Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena

TÀnkte glÀdja mitt musikintresse med att köpa en ny dator.

Program som jag tÀnkte anvÀnda Àr Reason 3.0 och Cubase SX3 bla

och en massa plugins samt rewire. Detta kommer att krÀva massor av datorn.

Vad Àr viktigast att tÀnka pÄ?

Pc eller MAc

HÄrddiskens snabbhet tex 10000 rpm istÀllet för 7200

Processorn snabbhet

Ram minnet

Vet inte riktigt vad det Àr som pÄverkas mest av dessa program.

Tacksam för lite tips

Redigerat av R0bAntoine
Annons
Postat

Min Äsikt i korta drag:

Vid PC eller Mac-frÄgan skulle jag sÀga: gÄ pÄ den miljö du Àr van vid.

10.000rpm brukar bara bli högljudda. 7.200 rÀcker gott och vÀl.

Processor och RAM-minne beror helt pÄ vad du ska göra för nÄgot. Hur tunga projekt du ska jobba med, hur mycket VST-instrument du anvÀnder osv. BÀttre att ta i Àn att ligga för lÄgt dock.

Postat

Tjena Saverman

Ska jag vara Àrlig har jag aldrig ens rört en Mac, men nÀr jag vart pÄ nÄn studio sÄ anvÀnder dom oftast Mac. Vet inte varför, trodde att dom var mer optimala för musikanvÀndning.

Just nu anvĂ€nder jag en pc med 1 ghz, klagar sĂ„ fort det blir för mĂ„nga rack 🙁

Ett par monitorer vill man ju ocksÄ ha, men jag har sÄ sura grannar fÄr vÀl flytta till nÄt skjul ute i skogen.

Tack för tipset angÄende 10000 varv hÄrddisken, tÀnkte inte pÄ att dom lÀt mer.

Postat

jag rekomenderar pc...

med min:

3 ghz cpu (ja skulle vĂ€lja intel och inte amd men du fĂ„r nog byta flĂ€kt pĂ„ intel:en sĂ„ den blir tystare... men bĂ€st Ă€r de ju med vattenkylning 😠 )

min 1024 mb ram

hÄller helt med pÄ 7200rpm hdd

och hĂ„ll hela tiden pĂ„ tanken pĂ„ tt fĂ„ datorn tyst och bra kyld 😆 lĂ€tt att glömma tills man startar den Ă„ ska börja anvĂ€nda.. =)

Postat
Ska jag vara Àrlig har jag aldrig ens rört en Mac, men nÀr jag vart pÄ nÄn studio sÄ anvÀnder dom oftast Mac. Vet inte varför, trodde att dom var mer optimala för musikanvÀndning.

Nuförtiden Àr det ju mest av tradition och vana egentligen. Sitter man och jobbar i ett och samma program hela dagarna finns det ju ingen större anledning att vÀlja det ena eller det andra. Ska man dÀremot göra saker runtikring sÄ spelar det ju större roll. Personligen avskyr jag "the windows way" och anvÀnder dÀrför Ubuntu till allt utom just musik dÀr jag anvÀnder Windows eftersom jag ÀndÄ inte ser desktopen. Hade dock föredragit en Mac om jag haft pengarna till det. Eller linux om det funnits tillrÀckligt med stöd frÄn VST-tillverkarna.

Postat

Mac mac mac mac mac mac mac. Surfa en gÄng pÄ en mac sÄ ÄtervÀnder du aldrig. Okej dÄ nu snackade vi musik, dÄ Àr nog skillnaderna inte sÄ stora. Det sÀgs att mac Àr mer stabilt men jag vet inte, tror Windows Àr stabilare nu för tiden Àn vad det varit. Men det bÀsta med mac Àr att allt Àr genomtÀnkt pÄ ett helt annat sÀtt Àn pÄ Windows, det kÀnns som att Microsofts GUI-designers Àr nöjda med om det finns ett sÀtt att göra alla saker pÄ, skit samma hur, medans Apple Àr mer mÄn om att det ska göras pÄ ett sÀtt som Àr naturligt för anvÀndaren.

Har en kompis som hĂ„ller pĂ„ mycket med musikproduktion han med, han har alltid varit en WindowsmĂ€nniska. Men sĂ„ fick han av nĂ„gon anledning en Appledator, och efter att ha anvĂ€nt Tiger ett tag kunde han inte sĂ€ga annat Ă€n att det helt enkelt Ă€r ett mycket bĂ€ttre OS. 😠

Postat

OK!

Jag Àr macanvÀndare, bara sÄ du vet.

