Jump to content
Annons

Barré-ackord


Villa Superstar

Recommended Posts

Jag fick under min lata sommar för mig att jag skulle lära mig att spela gitarr och har hållit på och plinkat i lite drygt 3-4 veckor. Har kommit så långt att jag kan ta i princip alla "vanliga ackord" (dvs dur, moll + några 7:or och sus 2,4) "flytande" och utan att behöva fundera särskilt mycket.

Men något jag har fortfarande har rätt stora problem med är alla barré-ackord. Till att börja med går det väldigt långsamt om jag ska byta mellan ett barré och ett vanligt ackord, hursomhelst är det kanske bara träning som kan hjälpa där (även om tips är välkommet). Det som är lite jobbigare att jag har svårt att få ett barré-ackord att låta rent. Även om jag försiktigt placerar ut mina fingrar låter oftast de lägre strängarna (alltså de som sitter längst ner på gitarren) orent och skramligt och att ta ett rent ackord när man spelar en låt är bara att glömma. Finns det några tips vad det gäller barré-ackord som jag missat. Jag spelar på en rätt gammal akustisk nylonsträngad om det kan göra nån skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Testa sätta pekfingret i "barréläge" en gång och flytta runt, tryck hårdare och försök få alla strängar att låta bra. Sedan vet du hur du skall göra och över in det samtidigt som du trycker in andra strängar med resten av fingrarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är allergisk mot barréackord? 🙂

Eller iofs, de passar i viss musik, och nångång ibland i snabba ackordföljder eller med plock. Men jag tror inte jag använt dem i en låt på 10 år.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

rainydays har en bra point tycker jag. Jag lyckas sällan banda in en akustisk låt med barré utan skrammel. Nästan alla ackord kan tas utan barré - F är ju undantaget. Oftast blir det så att jag spelar F som ett "C"-typ. Alltså så att jag har båda E-strängarna öppna. Ger lite annan stämning, nedersta E lämnar jag ospelat dessutom. Man kan variera enligt hurudan stämning man vill ha.

Skall man spella trallallallaa vid tältbrasan, kan barré vara bra, men då får det ju skramla lite också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barré är väldigt användbart, då det ger möjligheten att utveckla rytmen betydligt mer i låten. Betydligt lättare att t.ex. dämpa ett ackord, då du kan göra det med vänsterhanden bara genom att lyfta fingrarna något, så fortsätt träna!

Mitt tips är att börja någonstans i mitten på greppbrädan eftersom det inte kräver lika mycket styrka, testa med ett Cm till att börja med. Pekfingret på åttonde bandet med Em-formen (8 10 10 8 8 8). Lycka till!

// Lars (long time reader, first time poster)

Redigerat av laessie
Link to comment
Dela på andra sajter

rainydays har en bra point tycker jag. Jag lyckas sällan banda in en akustisk låt med barré utan skrammel. Nästan alla ackord kan tas utan barré - F är ju undantaget. Oftast blir det så att jag spelar F som ett "C"-typ. Alltså så att jag har båda E-strängarna öppna. Ger lite annan stämning, nedersta E lämnar jag ospelat dessutom. Man kan variera enligt hurudan stämning man vill ha.

Skall man spella trallallallaa vid tältbrasan, kan barré vara bra, men då får det ju skramla lite också.

Hur menar du nu? F går ju jättebra att ta utan barré.

F

Det är värre med H (eller B som vissa säger).

Link to comment
Dela på andra sajter

Träna, träna, träna... det är väl det. Det tog mig lång tid innan jag började använda barré men det var för att jag inte kunde få till dem, tillräckligt snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Hur menar du nu? F går ju jättebra att ta utan barré.

F

Det är värre med H (eller B som vissa säger).

Eh... Isf är du välkommen att lägga ett B (eller H som vissa säger) med samma läggning på sjunde bandet. 🙂

Edit: Villa Superstar! Kör hårt med träningen som alla tipsar om. Kanske är det lättare på nån annan gitarr? En elgitarr med smalare hals t.ex. så du inte behöver sträcka så långt. Kanske är din gitarr i dåligt skick... Men troligast är nog att du inte är riktigt upptränad än. 😎

Sen behöver man ju inte spela alla ackord på alla sex strängar heller. Man kan även ta hjälp av tummen om man måste ha med bastonerna på låga e, men av någon anledning inte orkar spela barré.

