Jump to content
Annons

Platt TV?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Jag är inte särskilt insatt i detta, så då är det bara att fråga forumvännerna, där det säkert finns mycket kunskap på andra områden än musik också. 😑

Mina föräldrar har tänkt skaffa en stor (typ 42" eller något sådant) platt TV. Frågan är helt enkelt vad som är bäst - och om det finns några speciella fallgropar, något speciellt att undvika, vilka märken som är bra/dåliga etc...?

Tacksam för så mycket input som möjligt. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi är på gång att införskaffa en vi med och den ene av dem är ljusare och kallare i färgtonen än den andre. Jag har för mig att det är LCD som är den kalle. Vi har i alla fall bestämt oss för en plasma eftersom vi tycker att färgerna är bättre där (varmare då) och bildkvalitéen öerlag är bättre. En annan sak man ska kolla på är ju så att TV:n är HD-klar.

En väldigt suddig beskrivning, hoppas att någon kan fylla i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plasma:

+ Större skärm för pengarna

+ Snällare mot ögonen.

+ Bättre betraktningsvinkel (men detta har ju blivit en mindre viktig faktor)

- Sämre när man kopplar upp dator på skärmen fastän upplösningen är "bra" (1024*768).

- Har oftast en tunn glasskiva innan panelen där soljus gillar att reflektera sig och skapa irritation.

Finns endast från 37" och uppåt.

LCD:

+ Möjlighet till bättre TV-bild eftersom LCD:n generellt är skarpare än Plasma.

+ Panelen reflekterar knappt något solljus vilket gör LCD optimalt i ett ljust rum för dom med många fönster och mycket ljusinsläpp tex.

+/- Skarpare bild vilket kan vara jättebra för personer med sämre syn som tex äldre men kan även verka uttröttande för ögonen.

+ Mycket bra vid uppkoppling av dator (tex Media Center)

+ Finns i alla storlekar

- Kan bildas en blå "hinna" vid vidvinkelbetraktning men inte alls lika stort problem längre.

- Dyrare per tum

Personligen gillar jag Plasma bättre generellt eftersom man får en riktigt bra 42" för 20 000 men en riktigt bra LCD-tv tex Philips 9830 är ju skarpast och bäst men då kostar det ju 40 000 för 42" så visst är det skillnad.

Gör som med monitorer gå och kolla och jämför, kolla gärna på färger ifall det är några färger (frekvenser 🙁) som sticker ut och ser onaturliga ut.

Fan BILD- och LJUDbranchen är rätt lika ändå 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att ta dig någonstans där du kan titta på ett antal skärmar - av hög kvalitet - samtidigt, med samma bildinnehåll. (Jag pratar inte ONOFF och deras gelikar här...) Då ser du snabbt vilka som har bäst bild - och även vad du själv föredrar, jag tycker det här är litet som att välja monitorer till studion, det finns en hel del utrymme för personliga preferenser här. Själv föredrar jag utan att tveka LCD.

Köp inte heller för billigt, det kan tyvärr straffa sig i längden, men det behöver jag väl inte framhålla för dig Claes...

Det här receptet följde vi och det resulterade i en mycket bra skärm som vi är mycket nöjda med. (42" LCD) och som har en HD-klar digital TV-del med inbyggd kortläsare. Loewe, inte vanligaste märket på den svenska marknaden. Men hög kvalitet. Litet av "Tysklands Bang Olufsen"...

(Ljudet går genom en komplett 7.1 anläggning med 175 W per kanal, plus 200 W sub. Marantz på förstärkarsidan och Acoustic Energy högtalare

Nej, som sagt, det blev inte billigt. Men mycket bra...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det här med klass A, B och C skärmar???

Tror det var på programmet Plus som det togs upp. Alla tillverkare och butiker som köper in skärmar vet om att det mesta som de säljer är C kvalitet (sämst) men det är inget de vill säga till kunderna. Jag hade inte hört talas om det innan programmet visades.