Jag tÀnkte att jag för flame-potentialen i detta forum att jag skulle generalisera lite.

Mac Àr bÄde en stabil hÄrdvara och mjukvara (du kan givetvis fÄ mÄndagsex) mest för att val av moderkort och andra komponenter görs av samma tillverkare som av mjukvara = högre stabilitet enklare.

De har mycket bÀttre planerad kylning vilket gör att de flesta modeller Àr vÀldigt tysta.

PC, beroende pÄ om du bygger sjÀlv eller köper fÀrdigt, har mÄnga fler komponenter att vÀlja pÄ vilket gör att om du kan dina saker sÄ kan du oftast sÀtta ihop en "lika bra" dator för mindre pengar. Sen mÄste du ocksÄ optimera Windows. Inga problem om du vet vad du gör.

SjÀlv bytte jag till Mac för över 6 Är sen och har aldrig Ängrat mig. Jag tröttnade helt enkelt pÄ att mecka med min PC. Slutade med att jag meckade mer Àn vad jag gjorde musik.

Nu har jag ju struntat i att prata om Operativsystemen, men det blir lite mer tycke och smak dÀr. Kan bara nÀmna att Àn sÄ lÀnge finns det inga virus pÄ Macen vilket gör att du slipper bry dig Anti-Virus. Och Àven om det kommer virus till Macen sÄ kommer de inte kunna spridas pÄ samma explosiva sÀtt som vi sett ske med Windows de senaste Ären.

Vill du ha superkoll pÄ alla kompnenter och instÀllningar vÀlj en PC.

Vill du bara ha en stabil dator som funkar och gör jobbet sÄ du kan tÀnka pÄ annat? Köp en Mac.

Postat (redigerat)

jag har en mac som huvud-dator vid mu.prodd. nÀr jag surfar har jag en laptop-pc, och nÀr jag hÄller pÄ med synthar och sÄnt har jag en pc. den Àr för övrigt kopplad mot min mixer, sÄ jag spelar in den med huvuddatorn ÀndÄ..

tycker att OSX Ă€r snyggare Ă€n XP. men det Ă€r vĂ€l bara jag!! (elller?? 😉 )

peace

edit: hĂ„ller med engineer.. nĂ€r man tröttnar pĂ„ att mecka, och endast hĂ„lla pĂ„ med musikproduktionen kan man gĂ„ över till mac.. 😛

Redigerat av IDF
Postat (redigerat)

Jag har gjort en omvÀnd resa jÀmfört med föregÄende talare.

Jobbade professionellt med Mac i mÄnga Är, men bytte senare till PC och har inte Ängrat mig en sekund.

Macen kÀndes lÄst pÄ nÄt sÀtt. Jag kunde inte göra allt jag ville göra, programutbudet var mycket sÀmre, och behövde man hjÀlp med nÄgonting sÄ fanns ingen att frÄga, förutom inhyrd och dyr support (MacanvÀndare Àr i regel inte vÀrst datorintresserade). NÀtverk, server/client var dessutom en mardröm.

TillÀggas bör att jag gör mycket annat Àn musik med min dator. Programutbudet till PC Àr sÄ otroligt mycket större (vilket sÄklart ocksÄ innebÀr att det finns massa fler skitprogram), och tillgÄngen pÄ prylar till pc Àr ocksÄ mycket större.

Jag har till exempel inte "bytt dator" hemma sen 2000. Dock Àr inte en pinal i den samma som dÄ, men de Àr bytta undan för undan. Bra för den som inte har lust att slÀnga upp 20 papp pÄ ett brÀde...

EDIT: stvaninng..

Redigerat av Linkowich
Postat

Hej!

Jag lÀste om din frÄga angÄende vilken dator du ska köpa och tÀnkte komma med lite smÄ tips och sÄ.

Jag kan nĂ€mna att jag Ă€r en MacanvĂ€ndare, en vĂ€ldigt flitig sĂ„dan, vilket ocksĂ„ innebĂ€r att jag har svart bĂ€lte i service/support kan man sĂ€ga 😉

