Jump to content
Annons

akustiskrådgivningstråd.


Martin

Recommended Posts

Nu är det så att jag fått tag på ett stort antal ljuddämpningsplattor, jippe. Plattorna ser ut som på bilden nedan, och mäter ungefär 0.5x1 meter (2 cm tjocka).

plattauu1.th.jpg

Jag har så många att jag skulle kunna täcka nästan alla väggar i mitt rum, men vad jag förstått skulle det göra mitt rum "dött", och det enda som skulle höras vore mina förstärkta basfrekvenser vid 138 hz, 70 hz o.s.v.

Rummet är möblerat på detta vis:

rumdi3.th.jpg

mittnu9.th.jpg

Det klyftigaste jag tänkt ut hitills är att döda sidoreflektioner från väggarna i mixpositionen:

vaggri8.th.jpg

Jag är väl medveteten om att jag inte kommer uppnå gångbar akustik enbart med hjälp av dessa plattor, för då krävs det att man dämpar jämnt i hela registret. Men! Hur ska jag placera ut resterande plattor? Att montera upp dem en bit från väggen är en omöjlighet eftersom jag inte vill göra ingrepp på fastigheten. Det jag kan göra är att stapla dem på varandra och helt enkelt luta dem mot väggarna (som på bilden).

Så, vart skulle ni placerat dem? Kanske bra att ställa två "ihop" för att på så sätt dämpa ännu lägre frekvenser, skulle det fungera? 2 cm vs 4 cm. Det blir ju inte solit men ni förstår grejen.

Tack på förhand.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

är inte säker på att det där dämpmaterialet är så förträffligt. misstänker att det är för poröst, men det är ju ditt problem. själv skulle jag satsat på kompakta markplattor.

men, se till att få in några fler möbler, typ bokhyllor etc, så att du eftersträvar att minimera parallella ytor i möjligaste mån och på så vis bryter stående vågor. möbler är underskattade i hemstudiosammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte säker på att det där dämpmaterialet är så förträffligt. misstänker att det är för poröst, men det är ju ditt problem. själv skulle jag satsat på kompakta markplattor.

men, se till att få in några fler möbler, typ bokhyllor etc, så att du eftersträvar att minimera parallella ytor i möjligaste mån och på så vis bryter stående vågor. möbler är underskattade i hemstudiosammanhang.

Materialet är inte alls så poröst, en platta väger ganska mycket. Själva grejen är att jag inte har någon ekonomi för att köpa massa saker, utan jag kör på vad jag har och försöker göra det bästa av det.

Jag bor hemma (går gymnasium), så att ställa in massa möblemang utöver det jag redan har skulle göra boytan för liten (jag sover ju och äter och lever i rummet också 😳). Men jag förstår principen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att använda fiberplattor till akustikbehandling utan att fästa dom i något!

Vet inte vad plattorna har för densitet, men i runda slängar 35 kg/m3 skule vara att föredra (om det är glasfiber). En annan tumregel är att ju tjockare, desto mer absorberar dom i det låga registret. Så använd dem gärna i lager om två (4 cm) eller varför inte tre (6 cm).

Testa att ställa några i hörnen (i 45 graders vinkel mot väggarna) för att öka basabsorptionen. Gärna då i lager om tre (6 cm). Är den ena sidan av panelen styv ska du vända den mot rummet.

Testa även att fixera plattor en bit ut från vägg/tak. En tumregel här är att hålla samma distans från den yta du monterar mot som absorbentens tjocklek. Ex: En 2 cm tjock glasfiberplatta monteras på ett avstånd av 2 cm från vägg/tak. På så sätt ökat basabsorptionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju som sagt att jag inte kan borra i väggarna. Eller det kan jag om lovar att tapetsera om vid ev. flytt. Jävla dilemma. Jag kan ju inte tapetsera.

Hur som helst, tack för informationen. Men frågan kvarstår, vilka ställen känns bäst att placera dem på? Hörnorna bakom bordet ska jag prova imorgon, jag skulle ju kunna konstruera någon form av sluttande tattarpyramid (nu bygger jag ord igen) och ställa tre på höjden och tre i bredd. Fast basen kanske samlas mer ner mot golvet? Låter lite farligt att bygga på höjden nu när jag tänkter efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen samlas framförallt i hörn. Ett hörn där tre plan möts (t ex vägg/vägg/tak) är det mest effektiva stället att placera en absorbent. Men det krävs ju också att absorbenten i sig är effektiv (material/konstruktion).

