Jump to content
Annons

Göra egen musik


Nybbe 84

Recommended Posts

Hejsan!

Har precis börjat skriva låtar och skulle behöva lite tips och goda råd om både textförfattande och musikskapande. Lite om var man kan hämta insperation.

Än så länge har jag bara skivit en låttext och skulle vilja sätta musik till den men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.

Finns det nåt datorprogram som är enklt att använda för nybörjare och som är gratis? Program där man kan skriva in texter, noter, ackord och sånt.

Är tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gällande textförfattande skulle jag vilja citera mig själv från en tråd lite längre ner:

Några tips vid textförfattande:

Utforska nya ytor. Många skriver utifrån vad de själva upplever och känner. Tänk dig in i andras sits och skriv utifrån dem. Den där flickvännen man bedrog för ett par år sedan, hur upplevde hon det? Busschauffören som varje kväll tjafsar med undomar som vill åka gratis, den ensamstående mamman osv...

Fastna inte i JAG-träsket. Det är väldigt lätt att hela tiden sitta och skriva i Jag-form. "JAG saknar dig" "JAG står inte ut" osv. Hitta nya vägar att gå. Tänk på hur vanliga skönlitterära böcker är uppbyggda. Det skulle bli väldigt tråkigt om en roman lät: "Jag vaknade. Jag steg upp ur sängen. Jag åt frukost. Jag tvättade mig. Jag bevittnade ett mord. Jag ringde polisen."

Utvärdera ditt språk. Många väljer att skriva på engelska. Har du ställt dig själv frågan varför? För att de flesta andra gör det? Kan du verkligen måla med det engelska språket lika bra som med ditt modersmål? (med reservation för er engelskspråkiga) Kan du verkligen pryda en engelsk text med lika snirkliga ornament som du skulle kunna om du skrev på svenska? Jag säger inte att du bör skriva på svenska, men det skadar inte att fundera på saken.

Var varsam med klichéer. Vissa klichéer låter pinsamt påklistrade och billiga, typ "Hur kunde du lämna mig". Andra är faktiskt väldigt slagkraftiga om man använder dem smart. Någon nämnde tidigare Jocke Berg. Han är för mig en briljant textförfattare och det till stor del för hans förmåga att använda klichéer där de har som allra störst inverkan. Ta t.ex "Vi ska alla en gång dö" Självklart ska vi alla en gång dö och man har säkert sagt det sådär lite skämtsamt ibland, men i låtens sammanhang blir det väldigt effektfullt. "Jag kastar pil i min kuvös" är ett ordspråk som han också lyckas få in på ett bra sätt.

Varva enkelt och originellt språk. Nu kommer ännu en Jocke Berg-snutt här.. Att bara skriva "Jag är så ensam" är inte så spännande direkt, det har sjungits i en miljon låtar. Men baka in det och smycka ut det med något originellt så höjer du upp den textraden och ger den mer tyngd. T.ex "Är jag en astronaut - är jag så ensam?"

Hjälpmedel. "Vanliga" ord blir tråkiga i längden. En textrad blir mycket intressantare om den innehåller minst ett "unikt" ord som du aldrig använt tidigare i någon låt. Om du känner att du behöver fylla på din vokabulär så kan du använda synonym-funktionen i Word. Istället för att välja ordet "Ledsen" kan man istället använda "Moloken, nedstämd, beklämd, bedrövad" etc.. Fast man får avväga om de nya förslagen går att kompromissa in i rytmiken, om inte så kanske det första ordet passar bäst trots allt.

Det var mina punkter det. Finns säkert flera om jag tänker till lite, men nu orkar jag inte skriva mer. Hoppas någon finner nytta av tipsen. Lycka till!

Ja, som sagt, lycka till! Tipsen ovan har jag gett utifrån hur jag själv resonerar när jag skriver. Det är ju inte nödvändigtvis det bästa sättet för dig. Pröva dig fram!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Har precis börjat skriva låtar och skulle behöva lite tips och goda råd om både textförfattande och musikskapande. Lite om var man kan hämta insperation.

Än så länge har jag bara skivit en låttext och skulle vilja sätta musik till den men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.

Finns det nåt datorprogram som är enklt att använda för nybörjare och som är gratis? Program där man kan skriva in texter, noter, ackord och sånt.

Är tacksam för svar.