Det som Àr viktigt att komma ihÄg Àr att nÀr vi pratar om att anvÀnda Mac till musikproduktion sÄ Àr det de senaste Macarna som rekommenderas. För att anvÀnda datorn som musikdator sÄ krÀvs en snabb hÄrddisk (minst 7200rpm), snabb processor och mycket ramminne (helst 2Gb eller mer). Idag skiljer i stort sett ingenting mellan Mac och PC programmÀssigt, de vanligaste programmen finns till bÄda plattformerna och de pratar i stort sett samma sprÄk, dÀr Àr kanske Macen bÀttre pÄ att vara kompatibel med Windows Àn tvÀrtom. Men en viktig sak att tÀnka pÄ Àr det nya programmet Boot Camp som finns till Mac, det Àr ett program som gör att du pÄ din Macdator kan vÀlja om du vill köra Mac OSX ELLER Windows XP. Enligt tester sÄ funkar Windows stabilare pÄ Macen (om man kör Boot Camp) Àn det gör pÄ en vanlig PC. Men oftast sÄ kör man OSX om man Àger en Mac, har man testat bÄde XP och OSX sÄ kÀnns OSX stabilare och "skönare" pÄ nÄt vis...prova sjÀlv sÄ förstÄr du vad jag menar.

Sen som nĂ„n skrev sĂ„ Ă€r Macen gjord för anvĂ€ndaren, vĂ€ldigt enkelt att installera nya program eller hĂ„rdvara, till och med min morsa fixade att installera en skrivare och det sĂ€ger inte lite det 🙂

De nya Macarna har numer Intelprocessorer och dÀrmed sÄ kan man nÀstan sÀga att Macen Àr en stabilare PC, vilket har gjort att mÄnga PC-anvÀndare börjar fundera pÄ att köpa Mac. Nu Àr det inte tvÄ skiljda vÀrldar utan nu Àr det nÀstan samma sak, fast ÀndÄ inte *s*

De datorer du ska hÄlla utkik efter om du vÀljer en Mac Àr följande:

* PowerMac G5 (gÀrna en dual 2Ghz eller liknande)

* iMac G5

* Nya iMac Intel Core Duo

* Nya MacPro Intel

* Nya MacBook Pro (bÀrbar dator som i stort sett Àr lika snabb som en 2x2Ghz G5:a)

TÀnk pÄ att iMacarna bara kan byggas ut med max 2Gb ramminne, men ska du sitta hemma och göra demos sÄ funkar det. Det bÀsta köpet Àr sÄ klart proffsburken PowerMac G5 eller nya MacPro, dÀr kan du trycka in upp till 8/16 Gb ramminne om du vill samt att den har extra PCI-platser för ev utbyggnadskort sÄ som ljudkort eller liknande.

En begagnad G5:a borde du kunna hitta för skapliga pengar. Den nya MacPro Àr den billigaste proffs Macen som gjorts hittills, den Àr t.o.m billigare Àn en PC med samma konfiguration, t.ex en DELL eller HP.

Du kan kolla in burkarna pÄ http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

DÀr ser du Àven vad dom kostar. Om du Àr student eller lÀrare sÄ har du viss rabatt om du handlar frÄn nÀtet, man ska ta vara pÄ alla möjligheter att handla billigt juu ;-)

Har du rÄd med en Mac sÄ köp en, du kan börja jobba direkt utan att behöva vara "datatekniker" sÄ att sÀga. En PC kan tyvÀrr stÀlla till med en del problem, och Àr man inte riktigt haj pÄ datorer sÄ kan man (som nÄgon skrev tidigare) bli sittandes med att mecka med datorn istÀllet för att vara kreativ och skapa musik.

Oavsett vad du vĂ€ljer sĂ„ fĂ„r jag önska dig lycka till. Att skapa musik pĂ„ datorn kan vara kul, nĂ€r datorn funkar vill sĂ€ga 😏

Även om du köper en PC sĂ„ har du fĂ„tt veta vad som gĂ€ller angĂ„ende Macintosh, att det idag Ă€r en dator som Ă€r vĂ€ldigt lĂ€mpad för t.ex musikproduktion samt att du kan surfa, spela eller göra vad du nu vill göra utan problem. Du kan dessuom köra XP pĂ„ din Mac om du vill det. Är du osĂ€ker sĂ„ Ă€r det bara att stövla in pĂ„ nĂ€rmaste Applecenter och kĂ€nna pĂ„ en burk.

God lĂŒck!

/Majk

Postat

😉😏

Dags att kliva ut ur bubblan kanske? Om du ska propagera för Mac sÄ gör det med realistiska argument. Du fÄr det att lÄta som om Mac Àr en problemfri lösning, vilket Àr lÄngt ifrÄn sanningen. Det Àr mycket strul med dem ocksÄ. Att de rent hÄrdvarumÀssigt skulle vara stabilare Àn motsvarande datorer frÄn andra tillverkare Àr ju inte sant. Vad grundar du det pÄ?

Att de sen har attraktiv design och formfaktor pÄ mÄnga av sina produkter kan jag inte argumentera emot.

