Jump to content
Annons

Barré-ackord


Villa Superstar

Recommended Posts

beror ju helt på vilken musik man spelar. spelar man som jag rock/funk/jazz så tar man ju knappast ett rent A-barré på femte bandet.

ps. är det ingen som tycker att ordet påmminer om bajs?

Det här som du skriver kan jag tolka på ett av två sätt. Antingen kan du inte spela ett A-barréackord, baserat på E-dur med barré på femte bandet, utan att det låter orent, eller så spelar du aldrig ett "rent" (eller snarare ofärgat) A, utan varianter med färgningar, såsom A7+5, A^, Adim o.s.v.

Jag väljer att tro att du menade det sista, förutsatt att du, som du säger, spelar jazz. Hursomhelst, som du vet, gillar jag Keep my dry... en massa, så oavsett vilket av ovanstående som är den rätta tolkningen är du en duktig musiker 😄

barré tycker jag är ett ganska otydligt begrepp. vad avgör om ett ackord är barré eller inte?

ojdå vilket dåligt ordval. med rent menade jag ju självklart ofärgat, ja!

Ackord där du använder ett finger på flera strängar ungefär som ett capo.

fortfarande otydligt. om jag lägger en molltreklang på de tre ljusaste strängarna med ett finger, är det ett barre då?

Ja det är det, du använder ju ett finger till tre strängar.

två strängar då?

ja, iallafall om det är det vedertagna sättet att ta ackordet på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nae.. jag vet inte om jag håller med. tänk dig en liten överlycklig unge som säger "Phobos, jag har lärt mig barré" och går fram till dig och slår på två strängar och håller ner ett finger på båda strängarna. säger du "va duktig du är, det var verkligen ett barré?" eller säger du "nej, lilla gosse, så här tar man ett barré" och så tar du ett jättefint G-dur?

ps. jag vet inte varför jag skriver detta 😄

edit: jag tycker inte att gossen tar ett barré

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

nae.. jag vet inte om jag håller med. tänk dig en liten överlycklig unge som säger "Phobos, jag har lärt mig barré" och går fram till dig och slår på två strängar och håller ner ett finger på båda strängarna. säger du "va duktig du är, det var verkligen ett barré?" eller säger du "nej, lilla gosse, så här tar man ett barré" och så tar du ett jättefint G-dur?

ps. jag vet inte varför jag skriver detta 😄

edit: jag tycker inte att gossen tar ett barré

det är skillnad på att ta 1 barre och att kunna ta barreackord. Pjken i exemplet kan ta 1 barreackord men han kan inte säga: Jag kan ta barreackord. På samma sätt kan jag säga cerveza på spanska men jag kan inte prata spanska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är allergisk mot barréackord?  😄

Eller iofs, de passar i viss musik, och nångång ibland i snabba ackordföljder eller med plock. Men jag tror inte jag använt dem i en låt på 10 år.

Det här var det sjukaste inlägget jag har sett på ett musikforum någonsin. 😲

Hur skulle barréackord inte kunna fungera lika bra som "öppna" ackord. Själva tanken med barré är att man "flyttar översadeln" och därmed kan spela samma ackordformationer som på de öppna ackorden på andra band.

Oj, jag blir nästan smickrad med tanke på hur mycket sjukt som sagts på detta forum 😆

Men det är väl inte konstigare än en basist som inte gillar slapbass?

Barré funkar inte lika bra som öppna just för att klangen är annorlunda. Och framförallt i kombination med öppna ackord låter det ofta illa, om det inte är i övergångar och så.

Men det beror ju helt på musikstilen med. När jag spelar visor, jazz och blues så använder jag ju barré ganska ofta, men ytterst sällan i egna låtar.

Jag sa bara att jag är allergisk mot dem. Inte att jag vill bedriva häxjakt. De har sin plats. Men jag undviker dem så långt det går.

Capo använder jag däremot jämt och ständigt. Men det är ju skillnad i klangen och möjligheterna.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är allergisk mot barréackord?  😄

Eller iofs, de passar i viss musik, och nångång ibland i snabba ackordföljder eller med plock. Men jag tror inte jag använt dem i en låt på 10 år.

Det här var det sjukaste inlägget jag har sett på ett musikforum någonsin. 😲

Hur skulle barréackord inte kunna fungera lika bra som "öppna" ackord. Själva tanken med barré är att man "flyttar översadeln" och därmed kan spela samma ackordformationer som på de öppna ackorden på andra band.

Oj, jag blir nästan smickrad med tanke på hur mycket sjukt som sagts på detta forum 😆

Men det är väl inte konstigare än en basist som inte gillar slapbass?

