R0bAntoine Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 (redigerat) Tjena TÀnkte glÀdja mitt musikintresse med att köpa en ny dator. Program som jag tÀnkte anvÀnda Àr Reason 3.0 och Cubase SX3 bla och en massa plugins samt rewire. Detta kommer att krÀva massor av datorn. Vad Àr viktigast att tÀnka pÄ? Pc eller MAc HÄrddiskens snabbhet tex 10000 rpm istÀllet för 7200 Processorn snabbhet Ram minnet Vet inte riktigt vad det Àr som pÄverkas mest av dessa program. Tacksam för lite tips Redigerat 23 augusti 2006 av R0bAntoine
saverman Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Min Äsikt i korta drag: Vid PC eller Mac-frÄgan skulle jag sÀga: gÄ pÄ den miljö du Àr van vid. 10.000rpm brukar bara bli högljudda. 7.200 rÀcker gott och vÀl. Processor och RAM-minne beror helt pÄ vad du ska göra för nÄgot. Hur tunga projekt du ska jobba med, hur mycket VST-instrument du anvÀnder osv. BÀttre att ta i Àn att ligga för lÄgt dock.
R0bAntoine Postat 24 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 24 augusti 2006 Tjena Saverman Ska jag vara Ă€rlig har jag aldrig ens rört en Mac, men nĂ€r jag vart pĂ„ nĂ„n studio sĂ„ anvĂ€nder dom oftast Mac. Vet inte varför, trodde att dom var mer optimala för musikanvĂ€ndning. Just nu anvĂ€nder jag en pc med 1 ghz, klagar sĂ„ fort det blir för mĂ„nga rack đ Ett par monitorer vill man ju ocksĂ„ ha, men jag har sĂ„ sura grannar fĂ„r vĂ€l flytta till nĂ„t skjul ute i skogen. Tack för tipset angĂ„ende 10000 varv hĂ„rddisken, tĂ€nkte inte pĂ„ att dom lĂ€t mer.
Bjorkman Postat 25 augusti 2006 Postat 25 augusti 2006 jag rekomenderar pc... med min: 3 ghz cpu (ja skulle vĂ€lja intel och inte amd men du fĂ„r nog byta flĂ€kt pĂ„ intel:en sĂ„ den blir tystare... men bĂ€st Ă€r de ju med vattenkylning đ ) min 1024 mb ram hĂ„ller helt med pĂ„ 7200rpm hdd och hĂ„ll hela tiden pĂ„ tanken pĂ„ tt fĂ„ datorn tyst och bra kyld đ lĂ€tt att glömma tills man startar den Ă„ ska börja anvĂ€nda.. =)
rainydays Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 Ska jag vara Àrlig har jag aldrig ens rört en Mac, men nÀr jag vart pÄ nÄn studio sÄ anvÀnder dom oftast Mac. Vet inte varför, trodde att dom var mer optimala för musikanvÀndning. Nuförtiden Àr det ju mest av tradition och vana egentligen. Sitter man och jobbar i ett och samma program hela dagarna finns det ju ingen större anledning att vÀlja det ena eller det andra. Ska man dÀremot göra saker runtikring sÄ spelar det ju större roll. Personligen avskyr jag "the windows way" och anvÀnder dÀrför Ubuntu till allt utom just musik dÀr jag anvÀnder Windows eftersom jag ÀndÄ inte ser desktopen. Hade dock föredragit en Mac om jag haft pengarna till det. Eller linux om det funnits tillrÀckligt med stöd frÄn VST-tillverkarna.
