Jump to content
Annons

"Continuum fingerboard"-substitut?


Pluffo

Recommended Posts

Efter jag dreglat en stund över en Continuum fingerboard så har jag kommit tillbaka tillverkligheten och insett att detta inte är något alternativ för min plånbok i över huvud taget. Jag är dock intresserad av att skaffa mig ett slags substitut för en sådan.

Continuum.jpg

Jag skulle vilja ha någonting som jag främst kan göra långa glidningar med, men även en möjlighet att styra någon annan parameter skulle inte vara helt fel. Som jag ser det så har jag tre alternativ just nu, och jag tar gärna emot fler:

1. Skaffa en ribbon-controller. De från doepfer ser till exempel schyssta ut men de kostar ju å andra sidan över 2000 spänn. Att bygga en själv skulle naturligtvis vara en möjlighet men då jag inte har någon erfarenhet av att pula med elektronik så misstänker jag att det skulle gå rejält åt skogen.

2. Dels skaffa ett program som kan registrera musrörelser och assigna dem till olika midiparametrar och sedan införskaffa en Wacomritplatta och börja härja loss. Detta känns dock också som en hyffsat dyr lösning.

3. Detta är också inte helt billigt utan går ut på att köpa till exempel en Kaos pad, eller någon annan hårdvara med en styrplatta, men detta känns lite som en overkill.

4. Superoverkillvarianten. Skaffa/bygga/modifiera sin elgitarr till en lapsteel och sedan fixa en midi-gitarrutrustning. Så kan man ju också göra, men det är ju inte rätt.

Vad jag nog egentligen helst av allt vill ha är en ribbon-controller men här kommer ju som sagt kostnadsfrågan in. Jag tycker att det känns lite mycket att slänga ut två laxar på att kunna böja tonerna lite mer precist än vad man kan med pitchhjulet. Är det någon som känner till någon billig ribbon-controller? Är det någon som har något annat förslag på hur jag kan "spejsa" till min midimusik lite?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur fasen funkar Continuum egentligen, dvs vad det gäller MIDI datat som skickas ut. 😄

Det kan ju inte vara pitch bend-parametern som justerar glidningarna/mikrotonerna eftersom den ju påverkar samtliga toner. Och den klarar ju 10 toner (fingrar) samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skickar varje ton (och dess pitchbend-data) på en egen MIDI-kanal.

Edit:

Angående kostnaden... Det finns ju amerikanska priser på sajten, vilket ju ger en fingervisning om ungefär vad de borde kosta i Sverige...

Nånstans runt 30,000kr för den lilla modellen... Lite smådyrt för ett MIDI-klaviatur kanske... 😄

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo:

Det finns ju ett antal synthar med ribbon-controller. 🙂

Lär ju iofs inte bli så mycket billigare än de andra alternativen du hade, men du får ju en synth på köpet också.

-Man kan aldrig ha för många synthar!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

MiniMoog Voyager!!

🙂

Nej, jag har allvarligt talat inte så bra koll på vilka synthar som har ribbon (förutom just Minimoog då). Det kanske mest är exklusivare synthar...? T.ex. Kurzweil (fast de äldre varianterna kostar ju inte så mycket längre!) och Alesis Andromeda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha E5, även om ribboncontrollern är ganska liten på den. Oberheim OB12 har också en om jag minns rätt. ex5an är rätt billig numera, men den är stort som ett as. Å andra sidan så har den ju massa annat annat lullul du kanske vill ha till din studio. Men jag antar att du har din UF 8 för pianofeel, det har inte ex5an

EDIT: Rättade fel och sånt jag inte blev 100% säker på längre....

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att den där diskussionen har varit uppe förut (angående EX5:ans aftertouchmöjligheter). Vad svaret var har jag dock ingen aning om. Ni får reda ut det där pojkar 🙂

Ja, även om jag har gått från att ha mjukvara till att ha ännu mera mjukvara så är jag inte helt främmande för att plocka in en "riktig" synth. När det gäller de grejerna som jag vill ha ribbon-controler till så handlar det ju ändå mer om synthsolon och då kan det nästan vara en fördel att inte ha den där pianokänslan. Jag ska kolla in dina tips, Neko.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Neko, är du full eller?

Oberheim OB12, inte Waldorf! Och inte katten har väl EX5an poly-aftertouch??

🙂

Inte många rätt där inte. Rättat nu. Men jag har fan varit säker på att ex5an haft polyfonisk aftertouch, men jag är ju inte i studion nu så jag kan inte kolla, och jag hittar inte heller något som bekräftar mitt minne. Jag måste kolla upp detta.

yamaha-ex5.gif

Bild på synten, som du ser är ribboncontrollern väldigt liten. men inte desto mindre rolig att använda.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bild på synten, som du ser är ribboncontrollern väldigt liten. men inte desto mindre rolig att använda.

Men jag vill ju ha en låååååååång 🙂

Edit: Det där skulle så lätt kunna misstolkas 😄

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar mer och mer luta åt att skaffa en Wacom (ritplatta) och sedan använda ett program som kan tolka om dess signaler till mididata.

Hittills har jag bara hittat detta, men det funkar bara under OS X 10.4 (själv kör jag 10.3)...Är det någon som känner till något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...