Jump to content
Annons

*BILDER* Inspektera potentiell studiolokal


Torwald

Recommended Posts

Jag ska förmodligen i nästan vecka åka och kolla på en lokal på 40-50kvm som i framtididen kanske blir min studio. Vad ska man tänka på?

Lokalen är på källarplan, och jag vet än så länge ingenting om planlösningen.

Lite generella tips hade uppskattats! Jag tänkte ta med mig digitalkameran och fota lite när det blir dags.

EDIT: Det ska förstås stå att jag än så länge ingenting om planlösningen förutom att där finns en före detta bastu 🙂

EDIT2: Se senare inlägg för bilder och sånt längre ner...

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilka grannar finns, och vad driver de för verksamhet? (=Hur mycket kommer du att behöva ljudisolera från och till grannarna?)

Vad finns det av el?

Vad finns det av vatten/avlopp?

Hur får du in luft i lokalen?

Hur ser situationen ut angående inbrotsskydd? Villka investeringar måste du göra för att få en försäkring?

Och sedan kan du fundera lite över akustik etc – takhöjd och storlek efter ev ljudisolering och akustikbearbetning.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips såhär långt. Som tur är jobbar jag för tillfället för ett försäkringsbolag, så jag kan höra med någon som kanske kan sånt här...

Fyll gärna på med ännu mer tips om någon kan komma på något, jag gör en liten checklista att ta med mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är för uppenbart men jag skriver det ändå. Höra efter med hyresvärden hur mycket du får bygga om, ändra och "förstöra" (läs borra och sånt) i lokalen.

bra tips där; se till att du får bygga i lokalen så att du inte spenderar åtskilliga tusen och sen får riva allt vid en inspektion. Bygganmälan/Bygglov om så krävs.

Sen kan det vara av intresse att veta vem värden är, vem ägaren är, om det finns något i stadsplanering som pekar på att stället kommer rivas inom en tidsperiod (säg 5-10år).

Är hyran indexerad, vilken typ av kontrakt är det, innebär det överlåtelse eller får du stå för hela lokalens kostnader, värme, el för utomhusbelysning etc.

tjaaa. sen kanske det kan vara av intresse att posta alla bilder du tagit, fixa fram en planritning med hyssfade mått och fråga här på forumet så lovar jag att titta på det.

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör lite praktiska akustiktester typ klappa och lyssna efterklang, lyssna hur "tyst" rummet är(tänk då på om det är dag eller kväll, pga omgivande aktivitet). In-, utpassering, t ex om du är begränsad eller stör någon när du ska till och från rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör lite praktiska akustiktester typ klappa och lyssna efterklang, lyssna hur "tyst" rummet är(tänk då på om det är dag eller kväll, pga omgivande aktivitet). In-, utpassering, t ex om du är begränsad eller stör någon när du ska till och från rummet.

tyst i stockholm? räkna med att bygga..

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varit där. Här kommer en 2d-skiss som jag lyckades åstadkomma med ungefärliga mått. Takhöjden uppskattade jag till standardhöjd, det vill säga cirkus 2,3m.

studio_overview.JPG

Här är lite samlade intryck: Det känns som att lokalen har potential, men det finns en del bekymmer.

I taket till vänster i det stora rummet hänger ventilation som låter en del. Bakifrån väggen där det står "Fläktljud" på skissen kommer ett ganska lågfrekvent ljud som om från en stor fläkt i någon ventilationstrumma. Jag hade vid det här tillfället tyvärr inte möjlighet att se närmare på detta.

Här är lite mer beskrivande bilder också:

flaktljud.jpg

Här är väggen som låter. Härifrån kommer lågfrekvent fläktljud. Man ser även ventilationen i taket som låter en del. Dock mer högfrekvent.

horn.jpg

Så här ser ett av hörnen ut i stora rummet. Mest en fördel, egentligen?

forrad.jpg

Det lilla förrådet (åtminstone en bit av det). Jag ville ta kort på hörnet, som är av samma stil som ett av hörnen i stora rummet.

hall.jpg

Här är det jag kallar för hallen. Det är rummet på 1,9x2,2m som ligger i anslutning till stora rummet, lilla rummet och förrådet.

element.jpg

Det här elementet lät också lite grann. Som vatten.

lucka.jpg

Undrar vad som döljer sig här bakom? :rolleyes:

lilla.jpg

Här är lilla rummet. En gång ett litet fotolabb... Observera hörnet.

stora_utifran.jpg

Stora rummet sett från hallen.

stora2.jpg

Nödutgång, och evenetuellt ingång.