Finns det någon här som vet hur det ligger till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell och violiner fångade det hela bra där, med reservation till ett litet tillägg bara. 🙂

Plasmor har åtminstonde varit lite känsligare för inbrända bilder t ex statiska bilder av typ data eller tv spel, dock har de blivit klart bättre med tiden. T ex så har de flesta mer eller mindre funktionella screensweep funktioner där man "tvättar" skärmen från inbrända artefakter...

A, B, C skärmar har, skulle jag tro, blivit en storm i ett ölglas. Såg inte programmet, tyvärr. Har inte hört talas om fenomenet att handlare skulle vara medvetna om a, b eller c skärmar. Ärligt talat så blir jag glad om de kan skilja på plasma, LCD skärmar, videokameror eller hemmabioförstärkare från en brödrost emellanåt.

Så jag är skeptisk... 🙂

Å andra sidan är jag född skeptisk... 🙂

Väldigt, väldigt förenklat är det så att endast de riktigt stora TV tillverkarna (nu får du tänka Korea eller Japan) gör sina skärmar själva, de som inte gör det får köpa in skärmar från andra tillverkare och dessa är då givetvis av lite sämre kvalitet än skärmarna som hamnar i orginaltillverkarens egna TV apparater. Den här formen av handel tillverkare emellan är definitivt ingen nyhet, det har förekommit länge och är således inget att fästa sig vid.

Alla har inte faciliteterna för plasma eller LCD skärmstillverkning (en ganska komplicerad process... och dyr), eller så hinner man inte med efterfrågan en period på året, så då får man köpa skärmar från andra, tex om Samsung har brist på paneler och LG eller Hyundai (de 3 största) har överskott så köper Samsung paneler av de andra och monterar i sina apparater. Kolla in den här sidan så får du klart för dig hur och vem som gör vad. Här finns också en del köp råd, så gnag i dig det hela så får vi se om du bestämt dig efter läsningen... Eller om man bara blir ännu mer förvirrad.. 🙂

http://www.plasmatvbuyingguide.com

Stirra dig inte heller alltför blind på märken, hade en granne som bara köpte Panasonics prylar rätt av.

Jag hade rekommenderat honom att köpa en viss videokamera för många år sedan av just det märket. Så efter det så var allt Panasonic hemma hos honom. Så glad i hågen så köpte han Panasonic plasma i tron att allt var automatiskt ok. Det stod ju Panasonic på apparaten = en garanti för honom att detta är grejer...

Han hade endast analog tv mottagning hemma då och bilden han fick var skräp på den dyra skärmen. Ett fenomen som var och är rätt vanlig. Skärmarna är gjorda för bra mycket bättre bilder än de hemmaantennen kan krama ur sig. Så var "bred" i ditt sökande, t ex en av världens största tillverkare av LCD paneler heter Chi-Mei, hört talas om de?

Inte jag heller först...

De gör ett märke som heter Mirai, hört talas om den?

Inte jag heller först...

Dock är det märket ett av världens bäst säljande just nu. Tänk på att världen ÄR större än Sverige...

MEN!!! Ett generellt råd är dock ändå att gå på märken du känner igen, de stora vill inte fläcka ner sitt rykte genom att släppa tvivelaktiga produkter på marknaden så det finns en viss säkerhet att gå på de kända märkena.

Ska man köpa dyra grejer?? Tja, känns säkrare att betala lite extra för ett känt märke med kvalitet än "HipponNipponHappyElephant" man aldrig hört talas om... Och säkert inte TV reparatörerna heller...

Det viktigaste är dock som ovan nämnts att man provtittar själv, gärna med en DVD film som man är bekant med och helt enkelt bildar sig en uppfattning själv.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord fungerar det likadant som med vanliga CRT TV-apparater, där Philips har tillverkat bildrör till femtielva andra märken.

Hur vet man vilka märken som har egen tillverkning...?

Panasonic och Samsung lär väl vara så stora att de tillverkar själva, men finns det någon förteckning över vilka som tillverkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord fungerar det likadant som med vanliga CRT TV-apparater, där Philips har tillverkat bildrör till femtielva andra märken.

Hur vet man vilka märken som har egen tillverkning...?

Panasonic och Samsung lär väl vara så stora att de tillverkar själva, men finns det någon förteckning över vilka som tillverkar?

