Jump to content
Annons

Koppla: iBook>Digi002>firewire disk...


flintan

Recommended Posts

Har läst att digidesign inte rekommenderar att koppla en extern hårddisk via digi002'ans andra F/W port.

Jag har kört så ett tag nu men hårddisken strular ibland.

Min fråga: Finns det något annat sätt att koppla? Bör jag köpa nån slags F/W hub?

iBook'en har bara en firewire port.

Har sökt men inte hittat några vettiga svar. Please help!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Då kan jag alltså koppla en till kabel via valfri port. Spelar det någon roll vilken av portarna som går till vad?

Alltså, på hårddisken finns: 1st 6 pin fw port och 2st som ser ut så här (kontakten till höger): IE9494.gif

Den till höger är FW 800.

Det finns sladdar som har Fw 400 (6 eller 4 pin)i ena änden och FW 800 (8pin) I andra.

Det kommer funka. Men hastigheten kommer va Fw 400.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på en datorbutik häromdagen och dom visste inte vad det var för kontakt... (det var i.o.f. i första hand en PC butik)

Spelar det någon roll om jag kopplar f/w 800 porten till datorn eller till digi002'an?

EDIT: Och kommer det att fungera bra att seriekoppla f/w 400 enheter via 800 porten?

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

digi002 har inte fw800...

som sagt har fw800 och fw400 helt olika kontakter... men alla fw400-enheter som på något sätt kopplas i en fw800-kedja kommer att fungera, men aldrig snabbare än på fw400-bussen...

eller är jag helt fel ute?

Nej, jag förstår precis hur du menar.

Men är det en bra lösning att köpa en kabel 6 pin i ena ändan och 9 pin i den andra och spelar det någon roll om den kabeln går till datorn (iBook G4, som inte stödjer f/w 800) eller om den kabeln går till ljudkortet (digi002r, som inte heller har stöd för f/w 800)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt. Det bästa är att alltid - så gott det går - använda sig av riktiga prylar - och koppla dem via den "riktiga" sättet.

Dvs 002r har FW 400 kontakter, alltså använder man sig av en FW 400 sladd och stoppar in dem i sin dators FW 400 kontakt.

Man ska koppla hårddisken först, och då också använda sig av hårddiskens FW 400 kontakt till daotrns FW 400 kontakt.

Det är egentligen ganska enkelt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det vore ju enkelt om datorn hade flera FW 400 portar, alt om hårddisken hade flera FW 400 portar.

Men nu har både dator och hårddisk bara en 6 pin FW 400 port.

Digi002r har som bekant två portar och därför har jag använt dessa till att länka ihop "kedjan".

Är det alltså bättre att sätta hårddisken i "mitten" och koppla Digi002 via FW 800 porten eller måste jag köpa en hub?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det är tydligen en för komplicerad fråga för ett skriftligt forum...

Alltså:

1. Hårddisken har EN fw400 port = det går inte (hur mycket man än vill) att pressa in TVÅ fw400 kontakter i den porten.

2. Även datorn har endast EN fw400 port, där går det inte heller att trycka in TVÅ fw400 kontakter.

3. Däremot så finns förutom fw400 två st fw800 portar på hårddisken.

Frågan blir:

[A] Är det en bättre lösning att länka fw400 signal via fw800 kabel?

Eller är det kanske bättre att (som jag kör nu) koppla allt med fw400 kabel men ha Digi002 i "mitten" (alltså dator > digi002 > hårddisk).

[C] Eller måste jag köpa en fw hub.

Tack för att ni orkar försöka svara. Jag kanske bara missförstår?? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Digis rek är dator > HD > 002r

med din uppsättning så får du använda dig av FW 800 portarna.

dator till hårddisk med FW 400 kabel, hårddisk till 002r med en FW 800 till FW 400 kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fick till slut, efter mycket letande, tag på en adapterkabel mellan fw400 tilll fw800 kontakt. Har kört den nu ett tag och slutsatsen blir att det fungerar mycket sämre nu än förut.. 🤪

Vet inte vad det beror på men ungefär varannan uppstart hittar inte datorn vare sig digi002 eller hårddisk.

En tanke är att firewire anslutningarna glappar någonstans. Dessa är av usel kvalitét både på hårddisk (LaCie 160G) och digi002. Den enda porten som kontakten sitter bra och stabilt är i datorn (iBook)...

Detta suger kalkonstjärt eftersom både ljudkort och hårddisk var några av de dyraste som fanns i affären när jag köpte dom..

Någon som har en tanke om hur man kan kolla var det glappar, om det nu är så?

