Jump to content
Annons

Tips på basfällor


engineer

Recommended Posts

Hej!

Jag börjar bli klar med att göra om i mitt arbetsrum/hemstudio och har bl a köpt ett skitta högtalare för att ha något bättre än mina tidgare datorhögtalare i plast.

Jag har dock märkt än väsentlig ökning av basen från min högra högtalare, som står i ett av rummets hörn.

Vad kan jag använda för att dämpa den basen, så att mina mixer inte blir basfattiga?

Samtidigt pillade jag lite i SketchUp så ni kunde få ett hum om hur rummet ser ut.

arbetsrum1.jpg

Högtalarna hänger inte i tomma intet utan står på de sidorhyllor man kan koppla till IKEAs Jerker.

arbetsrum2.jpg

Jag har fått förslag på rörisolering som man ska stoppa i en tygsäck (så att det är ett hål i mitten). Vad säger ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du inte börja med att placera dig mitt på en av väggarna? Även om du dämpar i det hörnet där den ena högtalaren finns, så kommer du nämligen inte att få riktigt bra balans i ljudet... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt möjligt då det skrivbord som står mitt emot pianot upptas av min sambo (med stol). Jag kan alltså inte byta plats med pianot.

Därför har jag hörnan så vi båda ska få plats.

Det är inte helt enligt skala, den där ritningen...

EDIT: Stavfel

Redigerat av engineer
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, fast med tanke på priset får jag leta efter en billigare lösning.

Sen tror jag inte det är smart att sätta en stor hyllmöbel framför ett fönster (eller att min sambo skulle gå med på det). 🙂 Jag lever tyvärr inte under de förutsättningarna att man kan bygga och möblera hur som helst. Det måste passa in i det övriga livet också.

Claes, tror inte det gör så mycket för mig om det inte är 100% jämnt. Det viktigaste är nog att dämpa hörnan så att det inte tillförs så mycket bas. Ju tydligare jag hör vad som kommer direkt från högtalaren desto bättre är det väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en annan tanke.

Kan du inte placera dig diagonalt i det hörnet i stället? Då får du ju lika långt till väggen på båda sidor om monitorerna. Du kan skära av hörnet med mineralullskivor och dämpa väggen bakom monitorerna med skumabsorbenter - kanske 80mm. Kommer monitorerna närmare väggen än en halvmeter, så försök trixa ihop det så att du kan få monitorerna ända in till väggen, så att du kan trycka in dem lite grand i skummaterialet.

Glöm inte heller dämpkuddar mellan monitorerna och underlaget - för annars skickar du ner vibrationer i hyllorna och då blir basen lätt otydlig och även förstärkt på grund av resonanser i bordet...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jo förlåt, det var ironi, det jag menade var att om du inte har symmetri så komemr du få väldiga problem med akustikbehandling, även om du hittar den där exakta frekvensen som bumlar på din ena sida så kommer du alltid att ha andra reflexer och frekvenser som gör att du inte kommer att uppfatta ljudet symmetriskt. Så hur du än vrider och vänder på saken så gör det symmestriskt 😄

annars låt bli..😑

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är förstås avvägningar mellan olika för- och nackdelar. Jag tycker att du ska skippa den där hyllkonstruktionen, och istället skaffa ett vanligt skrivbord och ställa det framför fönstret. Och sedan tycker jag att du ska dämpa upp på ett lite snyggt sätt, åtminstone bakom monitorerna och på sidväggarna (där du annars får en studs mellan monitorn och dig). Helst likadant i taket också. Dämpning kan kläs in i snyggt tyg, och därmed även tilltala sambos...

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...