Om du kan tänka dig att borra lite i tak och vägg så är hörnet vägg/tak ett smart ställe att sätta absorbenter eftersom man ändå inte brukar ha något (möbler etc) i den höjden. Det äter inte så mycket upplevd rumsyta.

Måla är enklare än tapetsera. Det är det värt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar förväntansfullt på Claes svar 😎

Ok - då försöker jag också dra mitt strå till stacken... 🙂

Som andra redan har varit inne på, så skulle jag rekommendera att du placerar dem främst i hörnen som är närmast högtalarna - gärna i princip från golv till tak, men då måste du bygga någon form av träram att sätta fast dem i. Den ramen behöver kanske inte sättas fast på så många ställen i väggarna. Den ska ju inte heller vara helt tät runt om, utan ljudet ska kunna komma in bakom - så om den inte monteras kloss in mot väggen, är ingen nackdel. Du måste förstås fästa på några ställen för att det ska bli stabilt och inte ramla ihop eller stå och slamra när du vräker på med lite volym... 2cm är som sagt inte mycket, så du får ha 3-5 lager på varandra, beroende på hur stora problem du har med akustiken.

Du skulle också kunna pilla ihop några flyttbara skärmväggar på liknande sätt, med en ram som du snickrar ihop och som har fötter som sticker ut en bit på båda sidorna, så att de kan stå rakt upp. Med sådana flyttbara väggar, kan du prova dig fram och se var de behövs mest.

Att du har ett fönster på väggen bakom monitorerna, är inte helt lyckat - så jag skulle nog välja att hänga upp dubbla gardiner av ett tjockt tyg, som du kan dra för när du ska jobba lite mer kritiskt med mixarna.

Sätt upp absorbenter på sidoväggarna också, i öronhöjd och med marginal runt om, på de ställen där du skulle kunna se någon av monitorerna i en spegel på väggen.

Dina stela högtalarstativ gör att vibrationer från monitorerna skickas ner i bordet. De är förstås bra för att få upp diskantelementet i öronhöjd - men du bör placera någon sorts absorbent på vägen - antingen mellan högtalare och stativ, eller mellan stativ och bord. Eftersom det ska vara billigt, så köp ett liggunderlag av polyeten på Jula (går på ett par tior), klipp ut lagom stora bitar och lägg i 3-4 lager, så blir det en ganska bra dämpning. Vill du ha det snyggt i stället, så skaffar du GA IsoMon eller Auralex MoPads...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Grejen är att jag brukar en hel del hallucinogena preparat i mitt rum. Så jag är alltid på resande fot - mentalt alltså. 😕

Nä, men du vet väl själv att tattar är slang för något som inte håller klass. Min akustik håller inte klass = tattarakustik. Om du är zigenare ber jag om ursäkt.

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

update:

Jag monterade ihop plattorna med buntband och staplade dessa på varandra.

Fick bort lite reflektioner från sidoväggarna. Nöjd.

t_backdropi_3b04m_10486384.jpg

Det är så att jag har en hemmagjord backdrop liggandes här någonstans, borde jag smälla upp den där jag har ritat svart? Rent estetiskt blir det ju fint, kan det försämra akustiken på något sätt? Jag får ju bort reflektionerna från rutorna.

/m

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så att jag har en hemmagjord backdrop liggandes här någonstans, borde jag smälla upp den där jag har ritat svart? Rent estetiskt blir det ju fint, kan det försämra akustiken på något sätt? Jag får ju bort reflektionerna från rutorna.

Ja jag kan då inte se något negativt med att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade förstås varit ännu bättr eatt slänga upp några riktiga absorbenter framför fönstren, men det ser kanske inte så kul ut... Om du ska dämpa reflexerna med tyg, så ta så tjockt du kan i flera lager. Högtalarna är i princip rundstrålande i basen - och därför kan det bli förhållandevis större problem med basen jämfört med diskanten om du sätter upp sådant diskantätande material - men det skadar ju inte att testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch - dagsljus är överskattat... 🙂😄

Nåja - sätt gärna åtminstone upp dämpning på väggen precis bredvid fönstret också, så att åtminstone en del av basen kan absorberas där.