tbruce Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 Mac mac mac mac mac mac mac. Surfa en gĂ„ng pĂ„ en mac sĂ„ Ă„tervĂ€nder du aldrig. Okej dĂ„ nu snackade vi musik, dĂ„ Ă€r nog skillnaderna inte sĂ„ stora. Det sĂ€gs att mac Ă€r mer stabilt men jag vet inte, tror Windows Ă€r stabilare nu för tiden Ă€n vad det varit. Men det bĂ€sta med mac Ă€r att allt Ă€r genomtĂ€nkt pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n pĂ„ Windows, det kĂ€nns som att Microsofts GUI-designers Ă€r nöjda med om det finns ett sĂ€tt att göra alla saker pĂ„, skit samma hur, medans Apple Ă€r mer mĂ„n om att det ska göras pĂ„ ett sĂ€tt som Ă€r naturligt för anvĂ€ndaren. Har en kompis som hĂ„ller pĂ„ mycket med musikproduktion han med, han har alltid varit en WindowsmĂ€nniska. Men sĂ„ fick han av nĂ„gon anledning en Appledator, och efter att ha anvĂ€nt Tiger ett tag kunde han inte sĂ€ga annat Ă€n att det helt enkelt Ă€r ett mycket bĂ€ttre OS. đ
engineer Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 OK! Jag Àr macanvÀndare, bara sÄ du vet. Jag tÀnkte att jag för flame-potentialen i detta forum att jag skulle generalisera lite. Mac Àr bÄde en stabil hÄrdvara och mjukvara (du kan givetvis fÄ mÄndagsex) mest för att val av moderkort och andra komponenter görs av samma tillverkare som av mjukvara = högre stabilitet enklare. De har mycket bÀttre planerad kylning vilket gör att de flesta modeller Àr vÀldigt tysta. PC, beroende pÄ om du bygger sjÀlv eller köper fÀrdigt, har mÄnga fler komponenter att vÀlja pÄ vilket gör att om du kan dina saker sÄ kan du oftast sÀtta ihop en "lika bra" dator för mindre pengar. Sen mÄste du ocksÄ optimera Windows. Inga problem om du vet vad du gör. SjÀlv bytte jag till Mac för över 6 Är sen och har aldrig Ängrat mig. Jag tröttnade helt enkelt pÄ att mecka med min PC. Slutade med att jag meckade mer Àn vad jag gjorde musik. Nu har jag ju struntat i att prata om Operativsystemen, men det blir lite mer tycke och smak dÀr. Kan bara nÀmna att Àn sÄ lÀnge finns det inga virus pÄ Macen vilket gör att du slipper bry dig Anti-Virus. Och Àven om det kommer virus till Macen sÄ kommer de inte kunna spridas pÄ samma explosiva sÀtt som vi sett ske med Windows de senaste Ären. Vill du ha superkoll pÄ alla kompnenter och instÀllningar vÀlj en PC. Vill du bara ha en stabil dator som funkar och gör jobbet sÄ du kan tÀnka pÄ annat? Köp en Mac.
IDF Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 (redigerat) jag har en mac som huvud-dator vid mu.prodd. nĂ€r jag surfar har jag en laptop-pc, och nĂ€r jag hĂ„ller pĂ„ med synthar och sĂ„nt har jag en pc. den Ă€r för övrigt kopplad mot min mixer, sĂ„ jag spelar in den med huvuddatorn Ă€ndĂ„.. tycker att OSX Ă€r snyggare Ă€n XP. men det Ă€r vĂ€l bara jag!! (elller?? đ ) peace edit: hĂ„ller med engineer.. nĂ€r man tröttnar pĂ„ att mecka, och endast hĂ„lla pĂ„ med musikproduktionen kan man gĂ„ över till mac.. đ Redigerat 26 augusti 2006 av IDF
Linkowich Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 (redigerat) Jag har gjort en omvÀnd resa jÀmfört med föregÄende talare. Jobbade professionellt med Mac i mÄnga Är, men bytte senare till PC och har inte Ängrat mig en sekund. Macen kÀndes lÄst pÄ nÄt sÀtt. Jag kunde inte göra allt jag ville göra, programutbudet var mycket sÀmre, och behövde man hjÀlp med nÄgonting sÄ fanns ingen att frÄga, förutom inhyrd och dyr support (MacanvÀndare Àr i regel inte vÀrst datorintresserade). NÀtverk, server/client var dessutom en mardröm. TillÀggas bör att jag gör mycket annat Àn musik med min dator. Programutbudet till PC Àr sÄ otroligt mycket större (vilket sÄklart ocksÄ innebÀr att det finns massa fler skitprogram), och tillgÄngen pÄ prylar till pc Àr ocksÄ mycket större. Jag har till exempel inte "bytt dator" hemma sen 2000. Dock Àr inte en pinal i den samma som dÄ, men de Àr bytta undan för undan. Bra för den som inte har lust att slÀnga upp 20 papp pÄ ett brÀde... EDIT: stvaninng.. Redigerat 26 augusti 2006 av Linkowich
