Jump to content
Annons

Göra egen musik


Nybbe 84

Recommended Posts

host host.... Vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig. Jag vill inte raljera och säga att det är skit eftersom texter är något personligt. När jag lyssnar på demos så brukar jag inte kommentera texterna, men eftersom du verkligen ber om kritik.

Risken är att det slår över lite i något slags pekoral. Jag kommer att tänka på Mauro Scocco. Budskapet är det inget fel på, men man kan få känslan av att du skriver en liten på näsan. En del av fraserna känns lite klyschiga. Kanske kunde

du nyansera lite vad du vill säga.

En annan sak är ju att vara ärlig i det man vill ha sagt. Det måste komma från hjärtat annars blir det bara patos utan glöd och liv i. Vad är det för slags känsla du vill förmedla. Är det att du är förbannad på att folk är egotrippade så säg det. Nu blir risken att det blir något slags "Fröken Sverige" retorik. Typ

"- Man skall vara snäll mot djur och inte röka och helst inte bära päls heller för det är dumt tycker jag".

Tänk på att de ord du förmedlar helst skall vara så att den som lyssnar känner något, eller upplever något när de hör dina ord.

T e x så blir jag mer illa berörd av "Flickan med svavelstickorna" än av din text fast grundmeningen är de samma. Fattar du hur jag tänker?

En tredje sak är att man skall akta sig för att vara allt för generell i det man säger. Försök att hitta ditt språk isället. Säger du t e x

"Att dela med sig till andra

verkar va tungt och svårt

Man behåller allt för sig själv

hellre än ge någon annan"

När du pratar med dina kompisar eller med andra om att samhället är orättvist?

Om dina texter inte har något direkt sammhällsförändrande eller politiskt budskap så kanske det är viktigare med själva orden. Att de rinner snyggt genom melodin, men jag fattade det som att du försöker säga något.

(ta t e x Ingela Plings texter. Totalt menlösa men ändå låter det som att hon

verkligen vet något om kärleken. Främling t e x vad fan handlar den om egentligen? "som Monalisa har sitt leende så döljer också du en hemlighet." Ren och skär rappaklaja, men ganska snyggt. )

Hoppas du kände att du fick lite feedback. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Meningen med texten är att den ska uppfattas som politisk, fast det kanske jag inte har lyckats med. Meningen är också att den speglar hur världen ser ut. Alltså att det finns människor därute som skulle kunna få det bättre om fler började dela med sig. En uppmaning helt enkelt.

Om det är någon som har några förslag på förbättringar så säg till.

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Svårt att bedöma texten utan att veta vilken sorts musik det ska passa in till. Tänker mig en insamlare för Frälsningsarmén sjunga den... "en liten slant räcker" 😏 Eller en söndagsskolevisa. Vilket är helt OK om det är det man är ute efter.

Kan f.ö. tänka mig att samma budskap skulle funka skitbra i lite tonårsrebellpunkstil men något mer fångande titel, typ "Bry dig, för FAN!" 😄

Lite mer attityd tror jag faktiskt skulle vara bra; som den är nu låter den lite tam.

Ex. om den skulle vara på engelska:

it's a dog-eat-dog world

and we're eating well

but what we are missing

is we're eating ourselves

(Notera att vokal-rim också finns som alternativ.)

Själv är jag väldigt inne på att rimma i mina texter.

Det finns ju väldigt många ordspråk och sånt som uppfattas som "allmänna sanningar", om man tar lite sådant och böjer till det lite kan man få text som tilltalar många.

Ex:

ett liv utsläckt är tragik

hundratusen statistik

OBS. att språkligt korrekta skulle vara "tragedi", men man har ofantligt mycket mer frihet gällande sådant i prosa/sångtext.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Hur skriver man en "bra" politisk sångtext ?

Vad är det man bör/borde tänka på ?

Finns det några riktlinjer man kan ta hjälp utav ?

Ska den va i berättarform eller historiskform ?

Typ att man berättar om något som man själv upplever/upplevt eller något som hänt förr.

Vad tycker ni en politisk sångtext bör/borde innehålla ?

Hur tycker ni musiken ska byggas upp ?

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har lite råd att ge ?

Alla typer av tips och råd är välkommna även om de gäller att skriva generella sångtexter.

Vore tacksam för svar 😄

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har nu gått igenom den här tråden och det verkar vara en hel del mambo-jambo-svar. Kan det vara för att det är en tjej på 22 som startat den? Man får ju skämmas. Fast jag måste tillstå att det varit många seriösa oxå.

Jag har dock inte funnit det svar jag tolkar att Jenny var ute efter från början. Och jag har samma fråga:

Finns det regler i musiken för hur man skriver texter? För att det ska gå att sätta en melodi till? Jag funderar på hur man får in takter i orden osv. Jag skriver en del och förvirringen över hur jag ska placera orden är större än att hitte dem. Kanske inte så lätt för ett proffs att förstå hur vi lekmän tänker och funderar. Men om någon är bra på att förklara kanske hon/han kan ta fram en känd text, vilken som helst, och förklara varför den går att sätta melodi till. Vad vet jag?

