Jump to content
Annons

Val av mikrofon och tillhörigheter!


Ohem

Recommended Posts

Då jag är av en nybörjare inom musiken så vill även jag ha bra utrustning för det jag vill syssla med, tyvärr har jag inte så stor koll men har luskat runt här på forumet vad som verkar vara av bra val i förhållande till pris. Har jag på något sätt placerat tråden fel eller tolkat fel på något område så ber jag om ursäkt.

Efter lite luskande så är det ett ljudkort jag vill ha till datorn, ett internt sådan. Från vad jag har läst så är "M-AUDIO Audiophile 24/96" ett ljudkort som uppskattas av många, går det att kombinera det tillsammans med följande produkter?

Shure SM58-LCE

Har märkt att det är en väldigt uppskattad mikrofon bland artister, jag vet dock inte hur bra det är i praktiken.

En annan mic som jag har tittat på:

ADK A51e

Från vad jag läset på musikbörsen's hemsida så verkar det vara en väldigt hyffsad mikrofon.

Jag har dock beslutsångest mellan dessa, hur är dom i studio inspelningar? Jag finner inga bra artiklar eller hyffsade recensioner.

ATHLETIC MIC8E

Mikrofonstativ, praktiskt(?).

Är där något jag har missat?

Något som kan ersättas med något bättre för samma pris?

Kompabilitet?

Kablar?

Tack På Förhand!

Redigerat av Ohem
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SM58 är bra till liveframträdanden. Jag uppskattar inte ljudet från den - men det är en smaksak... 😉

Den klara vinnaren bland stormembrans kondensatormicar i budgetklassen, är enligt min mening Studio Projects B1. Lyssna gärna på smakprov från ett gäng olika micar på min testsite. Inspelningarna är gjorda i hemstudiomiljö - så det är smakprov på hur det kan låta hos dig om du har ett hyfsat rum...

För att koppla in en kondensatormic till ljudkortet, så krävs det att ljudkortet har micpreamp med 48V fantommatning - annars fungerar det inte. Jag har ingen koll alls på M-Audio själv, så jag vet inte hur det är med den saken...

Om du vill ha ett mikrofonstativ med bom, så skulle jag inte vilja rekommendera något billigare än ca 500:-, eftersom de som regel inte håller särskilt bra. K&M är bra - liksom QuikLok's lite dyrare modeller.

Mikrofonkabel är bra att ha också... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera ett Presonus Inspire som ljudkort. Då får du en bra och stabil allt-i-ett-lösning vilket brukar vara enkelt för nybörjare. Listpriset ligger väl på cirkus 2000kr. Med M-Audio 24/96 behöver du en preamp för att kunna koppla in en mikrofon och nån typ av hörlursförstärkare/mixer för att sköta lyssningen (såvida du inte har en bra stereo med AUX-ingång).

Studio Projects B1 har ju fått mycket bra kritik av de flesta så det är säkert ett bra köp. Om du vill komplettera med en dynamisk mikrofon för t ex inspelning av elgitarr eller skriksång så är Shure SM57 ett utmärkt köp, kostar en knapp tusenlapp.

Edit: Hoppsan, missade att du ville ha ett internt ljudkort. Har du en ledig Firewire-port så funkar dock kortet jag tipsade om precis lika bra som ett internt.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

gå aldrig efter det som står på typ Musikbörsen osv ... det är oftast en del rövslickeri bakom dom texterna. vem som bjukkar på dom fetaste firmafesterna osv ..

Gå efter vad folk tk istället. Tycker du ska kolla på röde mickar eller line audio, handgjorda svenska mickar som inte kostar alls mkt med tanke på hur bra dom är.

Beroende på budget så tycker jag M-audio eller MOTU som externt ljudkort, akta dig för USB dock, tjacka firewire, har du inte FW i din dator köp ett FW kort då istället, jag lovar dig att det blir fett bättre.

god lycka

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58 är bra till liveframträdanden. Jag uppskattar inte ljudet från den - men det är en smaksak... 😉

Den klara vinnaren bland stormembrans kondensatormicar i budgetklassen, är enligt min mening Studio Projects B1. Lyssna gärna på smakprov från ett gäng olika micar på min testsite. Inspelningarna är gjorda i hemstudiomiljö - så det är smakprov på hur det kan låta hos dig om du har ett hyfsat rum...