I Rummet bredvid finns det här:

vatutrymme.jpg

Våtutrymme (två duschar...)

rummet.jpg

Dålig bild, men det är som ett rum på kanske 5x3m som sitter ihop med duschrummet. Där finns även det här handfatet och en liten toalett.

bastu3.jpg

Det finns en bastu också 😱

Tyvärr kunde jag inte ta reda på särskilt mycket om meterial och så, men lite grann kom jag ändå fram till.

Det är mycket dålig isolering i väggen mellan lilla rummet och området som är utmärkt "Annan verksamhet". Det behövs definitivt göras något åt. Förmodligen är det liga dålig isolering mellan stora och lilla rummet. Det här bekräftar nog mina misstankar...:

vagg.jpg

Det här är väggen mellan hallen och stora rummet.

Ytterligare en liten sak jag tänkte på, var att golvet i stora rummet låg aningen högre än övriga rum (cirka 2cm), undrar vad det kan bero på?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga följande:

Väggen till höger på ritningen i "Stora rummet" är förmodligen av betong, och ganska tjock sådan. Där finns dessutom ett mindre fönster, som är cirkus 50 högt och kanske en och en halv meter brett.

Detsamma gäller lilla rummet, med väggen som vetter åt samma håll, förutom att fönstret där är mindre, som man ser på bilden...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nu har jag varit där. Här kommer en 2d-skiss som jag lyckades åstadkomma med ungefärliga mått. Takhöjden uppskattade jag till standardhöjd, det vill säga cirkus 2,3m.

Standard höjd är 240, åtminstone i normala våningsplan.

Två saker slår mig när jag ser bilderna: källarlukt? Mögel? 😉

Och: Lufttrummorna, de fyrkatiga som går i taket... aktiva? Väsnas de? Kola upp om de ev används ibland, även om de står still när du varit o kollat.

Kolla oxå upp om en ev ny hyresgäst i nån lokal bredvid kan starta upp fläktsystemet. Så du inte ståpr där om två år med pengar o arbete nerlagt, o så flyttar den lille hobbysnickaren in i en annan del av huset o drar igång bandsåg o fläkt... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Kom oxå på en annan sak som jag själv råkade ut för:

Kolla så lokalen är brandskyddsgodkänd, med allt vad det innebär med utrymmningsvägar etc. Vi var nära att åka ut ur våra lokaler efter att vi renoverat upp o byggt klart, för att räddningstjänsten inte godkände att hyresvärden fick hyra utt till flera hyresgäster samtidigt utan att det fanns enskilda utrymmningsvägar för alla. Hyresvärden (kommunen) 'hade inte aning' .... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svar:

Källarlukt: nej

Mögel: nej, inte i huvuddelen. Jag har mina misstankar om det lilla rummet bredvid, dock... 😉

Takhöjden är mycket möjligt att den faktiskt är 2 och 40, jag gjorde bara en grov uppskattning av den och tyckte den kändes som standard. Om standard är 2 och 40 är det därför möjligt att taket också är det 😛

Det här med dagsljus känns överskattat tycker jag 😮 Skämt åsido, klart det är skönt med ljus. Men jag prioriterar ju ändå ljudet?

Angående lufttrummorna: Det finns ingen hobbysnickare i huset, men det är klart man ska vara vaksam. De var aktiva när jag kollade, jag skrev lite kort om det ovan. Själva lufttrumman låter som en luftkonditionering kan göra mest, fast mer högljudd. Det stora problemet tror jag faktiskt är det som är i den "bottre" väggen, det vill säga det fläktljud jag hör därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom oxå på en annan sak som jag själv råkade ut för:

Kolla så lokalen är brandskyddsgodkänd, med allt vad det innebär med utrymmningsvägar etc. Vi var nära att åka ut ur våra lokaler efter att vi renoverat upp o byggt klart, för att räddningstjänsten inte godkände att hyresvärden fick hyra utt till flera hyresgäster samtidigt utan att det fanns enskilda utrymmningsvägar för alla. Hyresvärden (kommunen) 'hade inte aning' .... 😉

Såna här frågor ska jag diskutera med den eventuella hyresvärden på tisdag. Då ska jag också reda ut om jag kan använda nödutgången som egen ingång och gränsa av rummen helt från annan verksamhet i huset.