Bara en Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Man kan ju självklart greppa inspiration från sina favvo artister vilket jag gör i 80 tals genren eftersom jag inte har känslan inne än att skapa utantill. Annars när jag letar inspiration så associerar jag olika genrer med en viss atmosfär som tex.

skog o stjärnor - chillout/ambient

klarblå himmel med "fluffy clouds" - trance

fabriker - EBM/industri/synth

gruvor o grottor - dark ambient

Jag har också alltid med mig min mp3 spelare med intern mikrofon så att jag kan spela in idéer jag kommer upp med vart jag än är, sen hem o plinka på pianot 😄

Annars vid sångtext skrivning så sitter jag oftast på bussen o skriver...där hittar jag lugn o ro

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det regler i musiken för hur man skriver texter? För att det ska gå att sätta en melodi till? Jag funderar på hur man får in takter i orden osv. Jag skriver en del och förvirringen över hur jag ska placera orden är större än att hitte dem. Kanske inte så lätt för ett proffs att förstå hur vi lekmän tänker och funderar. Men om någon är bra på att förklara kanske hon/han kan ta fram en känd text, vilken som helst, och förklara varför den går att sätta melodi till. Vad vet jag?

Bara en Micke

Dina frågor är lite "confusing" för mig men det beror väl på vad för musik du har tänkt att göra. Om du är en som bara lyssnar på instrumental musik tex trance utan sång så kan man förstå att man inte har stor koll på hur man får text, sång o musik att gå ihop. Hur menar du annars med "placera orden"...att skapa en "story" i en låt? att rimma? oavsett vad du menar så finns det egentligen enligt mig ingen skriven regel över hur man skriver...alla skriver på sitt sätt. Jag har en story i varje låt...dock så brukar jag faktiskt undvika kärlekstexter till varje pris...jag älskar även att rimma för det ger en inre harmoni för mig.

En grupp som betyder väldigt mycket för mig både musik- och låttextmässigt är VNV Nation(EBM...synthmusik). Lyssna på hur sångarens låttexter ligger i låtarna...dom har egentligen ingen direkt plats o han rimmar inte ett dugg.

När jag skriver låtar så gör jag alltid låten först...sen nynnar jag en sång slinga till hela låten...när sången låter bra skriver jag låttext...för när jag valt genre på låten jag gör så vet jag ungefär vad för story jag ska ha i texten. För jag har problemet att skriver jag en text först så har jag helvetus svårt att få in den i en låt jag skapat....för långa meningar, passar inte in i låten alls m.m. I slutändan skulle jag säga att allt handlar om känsla...jag använder ingen regel om hur jag lägger in text med musik...jag känner efter vad som känns bäst!

Ja nu har jag väl säkert lyckats som alla andra o bara skriva mummel babbel men jag hoppas att mAIK65 kan få ut nånting från det...maila mig annars så kan vi ta det mer detaljerat.... 😄

MVH en lekman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
De e kul att få höra att någon (förutom jag själv) gillar texten 😛

Fortsätt gärna ge era synpunkter.

Det kan vara farlig att tycka för mycket om sina egna låtar. Jag har själv skrivit några låtar som jag blivit för nöjd med. Det blir lätt så att man glömmer bort att utveckla låten; lägga på stämmor, ändra vissa meningar, och bara fortsätter spela den som den är tills man blir så trött på den att man slänger hela idéen i soptunnan.

Tips angående att skriva låttexter:

Man ska ta det lugnt med rimmen! Det blir jobbigt när det finns ett rimm i varje mening i en låt. Ett tips är att lägga in "nästan-rimm" i dina låtar (ord som är lika, men inte rimmar. T.ex Sekund, ung, lugn). Det får liknande effekt med rimm, men inte lika jobbigt. Kolla gärna in Jocke Bergs texter. Dom har en mycket bra övergång från rimm och "nästan-rimm".

Hoppas att man kunde hjälpa! 😑

//Marww

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer den!

Någon har tagit hennes liv

Bland ruiner och damm

Ligger en liten flicka

Hennes ögon e öppna....

det här ger mig Cornelis Vreeswijk vibbar....lite "Cecilia Lind" melodi typ så får du mig på fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer den!

Någon har tagit hennes liv

Bland ruiner och damm

Ligger en liten flicka

Hennes ögon e öppna

Fast blicken e tom

En liten stund sen

Strålade hon av liv

Hon sjöng och dansade

Som många gånger förut

Nu ligger hon här

Så stilla och tyst.

Någon har tagit hennes liv

Någon har tystat hennes sång

Någon har stulit hennes glädje

Någon har slukat hennes skratt

Någon har krossat hennes framtid.

Bland spillror och rök

Ligger en ensam flicka

Hennes mun står öppen

Fast rösten e stum

För några sekunder sen

Strålade hon av glädje

Hon lekte och skrattade

Som många gånger förut

Nu ligger hon här

Så stel och kall.

Någon har tagit hennes liv….

