Jump to content
Annons

Desecrated

Recommended Posts

Annons

Ja...Då har jag en fråga. De här elektriska fiolerna som man kan få tag på för under två tusen spänn på till exempel 4sound...What´s the deal with them? Hur låter i över huvud taget en sådan? Är det stor skillnad jämfört med den äkta varan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...Då har jag en fråga. De här elektriska fiolerna som man kan få tag på för under två tusen spänn på till exempel 4sound...What´s the deal with them? Hur låter i över huvud taget en sådan? Är det stor skillnad jämfört med den äkta varan?

Det är som med elgitarrpaketet "Rocky", för 2995 kr, å då ingår en kanonförstärkare(?)...

Vad är skillnaden på en billig och dyr elgitarr?

Sen går det inte att jämnföra en elfiol och en akustisk dito när det gäller ljud. Fördelen med elfioler är, att man kan öva med hörlurar inkopplat och man stör inte grannarna.

EDIT:

Om man är nybörjare eller halvbra, så kan man klara sig en stund på domdär billiga elfiolerna...

Som allt annat inom instrumetvärlden... Sen blir man mer kräsen och byter upp sig..

Sen kommer man till stråkdeln, som iof skulle behöva en helt egen tråd 😳 men där finns det otroligt stora skillnader. Många polare till mig har stråkar för 15 000 å över... Samma sak där, ju dyrare, desto bättre (oftast). Man får dock testa sig fram till nåt som man känner passar, är man nybörjare så är det inte så noga, då har man ändå fullt upp med att inte få stråken att gå som en vindrutetorkare..

Eller så harvar man sig fram på "Netto-paketet" för 445 kr. 😉

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen går det inte att jämnföra en elfiol och en akustisk dito när det gäller ljud. Fördelen med elfioler är, att man kan öva med hörlurar inkopplat och man stör inte grannarna.

Hur är det med detdär egentligen. Jag är ingen gitarrist, men jag upplever skillnaden mellan akustisk gitarr och elgitarr milsvid. Två helt olika instrument, som inte bara låter helt olika utan även är helt olika att spela på.

Gäller det akustisk bas vs elbas så är skillnaden inte så himla stor, men den påverkar ändå spelstilen en hel del (vissa saker funkar musikaliskt, vissa inte...).

Alltså: ses elfiolen som ett substitut för en "riktig" fiol eller ser man det som ett annat instrument som påminner ganska kraftigt om en vanlig fiol?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen går det inte att jämnföra en elfiol och en akustisk dito när det gäller ljud. Fördelen med elfioler är, att man kan öva med hörlurar inkopplat och man stör inte grannarna.

Hur är det med detdär egentligen. Jag är ingen gitarrist, men jag upplever skillnaden mellan akustisk gitarr och elgitarr milsvid. Två helt olika instrument, som inte bara låter helt olika utan även är helt olika att spela på.

Gäller det akustisk bas vs elbas så är skillnaden inte så himla stor, men den påverkar ändå spelstilen en hel del (vissa saker funkar musikaliskt, vissa inte...).

Alltså: ses elfiolen som ett substitut för en "riktig" fiol eller ser man det som ett annat instrument som påminner ganska kraftigt om en vanlig fiol?

ja, alltså till det rent tekniska liret (?) så är det inte så stor skilnad, men sen kan man ju grejja på, med effekter och sånt, på ett annat sätt med elfiol än med vanlig akustisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen går det inte att jämnföra en elfiol och en akustisk dito när det gäller ljud. Fördelen med elfioler är, att man kan öva med hörlurar inkopplat och man stör inte grannarna.

Hur är det med detdär egentligen. Jag är ingen gitarrist, men jag upplever skillnaden mellan akustisk gitarr och elgitarr milsvid. Två helt olika instrument, som inte bara låter helt olika utan även är helt olika att spela på.

Gäller det akustisk bas vs elbas så är skillnaden inte så himla stor, men den påverkar ändå spelstilen en hel del (vissa saker funkar musikaliskt, vissa inte...).

