Jump to content
Annons

Kobben


equality

Recommended Posts

LÅTNAMN: Kobben

ARTIST/GRUPP: e

GENRE: trubadur

LÅTLÄNGD: 04:15

KOMPOSITÖR: e

PRODUCENT: e

EV. MEDVERKANDE: datorn

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6 megabyte

STATUS: ?

LÅTLÄNK: Visst nåt strul med Studios server. Här kommer en alternativ länk (bättre kvalitet).

Sommaren har visst inte helt gett upp än! 🥰 Om det är klimatförändring eller inte vet jag inte men den här låten är inspirerad av några stekheta dagar i juni med kanot i östgötaskärgården. Aldrig testat kajak förut och blev fast (bokstavligt och bildligt). Att ta sig i och ur fanstyget var inte det lättaste. Skulle behövt anlita marinens ytbärgare i början. Naturupplevelserna var det dock inget fel på!

Nåväl skärgården är ju inte helt jungfrulig mark i trubadursammanhang. 😛😛 Tar ändå risken. Taffligt gitarrspel, sång och text kan säkert putsas... Kommer nog inte längre för närvarande. Vore intressant att höra om den håller som låt? Fram med fogsvansen!

edit: ny version med congas

kobben.mp3

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sågas behövs nog inte 😉 den är behaglig och skön att lyssna till. Lyssnar gärna flera gånger.

Härliga walkinggångar på basen.

Lite tankar:

Själva känslan i låten är som sagt mjuk och behagligt gungig. Möjligtvis skulle det kort kunna bränna till lite mer på ett eller annat ställe - möjligtvis.

I och med att solopartiet är relativt långt så kunde du pröva att låta det bli elda upp sig till ett vildare pianosolo.

Rytmpaketet sjösätts och är sedan i stort sätt igång hela tiden med i stort sätt samma intensitet. Kunde kanske sparas lite för att nå max på vissa partier. Kanske lite lite lägre nivå och mer utrymme för accenter?

Körerna låter märkligt dova.

Mellanspelet/sticket som kommer vid ca: 2:00 låter lite tveksamt och haltande. Kanske kan det låta bra men då måste det nog vara mer övertygande utfört.

----

Bra låt som jag vill höra på din nya vildmarksfilosoferingsskiva

Link to comment
Dela på andra sajter

och vad skall man gnälla över idag??

Tycker det låter kanon. Gillar dina texter och denna är ännu en av hög klass.

Dina låtar är typiskt sådana som man skall ha i lurarna när man går längs havet. Har sagt det förr. Passar på det sättet väldigt bra i Karlskrona där vi har hav i alla fyra vädersträck.

Skönt gung. Det enda är väl att det kanske känns lite stressat ibland. Kanske lite mer variation vad gäller hur mycket du spelar. Eftersom den är så lång hade jag själv lagt upp den på följande sätt. Spela lite mer sparsmakat i introt och första versen och även första ref. Kom inte in med trummorna förrän i andra versen. Sedan tar låten verkligen fart och vågorna bryter in i andra refrängen.

Tänkte på pianot också, lite mer ljusa toner som tex vid 3.00.

Men bra är det, tack för låten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

DG: Tack för dina grundliga och initierade analyser. Värt mycket! Förökte hotta upp solot mellan 02:30-50 med växelspel mellan nylonguran till vänster och pianot. Förmår nog inte mer utan att anlita en bättre pianist. Kan tänka mig att rytmpaketet låter monotont men trummor är verkligen inte min grej. I förra låten kom emser till undsättning men vågar väl inte hoppas det nu? 😉 Körerna är medvetet utsmetade med Lexicons Pantheon surroundreverb för att försöka illustera den spejsade upplevelsen där ute men visst det kan stramas upp. Första sticket vid 02 var jag själv tveksam till. Tänkte jag bara skulle läsa texten där men höjde nu nivån på sången (ny vesion) hoppas det funkar bättre. Andra gången med pianospel vid 03 är kanske mer övertygande?

(Kan inte låta bli att tänka på Göran Gabrielssons lysande imitationer av Bildt, Hökmark och Bo Lundgren i Pippirull för några år sedan när jag ser din avatar...)

