Jump to content
Annons

Verktyg för att hitta högsta nivå i en inspelning.


DivineCo

Recommended Posts

Nybörjarfråga antar jag. Man försöker ju alltid komma så nära 0 db som möjligt vid inspelning. Men skulle villja veta hur man hittar den högsta peaken och hur många db den är med ett par decimaler.

Jag vet att Waves har ett analyseringsverktyg som är bra. Men om man bara vill veta det högsta värdet hur gör man det enklast?

Tacksam för svar.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men normalisera först då och gör vad du vill med Waves L1 sen, när du normaliserar så får du ju välja högsta peaken. Varför behöver du veta högsta peaken för att ställa treshold förresten?

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det men jag tror nog att L2 är vanligare vid mastring.

L2 är en limiter och L1 en ultramixer vad jag vet.

Inte Ultramixer utan Ultramaximizer, för att maximera volymen. Dvs, en limiter.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har du nog rätt i när jag tittar efter.

Faktum är ändå att du kan normalisera med L1 och få ett bättre resultat än om jag skulle göra det i Cubase eller som i detta fall Live. För det behöver jag veta högsta nivå för att kunna ställa in treshold till den nivån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har du nog rätt i när jag tittar efter.

Faktum är ändå att du kan normalisera med L1 och få ett bättre resultat än om jag skulle göra det i Cubase eller som i detta fall Live. För det behöver jag veta högsta nivå för att kunna ställa in treshold till den nivån.

Lyssna igenom låten och kolla på masterfadern då, där borde det väl stå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan Soundforge, så är det förmodligen billigast att uppgradera det till senaste versionen - och så blir det dessutom ett program som du är bekant med sedan tidigare - och det är ju alltid lättare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör spåret genom din L1:a med en Threshold (T) på säg -10dB och sen läser av värdet på Attenuation (A) så blir ju peakvärdet T-A.

(Out Ceiling = 0 när du mäter, för enkelhets skull)

EDIT: Förtydligande. Om Threshold alltså är -10dB och du läser av en Attenuation på -8dB när spåret är genomspelat så betyder det alltså att din peak ligger på -2dB.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

I audacity kan du välja Effect > Amplify... så kommer den automatiskt ha skrivit in högsta peakvärdet eftersom den antar att det är så mkt du vill höja. Skriv ner det värdet... Tror det är med en decimal så det är ju inte superexakt. Men gratis. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I Cubase kan du få reda på Peak Amplitude, samt många andra värden som gäller ett specifikt spår genom att använda Statistics i Audio-menyn. Välj bara spår och sedan Statistics.

I Wavelab finns en liknande funktion; under menyn Analysis finns Gloal Analysis.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i Adobe Audition öppnar du filen, går till Window-menyn och väljer Amplitude Statistics

Då öppnas en dialogruta som listar lägsta och högsta samplevärde, största peakvärde (i dB), antal "klippta" (distade) samples, dc offset och RMS-värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...