Dessutom Ă€r OSX bra mycket trevligare Ă€n Windows. Det kan jag inte heller sĂ€ga emot. Även om jag föredrar Ubuntu.

De vanligaste programmen mÄ finnas till OSX, men man fÄr betÀnka att ganska mÄnga VST-pluggar inte finns tex.

Programutbudet Àr inte lika stort till OSX punkt slut. Det Àr nÄgot man fÄr rÀkna med.

Jag tycker att Mac Àr ett vettigt köp. Men det Àr lÄngt ifrÄn den utopi du försöker fÄ det att framstÄ som.

Jag skulle vÀldigt gÀrna vilja se dedÀr testerna som visar att XP Àr stabilare pÄ en Mac förresten.

Postat
Macen kÀndes lÄst pÄ nÄt sÀtt. Jag kunde inte göra allt jag ville göra, programutbudet var mycket sÀmre, och behövde man hjÀlp med nÄgonting sÄ fanns ingen att frÄga, förutom inhyrd och dyr support (MacanvÀndare Àr i regel inte vÀrst datorintresserade). NÀtverk, server/client var dessutom en mardröm.

TillÀggas bör att jag gör mycket annat Àn musik med min dator. Programutbudet till PC Àr sÄ otroligt mycket större (vilket sÄklart ocksÄ innebÀr att det finns massa fler skitprogram), och tillgÄngen pÄ prylar till pc Àr ocksÄ mycket större.

Nu var vÀl frÄgan om musikskapande och pÄ den fronten finns vÀl det mesta man behöver till en mac. Att det sedan görs mÄnga fler program till PC Àr en annan sak och dessutom inte helt ovÀntat med tanke pÄ hur stor andel som Àr PC-anvÀndare. I dagslÀget sÄ ser jag nog nÀstan ekonomin och vad man sjÀlv trivs med som de största faktorerna vad gÀller PC/MAC-val.

Jag sjÀlv gillar macs hÄrd- och mjukvara, men jag sÀger inte att jag inte skulle kunna göra liknande grejer med liknande prestanda pÄ en PC. Jag gillar helt enkelt bara hur macen funkar med allt vad det innebÀr.

Och Àven om jag föredrog Windows som operativsystem sÄ hade jag övervÀgt att köra det pÄ en Mac Àven om den troligen hade kostat mer Àn en likvÀrdig PC. Jag rÄkar bara inte gilla Windows operativsystem.

Och att sĂ€ga att macanvĂ€ndare i regel inte Ă€r sĂ€rskilt datorintresserade stĂ€ller jag mig mycket fundersam till. Jag skulle snarare hĂ€vda motsatsen. Hos mĂ„nga Ă€r "dator = PC". Även om mac hela tiden erövrar mark och blir mer och mer tilltalande Ă€ven för "surf-anvĂ€ndaren" m.fl. sĂ„ har vĂ€l mac alltid kallats för arbetsdator? Videoredigering, musikproduktion, ord- och bildbehandling etc. Är folk som sysslar med sĂ„dant inte datorintresserade?

Det vore intressant att höra vad du upplevde som lÄst pÄ macen? Och till sist, att sÀtt upp ett nÀtverk och server pÄ en mac kan jag lova dig Àr 10 gÄnger enklare Àn att göra detsamma pÄ en PC/Windows.

Postat
[...]

Jag sjÀlv gillar macs hÄrd- och mjukvara, men jag sÀger inte att jag inte skulle kunna göra liknande grejer med liknande prestanda pÄ en PC. Jag gillar helt enkelt bara hur macen funkar med allt vad det innebÀr.

[...]

Det lĂ„ter bra det. Kul att du Ă€r nöjd! 😉

Och att sĂ€ga att macanvĂ€ndare i regel inte Ă€r sĂ€rskilt datorintresserade stĂ€ller jag mig mycket fundersam till. Jag skulle snarare hĂ€vda motsatsen. Hos mĂ„nga Ă€r "dator = PC". Även om mac hela tiden erövrar mark och blir mer och mer tilltalande Ă€ven för "surf-anvĂ€ndaren" m.fl. sĂ„ har vĂ€l mac alltid kallats för arbetsdator? Videoredigering, musikproduktion, ord- och bildbehandling etc. Är folk som sysslar med sĂ„dant inte datorintresserade?

Är alla taxichaufförer bilintresserade? MĂ„nga av de bekanta jag faktiskt syftade pĂ„ i mitt inlĂ€gg sysslar med just dessa saker (video, layout osv) och de Ă€r inte datorintresserade. De Ă€r intresserade av (och kunniga i) sina program. SĂ„ dĂ€r fĂ„r man inte nĂ„n Mac-hjĂ€lp om det knasar. Behöver du dĂ€remot ha PC-support kan du i princip haffa nĂ€rmaste moppeyngel.