Alltså: ses elfiolen som ett substitut för en "riktig" fiol eller ser man det som ett annat instrument som påminner ganska kraftigt om en vanlig fiol?

ja, alltså till det rent tekniska liret (?) så är det inte så stor skilnad, men sen kan man ju grejja på, med effekter och sånt, på ett annat sätt med elfiol än med vanlig akustisk...

Håller med. När det gäller att spela på dessa så är ju inte skillnaden speciellt stor. Däremot så skiljer ju sig ljudet mellan en elfiol och en akustisk mycket. Elfiolen har ett "distat" ljud redan från början.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Även en annan går i köpetankar på en elfiol, mest pga att jag behöver ett instrument som jag kan öva på utan att störa grannarna (äger idag en ståbas jag bara kan öva på under dagtid. Tyvärr är man ju så sällan hemma under dagtid 😛 )

Jag har några frågor till de gamla rävar som vet hur en stråke ska dras:

Hur är det med intonationen på en elfiol? Är det svårare än en vanlig fiol pga det annorlunda ljudet? Och om man börjar med att öva på en elfiol, kan man då gå över till en vanlig fiol utan att behöva känna som om man börjar spela ett helt nytt instrument?

Förövrigt har jag funderingar på hur bra en sådan där effekt fungerar, som modellerar om ljudet till att låta mer som en akustisk fiol? (Fann tyvärr ingen länk, men jag är superbombsäker på att jag sett dem på marknaden)

Vad tror folk 'in conclusion': är det en bra idé att köpa en elfiol och vad ska man isf satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har en fiol hemma som bara hänger på väggen av ingen nytta. Tänkte börjas spela på den måste först byta ut stallet, byta strängar osv. Nu till frågan:

Alla nya stall som jag har kollat på online, är släta uppe på där strängen ska ligga, men kollar man på bilder med strängar på när så är det skåror vilket även är på min. Så jag undrar måste man göra den skåran själv eller? Kan tyvärr inget om fiol.

Finns det bra webbsidor för fiol och sånt annars?

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fiol hemma som bara hänger på väggen av ingen nytta. Tänkte börjas spela på den måste först byta ut stallet, byta strängar osv. Nu till frågan:

Alla nya stall som jag har kollat på online, är släta uppe på där strängen ska ligga, men kollar man på bilder med strängar på när så är det skåror vilket även är på min. Så jag undrar måste man göra den skåran själv eller? Kan tyvärr inget om fiol.

Finns det bra webbsidor för fiol och sånt annars?

Stall till fioler kan man inte köpa och sätta på direkt utan de måste skäras till och anpassas till det instrument som de ska sitta på. Enklast är att lämna in instrumentet hos någon violinmakare, som har rätt verktyg och snabbt fixar ett nytt stall åt dig. Bör inte kosta många hundralappar.

Frågan är ju varför du måste byta stall? Om det har sjunkit ihop så måste det bytas, men om det är böjt så kanske det räcker med att det värms upp och rätas ut. Det är väl klart att det kanske är lika bra att byta ut det ändå visserligen om det har varit med ett tag.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som med elgitarrpaketet "Rocky", för 2995 kr, å då ingår en kanonförstärkare(?)...

Vad är skillnaden på en billig och dyr elgitarr?

Sen går det inte att jämnföra en elfiol och en akustisk dito när det gäller ljud. Fördelen med elfioler är, att man kan öva med hörlurar inkopplat och man stör inte grannarna.

Ett alternativ om man inte vill störa grannarna är en fiolmodell som jag provade hos en kompis en gång: fiolen var helt byggt av något slags hårt skumgummi och från stallet gick det två ljudledande slangar upp till öronen (tänk stetoskop). Har ingen aningen om det var en model som var en i sitt slag eller om det är något som är vanligt förekommande och har använts t ex. av folk som bor i lägenhet och inte vill störa sina grannar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...