Hursom, öva in det ändå! :rolleyes:

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

rainydays har en bra point tycker jag. Jag lyckas sällan banda in en akustisk låt med barré utan skrammel. Nästan alla ackord kan tas utan barré - F är ju undantaget. Oftast blir det så att jag  spelar F som ett "C"-typ. Alltså så att jag har båda E-strängarna öppna. Ger lite annan stämning, nedersta E lämnar jag ospelat dessutom. Man kan variera enligt hurudan stämning man vill ha.

Skall man spella trallallallaa vid tältbrasan, kan barré vara bra, men då får det ju skramla lite också.

Hur menar du nu? F går ju jättebra att ta utan barré.

F

Det är värre med H (eller B som vissa säger).

Eh... Isf är du välkommen att lägga ett B (eller H som vissa säger) med samma läggning på sjunde bandet. 🙂

Jo, och det är precis där man vill ta det :rolleyes:

Suck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är värre med H (eller B som vissa säger).

Eh... Isf är du välkommen att lägga ett B (eller H som vissa säger) med samma läggning på sjunde bandet. 🙂

Jo, och det är precis där man vill ta det :rolleyes:

Suck!

Jaha!

Suck.

Edit: Men jag håller med dig om att läggningen på ett skolboksbarré-B (🙂) på andra bandet är jobbigt. Därför gör jag det aldrig. 😛 Man kan ju ta ett add9 om det passar eller lägga barré över DGB-strängarna med ringfingret och passa sig jävligt noga så man inte får med sexan på höga e-strängen. 🙂 OM man nu vill hålla sig till de första banden.

Edit2: Oops... Var tvungen att testa nu och jag tar det med lillfingret, inte ringfingret. Jaja, noga. Går och lägger mig istället. 😎

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte spelande utan barréackord som ett alternativ. Vill du kunna spela gitarr och inte känna dig begränsad så måste du kunna ta barré. That´s it. Det är bara att öva och öva. Det gör ont i fingrarna ett tag, men se så släpper det. Kör hårt! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag håller med dig om att läggningen på ett skolboksbarré-B (😳) på andra bandet är jobbigt.

Vad då håller med?

Jag har väl inte sagt att det är jobbigt att ta H på andra bandet. Det är ju det mest naturliga stället att ta det på om man i övrigt kör med öppna ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är allergisk mot barréackord? 😳

Eller iofs, de passar i viss musik, och nångång ibland i snabba ackordföljder eller med plock. Men jag tror inte jag använt dem i en låt på 10 år.

Det beror nog på gitarristen. Jag har alltid använt barré jättemycket och har därmed utvecklat en teknik som också ger mig ett speciellt sound. Visst låter öppna ackord fylligare, men det finns mycket som jag inte kan spela med öppna ackord. Rytmiska fingerspel/nästan lite slapping är ett sätt jag spelar på väldigt mycket. Med barré. Kräver att jag kan "muta" med båda händerna. osvosv..

men till supervillas ämne:

Jag kände också som dig till en början. Typ: Hur jag än gör så suger det. Men lita på mig! Det kommer med tiden. En dag i allt tränande så satt barréackorden hur bra som helst. Helt plötsligt! Fortsätt träna. ALLA har varit i skramla-stadiet.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner oxå igen problemet. Känns som jag aldrig kommer kunna böja/vrida vänsterhanden på det sätt som krävs för att ledigt, enkelt och oansträngt ta barre ackord.

Här är ett par tips från en annan nybörjare:

Tänk på hur du håller gitarren, som nybörjare vrider man gärna upp framsidan så man ser hur man sätter fingrarna och då blir det ännu svårare.

Även hur man sitter har betydelse har jag erfarit.

I allmänhet har ju en nylonsträngad bredare hals än en stålsträngad, har själv märkt att det känns bättre med stålsträngad, när jag når runt halsen med handen.

Lycka till

X

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett vanligt misstag är hur man placerar tummen. Nybörjare vill gärna lägga tummen vilande på övre kanten av halen. Detta gör att man inte når särskilt bra med fingrarna. Sen finns det ju såklart lika många olika händer som det finns människor men det är iallafall ett generellt tips.