Det vore intressant att höra vad du upplevde som lÄst pÄ macen? Och till sist, att sÀtt upp ett nÀtverk och server pÄ en mac kan jag lova dig Àr 10 gÄnger enklare Àn att göra detsamma pÄ en PC/Windows.

Du vill helt enkelt ha sagt att Mac Àr bÀst pÄ allt, och banne den som hÀvdar nÄt annat. Jag försöker hÄlla en lite mer nyanserad syn pÄ det hela. Vissa Macar Àr jÀvligt snygga. Vissa sÀger att de Àr stabilare (vilket jag inte har nÄn erfarenhet av dÄ bÄde mina Macar och mina PC har gÄtt problemfritt). Jag skulle gissa att det Àr lÀttare att sÀnka en PC Àn en Mac just dÀrför att PC:n lÄter en (klÄfingrig) anvÀndare pilla pÄ i princip hela systemet. Och klÄfingriga anvÀndare tror jag det finns en hel drös fler av pÄ PC-sidan...till exempel moppeynglet hÀrovan.

Dessutom kan jag bjussa dig pÄ att ett nyinstallerat Windows XP Àr fult som fan. Det ser ut som en julgran. Och det tar en stunds pill med instÀllningar innan det agerar och ser ut som jag vill ha det.

Men nĂ€r det Ă€r gjort Ă€r jag vĂ€ldigt mycket nöjdare med min PC Ă€n vad jag nĂ„gonsin var med Macen. 🙂

Postat

Min 5-öring, inte avsedd att provocera, det Àr bara min Äsikt:

Köp en PC om du vet vad du pysslar med och om det Àr vad du Àr van vid. Jag bortser frÄn allt annat Àn musikproduktion men jag har inte haft nÄgra fel som direkt gÄr att hÀrleda till just att det Àr PC/Windowsplattformen. En fördel Àr att det Àr billigare... mer flexibelt... och en större plattform.

Postat
Du vill helt enkelt ha sagt att Mac Àr bÀst pÄ allt, och banne den som hÀvdar nÄt annat. Jag försöker hÄlla en lite mer nyanserad syn pÄ det hela. Vissa Macar Àr jÀvligt snygga. Vissa sÀger att de Àr stabilare (vilket jag inte har nÄn erfarenhet av dÄ bÄde mina Macar och mina PC har gÄtt problemfritt). Jag skulle gissa att det Àr lÀttare att sÀnka en PC Àn en Mac just dÀrför att PC:n lÄter en (klÄfingrig) anvÀndare pilla pÄ i princip hela systemet. Och klÄfingriga anvÀndare tror jag det finns en hel drös fler av pÄ PC-sidan...till exempel moppeynglet hÀrovan.

Dessutom kan jag bjussa dig pÄ att ett nyinstallerat Windows XP Àr fult som fan. Det ser ut som en julgran. Och det tar en stunds pill med instÀllningar innan det agerar och ser ut som jag vill ha det.

Men nĂ€r det Ă€r gjort Ă€r jag vĂ€ldigt mycket nöjdare med min PC Ă€n vad jag nĂ„gonsin var med Macen. 😄

Det lĂ„ter bra det. Kul att du Ă€r nöjd! 😆

Men du svarade inte pĂ„ frĂ„gan 😄 Vad Ă€r det du tycker Ă€r sĂ„ "lĂ„st" med mac?

Och jag tyckte nog allt att jag höll en nyanserad ton 😠

Postat
Tjena

TÀnkte glÀdja mitt musikintresse med att köpa en ny dator.

Program som jag tÀnkte anvÀnda Àr Reason 3.0 och Cubase SX3 bla

och en massa plugins samt rewire. Detta kommer att krÀva massor av datorn.

Vad Àr viktigast att tÀnka pÄ?

Pc eller MAc

HÄrddiskens snabbhet tex 10000 rpm istÀllet för 7200

Processorn snabbhet

Ram minnet

Vet inte riktigt vad det Àr som pÄverkas mest av dessa program.

Tacksam för lite tips

För att komma tillbaka till dina frÄgor:

Det som Àr viktigast att tÀnka pÄ nÀr du köper en ny burk Àr att den passar dina ÀndamÄl.

Jag antar att du gör mycket elektronisk musik eftersom du anvÀnder Reason.

Iom att du anvÀnder Reason och "en massa plugins" rekommenderar jag Àven att du skaffar mycket ramminne och en snabb processor.

