Jump to content
Annons

Baslådan


Danabacken

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att flytta omkring här hemma, och ljudet blir helt annorlunda än vad det var innan. Främst basen, så jag vet inte vart jag ska ställa subben. Det kvittar nästan hur jag ställer den, basen blir väldigt ihålig vid vissa frekvenser. Så... hjälp! 😄

Vart ställer ni (som har subwoofer) eran låda för att få bra och stabil bas? I hörn, eller ska man undvika hörnen? vad ska man tänka på osv..?

\Backen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Javisst, där har jag den också nu, fram till vänster. Jag sitter också väldigt mycket till vänster i rummet, så det är massor med utrymme åt höger. Kanske kan ha nåt med det o göra? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man inte symmetriskt i rummet, så får man leva med att ljudet inte blir riktigt balanserat... 😕

En ganska smidig metod att placera suben, är om man sätter den på stolen där man kommer att sitta och mixa. Sedan knallar man runt i rummet och letar upp var basen låter bäst. På den platsen ställer man sedan suben. När den är placerad där, så sätter man sig på mixpositionen och lyssnar. Är det inte helt ok, så ta och flytta suben lite åt olika håll för att kolla var det blir bäst. Glöm inte utgångspunkten, utan se till att du kan gå tillbaks dit om det skulle råka bli helt fel när du finjusterar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

smygläser och tackar för tipsen, funderar på att skaffa mig en sub också. sitter med ett par phonic P5a, och känner att basen inte riktigt räcker till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man inte symmetriskt i rummet, så får man leva med att ljudet inte blir riktigt balanserat... 🙁

En ganska smidig metod att placera suben, är om man sätter den på stolen där man kommer att sitta och mixa. Sedan knallar man runt i rummet och letar upp var basen låter bäst. På den platsen ställer man sedan suben. När den är placerad där, så sätter man sig på mixpositionen och lyssnar. Är det inte helt ok, så ta och flytta suben lite åt olika håll för att kolla var det blir bäst. Glöm inte utgångspunkten, utan se till att du kan gå tillbaks dit om det skulle råka bli helt fel när du finjusterar...

Smart grej.

Ska testas så fort jag skaffat mig en sub. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade min sub under mitt datorbord, elementet/porten var riktat mot väggen bakom datorskärmen och den var ca 15cm ifrån det.. den spelade mest optimalt på det viset för mig...den överustade inte monitorerna...och jag ville ha det så att den hördes/kändes framifrån...nackdelen är det att om din sub inte är skyddad så att du kan ha den i närheten av skärmen så funkar inte denna lösning för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Keno (oregistrerad)

Är det bara jag som inte gillar subar? Har ingen aning varifrån jag fått det, men högtalare ska komma i par.

Så fort en sub är med i bilden reagerar jag på det, ungefär som att suben inkräktar i ljudbilden..

Är detta något helt unikt som bara jag upplever baserat på fördomar från kassa datorhögtalare eller finns det fler som tycker som jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte gillar subar? Har ingen aning varifrån jag fått det, men högtalare ska komma i par.

Så fort en sub är med i bilden reagerar jag på det, ungefär som att suben inkräktar i ljudbilden..

Är detta något helt unikt som bara jag upplever baserat på fördomar från kassa datorhögtalare eller finns det fler som tycker som jag?

Det beror helt på vad det är för monitorer.

Jag har hört flera monitorer med sub som har låtit just som sub+sattelliter - men jag har också hört flera som känns som en helhet. Tyvärr brukar de senare vara i högre prisklasser än de flesta kanske är beredda att lägga sig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört flera monitorer med sub som har låtit just som sub+sattelliter - men jag har också hört flera som känns som en helhet. Tyvärr brukar de senare vara i högre prisklasser än de flesta kanske är beredda att lägga sig... 🙂

När jag var och hälsade på Martin Von Schmalensee i hans studio så visade han att han hade två(!) subbasar som han använde till sina Westlake-monitorer (40'000:- paret eller vad de nu kostade)

När han stängde av dom var det knappt man hörde att dom försvann... där lät det så jeffla bra. 😄

Kommer dock inte ihåg vad han hade för några...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...