Hejhej, välkommen hit. Nu ska vi se, spelar du nåt instrument, isåfall vilken nivå ligger du på? Det hjälper mycket att kunna nåt instrument hyfsat när man börjar skriva musik, tycker jag.

Att lära sig skriva musik kan egentligen bara gå till på ett sätt; skriv musik! Det är ett stort ämne, särskilt om man dessutom räknar in arrangemang samt produktion/inspelning, och det finns många delmoment i skapandeprocessen som kan förfinas och slipas. Det finns så många aspekter av det; både rent teoretiska kunskaper om hur man får ut det man hör i huvudet (för att inte tala om hur man hittar det man INTE hör i huvudet), och naturligtvis betydligt mer abstrakta saker - som känslan för vad som är bra resp dåligt.

Jag tror att det är svårt att ge ett svar på "hur gör man", eftersom alla gör på olika sätt. Jag kan bara säga hur jag gör, och så kan du ju testa och se om det funkar för dej eller inte. Eller, egentligen kan jag inte säga hur jag gör, eftersom jag själv gör på ganska olika sätt. Men en typisk låt av mej börjar med att jag sitter och klinkar på pianot. Typ sitter och hamrar lite sköna popackordkombinationer. Leker lite med olika toner och helt plötsligt uppstår nån liten slinga eller så som känns bra. Då spelar jag den igen, jag lyssnar efter hur den känns och hur den skulle kunna fortsätta. Ganska snart har jag en del av en låt, eller åtminstone någon melodifras. Vanligtvis börjar jag nu försöka hitta några ord som funkar på slingan - det spelar ingen roll om det låter fånigt/klyschigt/kasst, jag behöver bara en utgångspunkt som jag sedan kan förfina ("förfina" betyder ofta i det här sammanhanget "ta bort helt"... men inte alltid). Alternativt väntar jag lite med text och ser istället om jag kan hitta nån fortsättning på låten - nåt som kanske kan bli en vers eller refräng.

Hur som haver - när jag börjar få ihop nåt som känns som första trevande stegen mot en låt, så slår jag på datorn, kör igång Logic och fortsätter där. Antingen så har jag redan vid pianot fått nån idé om hur arret skulle kunna vara - isåfall är jag ivrig att få ner det medan jag fortfarande "hör" hur det ska låta. Annars gör jag bara ett snabbt schematisk arr, ofta bara bas, trummor, plus ett synthljud som får spela melodin jag har hittills. Om jag har nåt fragment av text så gör jag ett nytt textdokument där jag skriver ner det, så det inte glöms bort.

Sen är det bara en fråga om rent och skärt slit. Lyssna på det som finns hittills, tralla med, känna på melodierna, kanske hjälper arret till att inspirera hur låten kan fortsätta, osv. Jag använder rimlexikon och thesaurus (på datorn) som verktyg precis hela tiden när jag skriver text.

Som sagt, detta är ett typiskt sätt för mej att göra det på men absolut ingen regel. Lika ofta utgår jag från något annat än några toner från pianot - det kan vara en textidé, en fras, ett fräckt synthljud, en rytm, en känsla, eller vad katten som helst. Det viktiga är att utgå från något som i sig har potential, och sedan bygga på olika sätt med det. Förr eller senare hamnar det dock i datorn, och därifrån är det bara hårt jobb som funkar (hårt och hårt... jobb iaf).

Däremot så skriver jag väldigt sällan hela texten innan jag börjar med musiken. Det känns som att jag målar in mig i ett hörn då. För mej är det viktigare att texten bidrar till känslan i musiken, än att musiken bidrar till känslan i texten. Alltså, jag ändrar, stryker och offrar darlings i texten för att det ska funka med musiken, hellre än att ta bort viktiga saker i musiken för att få det att passa den tänkta texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som funkar väldigt bra för mig är att jag inte tvunget måste sitta med ett instrument för att skriva musik. De bästa melodierna jag skrivit har ofta kommit till mig när jag helt enkelt varit ute och promenerat eller dyl. Pröva att "tänka ut" melodier, spela in när du nynnar dem (på mobilen eller nåt liknande) och ta sedan ut ackord och så till... När jag gör så får jag ofta fram lite mer intressanta saker än när jag sitter med t ex gitarren... Kanske en metod att pröva iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett att de e många som använder sig av Logic och Cubase när de skapar sin musik. Men jag undrar om de programmen funkar till pc. Tror jag har läst någonstans att de är anpassade för Mac.