Ett annat tips är att förska vinkla handen lite lite utåt så att du trycker på bandet med utsidan av pekfingret. Alltså på den ledden som fingret inte är ledat om du förstår. Det ger mer stumhet och styrka utan att anstränga sig mer. Sen bör du försöka lägga pekfingret så nära det band du ska lägga barré på som möjligt. Då trycker du ner strängarna mot bandstålet "tätare".

Det kan faktiskt ha med själva gitarren att göra också. Jag har en stålsträngad där jag kan ta vilket ackord somhellst i vilken hastighet somhellst. Brorsan däremot har en nylonsträngad hals där halsen fan måste vara 8cm bred och stränghöjden närmare 10mm. På den kan jag knappt ta några rena ackord alls.

Men tråkigt nog är det som de flesta redan sagt. Genom övning får du muskler i fingrarna samt händerna och det blir med tiden mindre jobbigt att trycka ned strängarna och krampen försvinner.

Något som hjälpt mig en hel del är 4-fingerövningar.

t.ex

-------------------------------------------------------------5-6-7-8--

--------------------------------------------------5-6-7-8-------------

--------------------------------------5-6-7-8-------------------------

--------------------------5-6-7-8-------------------------------------

--------------5-6-7-8-------------------------------------------------

-5-6-7-8--------------------------------------------------------------

Kör denna framochtillbaka, upp och ner i några veckor (några minuter åt gången) så kommer styrkan i ring och lillfingret öka markant.

Hoppas det går bra med plinkandet snart.

Mvh

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är allergisk mot barréackord? 😳

Eller iofs, de passar i viss musik, och nångång ibland i snabba ackordföljder eller med plock. Men jag tror inte jag använt dem i en låt på 10 år.

Det här var det sjukaste inlägget jag har sett på ett musikforum någonsin. 😄

Hur skulle barréackord inte kunna fungera lika bra som "öppna" ackord. Själva tanken med barré är att man "flyttar översadeln" och därmed kan spela samma ackordformationer som på de öppna ackorden på andra band.

Säg att du vill skapa en ackordgång i slutet på ett parti exempelvis där du vill stiga uppåt i skalan. Du vill spela exempelvis C, D, Em, G. Finns det då något vettigare än att spela såhär:

C som vanligt C

D som barréackord på formen C, på andra bandet

Emadd9 som barréackord på formen Amadd9, på sjunde bandet

Gadd9 som barréackord på formen Cadd9, på sjunde bandet

Att inte lära sig utnyttja barréackord därför att 'de inte är lika snygga som "öppna" ackord' tycker jag känns som en orsak att tro att personen i fråga inte förstått barréackorden. Hoppas du kommer till klarhet och tänker om 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

C som vanligt C

D som barréackord på formen C, på andra bandet

Emadd9 som barréackord på formen Amadd9, på sjunde bandet

Gadd9 som barréackord på formen Cadd9, på sjunde bandet

Håller med dig till fullo. Det blir lite känsla av "Näe jag vill inte slå på dom svarta tangenterna på pianot för dom är fula och svåra att träffa. Nä jag håller mig tilll dom vita stora fina. Men bara på den vänstra änden av pianot =)

Men kan du skriva ut fingerplaceringen på hur du menar?

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... "Låter orent" får mig att tänka på en taskigt intonerad gitarr, eller ännu värre en med krokig hals. Såna guror kan ju låta skapligt med öppna ackord, men som apskit när man tar barré.

Om du inte vet hur man testar intoneringen, så kan man jämföra hur flageoletten på 12:e bandet låter jämfört med nedtryckt sträng på samma ställe.

Halskrokigheten kollar man visuellt på samma sätt man kollar brädorna på brädgårn.

Om intonering eller hals är åt skogen är det tyvärr inte mycket man kan göra åt på en nylonsträngad gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var det sjukaste inlägget jag har sett på ett musikforum någonsin. 😆

Är nog också böjd att hålla med utan att för den skull verka otrevlig. Det begränsar ju användandet av instrumentet nåt så otroligt.

