Jump to content
Annons

Använder ni S/P dif


Egghuvud

Recommended Posts

Annons

Jag har allt för lite erfarenhet av SPDIF och andra digitala format, men det är ju lite komplicerat iom att det bara kan finnas en master!

Det är iofs många prylar som har SPDIF out, vilket innwbär att just den prylen MÅSTE vara master. Då går det ju inte att använda någon mer som bara har digital out?!?!

Finns det kort som har flera spdif in/out??

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat några gånger att spela in både den "vanliga" signalen och även en "ren" signal från min pod xt pro via S/pdif som man sen kan lägga valfri "vst-förstärkare" (Amplitube, Guitar Rig, Simulanalog) på. Men det var mest för att kolla om det gick. Hade jag orken och datorkraften skulle jag dock göra det på varje projekt för det lät mycket fetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har allt för lite erfarenhet av SPDIF och andra digitala format, men det är ju lite komplicerat iom att det bara kan finnas en master!

Det är iofs många prylar som har SPDIF out, vilket innwbär att just den prylen MÅSTE vara master. Då går det ju inte att använda någon mer som bara har digital out?!?!

Finns det kort som har flera spdif in/out??

De flesta burkar är ju även försedda med Wordclock - så då fungerar det utmärkt ändå. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

en grymt bra grej om man har SPdif är att koppla in en multieffekt där (som naturligvis också har SPdif). Jobbar med en Digirack002 och har en TC-M-300 på SPdif-en. På så sätt sparar man värdefull processorkraft i datorn i stället för att köra mjukvarureverb.

På TC-burken kan man även konfiguera så att man får effektdelen på left in samt reverbet på Right in. Utgången är sen gemensamt och vips kan man lägga på både ett delay och reverb utan att tynga ner datorn. Detta är ju speciellt användbart vid inspelning då man ofta vill ha lite slaskreverb till lyssningen men samtidigt vill hålla nere latencyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm.. min nästa logiska fråga är ju kring fördelarna med S/P dif kopplingen.

Du är ju inne på det rainydays. Märks det verkligen så stor skillnad. Det verkar ju som att "alla har det, men få använder det"... eller? 😆

Har man 2-kanaliga externa omvandlare (som jag har 😉 ), så är det ju ganska uppenbart varför man vill använda S/Pdif. Om man har en halvdålig omvandlare inbyggd i någon burk, så är det kanske egentligen inte så intressant, utan man kan kanske hellre koppla audio ut från burken till en omvandlare av bättre kaliber...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man 2-kanaliga externa omvandlare (som jag har 😆 ), så är det ju ganska uppenbart varför man vill använda S/Pdif. Om man har en halvdålig omvandlare inbyggd i någon burk, så är det kanske egentligen inte så intressant, utan man kan kanske hellre koppla audio ut från burken till en omvandlare av bättre kaliber...

Det är säkert logiskt Claes men i pedagogikens goda namn så kanske du har lust att nämna varför? (tänk på newbiesarna) öhm host host... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man 2-kanaliga externa omvandlare (som jag har 😆 ), så är det ju ganska uppenbart varför man vill använda S/Pdif. Om man har en halvdålig omvandlare inbyggd i någon burk, så är det kanske egentligen inte så intressant, utan man kan kanske hellre koppla audio ut från burken till en omvandlare av bättre kaliber...

Det är säkert logiskt Claes men i pedagogikens goda namn så kanske du har lust att nämna varför? (tänk på newbiesarna) öhm host host... 😆

Då får man ju börja tänka - usch, så jobbig du är... 😉😆

Olika omvandlare ger olika bra resultat på omvandlingen. En ny, billig omvandlare med fantasisiffror på 24/192 och liknande, kan mycket väl låta sämre än en äldre, men välkonstruerad omvandlare som inte kan stoltsera med bättre siffror än 24/48. Många billigare omvandlare (och ljudkort) anger de teoretiska värdena för själva omvandlarchipet, medan dyra märken oftast anger reella, uppmätta värden på den färdiga produkten. Omvandlingen påverkas ju av hela kretslösningen runt om själva omvandlarchipet också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnts så är det ju väldigt bra om man har en extern digital effekt som man vill koppla in. Kopplar man in den analogt blir det ju en omvandling från digitalt till analogt till digitalt, vilket kan försämra ljudet (det kan också låta bättre), i vilket fall som helst låter det annorlunda 😉 Ljudet blir ju mindre påverkat om man kopplar in boxen digitalt.