Vad finns det annars för bra program för pc ?

Jag har testat guitar pro 5 lite grann och tittat lite på band in a box men vet inte riktigt om de är så bra att jobba i.

Jag har planer på att gå en gitarrkurs via nätet. Har alltid velat lära mig spela gitarr men det har liksom aldrig blivit av. Jag kan spela lite grann men inte så värst bra. Typ ett par ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett att de e många som använder sig av Logic och Cubase när de skapar sin musik. Men jag undrar om de programmen funkar till pc. Tror jag har läst någonstans att de är anpassade för Mac.

Vad finns det annars för bra program för pc ?

Jag har testat guitar pro 5 lite grann och tittat lite på band in a box men vet inte riktigt om de är så bra att jobba i.

Jag har planer på att gå en gitarrkurs via nätet. Har alltid velat lära mig spela gitarr men det har liksom aldrig blivit av. Jag kan spela lite grann men inte så värst bra. Typ ett par ackord

Logic finns bara för mac, Cubase funkar dock på pc..

Redigerat av Pain, baby
Link to comment
Dela på andra sajter

jollehojje (oregistrerad)

Tjenis! När jag gör låtar brukar jag först ha vilat mig lite från musiken, just då när man känner att man vill spela igen så letar man direkt efter ett fint ljud med harmoni. Oftast får man många olika varianter på en keyboard, den är bäst eftersom man kan spela in olika snuttar med trummor och hela kittet.

Jag är en 80-talsdiggare som älskar lagom mycket synt, inte modern lead som är för skrikig utan mer syntmattor. Mitt tips är att börja spela lite syntmattor på de högre tonarterna. Börja med ''balad-Nissen'', passar det?, ja stanna där då. Annars kan man prova att gå över till det rockigare. Varför just jag tipsar om att köra lugnt först är att man får bäst inlevelse med ackorden och man hinner med hur den går. SEN, är tipset att dra fram trumkittet för det är ganska viktigt att komma fram med trummisarna tidigt om man ska ha dem. Sen väljer du det du vill.. Men jag önskar att du väljer riktig synt istället för en skrikig gitarr som oftast inte gör harmoni - jo ibland 😄.

Till sist gör du texten!

Tack för mig, tack och godnatt sov som en tratt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Logic finns för PC men bara som begagnat och är ett jäkligt kraftfullt program trots några år på nacken. Det är ganska lätt att komma igång med också i alla fall när det gäller inspelning av audio. Har sett begagnade logic både på auktions siter och annonser på internet för mellan ett par hundra spänn upp till nån tusing. Man bör bara tänka på att man målar in sig i ett hörn när det gäller support och framför allt uppgraderingar för då gäller Mac så då kostar det lite mer. Cubase finns för PC.

För mig så gäller text och musik nästan lika mycket kan nog tänka mig att ändra både musik som text för att få ihop det. Dock är det ju till stor del texten det handlar om tycker jag för det är ju den som låter bygger på. Att spela ett instrument underlättar men det finns ju program som Acid (som bygger på färdiga loopar) och Band in a Box. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nybbe,

Kul att du börjat skriva låtar.

Misstolkar jag dig eller är det så att du aldrig gjort en färdig låt förut?

Jag uppfattar det som du har en text men inte ens en melodi?

Jag skulle föreslå följande tillvägagångssätt:

1. Gör en melodi till din text, ev får du ändra och formulera om lite för att fraseringarna ska funka.

Förhoppningsvis spelar du något instrument t ex piano el. gitarr.

2. Sätt harmonier samt bastoner till melodin.

Voila! Du har en låt :rolleyes: som du äger upphovsrätten till !!!

Nu kommer vi till produktionen/inspelningen:

Om du väljer att jobba med Logic el Cubase el liknande så får du räkna med en "viss" inlärningströskel om du inte är bekant med liknande program. Det här är avancerade musikproduktionsredskap som utvecklats sedan mitten av 80-talet och är de ledande i Europa. Dom kan väldigt mycket och det är lätt att gå bort sig eller köra fast.