Har du gott om plattor, eller har du redan använt alla du har? Jag hade nämligen gärna försökt skära av hörnen med plattorna i ca 45 graders vinkel, så att det bildas ett hålrum bakom dem. I hörnen byggs nämligen en oönskad basförstärkning upp, så det är bra att reducera den den del genom att försämra förutsättningarna för basuppbyggnaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara ditt rubriksval? På vilket sätt är det tattarakustik? Är du själv en resande? Eller är det helt enkelt märkesnamnet på materialet?

Tattare enligt susning.nu

Åhh politisk korrekta människor är så *censur*

Kallar du bara homosexuella för bög också eller?

Är CP reserverat för folk med cerebral pares?

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh politisk korrekta människor är så *censur*

Det var väldigt politiskt korrekt av dig att censurera. Gratulerar till priset för veckans paradox.

Edit: Förresten, om du har fler personliga frågor till mig så kan du skicka dom via PM, så slipper du kapa tråden.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh politisk korrekta människor är så *censur*

Det var väldigt politiskt korrekt av dig att censurera. Gratulerar till priset för veckans paradox.

Gratulerar till veckans "visa-att-man-inte-förstår-den-uppenbara-ironin" pris 😉

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh politisk korrekta människor är så *censur*

Det var väldigt politiskt korrekt av dig att censurera. Gratulerar till priset för veckans paradox.

😉

Hoppas det funkade bra med isoleringen.

Fan sno ihopl ite mattor eller gardiner o häng vis fönstret lite snyggt..

mr y

Eller varför inte flytta skrivbordet till den högra långsidan..

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men du vet väl själv att tattar är slang för något som inte håller klass. Min akustik håller inte klass = tattarakustik. Om du är zigenare ber jag om ursäkt.

Jag har tattarblod inom mig. Min farfars mor var zigenerska (vilket min syrra berättade för mig på fyllan så sent som i fjol). Ville bara påpkeka att vissa uttryck kan uppfattas som väldigt kränkande beroende på vem man är. Därför brukar jag akta mig för att använda ord som t.ex tattare, CP, damp och i viss mån svordomar (fast där misslyckas jag gravt eftersom jag svär förbannat ofta). Ville väl egentligen inte ha något sagt med det eftersom jag själv inte tar illa upp och inte är bättre själv... men det tål att tänkas på ibland.

___________________

För att återgå till ämnet.... Jag tycker det blev fint i ditt rum! Upplever du en markant skillnad, eller bara lite?

___________________

En sak som jag dessutom funderade på nu ikväll var: Vilken prio bör man ha på att dämpa respektive yta i sitt hemmastudiorum? Om man t.ex delar upp det i följande:

* Hörn

* Golv

* Tak

* Sidoväggar

* Väggen bakom monitorerna

* Väggen bakom ens rygg

Vars är det effektivast att dämpa, var är det mindre viktigt?

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

du rätt om det där, man ska vara sparsam med sånt.

Att dämpa av sidorna har gjort skillnad, eftersom jag inte får ljud som studsar tillbaka in i örat från sidan av väggen. Klarare ljudbild då alltså. Backdropen upplever jag ha gjort "luften" lite lugnare. Det är lite lugnare över 8000hz. Rent estetiskt är det skönt med "evigheten" framför sig. Svart blir lite av en evighet när man har det framför sig. Fast jag känner mig å andra sidan ganska tung i huvudet av det. Går nog jämt upp.

Vart det är viktigaste och dämpa av först är nog beroende på hur rummet ser ut.

Om man har en bakre vägg väldigt närma kan jag tänka mig att det gör en stor skillnad att placera ut diffusorer där. Efter det kommer nog hörnen där all bas samlas och förstör, och efter det bakom monitorer samt sidoväggarna. Ett tips är ju och invänta claes svar, jag gissar mest.