För att koppla in en kondensatormic till ljudkortet, så krävs det att ljudkortet har micpreamp med 48V fantommatning - annars fungerar det inte. Jag har ingen koll alls på M-Audio själv, så jag vet inte hur det är med den saken...

Om du vill ha ett mikrofonstativ med bom, så skulle jag inte vilja rekommendera något billigare än ca 500:-, eftersom de som regel inte håller särskilt bra. K&M är bra - liksom QuikLok's lite dyrare modeller.

Mikrofonkabel är bra att ha också... 😄

Upplever du Studio Projects B1 som en mycket bättre (eller iaf bättre) mick än ADK a51? Jag har letat lite efter en B1:a och blir hela tiden rekommenderad a51:an (på Musikbörsen åtminstone). Känns dock inte som att jag vill lita helt på Musikbörsenfolket eftersom de främst vill sälja mig något. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58 är bra till liveframträdanden. Jag uppskattar inte ljudet från den - men det är en smaksak... 😄

Den klara vinnaren bland stormembrans kondensatormicar i budgetklassen, är enligt min mening Studio Projects B1. Lyssna gärna på smakprov från ett gäng olika micar på min testsite. Inspelningarna är gjorda i hemstudiomiljö - så det är smakprov på hur det kan låta hos dig om du har ett hyfsat rum...

För att koppla in en kondensatormic till ljudkortet, så krävs det att ljudkortet har micpreamp med 48V fantommatning - annars fungerar det inte. Jag har ingen koll alls på M-Audio själv, så jag vet inte hur det är med den saken...

Om du vill ha ett mikrofonstativ med bom, så skulle jag inte vilja rekommendera något billigare än ca 500:-, eftersom de som regel inte håller särskilt bra. K&M är bra - liksom QuikLok's lite dyrare modeller.

Mikrofonkabel är bra att ha också... 😄

Upplever du Studio Projects B1 som en mycket bättre (eller iaf bättre) mick än ADK a51? Jag har letat lite efter en B1:a och blir hela tiden rekommenderad a51:an (på Musikbörsen åtminstone). Känns dock inte som att jag vill lita helt på Musikbörsenfolket eftersom de främst vill sälja mig något. 😉

Orsaken till att du blir rekommenderad A51e i stället, är förmodligen att butiken vill sälja NU och inte om ca 3 veckor, när B1:orna är tillgängliga igen... 😉 Jag lever som bekant inte på min firma, så jag har råd att vänta, för att i stället sälja det jag egentligen vill sälja för att jag tycker att det är bättre... 😄

B1 har varit slut ett tag, så ingen har kunnat leverera sådana. Jag fick dock besked om att en ny laddning sådana lämnade fabriken för någon vecka sedan - och med båtfrakt tar det ca 4 veckor - så om ca 3 veckor någon gång, har distributören B1:or på lager igen och kan börja skicka ut alla restorder till alla ÅF. 😎

Jag tycker att B1 är bättre (och alltså värd att vänta på) - men du kan gärna lyssna på mina testinspelningar själv och avgöra (om du står ut med min sång... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58 är bra till liveframträdanden. Jag uppskattar inte ljudet från den - men det är en smaksak... 😄

Den klara vinnaren bland stormembrans kondensatormicar i budgetklassen, är enligt min mening Studio Projects B1. Lyssna gärna på smakprov från ett gäng olika micar på min testsite. Inspelningarna är gjorda i hemstudiomiljö - så det är smakprov på hur det kan låta hos dig om du har ett hyfsat rum...

För att koppla in en kondensatormic till ljudkortet, så krävs det att ljudkortet har micpreamp med 48V fantommatning - annars fungerar det inte. Jag har ingen koll alls på M-Audio själv, så jag vet inte hur det är med den saken...

Om du vill ha ett mikrofonstativ med bom, så skulle jag inte vilja rekommendera något billigare än ca 500:-, eftersom de som regel inte håller särskilt bra. K&M är bra - liksom QuikLok's lite dyrare modeller.

