Jump to content
Annons

Vad är sväng?


saverman

Recommended Posts

Visste inte riktigt var den passade in och vill inte lägga in ännu en tråd under "Allmänt"... 🙂

Kom just från replokalen och en diskussion om upplägg inför den kommande inspelningen. Sist la vi allting bara rakt in, live i studion utan klick eller någonting. Bara på känsla. Resultatet blir ju att tempot självklart skiftar och att man inte kan kopiera dubbar, körer mm mellan verser och refränger. Det tar rejält mycket längre tid.

Jag tycker att vi lägger ner mer tid på att lägga snygga trummor med bra ljud och tighta trummor. Det är dessutom trumljudet som har fått lida under våra tidigare inspelningar. Då kläcks komentaren "Det blir så osvängigt!".

Svänget ligger väl ändå inte i ett fast tempo?!?! Frågar du mig så handlar det om timing i förhållande till ett fast tempo. Och känslan kommer väl ändå inte från tempot utan från tanken? Eller??

Vad anser ni? Blir det stelt för att man spelar till klick? Skapar det "okänlsa"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Sväng är de olika instrumentens interaktion med varandra. Det är en fördel om man dessutom håller takten förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öva massa med klick, så ni känner er bekväma med det, och spela sen in med det. Svängighet och klick går definitivt att kombinera, men samtidigt kan kommentaren "det blir så osvängigt" vara helt sann för en musiker som är ovan vid klick. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sväng är de olika instrumentens interaktion med varandra. Det är en fördel om man dessutom håller takten förstås.

fast ett soloinstrument kan ju svänga som tusan, så det sitter nog mer i hur, som saverman skrev, timingen och förhållandet till det fasta tempot.. Å riktigt sjysst blir det ju om alla i bandet har samma förhållande å timing mot tempot 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo (oregistrerad)

Sväng har inte med tempo eller klick att göra. Grunden, kompet förlorar inte på att vara exakt i tempo, men sången, solona och de melodiska inpassen ska gärna sacka lite och liksom dras med av kompet. Då svänger det satan.

Felet man ofta gör är att man riffar eller solar lite tidigt jämfört med kompet, vilket effektivt tar död på allt sväng.

Jojo

Link to comment
Dela på andra sajter

Svänget har också mycket att göra med trummisens tillslag, en rocktrummis som fiser fram virvel och kaggeslag svänger mycket sällan. Annars är en viktig detalj baskaggens och basens interaktion med varandra, sättet dom spelar både med och mot varandra är väldigt viktigt.

Stelt om man spelar in till klick? Om man nervöst kämpar för att hålla takten till klicket så blir det stelt, om man däremot koncentrerar sig på sitt instrument och bara lyssnar på klicket passivt så är det ingenting som sabbar svänget.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser ni? Blir det stelt för att man spelar till klick? Skapar det "okänlsa"?

ja, om trummisen jagar klicken. om man däremot använder klicken som en kontroll att tempot inte svajar för mycket upp och ner så kan det vara ett bra hjälpmedel. har ni provat att använda ett ljud som inte har så mycket attack utan är mer subtil? eller en gammal metronom, där man visuellt ser att man ligger i takt?

svänger det så svänger det. svårare än så är det inte. ungefär som i djungelboken på julafton; baloo (och alla vi andra) hör att det svänger, och han upplyser katten om det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vi ska se till att lägga några gitarrer efter klick som han kan ha att spela till. Men dom sitter fortfarande och surar för att det inte kommer svänga. Bör jag tillägga att det är dom utan musikutbildning som säger det...? 🙂

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Vad anser ni? Blir det stelt för att man spelar till klick? Skapar det "okänlsa"?

Nej.

Sväng är inte detsamma som vare sig otight spelat eller tempovariationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare kläckte ett par visdomsord ang AC/DC (som måste vara definitionen på sväng, om man snackar rock), som följt mig genom åren:

"Alla lirar lika fel".

Om man är jävligt tight (alla lika, "rätt eller fel"), så börjar helheten självsvänga.

Jag påstår (inte speciellt kontroversiellt...) att en tight trummis främjar svänget.