Golv och tak är ju ganska enkla, släng ut mattor på golvet och köp ikea badrumsmattor i taket 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Ok - då får väl "santa" komma med några synpunkter också... 😛

Eftersom basen i princip är rundstrålande, så är det extra viktigt att dämpa väggen bakom monitorerna om de står närmare väggen än 1m. Om de står närmare än ca 0.5m så kan det t o m bli bättre att sätta tjockare absorbenter på väggen bakom och placera monitorerna så nära att man trycker in dem en del i absorbenterna. Glöm för all del inte bort att placera monitorerna på absorbent-kuddar. Annars skickas vibrationerna ner i underlaget och förstärks okontrollerat - något som brukar ge upphov till en luddigare bas.

Hörnen är ett gissel. Där förstärks basen väldigt mycket och väldigt okontrollerat, så det är alltid bra att göra något åt hörnen. Placera en välfylld bokhylla där om budgeten eller fingerfärdigheten inte tillåter akustikskum-hörn alternativt mineralullskivor - men hörnen får man nog anse att de är bland det första man bör titta på. Man ska inte heller glömma bort "hörnen" mellan vägg och tak, där det kan vara nästan lika illa som i vägg/vägg-hörnen...

Spegel-metoden ger väldigt bra riktmärken för var man bör placera någon form av absorbenter utanför hörnen. Det går till som så, att man placerar en spegel (fysisk eller tänkt...) på väggen och flyttar den runt. När man från mixpositionen kan se någon av monitorerna i denna spegel, så har man hittat rätt placering för absorption. väggen bakom monitorerna är viktig att tänka på här - och givetvis är sidoväggarna extra viktiga också. Ta alltid till lite extra runt om, så att ljudbilden inte ändras mer än nödvändigt om du skulle råka flytta dig lite när du sitter och jobbar.

Matta på golvet är ganska självklart - men taket är det nog ganska vanligt att man inte behöver behandla i en liten hemstudio. Om man märker att man behövr behandla taket, så använder man spegelmetoden där också.

I en hemstudio är det oftast absorption som är det primära - men på väggen bakom ryggen, skadar det ofta inte att ha någon form av diffusion. En välfylld bokhylla fungerar bra som diffusor, men annars kan man köpa eller snickra ihop lite mer vetenskapliga varianter att sätta upp på väggen.

Ett enkelt sätt att kolla om man har oönskat flutter som behöver åtgärdas, är att gå runt i rummet och klappa hårt i händerna och lyssna. Låter det relativt stumt, utan en överdriven rumsklang och utan en massa snabba ekon av klappet, så är rummet oftast ganska ok. Lyssna noga på hur det låter, så hör du detaljer som du missar de första gångerna du klappar och undrar vad det är för några galna tips jag kommer med... 😉

Viktigt är också att inte överdriva behandlingen med absorbenter - för då får man till slut ett akustiskt dött rum - och det är verkligen inte kul att jobba i ett sådant... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alltför ofta, men ibland kommer det ett inlägg från någon där det liksom inte räcker med att bara läsa. Jag ska skriva ut ditt inlägg, Claes, och förvara det så att jag kan vägledas av det närhelst dämpning kommer på tapeten hemma hos mig. Guldtips, tack! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tattarblod inom mig. Min farfars mor var zigenerska

Inte för att det spelar någon roll men nu är ju faktiskt inte tattare och zigenare samma sak.

[OT]

Alltså.... Det finns fler än en sanning kring detta med tattare/resandefolk. Det har diskuterats en hel del om vari de har sitt ursprung. Att tattare förknippas med romer är ingen nyhet. Var sanningen ligger är däremot marigt. Du har rätt i att man inte kan dra ett = mellan zigenare och tattare, men i mitt fall så var det så att farfars mor var zigenerska och därtill tattare.

Så. Då var det förtydligat.

[/OT]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alltför ofta, men ibland kommer det ett inlägg från någon där det liksom inte räcker med att bara läsa. Jag ska skriva ut ditt inlägg, Claes, och förvara det så att jag kan vägledas av det närhelst dämpning kommer på tapeten hemma hos mig. Guldtips, tack! 😎

Jag kan bara instämma! Spegelmetoden tex, känns ju lika bra som enkel att använda!

En fråga till folk angående sånginspelning; Borde man inte kunna bygga ett takhängt "rör" av tunga tjocka mattor i lager på lager för att få en bra miljö för att få ett "ofärgat" ljud.

Röret kan ju dessutom plockas ner när frun lessnar på akustikbaserad inredning 😱

tack Santa Claes för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...