Men om du nu vill ha ner din låt som en demo:

Först bör du nog tänka igenom hur du vill att det ska låta, är det en dance-pop låt typ "September", vilka element vill du då ska finnas där. Är det en pop låt typ Robbie Williams? etc. Fundera och försök tänka dig vilka instrument du vill ha och hur de ska spela. Kanske kan du t o m ha en refrerenslåt, som arrangemangsmässigt kan stå som förlaga för din låt.

1. bestäm tempo och tonart, gör ett trumkomp.

2. spela in ackorden med ditt instrument, se även till att du får dit basen.

3. fram med micken, nu är det bara att sjunga, klippa och klistra.

Nu har du en enkel demo.

Sen är det bara att gå vidare, jobba mer med trumkomp/ljud.

Lägg på fler instrument, stämmor på sång osv.

Som du förstår så sker inget av sig själv utan det är du som skapar allt.

Good Luck 😳

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Gällande textförfattande skulle jag vilja citera mig själv från en tråd lite längre ner:
Några tips vid textförfattande:

Utforska nya ytor. Många skriver utifrån vad de själva upplever och känner. Tänk dig in i andras sits och skriv utifrån dem. Den där flickvännen man bedrog för ett par år sedan, hur upplevde hon det? Busschauffören som varje kväll tjafsar med undomar som vill åka gratis, den ensamstående mamman osv...

Fastna inte i JAG-träsket. Det är väldigt lätt att hela tiden sitta och skriva i Jag-form. "JAG saknar dig" "JAG står inte ut" osv. Hitta nya vägar att gå. Tänk på hur vanliga skönlitterära böcker är uppbyggda. Det skulle bli väldigt tråkigt om en roman lät: "Jag vaknade. Jag steg upp ur sängen. Jag åt frukost. Jag tvättade mig. Jag bevittnade ett mord. Jag ringde polisen."

Utvärdera ditt språk. Många väljer att skriva på engelska. Har du ställt dig själv frågan varför? För att de flesta andra gör det? Kan du verkligen måla med det engelska språket lika bra som med ditt modersmål? (med reservation för er engelskspråkiga) Kan du verkligen pryda en engelsk text med lika snirkliga ornament som du skulle kunna om du skrev på svenska? Jag säger inte att du bör skriva på svenska, men det skadar inte att fundera på saken.

Var varsam med klichéer. Vissa klichéer låter pinsamt påklistrade och billiga, typ "Hur kunde du lämna mig". Andra är faktiskt väldigt slagkraftiga om man använder dem smart. Någon nämnde tidigare Jocke Berg. Han är för mig en briljant textförfattare och det till stor del för hans förmåga att använda klichéer där de har som allra störst inverkan. Ta t.ex "Vi ska alla en gång dö" Självklart ska vi alla en gång dö och man har säkert sagt det sådär lite skämtsamt ibland, men i låtens sammanhang blir det väldigt effektfullt. "Jag kastar pil i min kuvös" är ett ordspråk som han också lyckas få in på ett bra sätt.

Varva enkelt och originellt språk. Nu kommer ännu en Jocke Berg-snutt här.. Att bara skriva "Jag är så ensam" är inte så spännande direkt, det har sjungits i en miljon låtar. Men baka in det och smycka ut det med något originellt så höjer du upp den textraden och ger den mer tyngd. T.ex "Är jag en astronaut - är jag så ensam?"

Hjälpmedel. "Vanliga" ord blir tråkiga i längden. En textrad blir mycket intressantare om den innehåller minst ett "unikt" ord som du aldrig använt tidigare i någon låt. Om du känner att du behöver fylla på din vokabulär så kan du använda synonym-funktionen i Word. Istället för att välja ordet "Ledsen" kan man istället använda "Moloken, nedstämd, beklämd, bedrövad" etc.. Fast man får avväga om de nya förslagen går att kompromissa in i rytmiken, om inte så kanske det första ordet passar bäst trots allt.

Det var mina punkter det. Finns säkert flera om jag tänker till lite, men nu orkar jag inte skriva mer. Hoppas någon finner nytta av tipsen. Lycka till!

Ja, som sagt, lycka till! Tipsen ovan har jag gett utifrån hur jag själv resonerar när jag skriver. Det är ju inte nödvändigtvis det bästa sättet för dig. Pröva dig fram!

Chroma - kan du inte lägga upp någon av dina texter så man får se hur du använder dina tips i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Två olika saker som brukar ge mig inspiration:

Miljöombyte: bara att gå ut o gå en lång promenad eller åka bort till någon annan ort eller land.