Naturligtvis 😄 måste låten i sig vara svängig oxå (men det får ju va nån måtta på goddagyxskaftkommentarerna)

***

Sen finns det idéer om att alla bra rocklåtar ska öka lite i tempo. En låt som saggar tappar allt sväng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte... om det svänger eller inte; på något sätt tycker jag att det hänger lite ihop med att det är mindre polerat (t ex tycker jag att Motörhead svänger mer än Dreamteather, även om de senare är mycket skickligare musiker). Det handlar ju inte alls om hur duktig man är, tror jag. För min del tror jag att ibland ligger svänget i den kemi som uppstår mellan människor i ett skapande. Den teorien kan jag genast såga av eftersom en ensam person som bara sjunger acapella kan få det att svänga. Jag tror ta mig fan att jag inte kan definiera sväng och jag tror inte att jag egentligen vill analysera det. Jag vill bara njuta av det när jag hör det. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte... om det svänger eller inte; på något sätt tycker jag att det hänger lite ihop med att det är mindre polerat (t ex tycker jag att Motörhead svänger mer än Dreamteather, även om de senare är mycket skickligare musiker). Det handlar ju inte alls om hur duktig man är, tror jag. För min del tror jag att ibland ligger svänget i den kemi som uppstår mellan människor i ett skapande. Den teorien kan jag genast såga av eftersom en ensam person som bara sjunger acapella kan få det att svänga. Jag tror ta mig fan att jag inte kan definiera sväng och jag tror inte att jag egentligen vill analysera det. Jag vill bara njuta av det när jag hör det. 😕

Toto svänger, och det är sjukt polerat. Men jag förstår hur du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vi ska se till att lägga några gitarrer efter klick som han kan ha att spela till. Men dom sitter fortfarande och surar för att det inte kommer svänga. Bör jag tillägga att det är dom utan musikutbildning som säger det...? 😆

Om ni alla skall spela in till trummorna som är till klick, så kanske ni alltid skall repa med trummisen lyssnandes till klick? Eller åtminstone inför skivinspelningarna. Tänk på att använda er av tempoförändringar trots att ni spelar in till klick... 1 bpm upp i refrängen märks knappt, men kan ge stor effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan absolut få effekt av att tempot, det säger jag ingenting emot. Och det är inte det att jag vill ha det polerat och tight. Det är mest i tidssparande syfte. Att slippa lägga alla gitarrer varje vers men då tycker dom att det blir samma och att känslan försvinner och att det blir för spattigt. Och det som man tjänar mest tid på är just sångpåläggen. Körer och dubbar går att kopiera mellan refrängerna istället för att lägga om ALLT varje refräng som vi fått göra hittills. Och då har dom dessutom vettet att klaga på mig att det tar tid att spela in saker för att jag inte orkar lägga 4 låtar på en dag då en låt tar drygt 3 timmar.

Får väl se imorgon hur diskussionen blir...

Link to comment
Dela på andra sajter

Steflund nämnde det. Man kan programmera in tempoförändringar för att få ett mer levande tempo. Det är vanligt att man gör det i midi-sammanhang eller åtminstone gjorde det på det glada 80-talet för att få till ett mer dynamiskt ljud trots att man programmerade hela skiten.

(Skall nog tillägga att en duktig studiomusiker sa att man måste hitta svänget i klicket för att kunna spela bra till det. Och att programmera om klicket är nog "overkill". Däremot kan det vara bra att lära sig om låtarna har massiva "rit" eller om man vanligvis programmerar trummor.)

Jag hade för mig att jag hade läst en bra artikel om det och, jajamensan, jag hittade den banne mig på nätet också! Håll till godo.

Using Tempo Changes

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man kan lägga in lägga in tempoändringar, men sparar ingen tid i påläggen. Och det gäller att hitta ett sväng i ett fast tempo istället för dom "naturliga temposvägningarna" för att snabbt kunna kopiera pålägg och spara tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte... om det svänger eller inte; på något sätt tycker jag att det hänger lite ihop med att det är mindre polerat (t ex tycker jag att Motörhead svänger mer än Dreamteather, även om de senare är mycket skickligare musiker). Det handlar ju inte alls om hur duktig man är, tror jag. För min del tror jag att ibland ligger svänget i den kemi som uppstår mellan människor i ett skapande. Den teorien kan jag genast såga av eftersom en ensam person som bara sjunger acapella kan få det att svänga. Jag tror ta mig fan att jag inte kan definiera sväng och jag tror inte att jag egentligen vill analysera det. Jag vill bara njuta av det när jag hör det.  😄

Toto svänger, och det är sjukt polerat. Men jag förstår hur du menar.