DigiMike Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Hej! Jag lĂ€ste om din frĂ„ga angĂ„ende vilken dator du ska köpa och tĂ€nkte komma med lite smĂ„ tips och sĂ„. Jag kan nĂ€mna att jag Ă€r en MacanvĂ€ndare, en vĂ€ldigt flitig sĂ„dan, vilket ocksĂ„ innebĂ€r att jag har svart bĂ€lte i service/support kan man sĂ€ga đ Det som Ă€r viktigt att komma ihĂ„g Ă€r att nĂ€r vi pratar om att anvĂ€nda Mac till musikproduktion sĂ„ Ă€r det de senaste Macarna som rekommenderas. För att anvĂ€nda datorn som musikdator sĂ„ krĂ€vs en snabb hĂ„rddisk (minst 7200rpm), snabb processor och mycket ramminne (helst 2Gb eller mer). Idag skiljer i stort sett ingenting mellan Mac och PC programmĂ€ssigt, de vanligaste programmen finns till bĂ„da plattformerna och de pratar i stort sett samma sprĂ„k, dĂ€r Ă€r kanske Macen bĂ€ttre pĂ„ att vara kompatibel med Windows Ă€n tvĂ€rtom. Men en viktig sak att tĂ€nka pĂ„ Ă€r det nya programmet Boot Camp som finns till Mac, det Ă€r ett program som gör att du pĂ„ din Macdator kan vĂ€lja om du vill köra Mac OSX ELLER Windows XP. Enligt tester sĂ„ funkar Windows stabilare pĂ„ Macen (om man kör Boot Camp) Ă€n det gör pĂ„ en vanlig PC. Men oftast sĂ„ kör man OSX om man Ă€ger en Mac, har man testat bĂ„de XP och OSX sĂ„ kĂ€nns OSX stabilare och "skönare" pĂ„ nĂ„t vis...prova sjĂ€lv sĂ„ förstĂ„r du vad jag menar. Sen som nĂ„n skrev sĂ„ Ă€r Macen gjord för anvĂ€ndaren, vĂ€ldigt enkelt att installera nya program eller hĂ„rdvara, till och med min morsa fixade att installera en skrivare och det sĂ€ger inte lite det đ De nya Macarna har numer Intelprocessorer och dĂ€rmed sĂ„ kan man nĂ€stan sĂ€ga att Macen Ă€r en stabilare PC, vilket har gjort att mĂ„nga PC-anvĂ€ndare börjar fundera pĂ„ att köpa Mac. Nu Ă€r det inte tvĂ„ skiljda vĂ€rldar utan nu Ă€r det nĂ€stan samma sak, fast Ă€ndĂ„ inte *s* De datorer du ska hĂ„lla utkik efter om du vĂ€ljer en Mac Ă€r följande: * PowerMac G5 (gĂ€rna en dual 2Ghz eller liknande) * iMac G5 * Nya iMac Intel Core Duo * Nya MacPro Intel * Nya MacBook Pro (bĂ€rbar dator som i stort sett Ă€r lika snabb som en 2x2Ghz G5:a) TĂ€nk pĂ„ att iMacarna bara kan byggas ut med max 2Gb ramminne, men ska du sitta hemma och göra demos sĂ„ funkar det. Det bĂ€sta köpet Ă€r sĂ„ klart proffsburken PowerMac G5 eller nya MacPro, dĂ€r kan du trycka in upp till 8/16 Gb ramminne om du vill samt att den har extra PCI-platser för ev utbyggnadskort sĂ„ som ljudkort eller liknande. En begagnad G5:a borde du kunna hitta för skapliga pengar. Den nya MacPro Ă€r den billigaste proffs Macen som gjorts hittills, den Ă€r t.o.m billigare Ă€n en PC med samma konfiguration, t.ex en DELL eller HP. Du kan kolla in burkarna pĂ„ http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/ DĂ€r ser du Ă€ven vad dom kostar. Om du Ă€r student eller lĂ€rare sĂ„ har du viss rabatt om du handlar frĂ„n nĂ€tet, man ska ta vara pĂ„ alla möjligheter att handla billigt juu ;-) Har du rĂ„d med en Mac sĂ„ köp en, du kan börja jobba direkt utan att behöva vara "datatekniker" sĂ„ att sĂ€ga. En PC kan tyvĂ€rr stĂ€lla till med en del problem, och Ă€r man inte riktigt haj pĂ„ datorer sĂ„ kan man (som nĂ„gon skrev tidigare) bli sittandes med att mecka med datorn istĂ€llet för att vara kreativ och skapa musik. Oavsett vad du vĂ€ljer sĂ„ fĂ„r jag önska dig lycka till. Att skapa musik pĂ„ datorn kan vara kul, nĂ€r datorn funkar vill sĂ€ga đ Ăven om du köper en PC sĂ„ har du fĂ„tt veta vad som gĂ€ller angĂ„ende Macintosh, att det idag Ă€r en dator som Ă€r vĂ€ldigt lĂ€mpad för t.ex musikproduktion samt att du kan surfa, spela eller göra vad du nu vill göra utan problem. Du kan dessuom köra XP pĂ„ din Mac om du vill det. Ăr du osĂ€ker sĂ„ Ă€r det bara att stövla in pĂ„ nĂ€rmaste Applecenter och kĂ€nna pĂ„ en burk. God lĂŒck! /Majk
rainydays Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 đđ Dags att kliva ut ur bubblan kanske? Om du ska propagera för Mac sĂ„ gör det med realistiska argument. Du fĂ„r det att lĂ„ta som om Mac Ă€r en problemfri lösning, vilket Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n sanningen. Det Ă€r mycket strul med dem ocksĂ„. Att de rent hĂ„rdvarumĂ€ssigt skulle vara stabilare Ă€n motsvarande datorer frĂ„n andra tillverkare Ă€r ju inte sant. Vad grundar du det pĂ„? Att de sen har attraktiv design och formfaktor pĂ„ mĂ„nga av sina produkter kan jag inte argumentera emot. Dessutom Ă€r OSX bra mycket trevligare Ă€n Windows. Det kan jag inte heller sĂ€ga emot. Ăven om jag föredrar Ubuntu. De vanligaste programmen mĂ„ finnas till OSX, men man fĂ„r betĂ€nka att ganska mĂ„nga VST-pluggar inte finns tex. Programutbudet Ă€r inte lika stort till OSX punkt slut. Det Ă€r nĂ„got man fĂ„r rĂ€kna med. Jag tycker att Mac Ă€r ett vettigt köp. Men det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n den utopi du försöker fĂ„ det att framstĂ„ som. Jag skulle vĂ€ldigt gĂ€rna vilja se dedĂ€r testerna som visar att XP Ă€r stabilare pĂ„ en Mac förresten.
