Jump to content
Annons

Göra egen musik


Nybbe 84

Recommended Posts

Mitt tips är att försöka bli duktig på det tekniska -om det sen är rimmandet eller cubase eller både och- och då gäller det förstås att öva. Var beredd på att göra skitlåtar i åratal. 😄

Sedan är det dags att börja visualisera, som dom säger inom idrottspsykologin. Tänk ut vilken sorts låt du vill göra, hur den sak kännas. Häng kvar vid din vision och kämpa för att komma så nära som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mallorcamange (oregistrerad)

hehe jag har ett litet tips här:

Tag på dig gitarren. Ställ dig och fokusera på att du tittar ut över ett publikhav. Försök höra vilken refräng de sjunger på och vips har du en låt. Bara att spela sjunga och pausa för allsången och vips har du en king king refräng!!!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för de svar jag fått 😕

Kom gärna med fler tips och råd vad gäller musikskapandet och textförfattandet.

Som t ex. bra program eller nåt annat som kan va bra att använda sig av när man är nybörjare som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menar alltså hur man enklast gör för att komma på melodier.

Någon som har tips 😉

Och är det någon som vet om det finns någon bok om hur man skriver sångtexter 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menar alltså hur man enklast gör för att komma på melodier.

Någon som har tips 😉

Och är det någon som vet om det finns någon bok om hur man skriver sångtexter 😄

Finns väl inga genvägar... Greppa ett instrument och spela lite!

Samma med skrivandet av sångtexter med skulle jag tro, finns väl inga genvägar. Men att undvika klichéer är ju bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menar alltså hur man enklast gör för att komma på melodier.

Någon som har tips 🙂

Och är det någon som vet om det finns någon bok om hur man skriver sångtexter 🙂

Finns väl inga genvägar... Greppa ett instrument och spela lite!

Samma med skrivandet av sångtexter med skulle jag tro, finns väl inga genvägar. Men att undvika klichéer är ju bra 🙂

Nä några genvägar tror jag inte de finns, men de kanske finns någon bok eller nåt annat som tar upp vad man behöver tänka på när man ska skriva sångtexter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menar alltså hur man enklast gör för att komma på melodier.

Någon som har tips 🙂

Det är ju helt omöjligt att ge tips om HUR man gör melodier, för de flesta så kommer dom bara. Och det är väl det som gör just låtskrivare och kompositörer unika. Vem som helst kan inte komma på melodier, och realisera dom till en låt.

Däremot finns det många tips på hur man INTE bör bygga melodier.

Nya melodier föds ofta inspirerade av annan musik.

Vet ju inte vilken nivå det är på dig, men jag har fått uppfattningen att du aldrig skrivit någon melodi?

Jag förutsätter att du spelar eller hanterar något instrument, sätt dig och ta ut låtar, då kommer du bli mycket klokare och börja förstå hur melodier fungerar och så småningom varför vissa kombinationer/växlingar ger en viss känsla.

Börja med melodin, och försök sedan hitta bastonen, det är grunden i låten. sen är ackorden färgning av melodin. Ge dig inte på för svåra saker, håll dig till enkel typ radiopop i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä några genvägar tror jag inte de finns, men de kanske finns någon bok eller nåt annat som tar upp vad man behöver tänka på när man ska skriva sångtexter.

För många är sångtexter poesi, det finns inga regler, men det underlättar om man följer vissa mönster.

Texten du skrivit och publiserat här på sajten är ju jättefin och du har fått mycket relevant feedback på den.

Rim behöver inte betyda att det rimmar exakt, använd "soundalikes" och "almost rhymes", ibland vill man att det ska klinga snyggt ihop och då räcker "nära".

En refräng med 5 rader känns oxå lite udda, vi är vana att höra saker 4, 8, eller 16 takter.

Jag har förresten skrivit melodi och harmonier till din text, hör av dig om du vill höra.

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej på er!

Har snokat runt här på forumet på jakt efter ett program som fungerar som Master Writer men med den skillnaden att den är på svenska. Alltså att den innehåller svenska ord/rim/fras lexikon.

Är det någon av er som vet om det finns ett sådant här program ? och var i såfall får jag tag på det ?

/Nybbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv känner jag inte till något, men jag skriver väldigt lite texter.

Hursomhelst kanske Synonymer.se kan vara till hjälp i alla fall. Skitbra sida, verkligen.

Tackar så mycket för det tipset. Den sidan kommer jag att ha mycket nytta av 😄

Någon som har fler tips att ge ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här som vet ett bra program där man kan skriva in text, noter och ackord ?