Mikrofonkabel är bra att ha också... 😄

Upplever du Studio Projects B1 som en mycket bättre (eller iaf bättre) mick än ADK a51? Jag har letat lite efter en B1:a och blir hela tiden rekommenderad a51:an (på Musikbörsen åtminstone). Känns dock inte som att jag vill lita helt på Musikbörsenfolket eftersom de främst vill sälja mig något. 😉

Orsaken till att du blir rekommenderad A51e i stället, är förmodligen att butiken vill sälja NU och inte om ca 3 veckor, när B1:orna är tillgängliga igen... 😉 Jag lever som bekant inte på min firma, så jag har råd att vänta, för att i stället sälja det jag egentligen vill sälja för att jag tycker att det är bättre... 😄

B1 har varit slut ett tag, så ingen har kunnat leverera sådana. Jag fick dock besked om att en ny laddning sådana lämnade fabriken för någon vecka sedan - och med båtfrakt tar det ca 4 veckor - så om ca 3 veckor någon gång, har distributören B1:or på lager igen och kan börja skicka ut alla restorder till alla ÅF. 😎

Jag tycker att B1 är bättre (och alltså värd att vänta på) - men du kan gärna lyssna på mina testinspelningar själv och avgöra (om du står ut med min sång... 😉 ).

Ja, precis det var lite den uppfattningen jag fick också av personalen. Fort ska det gå.

Ja, det blir nog att vänta på en B1, jag gillar det jag hört av den, och fått den rekommenderad av många olika personer. Ska checka dina tester med, tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man inte vänta kan man ju skaffa en TSM MT87s istället. Tycker den håller lika hög klass som SP B1.

Om jag inte kommer ihåg fel, så var den i princip samma som ADK A51e - men det är ett tag sedan jag testade den, så jag kan ha fel. Finns med på testsiten, så att man kan jämföra själv i alla fall... 😆

Detta med mikrofoner är ju dessutom alltid en smaksak - så egentligen finns det inga absoluta sanningar på området...

Link to comment
Dela på andra sajter

ADK 51 får (bortsett från MB) bra recensioner på nätet, har själv använt den (lånat) och tycker den låter riktigt bra.

Välj SM57'an istället som allroundmicken för stärkare, trummor m.m. Är väl en standard i studiosammanhang.

Ett externt ljudkort är att föredra framför internt. Enklare att koppla kablar, mindre risk för störningar från grafikkort m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera ett Presonus Inspire som ljudkort. Då får du en bra och stabil allt-i-ett-lösning vilket brukar vara enkelt för nybörjare. Listpriset ligger väl på cirkus 2000kr. Med M-Audio 24/96 behöver du en preamp för att kunna koppla in en mikrofon och nån typ av hörlursförstärkare/mixer för att sköta lyssningen (såvida du inte har en bra stereo med AUX-ingång).

Studio Projects B1 har ju fått mycket bra kritik av de flesta så det är säkert ett bra köp. Om du vill komplettera med en dynamisk mikrofon för t ex inspelning av elgitarr eller skriksång så är Shure SM57 ett utmärkt köp, kostar en knapp tusenlapp.

Edit: Hoppsan, missade att du ville ha ett internt ljudkort. Har du en ledig Firewire-port så funkar dock kortet jag tipsade om precis lika bra som ett internt.

Det där ser helt klart intressant ut, lättare att ta med dessutom till vilken dator som helst, det kan bli ett alternativt som extern. Känner du till något inköpsställe?

Edit:

Funkar den också med digital trummor?

------------------------

Studio Projects B1 har fått god kritik här på forumet, så den kommer jag hålla öga på.

Sen så är jag lite osäker när det gäller kablar för te.x. elgitarr, mikrofoner m.m. Är där någon standard eller är där olika?

Redigerat av Ohem
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera ett Presonus Inspire som ljudkort. Då får du en bra och stabil allt-i-ett-lösning vilket brukar vara enkelt för nybörjare. Listpriset ligger väl på cirkus 2000kr. Med M-Audio 24/96 behöver du en preamp för att kunna koppla in en mikrofon och nån typ av hörlursförstärkare/mixer för att sköta lyssningen (såvida du inte har en bra stereo med AUX-ingång).

Studio Projects B1 har ju fått mycket bra kritik av de flesta så det är säkert ett bra köp. Om du vill komplettera med en dynamisk mikrofon för t ex inspelning av elgitarr eller skriksång så är Shure SM57 ett utmärkt köp, kostar en knapp tusenlapp.

Edit: Hoppsan, missade att du ville ha ett internt ljudkort. Har du en ledig Firewire-port så funkar dock kortet jag tipsade om precis lika bra som ett internt.