Stajo: Tackar för pålitlig feedback! Ja, som stadsbo är man ju inte bortskämd med de miljöer du rör kring. Stressat? Jamen, det är ju ingen ballad precis. Är det att basen "ligger på" för mycket eller går den för snabbt? Hade tänkt mig 90 bpm men när jag hade hållt på för länge märkte jag att tempot hade hamnat på 100 och behöll det. Trummorna kommer faktiskt in på andra versen men du kanske menar efter första refrängen? Tänkte nylonguran skulle få ta hand om diskanten. Testade faktiskt med pianot på oktaven högre.

Fidden: Tror jag förstår vad du menar. Det mesta ljudet ligger ju i nedre mellanregistret och basen krockar nog med gurans basspel. Vill ju ha en jazzig ståbas men många tycker nog inte det finns en gnutta jazz i detta. 😕

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Osiris: Tack ska kolla detta. Jag har ändå höjt något sen första versionen.

91:an: Kul att du försökte. Fattar inte varför inte alternativa länken inte funkar? (Sound Click) Studios länk tolkas som HTML. Sparar man som "nånting".mp3 kan man iaf ladda hem låten. Mailat Olsberg om problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt equality! Läckert intro med akgitarrplocket och när så trummorna kommer in kompletterar dom bra med sitt höga tempo men ändå soft spelat. Vid 1:02 när versen ändrar karaktär undrar jag om du inte skulle prova att bara ha ett slag på 3:an fram till 1:14 där några fills bygger upp för att sen fortsätta i den ursprungliga versrytmen vid 1:24. Samma sak vid 1:43, och pausandet vid 2:04 av trummorna ger bra kontrast (kunde även tidigareläggas till 1:58). Från 2:33 där basen trycker i på ettan i varje takt skulle det förstärkas ytterligare om trumspelet stannade upp alternativt spelade bara ett slag på 3:an för att från 2:55 återgå till rytmen, precis som du gjort mellan 3:10 - 3:18 där man kan avnjuta ditt läckra gitarrplock, liksom i slutet. Jag har lite svårt höra texten på vissa ställen, vissa ord som dränks, men det kan räcka med att sänka volymen för trummor för nivån sång/gitarr/piano känns rätt. Är det genre trubadur verkligen? Har du inte skapat en egen genre trubadurjazz 😛 ? Avslappnande och mysigt att lyssna på!

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an: Oj vilken grundlig analys! Tidsangivelserna stämmer inte riktigt för mig eftersom jag tog bort lite överflödig tystnad i början på slutmixen. Testade lite och mutade de partier som jag tror du menade och JÄDDRAR lyfter ju fram karaktären på ett nytt sätt! Nu mutade jag bara i befintlgt komp (slag 1,2 och 4) men det innebar en ny spännande infallsvinkel. Vilket ÖRA du har!

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an: Oj vilken grundlig analys! Tidsangivelserna stämmer inte riktigt för mig eftersom jag tog bort lite överflödig tystnad i början på slutmixen. Testade lite och mutade de partier som jag tror du menade och JÄDDRAR lyfter ju fram karaktären på ett nytt sätt! Nu mutade jag bara i befintlgt komp (slag 1,2 och 4) men det innebar en ny spännande infallsvinkel. Vilket ÖRA du har!

Lägg upp den version också så att man kan jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Dessvärre så kan jag inte lira så högt nu för frugan sover men det behövs inte skitbra kort sagt. Ska jag nånsin pröjsa för en skiva från nån från stan så blir det din den där ungspolingen (Lundellkopian har glömt vad han heter) kan slänga sig i väggen 😄 . Ska lyssna mer detaljerat när det funkar återkommer till på fredag.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lägg upp den version också så att man kan jämföra.

DG: Kommer här: Kobben2 (Ny version med congas /equality 3/10) Fegade ur i refräng 1, tycker inte bas- och gitarrspelet håller för att stå ut här, otajt. Får lägga om detta. Samma sak gäller refr 2 o 3 men ändrade trummorna ändå (får lägga om gitarr och bas sen). Tycker det framgår ändå vilken effekt 91:an eftersträvade. Bäst märks det i mellanpartiet av pianosolot som känns mer varierat nu. Får försöka med lite andra trumslag, låter lite "plötsliga" nu.

Sven: Tackar, tackar! Är väl snarare jag som är en Winnerbäck-wanna-be då. 😲

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena equality..