schopin Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Macen kĂ€ndes lĂ„st pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. Jag kunde inte göra allt jag ville göra, programutbudet var mycket sĂ€mre, och behövde man hjĂ€lp med nĂ„gonting sĂ„ fanns ingen att frĂ„ga, förutom inhyrd och dyr support (MacanvĂ€ndare Ă€r i regel inte vĂ€rst datorintresserade). NĂ€tverk, server/client var dessutom en mardröm. TillĂ€ggas bör att jag gör mycket annat Ă€n musik med min dator. Programutbudet till PC Ă€r sĂ„ otroligt mycket större (vilket sĂ„klart ocksĂ„ innebĂ€r att det finns massa fler skitprogram), och tillgĂ„ngen pĂ„ prylar till pc Ă€r ocksĂ„ mycket större. Nu var vĂ€l frĂ„gan om musikskapande och pĂ„ den fronten finns vĂ€l det mesta man behöver till en mac. Att det sedan görs mĂ„nga fler program till PC Ă€r en annan sak och dessutom inte helt ovĂ€ntat med tanke pĂ„ hur stor andel som Ă€r PC-anvĂ€ndare. I dagslĂ€get sĂ„ ser jag nog nĂ€stan ekonomin och vad man sjĂ€lv trivs med som de största faktorerna vad gĂ€ller PC/MAC-val. Jag sjĂ€lv gillar macs hĂ„rd- och mjukvara, men jag sĂ€ger inte att jag inte skulle kunna göra liknande grejer med liknande prestanda pĂ„ en PC. Jag gillar helt enkelt bara hur macen funkar med allt vad det innebĂ€r. Och Ă€ven om jag föredrog Windows som operativsystem sĂ„ hade jag övervĂ€gt att köra det pĂ„ en Mac Ă€ven om den troligen hade kostat mer Ă€n en likvĂ€rdig PC. Jag rĂ„kar bara inte gilla Windows operativsystem. Och att sĂ€ga att macanvĂ€ndare i regel inte Ă€r sĂ€rskilt datorintresserade stĂ€ller jag mig mycket fundersam till. Jag skulle snarare hĂ€vda motsatsen. Hos mĂ„nga Ă€r "dator = PC". Ăven om mac hela tiden erövrar mark och blir mer och mer tilltalande Ă€ven för "surf-anvĂ€ndaren" m.fl. sĂ„ har vĂ€l mac alltid kallats för arbetsdator? Videoredigering, musikproduktion, ord- och bildbehandling etc. Ăr folk som sysslar med sĂ„dant inte datorintresserade? Det vore intressant att höra vad du upplevde som lĂ„st pĂ„ macen? Och till sist, att sĂ€tt upp ett nĂ€tverk och server pĂ„ en mac kan jag lova dig Ă€r 10 gĂ„nger enklare Ă€n att göra detsamma pĂ„ en PC/Windows.