Sedan är det ju bra om man som Claes har högkvalitativa externa DA/AD-omvandlare då dessa gör ett bättre jobb med att omvandla signalen än vad de omvandlare som sitter i de flesta ljudkort gör.

Eller kan man som jag köpa en billig AD-omvandlare och få två extra slaskkanaler att leka med 😆

Skillanden avgörs ju helt enkelt av vad man kopplar in och kvalitén på ljudkortets omvandlare.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
aa

aa? såvadåva?

exempel?

aa

Mellan DAT och Externt PCMCIA-ljudkort.

Mest för att "de" sagt att S/PDIF ger bättre ljud pga lägre (inget) brus. Kör man med tillräckligt bra signalkablar analogt, så ska det dock mycket till för att höra skillnad.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta hårdvaruprylar har ju S/P dif. Är bara nyfiken på om ni använder den kopplingsmöjligheten?

kör ut på dat ibland när jag har möjlighet!!!

har spdif i mitt kort, men ingen datbandare för tillfället.. ska fixa en omg.!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det på Kanal 1 och 2 för där har jag en Lucid AD-DA omvandlare som gör stor skillnad mot ljudkortets omvandlare. Lite överdrivet är det nästan som att lyfta bort en matta framför högtalarna när jag använder en mycket bättre AD-DA omvandlare.

På övriga ingångar kör jag analogt in och använder ljudkortets AD-DA omvandlare. De är inte dåliga, men Lucid:en är bättre... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

aa

aa? såvadåva?

exempel?

aa

Mellan DAT och Externt PCMCIA-ljudkort.

Mest för att "de" sagt att S/PDIF ger bättre ljud pga lägre (inget) brus. Kör man med tillräckligt bra signalkablar analogt, så ska det dock mycket till för att höra skillnad.

😛

Vi snackar nog förbi varandra. . . .

Finns det ljudkort med fler än 1 spdif in/out??

Link to comment
Dela på andra sajter

aa

aa? såvadåva?

exempel?

aa

Mellan DAT och Externt PCMCIA-ljudkort.

Mest för att "de" sagt att S/PDIF ger bättre ljud pga lägre (inget) brus. Kör man med tillräckligt bra signalkablar analogt, så ska det dock mycket till för att höra skillnad.

🙂

Vi snackar nog förbi varandra. . . .

Finns det ljudkort med fler än 1 spdif in/out??

Det förekommer nog, men det är i så fall väldigt ovanligt - just på grund av synkproblemen som kommer som ett brev på Posten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reflektion i ämnet är givetvis om man vinner något på att ta det via SPDIF gälllande tex en kompressor på mixen istället för att routa via det feta analogbordet med bra kablage osv...och behöva köpa en dubbel DA-AD-omvandling såsom i mitt fall den ganska utmärkta Delta 1010 kan erbjuda,,, hör människan någon skillnad???

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur och när använder man worlckock? vem blir master resp. slave?

Man använder Wordclock om man får problem med synk. Blir det inga problem, så fyller det ingen funktion - åtminstone inte enligt mina egna tester.

När man kör Wordclock, så ska förstås den burk som har den mest stabila klockan, agera klockgenerator. I mitt fall blir det då Benchmark ADC1 som får generera Wordclock - även när jag kör med ADI-96 Pro och alltså inte har Benchmarken inkopplad ljudmässigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...