Nej, precis. Visst kan det vara polerat och svänga! 🙂 Man kan ju inte generalisera så och just därav att jag avbröt mina funderingar i inlägget. Som jag sa, jag vet inte om man kan definera det och jag tror inte att jag vill heller. Det är ju som när man repar eller spelar live - ibland låter det för j-a bra men ibland inte. Somliga artister har förmågan att göra det nästan varje gig, andra inte. Svårt det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant! Vilket heller inte är att diskutera i det här sammanhanget. Allt ska bara vara så starkt som möjligt. "Det måste ju vara tryck!..." Trycket måste väl ändå komma från någon sorts dynamikförändring? Det känns som att man måste ha något att jämföra med då och då för att fortfarande uppfatta det som tryck och inte bara värkande dån.

Är det inte att säga emot sin egen musikalitet i en grupp att inte kunna anpassa sig efter ett fast givet tempo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att det pågår viss vetenskaplig forskning om sväng just nu! Inom Komplett Sångteknik har man redan forskat fram massor om röstteknik och forskar hela tiden vidare, just nu pågår alltså även "sväng-forskning" ;-)

Teorin man utgår ifrån och håller på att utvärdera, är att det skulle finnas olika typer av sväng, eller att olika människor känner sväng olika, huvudsakligen på två olika sätt.

Detta oavsett om man ligger "på" eller "efter". Alltså två personer kan båda ligga efter /hänga men känner ändå svänget på olika sätt. Inget av sätten är fel, men man tenderar att gilla (och känna igen sig i) det som ligger i linje med sitt eget sväng. Man talar om "runt" eller "kantigt" sväng och det har lite grann att göra med hur man möter puls och underdelningar - inom puls och underdelningar - lite som man kan ha en rund eller kantig ansats på en enskild ton, oavsett om den ligger före eller efter. Det har också gått trender i detta genom tiderna. Exempel på kantigt sväng skulle kunna vara Joni Mitchell, medan James Brown kunde vara exempel på rund, men det har inte att göra med om de ligger på eller efter, vilken typ av musik de sjunger eller ens på vilket sätt de sjunger..

Bästa sättet att testa detta och se om det stämmer är följande: En grupp personer (eller minst två) befinner sig i ett rum och lyssnar på vad som helst för skiva. Blunda eller vänd er med ryggarna mot varann och sväng med i musiken - rör på kroppen, gunga med huvud fötter eller visa takten i händerna. Efter en stund tittar ni på varann och upptäcker troligen att alla håller takten (i alla fall de flesta...) men även om de håller samma takt - gungar de på helt olika sätt! Troligen kan ni dela in gruppen i två sätt att svänga - kolla vem som svänger som du gör!

Man kan också märka detta genom att det ibland känns självklart (man kan förutspå kommande uttryck) hur man ska sjunga eller spela med i inspelningar och å andra sidan ibland känns helt fel.

Vad är då poängen med detta? Inget av sätten är ju fel, men det kan vara bra att känna till att det finns olika sätt och att man vanligen är mer åt det ena hållet än det andra. Om man så jobbar med andra musiker eller framför allt med undervisning - är det viktigt att lära sig förstå det andra sättet (det man inte närmast inte väljer) och försöka bli bättre på även det sättet att svänga. Då kan man interagera bättre med andra musiker och vara mycket mer förstående och utvecklande som lärare med olika typer av elever.

Som sagt det är inte färdigforskat än på detta, men intressant är det tycker jag . 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är absolut intressant! Men jag har oxå märkt att på samma sätt som man skulle kunna se att olika personer dansar i samma takt fast med olika "betoningar" i rytmen så kan man faktiskt ibland höra att musiker som spelar med olika betoningar fast i exakt samma tempo och puls. Har hört det extra bra på blåsare som tänker "olika" (på respektive av) och som därefter haft helt olika attacker i tonerna.

Så det är även viktigt att man samtidigt tänker lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är CVI (Complete Vocal Institute) i Köpenhamn som forskar, närmare bestämt Cathrine Sadolin som leder forskningen (röstforskare, sångerska, pegagog m.m.) Allt det som redan utvecklats till tydliga resultat finns ju publicerat i hennes bok Komplett Sångteknik (Gehrmans musikförlag), men när det gäller just "sväng-forskningen" - kul ord :rolleyes: - är den pågående (i alla fall var den det förra hösten då jag var involverad i den, de har säkert kommit längre nu). Man kan läsa om dem och forskningen på komplettsangteknik.se och där finns det också forum att diskutera på och nyhetsbrev att beställa. Finns några andra trådar här på forumet där annat kring deras forskning diskuterats också.

hej hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...