🙂 F´låt satt och redigerade mitt inlägg så se ovan så hittar du en länk som kan hjälpa dig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förespråkar plasma. Det är en mycket behagligare bild att titta på med skarpare färger och bättre svärta. Tom dom mörka linjerna för en widescreen blir grådassiga på en lcd.

Vad inbränning beträffar så är det inte lika farligt längre. Polaren glömde sin tv på med en stillastående dvd-meny från lördag till måndag morgon. Satt kvar lite konturer men det var bara att köra lite "myrkrig" ett litet tag så var dom borta. Ska man köra dator till skärmen så är det väl rekomenderat med en skärmsläckare om du har plasma men det är fortfarande ok att ha den på i 7-8 timmar utan att det ska vara någon fara.

Tv-stationernas loggor har oxå varit uppe som fara för inbränning men nu har ju åtminstone alla svenska kanaler transparenta loggor så inget problem där. Det är om du tittar lååååånga pass på Eurosport som du kanske kan får en liten siluett men den försvinner nog om du kör lite "myrkrig" eller något annat med lite rörelse.

Plasma! Helt klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord fungerar det likadant som med vanliga CRT TV-apparater, där Philips har tillverkat bildrör till femtielva andra märken.

Hur vet man vilka märken som har egen tillverkning...?

Panasonic och Samsung lär väl vara så stora att de tillverkar själva, men finns det någon förteckning över vilka som tillverkar?

🙂 F´låt satt och redigerade mitt inlägg så se ovan så hittar du en länk som kan hjälpa dig... 🙂

Kanonbra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett tredje alternativ, backprojection.

Den nya DLP-tekniken kan inte jämföras med de gamla asen, som både var stora och hade dålig bild. Köpte en 50" Thomson för ett år sedan som jag är toknöjd med. Superbild och bara 39 cm tjock. Men det krävs ett lite större vardagsrum kanske, så man inte sitter med näsan mot rutan...Vi har vår i gillestugan.

Köpte samtidigt en 26" LCD till vardagsrummet. En Philips. Skarp bild men lite artificiell i färgen. En "kall" färgton. Båda maskinerna inhandlades via nätet på Technistore. (bra priser)

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Sony släppte ju en 50" bakprojektion nu i vintras. Aldrig sett bilden på den men den kan ju inte vara kass tycker jag. Då är det väl lite dumt att släppa en sån produkt i en så angeläget konkurrerande kategori, eller?

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp men å andra sidan så, visst så har bakprojjarna blivit sju resor bättre än förr men dock så kvarstår problem med ljustyrka (i jämförelse då med CRT, LCD eller plasma) mm. Men man ska definitivt INTE räkna ut bakprojjens dagar ännu.

Har kollat på en del bakprojjar men inget har fått mig att snurra i piruetter ännu...

Å andra sidan är det få saker som får mig att göra häftiga rörelser överhuvudtaget... 😱

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nöjer sig med 36" och inte vill lägga mer än runt 20-25 kkr ger gamla varianten (stor och ickeplatt v.s.) fortfarande bästa bilden,

coolhetsfaktorn blir ju dock klart lidande!

Hm, varför inte göra en falsk vägg 67 cm ut från gamla väggen, såga upp ett hål för tjocktvns skärm. Skjuta ut det feta aset c:a 9 cm ut från den falska väggen, simsalabim: EN PLATT TV HÄNGER DÄR PÅ VÄGGEN ! !

Gör samma sak med högtalarna, sedan kan du säga med en låtsas-gäspning,

-OOooaaaa, näääe varför nöja sig med platt-tv, det viktigaste är platthögtalare tycker jag....OOoooaaaaaa (ny gäspning) Dyrt som fan men...schyyssst

Reglar och reparationsgips, färg och lister på Byggmax till ditt vardagsrum slutar på runda slängar 2.700:-, bara att slå en signal till Timellhelvetet så kommer han och slänger upp skiten, sen ringer du Ernst som kommer och målar små hjärtan och klistrar fast eterneller på väggen, för att slutligen hänga en silkesgardin lite mystiskt i ena hörnet. Saken är biff.

Varsågoda!

®

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...