Personligen har jag aldrig haft problem med att min hÄrddisk ska ha varit för lÄngsam (5400rpm), men om folk sÀger att det Àr sÄ viktigt, sÄ visst.

Jag "uppgraderade" rÀtt nyligen till 1GB RAM-minne. Innan hade jag 512 vilket fungerade, men bara vÀldigt knappt. SÄ minst 1GB om du ska göra musik sÀger jag.

Minnet Àr oftast flaskhalsen till att ljudprogram gÄr lÄngsamt, eftersom programmet mÄste lÀsa frÄn hÄrddiskens virtuella minne istÀllet.

Hastigheten pÄ processorn beror mest pÄ hur mÄnga plugins du kör, men jag anvÀnder c.a. 10 plugins pÄ min 2.8GHz utan problem sÄvida inte jag anvÀnder z3ta+ i Cubase, men Reason ska ju vara CPU-snÄlare Àn Cubase.

En viktig sak Àr Àven ljudkortet. Köp gÀrna ett kort som ger dig lÄg latency. C.a. 8-12ms.

I bilden hÀr nedan ser man hur mycket minne jag har tillgÀngligt i kilobyte (1GB) och dÀr under ser man hur mycket jag har anvÀnt för tillfÀllet (496MB). NÀr det anvÀnda minnet överskrider det tillgÀngliga minnet börjar datorn anvÀnda virtuellt minne istÀllet och det Àr dÄ det gÄr riktigt trögt. SÄ se till att ha tillrÀckligt med RAM-minne.

untitled1oc0.gif

Postat
För att anvÀnda datorn som musikdator sÄ krÀvs en snabb hÄrddisk (minst 7200rpm), snabb processor och mycket ramminne (helst 2Gb eller mer).

JassÄ krÀvs det om man ska anvÀnda datorn som musikdator?

Jag har en gammal G4'a pÄ some 800MHz, 900MB ram och en 5400rpm-disk och jag gör en jÀvla massa bra musik pÄ den och klarar att köra hyffsat stora projekt utan problem.

SÄ det sÄ.

😆

Postat (redigerat)
Program som jag tÀnkte anvÀnda Àr Reason 3.0 och Cubase SX3

Reason fungerar lika bra pÄ PC och Mac.

Ska du ha mycket samplingar? DÄ behöver du mycket RAM, inte sÄ mycket CPU.

Cubase SX3 Àr inte Universal binary, vilket gör att det gÄr snabbare pÄ en PPC-Mac Àn de nya Intel-maskinerna. Kommande Cubase 4 kommer antagligen gÄ utmÀrkt pÄ en Intel-Mac.

Ska du köra mÄnga VST-plugins? DÄ behöver du mycket CPU, inte sÄ mycket RAM.

SÄ sÀger du "Jag vill verkligen köra Cubase", sÄ sÀger jag "Just nu gör du rÀtt i att vÀlja PC."

Ska du köra bĂ„de stora samplingar och mĂ„nga pluggar sĂ„ gĂ€ller bĂ„de mycket CPU och RAM. 🙂

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Kombinationen Mac plus Logic Àr bland det stabilaste som finns just nu. Ett sjukt trevligt och lÀttjobbat program med ett snyggt och intuitivt grÀnssnitt. Vore dumt att köra Cubase pÄ Mac dÄ Logic (som tillverkas av Apple) Àr sÄ mycket mer anpassat bÄde till systemet och hÄrdvaran. Mycket trevligare program i mina ögon dessutom (har arbetat rÀtt mycket i bÄda tvÄ, började med Cubase men jobbade bÀttre och snabbare med Logic Àn Cubase efter bara ett par timmar framför Logic.)

Redigerat av Phobos
Postat
😛  😛

Dags att kliva ut ur bubblan kanske? Om du ska propagera för Mac sÄ gör det med realistiska argument. Du fÄr det att lÄta som om Mac Àr en problemfri lösning, vilket Àr lÄngt ifrÄn sanningen. Det Àr mycket strul med dem ocksÄ. Att de rent hÄrdvarumÀssigt skulle vara stabilare Àn motsvarande datorer frÄn andra tillverkare Àr ju inte sant. Vad grundar du det pÄ?

Att de sen har attraktiv design och formfaktor pÄ mÄnga av sina produkter kan jag inte argumentera emot.

Dessutom Ă€r OSX bra mycket trevligare Ă€n Windows. Det kan jag inte heller sĂ€ga emot. Även om jag föredrar Ubuntu.