Jag är dock väldigt nyfiken på vad folk säger om det här först. Har ingen lust att ge mig in i ett renoveringsprojekt som är för kostsamt med för liten lön för mödan...

Som om någon vill hjälpa mig visualisera lite drömmar här, go for it! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig bild, men det är som ett rum på kanske 5x3m som sitter ihop med duschrummet. Där finns även det här handfatet och en liten toalett.

Jag tror det rummet kallas toalett 😏 Men ska du verkligen använda det till något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig bild, men det är som ett rum på kanske 5x3m som sitter ihop med duschrummet. Där finns även det här handfatet och en liten toalett.

Jag tror det rummet kallas toalett 😲 Men ska du verkligen använda det till något annat?

😏

Äh, pjosk. Tillförordnat fikarum såklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

det kommer säkert bli asnajs.. vad kommer det att gå på!? hyres- eller köperätt??

Det KAN säkert bli asnajs, om jag ens sätter igång.

Det jag måste veta är:

Hur kan man isolera ventilationen? Hur kan man dämpa fläktljudet?

Hur ska man göra med planlösningen? Utnyttja befintliga rum eller bygga om?

Om inget av det här löser sig lär jag hoppa av projektet.

Hyran ska jag dsikutera på tisdag, tror jag. I en annan del av huset finns en fritidsgård, och en förmildrande omständighet vad gäller hyran skulle kunna vara att jag erbjöd ett band att spela in lite några timmar i månaden... Det är nästa problem. Först känns det som att jag måste veta om det ens är värt att sätta igång..

Så alla har tips, råd och idéer får gärna dela med sig! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär är det. Den lokal du har hittat HAR potential. Dessvärre finns det problem du måste komma runt, och vad jag kan se och enligt min bedömning kommer det att kosta pengar. Detta rör sig inte om något budgetprojekt, vill du ha en bra studio kommer det att kosta, men det kommer också att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag lite här i valet och kvalet. Jag väntar på samtal från hyresvärden och därmed besked om brandskydd, hyra, etc, och jag kan inte bestämma mig för om jag vill satsa på det här eller inte.

Om någon skulle vilja ge mig lite idéer för hur man kan göra upp planlösning och ljudisolering (från oljud från fläkt och vent) vore jag mycket tacksam! Känns som att jag börjar få lite brådis med att åtminstone få ihop en skiss...

EDIT: För att ge lite inspiration kan jag säga att jag inte tror att väggen mellan det som på skissen heter "lilla rummet" och "stora rummet" inte är bärande. Det öppnar ju lite mer möjligheter, eller...?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått det bekräftat att jag får hyra lokalen/rummen om jag vill. Väntar på besked och förhandling om hyra och brandsäkerhet, men nu verkar det åtminstone som att de rent hyrestekniska problemen ska vara avklarade.

Nu undrar jag bara ödmjukt om någon vänlig själv skulle kunna hjälpa mig ta fram en skiss över hur man skulle kunna lösa planlösningen? Jag väntar på att få en detaljritning över den här delen av byggnaden, men jag tror att mina uppskattningar duger på ett ungefär?

Det jag behöver hjälp med är:

Om väggen mellan lilla och stora rummet inte är bärande, kan man riva den och bygga och på så sätt få bättre ytor för kontrollrum/liverum?

Hur kan man utnyttja rummen?

Hur kan man dämpa ventilationen? Går det att dela upp hela rummet så att man "bygger in" ventilationen"? Tar det för mycket yta? Hjälper det ens?

Om inte det går att få bort ljudet från venten och flältljudet som kommer från väggen (lågfrekvent) känns det ju inte som att jag borde påbörja bygget.

Väldigt tacksam för lite hjälp här i valet och kvalet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...