? Om inte, hur kan jag göra?

Relaterat till ämnet: Kan någon rekommendera ett program för att göra en komplett image av hårddisken, så att ominstallation och backup bli smärtfri och snabb och (förhoppningsvis) billig? Det här skulle ju vara användbart om jag skulle bli tvungen att installera om hårddisken, till exempel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har till min stora förvåning upptäckt att mitt moderkort av någon anledning kör min SATA2-disk som IDE. Jag vågar förstås inte ändra, utan tänkte fråga: Går det? Om inte, hur kan jag göra?

Relaterat till ämnet: Kan någon rekommendera ett program för att göra en komplett image av hårddisken, så att ominstallation och backup bli smärtfri och snabb och (förhoppningsvis) billig? Det här skulle ju vara användbart om jag skulle bli tvungen att installera om hårddisken, till exempel...

Till mitt moderkort följde det i alla fall med drivrutiner och installationsprogram för SATA. Så jag antar att du måste installera drivrutiner för det? Eller har du redan gjort det kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har till min stora förvåning upptäckt att mitt moderkort av någon anledning kör min SATA2-disk som IDE. Jag vågar förstås inte ändra, utan tänkte fråga: Går det? Om inte, hur kan jag göra?

Relaterat till ämnet: Kan någon rekommendera ett program för att göra en komplett image av hårddisken, så att ominstallation och backup bli smärtfri och snabb och (förhoppningsvis) billig? Det här skulle ju vara användbart om jag skulle bli tvungen att installera om hårddisken, till exempel...

Till mitt moderkort följde det i alla fall med drivrutiner och installationsprogram för SATA. Så jag antar att du måste installera drivrutiner för det? Eller har du redan gjort det kanske?

Jodå, det har jag. Det gjorde jag ju i XP-installationne, så jag förstår inte varför den ändå ligger som IDE.

Om jag ändrar, vad kan hända?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer nog inte att hända så mycket. Har du kollat dina jumper inställningar på hårddisken? Vissa går att ställa om som IDE enhet, och kolla så att du kopplat in rätt kabel till hårddisken. En av mina SATA hårddiskar har nämligen både IDE kontakt samt en SATA kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer nog inte att hända så mycket. Har du kollat dina jumper inställningar på hårddisken? Vissa går att ställa om som IDE enhet, och kolla så att du kopplat in rätt kabel till hårddisken. En av mina SATA hårddiskar har nämligen både IDE kontakt samt en SATA kontakt.

Har inget minne av att jag ens såg någon jumper i närheten av SATAkontakterna. Min hårddisk har bara SATA ut, och dessutom är det ju omöjligt att missta en SATAkontakt för en IDE 🙂

Jag funderar på att chansa.

Men om någon kunde rekommendera ett program för att göra en image av hårddisken just in case vore det kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har till min stora förvåning upptäckt att mitt moderkort av någon anledning kör min SATA2-disk som IDE.

Det där ändrar du i BIOS. Det är garanterat ofarligt och filsystem/filer på din hårddisk rörs inte alls.

Var du hittar inställningen i BIOS, det kan du se i ditt moderkorts manual. Håll utkik efter AHCI mode.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det där ändrar du i BIOS. Det är garanterat ofarligt och filsystem/filer på din hårddisk rörs inte alls.

Har du intels chipset skall du gärna läsa igenom lite basic-instruktioner.

http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm:

WARNING: Switching SATA modes in the BIOS after installing the operating system is not recommended when a SATA drive is the boot drive. Switching modes may cause an "NTLDR" error, an immediate blue screen error followed by a reboot, or another boot failure.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ändrar du i BIOS. Det är garanterat ofarligt och filsystem/filer på din hårddisk rörs inte alls.

Har du intels chipset skall du gärna läsa igenom lite basic-instruktioner.

http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm:

WARNING: Switching SATA modes in the BIOS after installing the operating system is not recommended when a SATA drive is the boot drive. Switching modes may cause an "NTLDR" error, an immediate blue screen error followed by a reboot, or another boot failure.

Waoh, det skulle jag ha läst tidigare 😕

Exakt det hände, nämligen... :/

Det jag tänkte jag kunde göra är såhär:

1. Göra en image av hårddisken med förslagsvis Partition Magic, om det är överkomligt i pris?

2. Köpa en ny hårddisk; behöver ändå en till.

3. Köra in imagen på nya hårddisken

4. Formatera den gamla.

5. Ändra till AHCI

Vad trors?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ett helt veckoslutschema du hade där, men visst, det fungerar. PM är verkligen långsamt då du flyttar och resizar partitioner. Om inte HD:na är av exakt samma storlek blir det ju att göra resize. Så i princip inga problem, men reservera tid för operationen. Och gör för guds skull backup på det viktiga förrän du börjar!

edit: jag tror du skall ändra till AHCI förrän du restaurerar imagen om jag förstod dig rätt, men jag e lite trött så jag kan ha fel.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...