Linkowich Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 [...]Jag sjĂ€lv gillar macs hĂ„rd- och mjukvara, men jag sĂ€ger inte att jag inte skulle kunna göra liknande grejer med liknande prestanda pĂ„ en PC. Jag gillar helt enkelt bara hur macen funkar med allt vad det innebĂ€r. [...] Det lĂ„ter bra det. Kul att du Ă€r nöjd! đ Och att sĂ€ga att macanvĂ€ndare i regel inte Ă€r sĂ€rskilt datorintresserade stĂ€ller jag mig mycket fundersam till. Jag skulle snarare hĂ€vda motsatsen. Hos mĂ„nga Ă€r "dator = PC". Ăven om mac hela tiden erövrar mark och blir mer och mer tilltalande Ă€ven för "surf-anvĂ€ndaren" m.fl. sĂ„ har vĂ€l mac alltid kallats för arbetsdator? Videoredigering, musikproduktion, ord- och bildbehandling etc. Ăr folk som sysslar med sĂ„dant inte datorintresserade? Ăr alla taxichaufförer bilintresserade? MĂ„nga av de bekanta jag faktiskt syftade pĂ„ i mitt inlĂ€gg sysslar med just dessa saker (video, layout osv) och de Ă€r inte datorintresserade. De Ă€r intresserade av (och kunniga i) sina program. SĂ„ dĂ€r fĂ„r man inte nĂ„n Mac-hjĂ€lp om det knasar. Behöver du dĂ€remot ha PC-support kan du i princip haffa nĂ€rmaste moppeyngel. Det vore intressant att höra vad du upplevde som lĂ„st pĂ„ macen? Och till sist, att sĂ€tt upp ett nĂ€tverk och server pĂ„ en mac kan jag lova dig Ă€r 10 gĂ„nger enklare Ă€n att göra detsamma pĂ„ en PC/Windows. Du vill helt enkelt ha sagt att Mac Ă€r bĂ€st pĂ„ allt, och banne den som hĂ€vdar nĂ„t annat. Jag försöker hĂ„lla en lite mer nyanserad syn pĂ„ det hela. Vissa Macar Ă€r jĂ€vligt snygga. Vissa sĂ€ger att de Ă€r stabilare (vilket jag inte har nĂ„n erfarenhet av dĂ„ bĂ„de mina Macar och mina PC har gĂ„tt problemfritt). Jag skulle gissa att det Ă€r lĂ€ttare att sĂ€nka en PC Ă€n en Mac just dĂ€rför att PC:n lĂ„ter en (klĂ„fingrig) anvĂ€ndare pilla pĂ„ i princip hela systemet. Och klĂ„fingriga anvĂ€ndare tror jag det finns en hel drös fler av pĂ„ PC-sidan...till exempel moppeynglet hĂ€rovan. Dessutom kan jag bjussa dig pĂ„ att ett nyinstallerat Windows XP Ă€r fult som fan. Det ser ut som en julgran. Och det tar en stunds pill med instĂ€llningar innan det agerar och ser ut som jag vill ha det. Men nĂ€r det Ă€r gjort Ă€r jag vĂ€ldigt mycket nöjdare med min PC Ă€n vad jag nĂ„gonsin var med Macen. đ
Hellpig Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Min 5-öring, inte avsedd att provocera, det Àr bara min Äsikt: Köp en PC om du vet vad du pysslar med och om det Àr vad du Àr van vid. Jag bortser frÄn allt annat Àn musikproduktion men jag har inte haft nÄgra fel som direkt gÄr att hÀrleda till just att det Àr PC/Windowsplattformen. En fördel Àr att det Àr billigare... mer flexibelt... och en större plattform.
schopin Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Du vill helt enkelt ha sagt att Mac Ă€r bĂ€st pĂ„ allt, och banne den som hĂ€vdar nĂ„t annat. Jag försöker hĂ„lla en lite mer nyanserad syn pĂ„ det hela. Vissa Macar Ă€r jĂ€vligt snygga. Vissa sĂ€ger att de Ă€r stabilare (vilket jag inte har nĂ„n erfarenhet av dĂ„ bĂ„de mina Macar och mina PC har gĂ„tt problemfritt). Jag skulle gissa att det Ă€r lĂ€ttare att sĂ€nka en PC Ă€n en Mac just dĂ€rför att PC:n lĂ„ter en (klĂ„fingrig) anvĂ€ndare pilla pĂ„ i princip hela systemet. Och klĂ„fingriga anvĂ€ndare tror jag det finns en hel drös fler av pĂ„ PC-sidan...till exempel moppeynglet hĂ€rovan.Dessutom kan jag bjussa dig pĂ„ att ett nyinstallerat Windows XP Ă€r fult som fan. Det ser ut som en julgran. Och det tar en stunds pill med instĂ€llningar innan det agerar och ser ut som jag vill ha det. Men nĂ€r det Ă€r gjort Ă€r jag vĂ€ldigt mycket nöjdare med min PC Ă€n vad jag nĂ„gonsin var med Macen. đ Det lĂ„ter bra det. Kul att du Ă€r nöjd! đ Men du svarade inte pĂ„ frĂ„gan đ Vad Ă€r det du tycker Ă€r sĂ„ "lĂ„st" med mac? Och jag tyckte nog allt att jag höll en nyanserad ton đ