Andra musiker: att se duktiga eller åtminstone intressanta musiker gör sin grej brukar inspirera mig. Bäst är väl egentligen live men även video eller "bara" musikalbum kan göra sitt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Brian Eno. Han spelar med pekfingrarna men är ändå en av de mest respekterade i branchen. Han har skrivit böcker och uttalar sig gärna i artiklar. Vad jag vill ha sagt är att det finns så oändligt många sätt att närma sig ämnet att vad som gäller för en person är absolut förkastligt för nästa. Men lite basic rules skadar aldrig. Lyssna, läs, försök kopiera. Vad är det egentligen du gillar hos det du gillar. Analysera.

Gå kurser, whatever. Alla kan lära ut något som du har nytta av.

Intresse är det viktigaste!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vilket tillvägagångsätt du vill använda.. det finns oändligt många sätt att ta sig fram...

1. vill du hålla på med "sing a songwriting", i såfall kanske det bästa är att köpa en digital porta eller en minidisc. och en sång mic till rösten och en kondensator mic till guran... skönt att slippa surret från datorn och du kan sticka till vilket ställe som helst som har el med portan och vilket ställa som helst utan el med minidiscen.. perfekt om du söker inspiration på annat håll än din lägenhet/villa/stuga

2, vill du hålla på med stora arrangemang så lämpar sig en dator bäst, funkar tilloch med med en laptop... köra cubase, logic, Sonar, samplitude, Ableton Live, med mera...

om jag var i dina skor så skulle jag skippa gitarr kurs på nätet och hitta en riktigt lärare, du kan nog komma undan med 200 spänn per lektion och det skulle gå fortare framåt med en personlig lärare...

så, för att kunna sätta toner till dina texter, koncentrera dig på att lära ett instrument... helst inte flöjt om du ska sjunga samtidigt 😲

inspiration kan hämtas överallt.. nåt speciellt du brinner för? samhällskritik är alltid nice 🙁

naturen brukar kunna ge inspiration, om man är öppen för vad som händer i den..

jag tog med mig djembe trumman ut i naturen och fåglarna och jag jammade..

järnet.. jag blev inte attackerad iaf..

personligen har jag både digital porta och stationär dator ("hemmastudio") kompletterar varandra bra, speciellt eftersom jag kan änvända portan som mixer 🙂 nästa inköp blir en av de nya minidiscarna...

lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ju faktiskt kunna lägga ut texten här så kunde ni se vad det är jag utgår ifrån. Vad tycker ni om det ?

Har fått för mig att det är lättare att komma på melodin om man har en färdig text. Fast de är ju en smaksak 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag skulle ju faktiskt kunna lägga ut texten här så kunde ni se vad det är jag utgår ifrån. Vad tycker ni om det ?

Ja fan.

Gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer den!

Någon har tagit hennes liv

Bland ruiner och damm

Ligger en liten flicka

Hennes ögon e öppna

Fast blicken e tom

En liten stund sen

Strålade hon av liv

Hon sjöng och dansade

Som många gånger förut

Nu ligger hon här

Så stilla och tyst.

Någon har tagit hennes liv

Någon har tystat hennes sång

Någon har stulit hennes glädje

Någon har slukat hennes skratt

Någon har krossat hennes framtid.

Bland spillror och rök

Ligger en ensam flicka

Hennes mun står öppen

Fast rösten e stum

För några sekunder sen

Strålade hon av glädje

Hon lekte och skrattade

Som många gånger förut

Nu ligger hon här

Så stel och kall.

Någon har tagit hennes liv….

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Vilken tragisk visa.

Vad har du tänkt sätta för typ eller genre av musik till?

Nonrhyming-texter är alltid svåra, testa att skriva på rim, det blir alltid lättare att sjunga, och låter alltid snyggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt än, visa/pop kanske. Nånting som passar bra ihop med texten.

Musiken och texten ska liksom gå hand i hand.

Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.

Sorry, jag skulle nog peka på paragraf 112 i min musikskaparregelbok:

Den enda regeln som finns är att det inte finns någon regel.

🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg text, "smart" grepp att göra andra versen efter samma mall men med ändrade ord (tja smart och smart, det har väl gjorts förut 😛 men är ändå en bra grej att ta till).