Barré funkar inte lika bra som öppna just för att klangen är annorlunda. Och framförallt i kombination med öppna ackord låter det ofta illa, om det inte är i övergångar och så.

Men det beror ju helt på musikstilen med. När jag spelar visor så använder jag ju barré ganska ofta, men ytterst sällan i egna låtar.

Jag sa bara att jag är allergisk mot dem. Inte att jag vill bedriva häxjakt. De har sin plats. Men jag undviker dem så långt det går.

Capo använder jag däremot jämt och ständigt. Men det är ju skillnad i klangen och möjligheterna.

Kan hålla med om att capo är att föredra i många fall. Använder själv capo på nästan alla låtar då jag älskar klangen av öppna strängar, även på bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet för "nybörjaren" med barréackord är ofta att man trycker kramaktigt hela tiden istället för att trycka till när det behövs. Man kan också variera trycket över ackordet så att när man slår an de höga tonerna (de låga strängarna som du kallar dom) trycker man extra där. Men som sagt träning ger färdighet. Jag vågar lova att ALLA upplevt samma svårighet. Tyvärr ger en del upp vid den här trappan.

Lycka till det är värt det, flexibiliteten ökar markant, det är lätt att transponera låtar, det tränar upp orineteringen på gitarrhalsen om man spelar solo, man kan börja experimentera med att "öppna" barré-ackorden och få "burduneffekt" m.m. 😄

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr finns det ingen genväg, det är övning som gäller eftersom det handlar om att få upp muskelstyrkan i fingrarna. Som redan har sagts ska du inte heller trycka för hårt. Lagom är när det inte skorrar. Att slopa barré för att det är jobbigt är att begränsa sig själv i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att komma hem och se att tråden flödar över av tips, tack alla 🙂.

Har provat framför allt tipsen med att trycka med sidan av fingret och pressa mer med tummen på baksidan. Nu kan jag faktiskt efter lite pillande få fram ett rent barré-ackord 🙂, sen måste det såklart övas en hel del för att jag ska kunna ta det lite snyggt och snärtigt.

Jag har lånat min mammas gamla gitarr att spela på, den kanske inte är den bästa med sina dryga 25 år på nacken och en spricka på sidan men det känns som den duger för min nivå just nu.

Har nån nåt mer tips får ni gärna forsätta posta, själv ska jag sätta mig och fila på att få fram det perfeka F#m-ackordet 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Vad man väljer beror på som nån annan påpekat på musikstil.

I vissa fall klingar visackord i 1:a läget med öppna strängar bäst men i mer rytmisk musik blues/soul/funk där man vill dämpa strängarna fungerar det inte alls. Inte nödvändigvis barre över alla 6 strängarna utan oftare bara en del av ackordet men kunskapen om barre ger en förståelse var greppet kom ifrån.

James Brown med visackord ?. Neeeej.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du inte ska "trycka" med pekfingret. Du ska hålla emot med pekfingret och "trycka" med tummen på baksidan av halsen. Det är i tummen kraften ska ligga.

Exakt som det är, lite som att såga ved, tryck inte, låt det rinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)
Håller med dig till fullo. Det blir lite känsla av "Näe jag vill inte slå på dom svarta tangenterna på pianot för dom är fula och svåra att träffa. Nä jag håller mig tilll dom vita stora fina. Men bara på den vänstra änden av pianot =)

Tack... mer såna åsikter.

Personligen håller jag med om att övning är det enda rätta, men det går ju öva på så många sätt och kom ihåg...

Det är viljan att vilja lyckas som övervinner rädslan för misslyckandet.

Vill man så kan man.. Så ha kul och kämpa!!

Själv så fattar jag inte hur jag lyckades vinna över Barré-djävulen när jag var 12 år men tydligen så gick det på nåt sätt eftersom jag inte ens tänker på det längre efter 17 år..

Tack för mig

Rock on

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Träning är viktigt(!) men för att få ett bra ljud så krävs en bra gitarr.

Gå till närmsta musikaffär och jämför själv kvalitén och spelkänslan mellan prisklasserna. 😉

.Viktor

Håller med till viss del men som man säger... "En dålig hantverkare skyller på verktygen". Det är farligt att som nybörjare stirra sig blind på instrumentets kvalitet. Du ska kunna ta ett rent ackord även på en 199 kr gitarr från IKEA. Sedan om intoneringen/stämningen är kass spelar ingen roll när det gäller skrammel i strängarna.

Men om man vill bli duktig gitarrist så måste man kunna barré. Träna, träna, träna.