Woxxy Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Tjena TÀnkte glÀdja mitt musikintresse med att köpa en ny dator. Program som jag tÀnkte anvÀnda Àr Reason 3.0 och Cubase SX3 bla och en massa plugins samt rewire. Detta kommer att krÀva massor av datorn. Vad Àr viktigast att tÀnka pÄ? Pc eller MAc HÄrddiskens snabbhet tex 10000 rpm istÀllet för 7200 Processorn snabbhet Ram minnet Vet inte riktigt vad det Àr som pÄverkas mest av dessa program. Tacksam för lite tips För att komma tillbaka till dina frÄgor: Det som Àr viktigast att tÀnka pÄ nÀr du köper en ny burk Àr att den passar dina ÀndamÄl. Jag antar att du gör mycket elektronisk musik eftersom du anvÀnder Reason. Iom att du anvÀnder Reason och "en massa plugins" rekommenderar jag Àven att du skaffar mycket ramminne och en snabb processor. Personligen har jag aldrig haft problem med att min hÄrddisk ska ha varit för lÄngsam (5400rpm), men om folk sÀger att det Àr sÄ viktigt, sÄ visst. Jag "uppgraderade" rÀtt nyligen till 1GB RAM-minne. Innan hade jag 512 vilket fungerade, men bara vÀldigt knappt. SÄ minst 1GB om du ska göra musik sÀger jag. Minnet Àr oftast flaskhalsen till att ljudprogram gÄr lÄngsamt, eftersom programmet mÄste lÀsa frÄn hÄrddiskens virtuella minne istÀllet. Hastigheten pÄ processorn beror mest pÄ hur mÄnga plugins du kör, men jag anvÀnder c.a. 10 plugins pÄ min 2.8GHz utan problem sÄvida inte jag anvÀnder z3ta+ i Cubase, men Reason ska ju vara CPU-snÄlare Àn Cubase. En viktig sak Àr Àven ljudkortet. Köp gÀrna ett kort som ger dig lÄg latency. C.a. 8-12ms. I bilden hÀr nedan ser man hur mycket minne jag har tillgÀngligt i kilobyte (1GB) och dÀr under ser man hur mycket jag har anvÀnt för tillfÀllet (496MB). NÀr det anvÀnda minnet överskrider det tillgÀngliga minnet börjar datorn anvÀnda virtuellt minne istÀllet och det Àr dÄ det gÄr riktigt trögt. SÄ se till att ha tillrÀckligt med RAM-minne.
osiris Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 För att anvĂ€nda datorn som musikdator sĂ„ krĂ€vs en snabb hĂ„rddisk (minst 7200rpm), snabb processor och mycket ramminne (helst 2Gb eller mer). JassĂ„ krĂ€vs det om man ska anvĂ€nda datorn som musikdator? Jag har en gammal G4'a pĂ„ some 800MHz, 900MB ram och en 5400rpm-disk och jag gör en jĂ€vla massa bra musik pĂ„ den och klarar att köra hyffsat stora projekt utan problem. SĂ„ det sĂ„. đ
Linus Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 (redigerat) Program som jag tĂ€nkte anvĂ€nda Ă€r Reason 3.0 och Cubase SX3 Reason fungerar lika bra pĂ„ PC och Mac. Ska du ha mycket samplingar? DĂ„ behöver du mycket RAM, inte sĂ„ mycket CPU. Cubase SX3 Ă€r inte Universal binary, vilket gör att det gĂ„r snabbare pĂ„ en PPC-Mac Ă€n de nya Intel-maskinerna. Kommande Cubase 4 kommer antagligen gĂ„ utmĂ€rkt pĂ„ en Intel-Mac. Ska du köra mĂ„nga VST-plugins? DĂ„ behöver du mycket CPU, inte sĂ„ mycket RAM. SĂ„ sĂ€ger du "Jag vill verkligen köra Cubase", sĂ„ sĂ€ger jag "Just nu gör du rĂ€tt i att vĂ€lja PC." Ska du köra bĂ„de stora samplingar och mĂ„nga pluggar sĂ„ gĂ€ller bĂ„de mycket CPU och RAM. đ Redigerat 27 augusti 2006 av Linus
Emil Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 (redigerat) Kombinationen Mac plus Logic Àr bland det stabilaste som finns just nu. Ett sjukt trevligt och lÀttjobbat program med ett snyggt och intuitivt grÀnssnitt. Vore dumt att köra Cubase pÄ Mac dÄ Logic (som tillverkas av Apple) Àr sÄ mycket mer anpassat bÄde till systemet och hÄrdvaran. Mycket trevligare program i mina ögon dessutom (har arbetat rÀtt mycket i bÄda tvÄ, började med Cubase men jobbade bÀttre och snabbare med Logic Àn Cubase efter bara ett par timmar framför Logic.) Redigerat 27 augusti 2006 av Phobos