Hade varit mer intressant om det fanns misstanke om att du hade mördat flickan och skrev ett par verser om din skuld. För du älskade flickan men du var ända tvungen att mörda henne, för dina demoners skull (kanske).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit mer intressant om det fanns misstanke om att du hade mördat flickan och skrev ett par verser om din skuld. För du älskade flickan men du var ända tvungen att mörda henne, för dina demoners skull (kanske).

Håller helt och hållet med, men det är din text, och din låt. Gör vad du vill med den. Glöm aldrig att du kan göra låten hur du vill. Du kan hitta på egna ord osv, utan att det blir dåligt. Om det är en fin text så behöver inte ljudet vara fint för det, och om du har ett fint ljud, så behöver du inte skriva en vacker text. Musik kan vara hur olika som helst, och det är ju det som är det fina med musik. Man behöver inte lyssna på några regler, för det finns inga regler. De e klart att det finns riktlinjer som man kan följa, men det är som sagt upp till dig hur du ska skriva din låt!

//

Marww

(har lite bråttom så det kanske blir några stavfel eller liknande)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd! Finns väl ingen supersäker guide för hur man skriver en bra låt så det enda man kan göra är väl att se hur andra gör och hitta sitt eget unika sätt. Finns ingen regel för var man börjar och slutar heller. Har kommit på snygga bryggor som jag sedan byggt vers och refräng till och funkar det så funkar det.

För min egen del så arbetar jag nästan bara på känsla. ja, där allting börjar alltså, för det är trots allt svårt att via matematiskt och logisk väg komma fram till vad som är en bra melodi och snyggt arrangemang.

De bästa låtarna jag kommit på har tillkommit genom ett ganska så ovanligt tillvägagångssätt. Jag kan t ex höra att grannen har fest och det enda jag hör är bastrummor, men omedvetet så börjar jag sätta in toner i samma tempo för att på nåt sätt försöka luska ut vilken själva melodin är, eller vilken låt. Samma sak som när jag står i duschen och hör en låt på radion på undervåningen. När jag inte kan urskilja melodin så gör jag en egen och i de flesta fall så är min nyuppkomna melodi en helt annan än den som egentligen spelas.

En gång så var jag ute och fiskade och började nynna på Wilmer X:s "veeem får nu seeeee, alla tårar mot din kiiiind".. Men omedvetet så nynnade jag in på en helt ny melodi och till slut hade jag en helt ny melodi. Den där leken i skallen är inte att underskatta..

Sen ska man också skilja på melodi och basmelodi. "Diana" med Paul Anka går i G Em C D, men har en rad olika sång- och "yt"-melodier melodier ovanpå detta. Sen kan man göra tvärtom. Man kan behålla sångmelodin och byta ut vissa bastoner och detta kan ge helt fantastiska skiftningar.

vers och refräng: Jag gör det enkelt och en variant som jag håller fast vid är att jag tas bastonerna från refrängen och ändrar de till passande för en vers. Sedan så försöker jag sjunga refrängen, fast med versbastonerna. Detta går i regel inte, men man får en bra känsla för hur en vers kan låta. Eller givetvis tvärtom.

Keep it simple; Ramones var inga skickliga musiker men kunde trots det sätta ihop bra låtar. Man KAN göra en helt fantastisk låt med enbart tre ackord. "Diane" som Therapy har gjort innehåller blott tre ackord, men är i mitt tycke en fantastisk låt. "Knockin on heavens door" innehåller ett fåtal ackord och när man börjar analysera sina favoritdängor så upptäcker man ofta att basen i dessa låtar är tokenkla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.

Danny Cort, du är en inskränkt och negativ människa. Var tyst är du snäll.

Får hålla med, har aldrig skrivit en text på rim och jag har skrivit MÅNGA!

Då är det viktigare att tänka på rytm och var man lägger konsonanterna

Ett bra sätt att skriva text på om man kört fast är att skriva den till någon annans låt, alltså ta en låt man tycker om eller som bara har fastnat i huvudet och rabla på på samma melodi (ta en promenad i skogen under tiden). Skriv, skriv, skriv och tillslut sitter allt där det skall.

Avslöja aldrig allt, då blir det ointressant, säg hellre för lite än för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
ErX (oregistrerad)
Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.

Nejnejnej! Man behöver definitivt inte skriva på rim! Finns grymt många bra sångare som inte skriver i rim och låtar som inte e skrivna på rim! Musik, speciellt texten ska ju va nåt man vill säga. Å då behöver det inte rimmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att skriva på rim men de blir inte så bra.

Sorry, men om du ska fortsättta med låtskriveri så måste du lära dig att skriva på vers.

Danny Cort, du är en inskränkt och negativ människa. Var tyst är du snäll.

vad kul att du som sett Dannys inlägg på ett forum kan göra den bedömningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Understanding Midget (oregistrerad)

Hej

Jag skulle vilja skriva en låt om en tjej jag är otroligt kär i! Jag spelar gitarr och är faktiskt väldigt bra på det. Men att skriva låtar har jag aldrig gjort förut 🙂 Jag har en relativt bra ackordföljd men texten är svårare att komma på...

Seriösa svar uppskattas!

( fyi, tjejen heter johanna om det hjälper, rim osv.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...