Det där ser helt klart intressant ut, lättare att ta med dessutom till vilken dator som helst, det kan bli ett alternativt som extern. Känner du till något inköpsställe?

Edit:

Funkar den också med digital trummor?

------------------------

Studio Projects B1 har fått god kritik här på forumet, så den kommer jag hålla öga på.

Sen så är jag lite osäker när det gäller kablar för te.x. elgitarr, mikrofoner m.m. Är där någon standard eller är där olika?

Thomann har den billigast. Annars finns den på 4Sounds butiker om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera ett Presonus Inspire som ljudkort. Då får du en bra och stabil allt-i-ett-lösning vilket brukar vara enkelt för nybörjare. Listpriset ligger väl på cirkus 2000kr. Med M-Audio 24/96 behöver du en preamp för att kunna koppla in en mikrofon och nån typ av hörlursförstärkare/mixer för att sköta lyssningen (såvida du inte har en bra stereo med AUX-ingång).

Studio Projects B1 har ju fått mycket bra kritik av de flesta så det är säkert ett bra köp. Om du vill komplettera med en dynamisk mikrofon för t ex inspelning av elgitarr eller skriksång så är Shure SM57 ett utmärkt köp, kostar en knapp tusenlapp.

Edit: Hoppsan, missade att du ville ha ett internt ljudkort. Har du en ledig Firewire-port så funkar dock kortet jag tipsade om precis lika bra som ett internt.

Det där ser helt klart intressant ut, lättare att ta med dessutom till vilken dator som helst, det kan bli ett alternativt som extern. Känner du till något inköpsställe?

Edit:

Funkar den också med digital trummor?

------------------------

Studio Projects B1 har fått god kritik här på forumet, så den kommer jag hålla öga på.

Sen så är jag lite osäker när det gäller kablar för te.x. elgitarr, mikrofoner m.m. Är där någon standard eller är där olika?

Thomann har den billigast. Annars finns den på 4Sounds butiker om jag minns rätt.

Man tackar!

Vad är det för kabel som kopplas mellan mikrofonen (B1) och Inspire? Kollar nämligen på emusic för tillfället efter kablar (förväntar mig inte att kablar medföljer, eller?) men är en så pass nybörjare att jag inte vet vilken typ av kabel mikrofonen(erna) använder.

Någon som kan peka ut? (Om butiken är att lita på vill säga)

Märken:

Cordial

Hosa

StudioProjects Hybrid Litz Solid Core

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...blar&info=11814

Den sistnämnda känns mer eller mindre självklar, då mikronen är av samma märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1 har fått god kritik här på forumet, så den kommer jag hålla öga på.

Den kanske har fått väl mycket bra kritik här i forumet....

😉

Sök även reviews ute på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Känns dock inte som att jag vill lita helt på Musikbörsenfolket eftersom de främst vill sälja mig något.  🙂

Det vill Claes oxå 😄

😄

Visst vill jag gärna det - men skillnaden är att jag gärna bjuder på hjälp och tips även om folk inte handlar hos mig... 😎

Flest antal inlägg i forumet (för stunden i alla fall...) berättar nog sitt tydliga språk, att jag är här i första hand för att det är kul att ge tips, diskutera, lära ut saker och lära sig saker själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Visst vill jag gärna det - men skillnaden är att jag gärna bjuder på hjälp och tips även om folk inte handlar hos mig... 🙂

Flest antal inlägg i forumet (för stunden i alla fall...) berättar nog sitt tydliga språk, att jag är här i första hand för att det är kul att ge tips, diskutera, lära ut saker och lära sig saker själv. 😄

kan ju lägga till här att det alltid är roligare att köpa av en säljare som är allmänt trevlig och hjälpsam även om han kanske inte får sälja nått.

Claes har bemött mig mycket trevligt de gånger jag frågat om råd (har aldrig handlat av honom tidigare) så han ligger väldigt högt upp på listan över dealers som jag kan tänkas handla av (även fast han inte alltid kan matcha priser av jättarna). Jag köper grejjer därifrån jag vet eller anar att jag kommer få ett bra bemötande när något krånglar eller om jag bara behöver lite råd på vägen, även om det betyder att jag får lägga ut lite extra för produkten.

Tummarna upp för Claes!! 😉 Keep up the good work

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig XLR-hona-->XLR-hane är de du ska använda. Inga konstigheter.