DigiMike Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 đ đ Dags att kliva ut ur bubblan kanske? Om du ska propagera för Mac sĂ„ gör det med realistiska argument. Du fĂ„r det att lĂ„ta som om Mac Ă€r en problemfri lösning, vilket Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n sanningen. Det Ă€r mycket strul med dem ocksĂ„. Att de rent hĂ„rdvarumĂ€ssigt skulle vara stabilare Ă€n motsvarande datorer frĂ„n andra tillverkare Ă€r ju inte sant. Vad grundar du det pĂ„? Att de sen har attraktiv design och formfaktor pĂ„ mĂ„nga av sina produkter kan jag inte argumentera emot. Dessutom Ă€r OSX bra mycket trevligare Ă€n Windows. Det kan jag inte heller sĂ€ga emot. Ăven om jag föredrar Ubuntu. De vanligaste programmen mĂ„ finnas till OSX, men man fĂ„r betĂ€nka att ganska mĂ„nga VST-pluggar inte finns tex. Programutbudet Ă€r inte lika stort till OSX punkt slut. Det Ă€r nĂ„got man fĂ„r rĂ€kna med. Jag tycker att Mac Ă€r ett vettigt köp. Men det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n den utopi du försöker fĂ„ det att framstĂ„ som. Jag skulle vĂ€ldigt gĂ€rna vilja se dedĂ€r testerna som visar att XP Ă€r stabilare pĂ„ en Mac förresten. Mac Ă€r ingen problemfri lösning och det har jag inte sagt heller. Men att det Ă€r mycket strul med dem hĂ„ller jag inte med om, vad Ă€r det dĂ„ för strul du pratar om? Det jag menar Ă€r att en Mac Ă€r enklare för anvĂ€ndaren Ă€n en PC. DĂ„ jag har jobbat pĂ„ ett antal institutioner dĂ€r det funnits bĂ„de Mac och PC och dĂ€r jag har installerat och servat bĂ„da typer av datorer sĂ„ Ă€r det krĂ„ngligare att hĂ„lla i gĂ„ng en PC Ă€n en Mac. DĂ€remot sĂ„ sĂ€ger jag inte att en Mac Ă€r bĂ€ttre Ă€n en PC vid musikskapande, en PC funkar lika bra som en Mac i det fallet. "HĂ„rdvarumĂ€ssigt stabilare Ă€n motsvarande datorer frĂ„n andra tillverkare"...vet inte vad du menar, har jag nĂ€mnt det? Jag skrev att de nya Mac Pro med Intelprocessor var billigare Ă€n t.ex DELL och HP om man jĂ€mförde med likvĂ€rdiga fĂ€rdiga PC-datorer, eller menar du nĂ„t annat? Programutbudet Ă€r inte lika stort till en Mac, det Ă€r sant, men det jag menade var att alla de vanliga programmen finns till bĂ„da operativsystemen, mĂ„ste man dĂ€remot ha nĂ„t specifikt program som bara gĂ„r att köpa till PC sĂ„ Ă€r ju valet klart, dĂ„ fĂ„r man köpa sig en PC. Jag hittade tyvĂ€rr inga lĂ€nkar till de tester som gjorts pĂ„ de nya Macarna med XP som körts via Boot Camp, det var nĂ„gra sĂ„dana jag lĂ€ste pĂ„ nĂ€tet för bara nĂ„gra veckor sedan. Det var inga jĂ€tteskillnader mellan de olika datorerna men huvudĂ€mnet var att kunna ha en dator till bĂ„da operativsystemen och sen att XP rullade jĂ€ttefint och stabilt pĂ„ Intelmacarna var ju bara en trevlig bonus đ Min tanke var inte att mana pĂ„ nĂ„n mac-hysteri, ber om ursĂ€kt om det uppfattades sĂ„. Har man aldrig kört Mac sĂ„ kan det vara bra att fĂ„ lite mer info innan man bestĂ€mmer sig för nytt datorköp, speciellt nu nĂ€r det sitter Dual Core Intelprocessorer i de nya Macarna och att det inte Ă€r lika dyrt att skaffa sig en Mac som förr i tiden. Det ska ju nĂ€mnas ocksĂ„ att det alltid Ă€r en övergĂ„ng innan alla programtillverkare portar sina program för i det hĂ€r fallet Macens Intelprocessorer. Men det dröjer inte lĂ€nge innan alla program Ă€r kompatibla med detta. DĂ„ det Ă€r mycket pengar i det hĂ€r sĂ„ vill programtillverkarna inte sacka efter för mycket med det đ Som sagt, oavsett vad du bestĂ€mmer dig för att köpa sĂ„ kommer du att kunna skapa musik pĂ„ bĂ„de en PC och Mac. SĂ„ kĂ€nn efter i plĂ„nboken vad du har rĂ„d med och utgĂ„ dĂ€rifrĂ„n med vad som kan vara lĂ€mpat för dig. Du mĂ€rker att man fĂ„r olika svar beroende pĂ„ vem man frĂ„gar sĂ„ gör dig en egen bild över vilken dator du vill ha, vilket program du vill köra etc sĂ„ ska du se att du fĂ„r en lösning som du kommer att trivas med. Mvh / M
daniel_hejhopp Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Jag hade valt macen alla gÄnger. Du kan installera Windows pÄ en mac, men du kan inte installera mac os pÄ en PC. Allting finns alltsÄ till mac, men mac-grejorna finns inte till PC.
rainydays Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Jag hade valt macen alla gÄnger. Du kan installera Windows pÄ en mac, men du kan inte installera mac os pÄ en PC. JorÄ. Fast det Àr inte lagligt. Av nÄn konstig anledning.