De vanligaste programmen mÄ finnas till OSX, men man fÄr betÀnka att ganska mÄnga VST-pluggar inte finns tex.

Programutbudet Àr inte lika stort till OSX punkt slut. Det Àr nÄgot man fÄr rÀkna med.

Jag tycker att Mac Àr ett vettigt köp. Men det Àr lÄngt ifrÄn den utopi du försöker fÄ det att framstÄ som.

Jag skulle vÀldigt gÀrna vilja se dedÀr testerna som visar att XP Àr stabilare pÄ en Mac förresten.

Mac Àr ingen problemfri lösning och det har jag inte sagt heller. Men att det Àr mycket strul med dem hÄller jag inte med om, vad Àr det dÄ för strul du pratar om?

Det jag menar Àr att en Mac Àr enklare för anvÀndaren Àn en PC. DÄ jag har jobbat pÄ ett antal institutioner dÀr det funnits bÄde Mac och PC och dÀr jag har installerat och servat bÄda typer av datorer sÄ Àr det krÄngligare att hÄlla i gÄng en PC Àn en Mac. DÀremot sÄ sÀger jag inte att en Mac Àr bÀttre Àn en PC vid musikskapande, en PC funkar lika bra som en Mac i det fallet.

"HÄrdvarumÀssigt stabilare Àn motsvarande datorer frÄn andra tillverkare"...vet inte vad du menar, har jag nÀmnt det?

Jag skrev att de nya Mac Pro med Intelprocessor var billigare Àn t.ex DELL och HP om man jÀmförde med likvÀrdiga fÀrdiga PC-datorer, eller menar du nÄt annat?

Programutbudet Àr inte lika stort till en Mac, det Àr sant, men det jag menade var att alla de vanliga programmen finns till bÄda operativsystemen, mÄste man dÀremot ha nÄt specifikt program som bara gÄr att köpa till PC sÄ Àr ju valet klart, dÄ fÄr man köpa sig en PC.

Jag hittade tyvĂ€rr inga lĂ€nkar till de tester som gjorts pĂ„ de nya Macarna med XP som körts via Boot Camp, det var nĂ„gra sĂ„dana jag lĂ€ste pĂ„ nĂ€tet för bara nĂ„gra veckor sedan. Det var inga jĂ€tteskillnader mellan de olika datorerna men huvudĂ€mnet var att kunna ha en dator till bĂ„da operativsystemen och sen att XP rullade jĂ€ttefint och stabilt pĂ„ Intelmacarna var ju bara en trevlig bonus 😄

Min tanke var inte att mana pÄ nÄn mac-hysteri, ber om ursÀkt om det uppfattades sÄ. Har man aldrig kört Mac sÄ kan det vara bra att fÄ lite mer info innan man bestÀmmer sig för nytt datorköp, speciellt nu nÀr det sitter Dual Core Intelprocessorer i de nya Macarna och att det inte Àr lika dyrt att skaffa sig en Mac som förr i tiden.

Det ska ju nĂ€mnas ocksĂ„ att det alltid Ă€r en övergĂ„ng innan alla programtillverkare portar sina program för i det hĂ€r fallet Macens Intelprocessorer. Men det dröjer inte lĂ€nge innan alla program Ă€r kompatibla med detta. DĂ„ det Ă€r mycket pengar i det hĂ€r sĂ„ vill programtillverkarna inte sacka efter för mycket med det 😄

Som sagt, oavsett vad du bestÀmmer dig för att köpa sÄ kommer du att kunna skapa musik pÄ bÄde en PC och Mac. SÄ kÀnn efter i plÄnboken vad du har rÄd med och utgÄ dÀrifrÄn med vad som kan vara lÀmpat för dig. Du mÀrker att man fÄr olika svar beroende pÄ vem man frÄgar sÄ gör dig en egen bild över vilken dator du vill ha, vilket program du vill köra etc sÄ ska du se att du fÄr en lösning som du kommer att trivas med.

Mvh / M

Postat

Jag hade valt macen alla gÄnger. Du kan installera Windows pÄ en mac, men du kan inte installera mac os pÄ en PC. Allting finns alltsÄ till mac, men mac-grejorna finns inte till PC.

Postat
Jag hade valt macen alla gÄnger. Du kan installera Windows pÄ en mac, men du kan inte installera mac os pÄ en PC.

JorÄ. Fast det Àr inte lagligt. Av nÄn konstig anledning.

Postat
Jag hade valt macen alla gÄnger. Du kan installera Windows pÄ en mac, men du kan inte installera mac os pÄ en PC.

JorÄ. Fast det Àr inte lagligt. Av nÄn konstig anledning.