Det har ju helt att göra med klangen, ackordföljden o s v, osv + att det finns viss sorts musik som är stört omöjlig att spela utan barre.

övning är det enda som hjälper. Efter ett tag så känner man itne av det längre. 🙂

edit: insåg att jag omedvetet snodde Jimmys pianoliknelse och tog bort den

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är allergisk mot barréackord?  😆

Eller iofs, de passar i viss musik, och nångång ibland i snabba ackordföljder eller med plock. Men jag tror inte jag använt dem i en låt på 10 år.

Det här var det sjukaste inlägget jag har sett på ett musikforum någonsin. 🙂

Hur skulle barréackord inte kunna fungera lika bra som "öppna" ackord. Själva tanken med barré är att man "flyttar översadeln" och därmed kan spela samma ackordformationer som på de öppna ackorden på andra band.

Säg att du vill skapa en ackordgång i slutet på ett parti exempelvis där du vill stiga uppåt i skalan. Du vill spela exempelvis C, D, Em, G. Finns det då något vettigare än att spela såhär:

C som vanligt C

D som barréackord på formen C, på andra bandet

Emadd9 som barréackord på formen Amadd9, på sjunde bandet

Gadd9 som barréackord på formen Cadd9, på sjunde bandet

Att inte lära sig utnyttja barréackord därför att 'de inte är lika snygga som "öppna" ackord' tycker jag känns som en orsak att tro att personen i fråga inte förstått barréackorden. Hoppas du kommer till klarhet och tänker om 🙂

Håller helt med

Link to comment
Dela på andra sajter

beror ju helt på vilken musik man spelar. spelar man som jag rock/funk/jazz så tar man ju knappast ett rent A-barré på femte bandet.

ps. är det ingen som tycker att ordet påmminer om bajs?

Det här som du skriver kan jag tolka på ett av två sätt. Antingen kan du inte spela ett A-barréackord, baserat på E-dur med barré på femte bandet, utan att det låter orent, eller så spelar du aldrig ett "rent" (eller snarare ofärgat) A, utan varianter med färgningar, såsom A7+5, A^, Adim o.s.v.

Jag väljer att tro att du menade det sista, förutsatt att du, som du säger, spelar jazz. Hursomhelst, som du vet, gillar jag Keep my dry... en massa, så oavsett vilket av ovanstående som är den rätta tolkningen är du en duktig musiker 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

beror ju helt på vilken musik man spelar. spelar man som jag rock/funk/jazz så tar man ju knappast ett rent A-barré på femte bandet.

ps. är det ingen som tycker att ordet påmminer om bajs?

Det här som du skriver kan jag tolka på ett av två sätt. Antingen kan du inte spela ett A-barréackord, baserat på E-dur med barré på femte bandet, utan att det låter orent, eller så spelar du aldrig ett "rent" (eller snarare ofärgat) A, utan varianter med färgningar, såsom A7+5, A^, Adim o.s.v.

Jag väljer att tro att du menade det sista, förutsatt att du, som du säger, spelar jazz. Hursomhelst, som du vet, gillar jag Keep my dry... en massa, så oavsett vilket av ovanstående som är den rätta tolkningen är du en duktig musiker 😆

barré tycker jag är ett ganska otydligt begrepp. vad avgör om ett ackord är barré eller inte?

ojdå vilket dåligt ordval. med rent menade jag ju självklart ofärgat, ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

beror ju helt på vilken musik man spelar. spelar man som jag rock/funk/jazz så tar man ju knappast ett rent A-barré på femte bandet.

ps. är det ingen som tycker att ordet påmminer om bajs?

Det här som du skriver kan jag tolka på ett av två sätt. Antingen kan du inte spela ett A-barréackord, baserat på E-dur med barré på femte bandet, utan att det låter orent, eller så spelar du aldrig ett "rent" (eller snarare ofärgat) A, utan varianter med färgningar, såsom A7+5, A^, Adim o.s.v.

Jag väljer att tro att du menade det sista, förutsatt att du, som du säger, spelar jazz. Hursomhelst, som du vet, gillar jag Keep my dry... en massa, så oavsett vilket av ovanstående som är den rätta tolkningen är du en duktig musiker 😆

barré tycker jag är ett ganska otydligt begrepp. vad avgör om ett ackord är barré eller inte?

ojdå vilket dåligt ordval. med rent menade jag ju självklart ofärgat, ja!