daniel_hejhopp Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Jag hade valt macen alla gÄnger. Du kan installera Windows pÄ en mac, men du kan inte installera mac os pÄ en PC. JorÄ. Fast det Àr inte lagligt. Av nÄn konstig anledning. Anledningen Àr att apple vill sÀlja hÄrdvaran, och dÀrigenom kunna ha koll pÄ att systemet altid Àr stabilt. Microsoft har ju stora broblem med att windows mÄste stödja tio tusentals tredjeparts hÄrdvara. Apple vill förmodligen inte hamna i samma drivrutintrÀsk som microsoft har hamnat i. Att köra Mac os pÄ en PC Àr inget att rekommendera i studiosammanhang.
rainydays Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Anledningen Àr att apple vill sÀlja hÄrdvaran, och dÀrigenom kunna ha koll pÄ att systemet altid Àr stabilt. Microsoft har ju stora broblem med att windows mÄste stödja tio tusentals tredjeparts hÄrdvara. Apple vill förmodligen inte hamna i samma drivrutintrÀsk som microsoft har hamnat i. Att köra Mac os pÄ en PC Àr inget att rekommendera i studiosammanhang. Jo jag vet varför de inte vill att folk ska köra det pÄ en grÄburk. Men att det Àr olagligt tycker jag Àr lite konstigt. Att de inte lÀmnar nÄn support Àr en annan sak. à andra sidan tror jag inte deras EULA skulle hÄlla i rÀtten.
wiik Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Min erfarenhet av Cubase SX pĂ„ PC hittills Ă€r att Ă€ven om det IMHO Ă€r ganska lĂ€ttjobbat och har mĂ„nga bra funktioner, sĂ„ Ă€r det rent ut sagt sugigt optimerat, jĂ€mfört med Logic pĂ„ Mac. KĂ€nns som man uppgraderat PCn i oĂ€ndlighet för att fĂ„ sina projekt att flyta i SX, sitter för nĂ€rvarande med 3.2Ghz HT, 1.5 GB RAM samt extern firewiredisk för projekten, vilket man tycker borde rĂ€cka en bra bit. Trots detta sĂ„ Ă€r det "tippar det över" lite dĂ„ och dĂ„ Ă€ven med lĂ€ngsta latencyinstĂ€llningen (4096 samplingar!) nĂ€r lĂ„tarna nĂ€rmar sig slutstadiet. Ăven med generöst anvĂ€nd freezefunktion! Med den buffertstorleken har vi ju en latency som snarare Ă€r ett eko pĂ„ det man lirar Ă€n en direktlyssning. Detta Ă€r ju inget man blir direkt taggad att jobba med, sĂ€rskilt inte dĂ„ man ser pĂ„ nĂ€r polaren öppnar Logic-projekt av liknande omfattning pĂ„ en ganska standard-G5:a. Hela skiten laddas pĂ„ 10 sek sedan Ă€r det bara att trycka play och rocka loss. 4096 samplingars buffer? GĂ„r det ens att vĂ€lja sĂ„ mycket i Logic? Det kan ju ligga nĂ„got i att komponenterna i Ă€ppelburkarna Ă€r noga utvalda för att passa ihop (Ă€ven om sjĂ€lva komponenterna Ă€r standardgrejor) samt att Logic Ă€r skrivet för just Mac. Det blir ju mindre att hĂ„lla reda pĂ„ för samtliga inblandade, för att fĂ„ programmet att funka smidigt, nĂ„got jag ju inte kan pĂ„stĂ„ att Cubase SX gör. Och dĂ„ ska vi inte ens nĂ€mna ProTools i samma mening, som saknar freezefunktion (!) och helt sonika stannar nĂ€r det blir för mycket för maskinen. Behöver jag nĂ€mna att det kliar ordentligt i musklickarfingret inne pĂ„ Applestore?
Dimarino Postat 7 september 2006 Postat 7 september 2006 Som jag misstÀnkte nÀr jag lÀste inledningsfrÄgan, sÄ kommer denna trÄd fokusera sig pÄ MAC eller PC. Och j*vlar, det Àr likadant vart man Àn vÀnder sig i vÀrlden. Hela grejjen liknar en gigantisk sandlÄda och jag Àr sÄ trött pÄ att höra alla trÄngsynta argument. Teknologin Àr sÄ pass utvecklad för bÄda att det spelar lika mycket roll vad du vÀljer dÀr som nÀr du vÀljer mellan aftonbladet och expressen. Som det redan har sagts, vad kÀnnar man sig bekvÀm med för OS, samt logic eller cubase m.m. DÀr sitter frÄgan. NÀr du bestÀmt dig, lÀs pÄ om komponenterna som finns i datorn. I synnerhet om du vill ha en PC, om du vill ha optimal prestanda. Studio gjorde tester och satte ihop en dator som lÀr funka med det mesta, i nÄt nummer för inte sÄ lÀnge sen. Jag skulle lita pÄ dom. Om inte annat sÄ vet du vart du ska skicka hotbreven! ;-) Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.