Lyssnar medans jag skriver..skönt ljud på guran i introt. BRA sång..trummorna,nja kanske lite stressiga.,däremot så funkar trummorna under piano solot,men det är ju smak saker,,,snyggt outro! men kanske låta sista tonen på guran ljuda en stund,i stället för det abrubta klippet..Som helhet mycket bra!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, en sak till. vid ca 1.53 så tror jag du försöker säga "spolar över gamla...". tänk lite på fraseringen där, jag fick först intrycket av att du sjöng "spola röv e gamla..." eftersom du betonar "r", utan uppehåll till "ö".

ja, fast det är ju ganska kul också.

Link to comment
Dela på andra sajter

(e) kalasgitarr i början och det lyfter när kontran kommer in och så även när pianot gör entré...tycker pianot borde ligga kvar men diskret efter entrén....bra övergång i ett andra tema för att inte tala om 3:02 kalaspassage om än liten tvekan i pianot....du har fått till en kalaslåt...jobba på med dom andra nu också så får vi njuta ännu mera av dina låtar och dina beskrivande svenska texter....skitbra...... :rolleyes:😕😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Equality,

Låten är helt i sin ordning och helt ok. Dock tycker jag trummorna

tar över i själva stilen på låten med att låta lite för mycket åt shuffle

stuket. Congas vore coolare istället för vispar.

Din sång passar bra in i stilen. Bra bas, gitarr och piano. Försök att

förstärka refrängen. Nu är låten mys från början till slut vilket gör att

man inte får det där riktiga örhänget eller får texten att sätta sig i minnet.

Keep going... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten i sig är helt klart bra. Har låtit den vara kvar i spellistan och i sitt inte färdiga skick så är den ändå ett starkt kort bland alla andra låtar jag lyssnar på.

Förutom som du själv säger att det behöver läggas om lite här och där så är det som några andra även menar... trummorna som är det tveksamma. Jag skulle tro att den egentligan klarar sig riktigt bra utan trummor alls. Låta kontran och den akustiskta gitarren komma fram lite till - båda driver låten framåt. Sen säger jag inte att det inte kan bli ännu bättre när trummor (eller congas) sitter "som det ska".

Ibland låter det rätt ok med trummorna som under bitar av pianosolot. Men alltför ofta känns det som en trummaskin som switchas på och av. De skulle behöva smyga med mer och inte nästan dominera som nu. Jag tror på återhållsamhet här - inte nödvändigtvis avhållsamhet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad Du börjar bli bra Micke! Det kusliga är att Du har ett helt eget sound hela vägen (tycker iallafall jag!). Och vad Du har jobbat här, vilka vändningar (innan "det finns broar jag har bränt"). Jag tycker inte det är så farligt otight,

visst svajar det lite lite ibland....men vadå? Det låter live. 🙂

Om jag skall kritisera någonting kan det möjligen vara

att Du är något för försiktig med sången,

skulle vilja att Du kom lite närmre på de känsliga ställena ("slår, står") och att körerna kunde få ett snäppe mer plats i mixen. Någon klagade på trummorna, men jag tyckte de smälte in bra.

Fina fisken "dö" (du)!!

Nadioso

Edith: PISSIGT slut! 😛🙂 Va FHHAAAÄÄÄN låt det klinga ut för i helvete!

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny version uppe - se ändrat förstainlägg!

Itzhak: Hoppas trummorna sabbar mindre nu 😮 . Winnerbäcks Elegi tycker jag är lysande. Till mitt försvar kan väl sägas att jag förmodligen lyssnade på den här typen av musik långt innan Lasse W var född, Kingston Trio, Svante Turesson, Maritza Horn, Ola Magnell m fl...men visst genren är trång. Äldsta dottern tyckte den är för lik Dina färger var blå den där fina Ledin-låten som blev Prippsreklam 🥰 . Får försöka stå ut med det också. "Spolar röven..." 😆 skulle va just snyggt! Fraseringen, uppfattat!

Harmonica Micael: Stressigt? Som sagt ingen ballad men visst trummorna är snabba, kanske än värre nu med congas!? 😮 Kul att låten verkar funka iaf. Slutet fixat!

karl: Glad blir man av sådan kritik! Flikade in några pianoslingor men kan inte komma på hur ett diskret kompande ska se ut. Dålig på sånt. Men nu väntar vi på fler undersköna låtar från dig i nya studion! 🙂

spaceman: Lade in congas nu men säkert mot bättre vetande lät jag visparna vara kvar 😕. Refrängen tänkte jag räckte med körer som förstärkning men det kanske går att göra på ett annat sätt? Och bara mys-pys blir olidligt i längden.