Ackord där du använder ett finger på flera strängar ungefär som ett capo.

Link to comment
Dela på andra sajter

beror ju helt på vilken musik man spelar. spelar man som jag rock/funk/jazz så tar man ju knappast ett rent A-barré på femte bandet.

ps. är det ingen som tycker att ordet påmminer om bajs?

Det här som du skriver kan jag tolka på ett av två sätt. Antingen kan du inte spela ett A-barréackord, baserat på E-dur med barré på femte bandet, utan att det låter orent, eller så spelar du aldrig ett "rent" (eller snarare ofärgat) A, utan varianter med färgningar, såsom A7+5, A^, Adim o.s.v.

Jag väljer att tro att du menade det sista, förutsatt att du, som du säger, spelar jazz. Hursomhelst, som du vet, gillar jag Keep my dry... en massa, så oavsett vilket av ovanstående som är den rätta tolkningen är du en duktig musiker 😆

barré tycker jag är ett ganska otydligt begrepp. vad avgör om ett ackord är barré eller inte?

ojdå vilket dåligt ordval. med rent menade jag ju självklart ofärgat, ja!

Ackord där du använder ett finger på flera strängar ungefär som ett capo.

fortfarande otydligt. om jag lägger en molltreklang på de tre ljusaste strängarna med ett finger, är det ett barre då?

Link to comment
Dela på andra sajter

beror ju helt på vilken musik man spelar. spelar man som jag rock/funk/jazz så tar man ju knappast ett rent A-barré på femte bandet.

ps. är det ingen som tycker att ordet påmminer om bajs?

Det här som du skriver kan jag tolka på ett av två sätt. Antingen kan du inte spela ett A-barréackord, baserat på E-dur med barré på femte bandet, utan att det låter orent, eller så spelar du aldrig ett "rent" (eller snarare ofärgat) A, utan varianter med färgningar, såsom A7+5, A^, Adim o.s.v.

Jag väljer att tro att du menade det sista, förutsatt att du, som du säger, spelar jazz. Hursomhelst, som du vet, gillar jag Keep my dry... en massa, så oavsett vilket av ovanstående som är den rätta tolkningen är du en duktig musiker 😆

barré tycker jag är ett ganska otydligt begrepp. vad avgör om ett ackord är barré eller inte?

ojdå vilket dåligt ordval. med rent menade jag ju självklart ofärgat, ja!

Ackord där du använder ett finger på flera strängar ungefär som ett capo.

fortfarande otydligt. om jag lägger en molltreklang på de tre ljusaste strängarna med ett finger, är det ett barre då?

Ja det är det, du använder ju ett finger till tre strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

beror ju helt på vilken musik man spelar. spelar man som jag rock/funk/jazz så tar man ju knappast ett rent A-barré på femte bandet.

ps. är det ingen som tycker att ordet påmminer om bajs?

Det här som du skriver kan jag tolka på ett av två sätt. Antingen kan du inte spela ett A-barréackord, baserat på E-dur med barré på femte bandet, utan att det låter orent, eller så spelar du aldrig ett "rent" (eller snarare ofärgat) A, utan varianter med färgningar, såsom A7+5, A^, Adim o.s.v.

Jag väljer att tro att du menade det sista, förutsatt att du, som du säger, spelar jazz. Hursomhelst, som du vet, gillar jag Keep my dry... en massa, så oavsett vilket av ovanstående som är den rätta tolkningen är du en duktig musiker 😄

barré tycker jag är ett ganska otydligt begrepp. vad avgör om ett ackord är barré eller inte?

ojdå vilket dåligt ordval. med rent menade jag ju självklart ofärgat, ja!

Ackord där du använder ett finger på flera strängar ungefär som ett capo.

fortfarande otydligt. om jag lägger en molltreklang på de tre ljusaste strängarna med ett finger, är det ett barre då?

Ja det är det, du använder ju ett finger till tre strängar.

två strängar då?

edit: tänk på att jag lika väl skulle kunna ta ackordet med två respektive tre fingrar. om jag hade använt flera fingrar, hade det inte varit barré längre då?

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...