Om man ger upp så försvinner möjligheten till att spela ett flertal olika genréer. Jazz, funk, klassisk osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

en 199 kr gitarr från IKEA.

den har jag missat.. 😉

men det är roligare att spela på riktigt schyssta instrument.. dom behöver inte vara dyra för att vara bra.. själv köper jag bara gamla slitna instrument o renoverar dom själv!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

en 199 kr gitarr från IKEA.

den har jag missat.. 😉

men det är roligare att spela på riktigt schyssta instrument.. dom behöver inte vara dyra för att vara bra.. själv köper jag bara gamla slitna instrument o renoverar dom själv!!!!!

Men du har väl inte missat denna. Kostade iofs. 249:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Barre = engelskans bar vilket betyder stång, bjälke, stolpe ungefär. Man lägger fingret som en bjälke över flera strängar då är det ett barreackord. Så enkelt är det 😉

För övrigt...

Barre = svenskans slang för avföring

Sorry, kunde inte låta bli. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En ny fråga. När ni tar ett barré på nedersträngarna, alltså inte låga e-strängen utan barréformation som när man tar ett b på andra bandet, vilka fingrar är bäst att använda. Vid dur-ackord har jag märkt att jag bara använder, förutom pekfingret för själva barréet, bara lill och ringfingret för att trycka ner de tre "extra" strängarna. Oftast låter det helt okej men det kanske finns någon mer utbredd standard eftersom denna variant känns rätt hemmagjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny fråga. När ni tar ett barré på nedersträngarna, alltså inte låga e-strängen utan barréformation som när man tar ett b på andra bandet, vilka fingrar är bäst att använda. Vid dur-ackord har jag märkt att jag bara använder, förutom pekfingret för själva barréet, bara lill och ringfingret för att trycka ner de tre "extra" strängarna. Oftast låter det helt okej men det kanske finns någon mer utbredd standard eftersom denna variant känns rätt hemmagjord.

Du har ju tre fingrar lediga förutom pekfingret att lägga ackordet med

Edit: glömde lite...

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Villa Superstar @ 20 November 2006, 21:05)

En ny fråga. När ni tar ett barré på nedersträngarna, alltså inte låga e-strängen utan barréformation som när man tar ett b på andra bandet, vilka fingrar är bäst att använda. Vid dur-ackord har jag märkt att jag bara använder, förutom pekfingret för själva barréet, bara lill och ringfingret för att trycka ner de tre "extra" strängarna. Oftast låter det helt okej men det kanske finns någon mer utbredd standard eftersom denna variant känns rätt hemmagjord.

Du har ju tre fingrar lediga förutom pekfingret att lägga ackordet med

Edit: glömde lite...

Jo precis och det är lite därför jag frågar, själv tycker jag det känns väldigt konstigt att använda långfingret när man ska lägga ett dur-ackord. Funderar mest på om det bara är en vanesak eller om det inte är rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Villa Superstar @ 20 November 2006, 21:05)

En ny fråga. När ni tar ett barré på nedersträngarna, alltså inte låga e-strängen utan barréformation som när man tar ett b på andra bandet, vilka fingrar är bäst att använda. Vid dur-ackord har jag märkt att jag bara använder, förutom pekfingret för själva barréet, bara lill och ringfingret för att trycka ner de tre "extra" strängarna. Oftast låter det helt okej men det kanske finns någon mer utbredd standard eftersom denna variant känns rätt hemmagjord.

Du har ju tre fingrar lediga förutom pekfingret att lägga ackordet med

Edit: glömde lite...

Jo precis och det är lite därför jag frågar, själv tycker jag det känns väldigt konstigt att använda långfingret när man ska lägga ett dur-ackord. Funderar mest på om det bara är en vanesak eller om det inte är rätt sätt.

Det vanliga är nog att använda lång-, ring- och lillfinger till sådana barréackord. Men känner du att ditt sätt funkar och låter bra så finns det väl ingen egentlig anledning att ändra. Vet inte, det kanske blir svårare att köra sus-ackord och så om man håller på ditt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lärde mig i somras att spela barré. O det är sent för att ha spelat gitarr i 4 -5 år. Undvek att lära mig det genom att spela melodier eller rockkvinter - det ska man inte göra. Öva istället med att spela låtar och byt ut några av de "vanliga" ackorden mot barréackord. Te.x ta A-dur som barré istället för på gammalt hedeligt sätt.

även jag hatar B-dur, gillar hellre B-moll. Man kan ju ta det på sjunde bandet, e-strängen - men då lär man ju sig aldrig riktigt

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...