Sibelius, om man vill noter och text, Guitar pro fungerar ju också om man nöjer sig med ett enklare redigeringsprogram. Jag tycker din text innehåller en väsentlig mening, jobba vidare på detta! Pröva olika acord, frekventa moll i denna text. texten påminner om murder ballads av Nick Cave and the bad Seeds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att tacka för en redit bra tråd, kul läsning 🙂

🙂

QUOTE (Nybbe 84 @ 6 October 2006, 21:27)

Någon här som vet ett bra program där man kan skriva in text, noter och ackord ?

Sibelius, om man vill noter och text, Guitar pro fungerar ju också om man nöjer sig med ett enklare redigeringsprogram. Jag tycker din text innehåller en väsentlig mening, jobba vidare på detta! Pröva olika acord, frekventa moll i denna text. texten påminner om murder ballads av Nick Cave and the bad Seeds.

De jag mest har fokus på just nu e att få till själva melodin till texten och behöver då ett enkelt program som e lätt att anävda. Helst då på svenska. Behöver även ett program för själva sångtexterna så man kan göra dem lite bättre, typ som master writer fast då på svenska.

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela på andra sajter

Det Guitar Pro (4) som jag har är på svenska. Lätt att lära sig, lätt att använda.

Jag sökte på Guitar Pro och hittade version 5 som var på svenska. Har tankat ner den coh ska testa den för att se om den funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Guitar Pro (4) som jag har är på svenska. Lätt att lära sig, lätt att använda.

Jag sökte på Guitar Pro och hittade version 5 som var på svenska. Har tankat ner den coh ska testa den för att se om den funkar bra.

Lycka till! Det finns ett par stycken här på forumet (mig inräknat) som kan Guitar Pro, så får du några frågor så är det bara att fråga! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Guitar Pro (4) som jag har är på svenska. Lätt att lära sig, lätt att använda.

Jag sökte på Guitar Pro och hittade version 5 som var på svenska. Har tankat ner den coh ska testa den för att se om den funkar bra.

Lycka till! Det finns ett par stycken här på forumet (mig inräknat) som kan Guitar Pro, så får du några frågor så är det bara att fråga! 😎

Tack så länge, återkommer ifall jag stötter på några problem 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Killen driver med oss!

😆 kolla in denna tråden

Jag kanske är lite paranoid då. Men att känna till Master wrighter och annat och be om svenska versioner på smala grejer - vi är ett litet språk- känndes för mig som att någon skrattat hjärtligt så här på fredagskvällen. Ursäkta om jag stövlat på!

Jag och alla andra älskar att hjälpa nybörjare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Killen driver med oss!

🙂 kolla in denna tråden

Jag kanske är lite paranoid då. Men att känna till Master wrighter och annat och be om svenska versioner på smala grejer - vi är ett litet språk- känndes för mig som att någon skrattat hjärtligt så här på fredagskvällen. Ursäkta om jag stövlat på!

Jag och alla andra älskar att hjälpa nybörjare. 😉

band-in-a-box finns på svenska o är asbra att lära sig spela till!!! de inge inspelningsprogram, utan bara ett kraftfull kompband/program..

finns gratis demoversion här..

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej allihop!

Det kanske finns en egen plats här på forumet där man delar med sig av sina låttexter pch kan få kritik på det man har skrivit. Om det finns en sån tråd så har jag iaf inte lyckats hitta den, så jag lägger upp min text här.

Ge kritik och kom med synpunkter på denna text. All kritik är välkommnad. Om ni tycker att något ska andras, läggas till eller tas bort så säg bara till 😏

En liten slant

Att bry sig om någon annan

är inte längre en självklarhet

De flesta tänker på sig själva

och glömmer dem som ingenting har

Att dela med sig till andra

verkar va tungt och svårt

Man behåller allt för sig själv

hellre än ge någon annan

En liten slant räcker

för att skänka någon hopp

En liten slant hjälper

för att stärka någons tro

Tron på en framtid

Hoppet om ett liv

Så börja dela med dej

av det lilla du har

Och börja bry dej

om andra än dej själv

En liten slant räcker

för att skänka någon tro

En liten slant hjälper

för att stärka någons hopp

Hoppet om ett liv

Tron på en framtid

/Nybbe

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela på andra sajter

Va, är det ingen som har några synpunkter 🥰

Kom igen nu.

Jag tål vilken kritik som helst. Bra eller dålig, det gör detsamma. Huvudsaken är att ni ger er åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen "ingen där ute" som har lust att ge lite feedback 😆

Skulle va bra att få veta vad ni tycker om texten så jag kan utveckla mitt textskriveri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...