Tackar!

Vet du förresten något om digital trummor fungerar med Inspire?

Inte om du ska använda samples från datorn då den inte har midi I/O så antingen får du då köpa ett separat midi-interface eller kliva upp till storebror Presonus Firebox som ligger på 3495kr.

Du kan givetvis spela in ljuden direkt från digitalsetet om du vill det.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig XLR-hona-->XLR-hane är de du ska använda. Inga konstigheter.

Tackar!

Vet du förresten något om digital trummor fungerar med Inspire?

Inte om du ska använda samples från datorn då den inte har midi I/O så antingen får du då köpa ett separat midi-interface eller kliva upp till storebror Presonus Firebox som ligger på 3495kr.

Du kan givetvis spela in ljuden direkt från digitalsetet om du vill det.

Hmm, för att slippa missförstånd så kan jag koppla ett digitalt trumset till "Inspire 1394"? För inspelning dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig XLR-hona-->XLR-hane är de du ska använda. Inga konstigheter.

Tackar!

Vet du förresten något om digital trummor fungerar med Inspire?

Inte om du ska använda samples från datorn då den inte har midi I/O så antingen får du då köpa ett separat midi-interface eller kliva upp till storebror Presonus Firebox som ligger på 3495kr.

Du kan givetvis spela in ljuden direkt från digitalsetet om du vill det.

Hmm, för att slippa missförstånd så kan jag koppla ett digitalt trumset till "Inspire 1394"? För inspelning dvs.

Ja om du ska använda ljuden från digitaltrumsetets egna ljudmodul.

Om du däremot bara ska använda digitalsetet som en controller för att trigga ljud och samplingar i datrorn (som t ex Drumkits from hell, Groove Agent eller EZDrummer) så behöver du midi I/O till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig XLR-hona-->XLR-hane är de du ska använda. Inga konstigheter.

Tackar!

Vet du förresten något om digital trummor fungerar med Inspire?

Inte om du ska använda samples från datorn då den inte har midi I/O så antingen får du då köpa ett separat midi-interface eller kliva upp till storebror Presonus Firebox som ligger på 3495kr.

Du kan givetvis spela in ljuden direkt från digitalsetet om du vill det.

Hmm, för att slippa missförstånd så kan jag koppla ett digitalt trumset till "Inspire 1394"? För inspelning dvs.

Ja om du ska använda ljuden från digitaltrumsetets egna ljudmodul.

Om du däremot bara ska använda digitalsetet som en controller för att trigga ljud och samplingar i datrorn (som t ex Drumkits from hell, Groove Agent eller EZDrummer) så behöver du midi I/O till datorn.

Isåfall så har jag nog fått mina frågor besvarade för tillfället, tackar för all information. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
[Känns dock inte som att jag vill lita helt på Musikbörsenfolket eftersom de främst vill sälja mig något.  😕

Det vill Claes oxå 😕

🤪

Visst vill jag gärna det - men skillnaden är att jag gärna bjuder på hjälp och tips även om folk inte handlar hos mig... 😕

Flest antal inlägg i forumet (för stunden i alla fall...) berättar nog sitt tydliga språk, att jag är här i första hand för att det är kul att ge tips, diskutera, lära ut saker och lära sig saker själv. 🙁

Jag vet Claes! 🙁

Var bara tvungen att sticka in den kommentaren ändå! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man inte vänta kan man ju skaffa en TSM MT87s istället. Tycker den håller lika hög klass som SP B1.

Om jag inte kommer ihåg fel, så var den i princip samma som ADK A51e - men det är ett tag sedan jag testade den, så jag kan ha fel. Finns med på testsiten, så att man kan jämföra själv i alla fall... 😏

Detta med mikrofoner är ju dessutom alltid en smaksak - så egentligen finns det inga absoluta sanningar på området...

Menar du att det är samma innehåll i micarna? tycker ADK A51e är betydligt vassare i diskanten och tunnare i basen, typiskt "kallt" ljud. Men det kanske var ett måndagsex jag fick tag på.

Det i kombination med att många verkar ha problem med byggkvalitén på ADK-micen gör iaf att jag rekommenderar TSM över den.

Men jag tycker skillnaderna mellan de tre micarna är ganska marginella ändå. Det är som du säger en smaksak. Tycker bara inte det är värt att vänta på SP B1 för så mycket bättre är den inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...