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

prova och låna en extern hårddisk med FW400 kontakter på och testa. det är att (kanske kanske) skapa sig problem/felmarginal att använda FW 400/800 ihop.

jag har en 002 och den har aldrig gett mig någon som helst problem med varken FW kopplingar eller något annat. fast det hjälper inte dig . . . men jag menar att 002:an är ganska så rejält byggt.

viktigt är också start/stopp ordning. dvs. om allting är av: först på med 002 sen externa hårddisken sen datorn.

stänga av: först datorn sedan hårddisk sedan 002.

när du startar 002:an så hör du ett antal klick's, vänta till dess alla (hmm) tre har klickat.

Link to comment
Dela på andra sajter

prova och låna en extern hårddisk med FW400 kontakter på och testa. det är att (kanske kanske) skapa sig problem/felmarginal att använda FW 400/800 ihop.

Nu har jag suttit och mixat några timmar med den gamla varianten fw400 kablar och 002 i "mitten".

Det har inte varit problem med 002 men däremot så "tappar" datorn hårddisken ibland. Protools klagar över att hårddisken är för långsam, det fungerade inte att bounca (däremot att spela in samt consolidera ljud..) samt att hårddisken stängde av sig en gång och protools crashar och drar med sig hela OS...grå skärm och starta om med off knappen.

Jag tänker att detta måste betyda att det är kontakten i hårddisken som glappar. Ska testa att koppla hårddisken endast via fw800 kontakten få se om det blir bättre.

jag har en 002 och den har aldrig gett mig någon som helst problem med varken FW kopplingar eller något annat. fast det hjälper inte dig . . . men jag menar att 002:an är ganska så rejält byggt.

Jodå den är hyfsat rejält byggd. Men firewire anslutningarna verkar inte vara förankrade i chassit utan endast fastlödda i kretskortet vilket jag tycker är lite slarvigt.

Sen så sliter jag in och ut kontakterna en till två gånger varje vecka så det gör ju inte saken bättre...men jag tror inte att kontakterna på 002 glappar..än. :rolleyes:

viktigt är också start/stopp ordning. dvs. om allting är av: först på med 002 sen externa hårddisken sen datorn.

stänga av: först datorn sedan hårddisk sedan 002.

när du startar 002:an så hör du ett antal klick's, vänta till dess alla (hmm) tre har klickat.

Japp, slår alltid på 002 först sen datorn. Hårddisken går igång automatiskt när den känner av strömmen från datorn.

Men nu senaste veckorna har datorn strulat hit och dit, rätt som det är försvinner 002 (klickar några gånger..) och jag måste starta om den, och rätt som det är försvinner hårddisken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Sitter och mixar och råkar nudda kabeln till hårddisken med foten. Då tappar den kontakt med datorn och stänger av sig i en halv sekund. Den kommer igång igen och allt är frid och fröjd.

Men när jag ska spara säger datorn att: "Could not save xxxx because Assertion in 'CNeolOBlock.cpp', line 792."

Vad gör man?

Det går inte att spara och stänga ner. Nån som har en idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Sitter och mixar och råkar nudda kabeln till hårddisken med foten. Då tappar den kontakt med datorn och stänger av sig i en halv sekund. Den kommer igång igen och allt är frid och fröjd.

Men när jag ska spara säger datorn att: "Could not save xxxx because Assertion in 'CNeolOBlock.cpp', line 792."

Vad gör man?

Det går inte att spara och stänga ner. Nån som har en idé?

Kan du välja "Save Session As", typ gör en kopia?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope.

Kollade i task manager och det fanns två processer som hette ungefär samma som i felmeddelandet. Jag försökte slutföra dessa men det gick inte så jag tog bort dom istället... Kankse inte var så bra för det hjälpte inte heller.

Nu testar jag att stänga ner utan att spara. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope.

Kollade i task manager och det fanns två processer som hette ungefär samma som i felmeddelandet. Jag försökte slutföra dessa men det gick inte så jag tog bort dom istället... Kankse inte var så bra för det hjälpte inte heller.

Nu testar jag att stänga ner utan att spara. 😉

Har du backupfunktionen aktiverad? Kolla då senaste sparning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, har backup varje kvart eller något såndant. Men problemet var att protools inte kunde spara backuper heller. Det kom ett felmeddelande varje gång det försökte spara.

Nu har jag stängt ner och startat om och det fungerar igen. Ska testa med en annan firewire kabel.

edit: edittade fel inlägg..

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Och så gör jag samma sak igen, petar på kabeln med foten. Lyckligtvis fungerade auto backup nu..

Funderar på att limma fast kontakten med superlim. 😄

edit: och den här gången blev det gråskärm och "youhavetorestartthecomputerwiththepowerbutton"

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...