Den funkar utan rim. Frågan är dock hur den ej ännu skrivna melodin gör det. När jag skriver musik upplever jag för det mesta självklara ställen att rimma på, i vissa fall lite tvetydigt var ajg ska lägga rimmen, och i några få enstaka fall finns det inga bra ställen att lägga in rim på alls. I dessa fall skiter jag i det. I samtliga övriga fall känns det som att jag måste göra det för att få flyt i melodin, utan rim så känns varje rad som en ny lös tråd vilket blir irriterande. Däremot måste man ju inte överdriva för att få perfekta rim precis överallt, att låta bli nånstans kan vara en bra krydda.

Så, att kunna skriva på rim är definitivt ett om inte nödvändigt så väldigt väldigt användbart verktyg när man skriver musik. Fast samtidigt så är det bra att gå sin egen väg såklart, och göra nåt annorlunda! Du kanske kan få ihop det jättebra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.

Äh, skippa att lägga fram dina åsikter som om de vore fakta va? 😉

----

Själv tycker jag texten var hur bra som helst, den är tillräckligt intressant i sig själv för att du inte ska behöva förstöra den inte genom att tvinga in en massa rim... 😳

Redigerat av tvivelfront
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

De e kul att få höra att någon (förutom jag själv) gillar texten 🥰

Fortsätt gärna ge era synpunkter.

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Hej..

Kanske ligger lite efter i tiden men om någon är intreserad vill jag gärna komma med en betraktelse.

På tal om låtskrivande och på tal om just Jocke Berg.

Lyssna på "saker man ser".

Den formen heter duga.

Intro - vers - brygga - refr - instrumentaldel (typiskt kent) Instrumetaldel2 - Refr - slut

Börjar som allt annat man hört men sen är det som dom flippar ut och ger upp formen helt och..

shit!! va bra det blir.

Så mitt tips. Gå ur strömmen, din egen eller andras och gör nåt för dig känns originellt och intressant.

Du kan alltid hoppa i strömmen närsomhellst. Vad jag försöker säga är att hitta en trygghet som du trivs med, gå ifrån den, hitta hem, eller gå vidare.

tack..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är lite sen in här i tråden, men det kan kvitta. Ville bara inflika min åsikt i frågan om rimmets nödvändighet. Rim är ett av många verktyg som står till ditt förfogande för att göra din musik tilltalande. Du måste inte ha rim i din text. Lika lite som du måste ha en vers. Eller en refräng. Eller en brygga.

Det finns inga strikta regler här. Det är det som är så underbart med musik; det är upp till dig själv att avgöra vad du tycker är passande. De enda reglerna som finns är därför dom du själv väljer att applicera.

Självklart finns det mer eller mindre vanligen förekommande strukturer och tillvägagångssätt när man gör musik. Danny Cort har rätt till sin åsikt om att man "måste" skriva på vers. Men han har inte rätt att påstå att det är en allmän regel som man måste följa för att det ska låta bra. Musik är enligt min mening så mycket mer än så. Texten är viktig. Men inte viktigare än du gör den. I ditt fall har du en tragisk text som är väl värd uppmärksamhet; med eller utan rim.

För mig handlar det om att textfrasernas rim tillför ännu en dimension till en låt. Det har ingenting med "berättelsen" i texten att göra. Det är mer känslan det tillför. Man känner när det börjar bli dax för ett rim att dyka upp och man håller nästan andan tills ordet kommer, man väntar sig det. När det väl kommer så har det en förlösande effekt.

Det kan bli hur bra som helst. Kör på! Lycka till!

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.
Så, att kunna skriva på rim är definitivt ett om inte nödvändigt så väldigt väldigt användbart verktyg när man skriver musik. Fast samtidigt så är det bra att gå sin egen väg såklart, och göra nåt annorlunda! Du kanske kan få ihop det jättebra.  😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.

Det där är ju helt och hållet en smakfråga, och kanske lite om talangen hos textskrivaren/poeten. Jocke Berg tycker jag skriver väldigt bra texter och han behöver inte rimma.

En sak som skulle kunna vara till fördel för rimmet är väl att det blir lättare att komma ihåg texten, inte bara för sångaren utan även för lyssnaren och då är det nog större chans att den fastnar på hjärnan.

BTW: Tyckte texten var bra Nybbe!

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...