Anledningen Àr att apple vill sÀlja hÄrdvaran, och dÀrigenom kunna ha koll pÄ att systemet altid Àr stabilt. Microsoft har ju stora broblem med att windows mÄste stödja tio tusentals tredjeparts hÄrdvara. Apple vill förmodligen inte hamna i samma drivrutintrÀsk som microsoft har hamnat i.

Att köra Mac os pÄ en PC Àr inget att rekommendera i studiosammanhang.

Postat
Anledningen Àr att apple vill sÀlja hÄrdvaran, och dÀrigenom kunna ha koll pÄ att systemet altid Àr stabilt. Microsoft har ju stora broblem med att windows mÄste stödja tio tusentals tredjeparts hÄrdvara. Apple vill förmodligen inte hamna i samma drivrutintrÀsk som microsoft har hamnat i.

Att köra Mac os pÄ en PC Àr inget att rekommendera i studiosammanhang.

Jo jag vet varför de inte vill att folk ska köra det pÄ en grÄburk. Men att det Àr olagligt tycker jag Àr lite konstigt. Att de inte lÀmnar nÄn support Àr en annan sak.

Å andra sidan tror jag inte deras EULA skulle hĂ„lla i rĂ€tten.

Postat

Min erfarenhet av Cubase SX pÄ PC hittills Àr att Àven om det IMHO Àr ganska lÀttjobbat och har mÄnga bra funktioner, sÄ Àr det rent ut sagt sugigt optimerat, jÀmfört med Logic pÄ Mac.

KĂ€nns som man uppgraderat PCn i oĂ€ndlighet för att fĂ„ sina projekt att flyta i SX, sitter för nĂ€rvarande med 3.2Ghz HT, 1.5 GB RAM samt extern firewiredisk för projekten, vilket man tycker borde rĂ€cka en bra bit. Trots detta sĂ„ Ă€r det "tippar det över" lite dĂ„ och dĂ„ Ă€ven med lĂ€ngsta latencyinstĂ€llningen (4096 samplingar!) nĂ€r lĂ„tarna nĂ€rmar sig slutstadiet. Även med generöst anvĂ€nd freezefunktion! Med den buffertstorleken har vi ju en latency som snarare Ă€r ett eko pĂ„ det man lirar Ă€n en direktlyssning.

Detta Àr ju inget man blir direkt taggad att jobba med, sÀrskilt inte dÄ man ser pÄ nÀr polaren öppnar Logic-projekt av liknande omfattning pÄ en ganska standard-G5:a. Hela skiten laddas pÄ 10 sek sedan Àr det bara att trycka play och rocka loss. 4096 samplingars buffer? GÄr det ens att vÀlja sÄ mycket i Logic?

Det kan ju ligga nÄgot i att komponenterna i Àppelburkarna Àr noga utvalda för att passa ihop (Àven om sjÀlva komponenterna Àr standardgrejor) samt att Logic Àr skrivet för just Mac. Det blir ju mindre att hÄlla reda pÄ för samtliga inblandade, för att fÄ programmet att funka smidigt, nÄgot jag ju inte kan pÄstÄ att Cubase SX gör. Och dÄ ska vi inte ens nÀmna ProTools i samma mening, som saknar freezefunktion (!) och helt sonika stannar nÀr det blir för mycket för maskinen.

Behöver jag nÀmna att det kliar ordentligt i musklickarfingret inne pÄ Applestore?

• 2 veckor senare...
Postat

Som jag misstÀnkte nÀr jag lÀste inledningsfrÄgan, sÄ kommer denna trÄd fokusera sig pÄ MAC eller PC. Och j*vlar, det Àr likadant vart man Àn vÀnder sig i vÀrlden. Hela grejjen liknar en gigantisk sandlÄda och jag Àr sÄ trött pÄ att höra alla trÄngsynta argument.

Teknologin Àr sÄ pass utvecklad för bÄda att det spelar lika mycket roll vad du vÀljer dÀr som nÀr du vÀljer mellan aftonbladet och expressen.

Som det redan har sagts, vad kÀnnar man sig bekvÀm med för OS, samt logic eller cubase m.m. DÀr sitter frÄgan.

NÀr du bestÀmt dig, lÀs pÄ om komponenterna som finns i datorn. I synnerhet om du vill ha en PC, om du vill ha optimal prestanda.

Studio gjorde tester och satte ihop en dator som lÀr funka med det mesta, i nÄt nummer för inte sÄ lÀnge sen. Jag skulle lita pÄ dom. Om inte annat sÄ vet du vart du ska skicka hotbreven! ;-)

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.