DåligtGehör: Nurå!? Fortfarande trummaskin? Avhållsamhet är trist. 😛

Nad: Vore det inte för dina schyssta råd för något år sedan hade jag lagt av. Kul att det låter live, strävar väl dit. Ja, sången kan nog vara mer uttrycksfull. Försöker ibland men känner mig fånig 😲 Kul att du tillskansat dig östgötskans alla subtila nyanser! 😛 Slutet fixat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den senaste versionen/mixen har betydligt bättre balans. Tycker mig höra sång, kontran och gitarren bättre och trummorna mindre.

Sen fungerar mellanspelen bättre nu när inte "trummaskinen" switchas av och på.

Congas tycker jag passar (utan de allra sista ensamma slagen).

Jag hade nog sänkt trummorna lite till. Tycker att de fortfarande har lite för mycket "blickfång".

Kanske, kanske är kontran en liten aning stark under sånginsatserna samt tar i lite väl under mellanspelen. Gitarren däremot undrar jag om den inte skulle upp det lilla som kontran sänks. Men herregud nu pratar vi perfektion och kanske.

----

Så du är lik Winnerbäck. Jag har nog nästan totalt missat honom. Jag trodde han var mer en Lundell-variant. Säg så här (som Söderberg sa): Liknar han dig så skall jag absolut ge honom en chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Dåligt Gehör för ditt engagemang och säkra öra! Håller med: congaskompet låter inte helt rätt på slutet. Fattar inte riktigt varför. Nivåerna du diskuterar har jag tittat på och ändrat men jag har väl helt nördat ihop på denna vid det här laget, vet knappt vad som är fram och bak längre 😳😲 . Nåväl ny version ligger på studios server. Winnerbäck är ju också från Linköping liksom jag och är väl värd att kolla in. I början lät han som Lundell men tycker han har hittat en egen stil, ssk med plattan med Sara Isaksson som kom för något år sedan med bl a "hitten" Elegi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Winnerbäcks Elegi tycker jag är lysande. Till mitt försvar kan väl sägas att jag förmodligen lyssnade på den här typen av musik långt innan Lasse W var född, Kingston Trio, Svante Turesson, Maritza Horn, Ola Magnell m fl...men visst genren är trång.

det behövs inte försvaras, och din låt är riktigt bra.

men, jag ska ge ett förslag, för jag är inte helt vän med dina trummor ännu. jag tycker att de låter för mekaniskt och stelt. har du provat att bara klappa takten på baksidan av din gitarr, och låta det fungera som kagge?

det brukar jag göra och de brukar bli så bra så.

bra ljud på din akustiska gitarr, förexten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nad: Vore det inte för dina schyssta råd för något år sedan hade jag lagt av. Kul att det låter live, strävar väl dit. Ja, sången kan nog vara mer uttrycksfull. Försöker ibland men känner mig fånig  Kul att du tillskansat dig östgötskans alla subtila nyanser!  Slutet fixat! 

Det där var väldigt snällt sagt! 😠 Tack så mycket dö!

Men jag hör förtfarande inget nytt slut!!! :rolleyes:😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Itzhak: Tack för tipsen! Får nog ta nya tag med trummorna senare men om nån känner för att trumma på denna...vore skitkul!

Nad: Jaha menar du den nedtoningen. Men den var väl snitsig. 🙂 Trodde du menade den lite stympade sluttonen på nylonguran. Ja vel, NU skall det vara fixat! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ba..

Lyssnar igen,på din nica låt..Det jag menade med trummorna är att dom stjäl lite för mycket av ljudbilden,jag hade nog skalat av lite där..kanske bara congas samt lite lätta höghattar? Introt är ju helt underbart när sången kommer in..testa att köra med ett sparsammare trumkomp.. - Kanske är pianot lite för dominant(läs högt) under solot,men det kan ju vara min lyssning som spökar..

Överlag ett gediget arbete,mycket bra sång!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Micael: Tack för ytterligare feedback! Jag är helkass på trumprogrammering. Kan ingen öppna en trumakut på forumet? 😠 Farbror Sven kanske hjälper mig med congas så småningom, vi får se. Tror piaont är lite sänkt senaste mixen, kan knappt hålla reda på dem längre men länkarna skall gå till den senaste.

Yllet: "Röven" ja, ibland får man feedback på det man minst anar... 😠😐 Skulle kanske lagt upp texten till att börja med... Kul att du gillar mitt låtförsök iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...